نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
31. ارديبهشت 1395 - 11:39
کارگر شرکت نفتی که تا ساعاتی بعد از نیمه شب برای گذراندن زندگی مجبور به کارکردن در منازل شخصی بود بر اثر حادثه جانش را از دست می دهد و با بی رحمی تمام جسد بی جانش را در خیابان قرار می دهند.

به گزارش آفتاب جنوب،حوادث ناگوار این روزها درصنعت نفت آنقدر ناراحت کننده است که نمی توان به سادگی ازکنار آن گذشت،خودکشی دو نوجوان دربین خانواده کارکنان صنعت نفت در ۱ماه گذشته جای بسی تأمل و توجه دارد گرچه در سال های قبل نیز این موارد در خانواده بزرگ نفت گچساران به وقوع پیوسته است.

 

اما متاسفانه مسئولین صنعت نفت و کارشناسان مسائل اجتماعی در ریشه یابی علل های این حوادث که هرازگاهی خبرهای آن منتشر می گردد کوتاهی کرده است.خودکشی دو دختر نوجوان 14و17ساله در شرکت نفت در شهرستان گچساران که دارای چندین دانشگاه و تعداد زیادی مراکز علمی می باشد نیازمند آسیب شناسی جدی است ،چرا هیچ گونه تحقیق علمی برای جلوگیری از حوادث مشابه انجام نشده است؟

 

چه اتفاقی از لحاظ جامعه شناسی و روانشناسی به وقوع می پیوندد تا یک نوجوان دختر کمتر از پانزده سال دست به اسلحه میبرد وخودکشی می کند؟اگر روزی که یک زن فقیر ۲فرزند خردسالش را بر اثر مشکلات روانی و عصبی قربانی کرد به جای عبور سطحی از روی مسائل بطور علمی ودقیق تر توسط مراکز دانشگاهی آسیب شناسی می شد وراه حل برای مشکلات روانی وعصبی قشرهای مختلف اجتماع دیده می شد کار به اینجا نمی کشید.

 

هنوز غم و اندوه خودکشی نوجوانان شرکت نفتی تمام نشده بود که یکی از کارگران پیمانکاری شرکت نفت که این روزها بحث دستمزد وحق وحقوق آنها نقل ونبات رسانه هاست همانند اکثریت کارگران پیمانکاری  برای تأمین مخارج زندگی مجبور می شود پس از تایم کاری شرکت نفت بطور آزاد نیز کارگری کنندو دست به انجام مشاغل پایین وانجام امورات ضعیفی بزنند که در شأن یک کارگر شرکت نفت نیست.

 

کارگری که تا ساعاتی بعد از نیمه شب برای گذراندن زندگی مجبور به کارکردن در منازل شخصی بود بر اثر حادثه جانش را از دست می دهد و با بی رحمی تمام جسد بی جانش را در خیابان قرار می دهند.اگر چه دستمزد پایین کارگران پیمانکاری آنها را مجبوربه انجام شغل های دوم وسوم می کند تا مخارج سنگین زندگی را تأمین نمایند اما نداشتن آموزشهای صحیح ایمنی که اصل واساس انجام هرکاریست این روزها حوادث زیادی رو به بار آورده است.

 

صنعت نفت نه تنها حق وحقوق قانونی را صراحتا که هم قوانین بین المللی ILO سازمان جهانی کار و قانون کار جمهوری اسلامی ایران بدان تاکید دارد درمورد یکسان سازی و بهرمندی از حداقل مزایای رفاهی درمورد کارگران پیمانکاری را اجرا نمی کند بلکه در آموزش پرسنل پیمانکاری چه درمورد مسائل ایمنی که با جان انسان سروکار دارند وهمچنین دوره های مرتبط کاری کوتاهی می کند.

 

شاید یکی ازدلایل بروز حوادث برای کارگران پیمانکاری همین باشد ویا شاید این حوادث اصلا مهم نیستند ویا شاید نیروی پیمانکاری اهمیت ندارند.چند روز گذشته هم که انفجار در یکی از چاههای نفت گچساران باعث از بین رفتن پیمانکار وآسیب جدی به چند نفر از کارگران و پرسنل شد، چه کسی مسئول اجرای کار بوده است؟

 

آیا قبل از وقوع حادثه همه چیز به دقت کنترل شده بود، آیا HSEشرکت نفت حاضر به پاسخگویی میباشد آیا HSE که موظف به حفظ ایمنی پرسنل در تاسیسات است این روزها وظایف خود را بخوبی انجام می دهد؟

به هر حال مسئولین ذیربط بانگاه مسئولانه ودقیق تر مسائل را بررسی کنند تا خدای ناکرده شاهد حوادث مشابه در آینده نباشیم.به امید داشتن صنعت نفتی ایمن تر وشهری امن تر ومردمی  باآرامش وامنیت روانی بالاتر…

احمدعوض پور

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها