نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. ارديبهشت 1395 - 20:09
فرمول رفتاری آمریکا این است که بگوید ایران مجبور به یک روند سراب‌گونه مذاکره و توافق است و این زنجیره تا براندازی نظام جمهوری اسلامی ادامه دارد و اگر ایران این سناریو را نپذیرد و به تعهدات کاغذی آمریکا دل‌خوش نباشد، حتماً فشارهای تحریمی جدید آمریکا علیه ایران گسترش می‌یابد.
به گزارش آفتاب جنوب، دیدار وزیر خارجه انگلیس با کری هم که «دردانه» مناسبات با آمریکایی‌هاست به نتیجه نرسید و هاموند اعلام کرد آمریکا نمی‌خواهد بانک‌های اروپایی با ایران ارتباط مالی داشته باشند.

نشست شرکت‌ها و بانک‌های انگلیسی هم با مقامات خزانه‌داری آمریکا و کری همین نتیجه را تکرار کرد و تلاش‌های فرانسوی‌ها هم مانند انگلیسی‌ها که به‌شدت نیاز به بهره‌مندی از بازار پرسود ایران دارند و آن را اذعان می‌کنند، به جایی نرسید. شاید همان‌وقت که کری در دیدار با دکتر ظریف اعلام کرد که آمریکا مانعی بر سر راه مناسبات بانکی اروپا با ایران نیست، کسی باور نکرد و جوهر آنچه به نام برجام توافق شده است، همین است که آمریکا، با گروکشی از اروپا و چماق مجازات‌های مالی سنگین، اجازه هرگونه تعامل بازرگانی و تبادلات بانکی اروپا و جهان با ایران را نخواهد داد. این همان زیرساختی است که آمریکایی‌ها در هنگام امضاء برجام گفته بودند حفظ خواهند کرد و با وجود اعلام لغو برخی تحریم‌ها بر روی کاغذ، اهرم‌های اصلی را حفظ کرده و به همه هشدار داده‌اند که هر کشور و شرکت و بانکی از آن تخلف کند، با مجازات آمریکایی روبه‌رو می‌شود.



این خلاصه نتایج برجام است که قرار بود در مورد لغو تحریم‌ اتفاق بیفتد. آیا مسئله به همین نقطه ختم می‌شود و یا کاخ سفید و حاکمان قدرت در آمریکا، کارت‌های بازی و فشار تحریم جدید را هم نشان داده‌اند؟ در چهار ماه پس از اجرایی شدن برجام که ایران تمام تعهدات و فراتر از آن را در زمانی زودتر هم اجرا کرده است، آمریکایی‌ها نه‌تنها در مورد بدیهی‌ترین اثر برجام برای لغو تحریم‌ها بازی و فریبکاری و نقض تعهد کرده‌اند، بلکه زنجیره‌ای از تحریم و فشارهای جدید را یا مصوب و اجرایی کرده‌اند و یا در دستور کار دارند. لیست جدیدی به تحریم‌ها افزوده شد، برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند و یا در 5 سال گذشته سفر کرده‌اند، گرفتن ویزای آمریکا در بدو ورود، الزامی است، اموال ایرانی در آمریکا،‌ مورد دستبرد و سرقت قضایی قرار گرفته و دزدی‌های جدیدی نیز در راه است و طرح مشترک جامع تحریم‌های ایران قرار است از سوی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مصوب و اجرایی شود.



حال‌آنکه دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید؛ مسئله برجام تمام شد (یعنی ما آنچه می‌خواستیم را برای توقف و مینیاتوری کردن برنامه هسته‌ای ایران به دست آوردیم) و اکنون باید در مورد توان موشکی و حمایت ایران از گروه‌های مقاومت با ایران به نتیجه برسیم. یعنی آمریکا برای توان دفاعی و نفوذ منطقه‌ای ایران نیز خواب‌های برجام 2، 3 و 4 دیده است و در حال بررسی راهکارهای خود در تحریم و فشار به ایران است.



البته هم‌اکنون نیز آمریکا از طریق یک مسابقه بی‌سابقه فروش تسلیحات به کشورهای فاسد و دیکتاتوری منطقه در حال مدیریت یک بی‌ثباتی امنیتی در منطقه است و با حمایت آشکار از القاعده و کلیه گروه‌های تکفیری ـ وهابی و به‌کارگیری توان مالی ارتجاع عرب و شرکای دیگر خود، هرج‌ومرج هدفمندی را در کشورهای آسیا و شمال آفریقا دنبال می‌کند.



در چهار ماه گذشته، فشارها و درخواست‌های غیرقانونی آمریکا در مورد توان دفاعی ایران و گره زدن آنها به تحریم‌های موجود و یا اتهام‌های مضحک و نامیدن حمایت از مقاومت با نام جعلی تروریسم، این‌گونه القاء و دام‌گذاری می‌کند که تنها راه برداشتن تحریم‌های غیرقانونی، از بین بردن توان دفاعی موشکی و نفوذ منطقه‌ای است. این مسئله در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و از زبان اد رویس و دیگر مقامات آمریکایی تکرار شده است.

فرمول رفتاری آمریکا این است که بگوید ایران مجبور به یک روند سراب‌گونه مذاکره و توافق است و این زنجیره تا براندازی نظام جمهوری اسلامی ادامه دارد و اگر ایران این سناریو را نپذیرد و به تعهدات کاغذی آمریکا دل‌خوش نباشد، حتماً فشارهای تحریمی جدید آمریکا علیه ایران گسترش می‌یابد.



دانیلون مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا هم اعلام کرده است که اگر ایران برجام را نقض کند، با قدرت آن را تنبیه خواهیم کرد و سفیر فرانسه در آمریکا پس از رایزنی‌های وسیع با مقامات آمریکایی گفته است که اگر ایران قرار باشد پس از برجام نیز تحریم بماند و هیچ نتیجه‌ای به دست نیاورد، چرا باید با وعده توخالی لغو تحریم به برجام پایبند بماند؟



این تصویری از برکات برجام در اصلی‌ترین بعد موردنظر ایران در مذاکره با 1+5 می‌باشد و همان‌گونه که رهبری معظم انقلاب فرمودند، مذاکره با 1+5 فقط برای برداشته شدن تحریم‌ها بود.



در داخل کشور باوجودی که طراحی مذاکره و سناریوهای آن و ابزارهای دقت و نظارت از ابتدا معیوب بود و به نتیجه بسیار ضعیف و گاه مشکوک هم رسیده است، بزرگ‌نمایی نتایج برجام که عمدتاً در چهارچوب سیاسی و جناحی ارزیابی شده و آثار مخربی در کشور به‌جای گذاشته، اکنون نه‌تنها آنچه وعده داده شده بود، محقق نشده، بلکه تراکم انتظارات و نیازهای جاری اقتصادی، یک رکود و تورم جدید را نوید می‌دهد.



دولت آقای روحانی در کم‌تر از دو سال باقی‌مانده، هیچ عملکرد و کارنامه اقتصادی نمی‌تواند ارائه دهد و شرایط اقتصادی نیز اگر به‌شدت به بحرانی ‌شدن سیر نکند، هیچ شاخص ایجابی برای آن قابل احصاء نیست.



درحالی‌که مردم از برکات سلبی برجام در حال له شدن هستند، هاشمی در بازگشت از سفر دوره‌ای و تفریحی از گیلان، اعلام کرده است که اگر نتایج برجام اعلام شود، منتقدین در نزد خانواده‌های خود هم شرمنده خواهند شد.

درحالی‌که دشمن به شکل روزانه در حداقلی کردن نتایج روی کاغذ در برجام و گسترش آن تأکید می‌کند و برجام را «توخالی و تقریباً هیچ» به آقایان فروخته است، در ایران عده‌ای که نان توافق با آمریکا را از طریق تشویق مقامات آمریکا و غرب برای تحریم ایران می‌‌خورند و شاید در سفر فایزه به آمریکا، نشانه‌گذاری‌های جدید برای پیوند دادن اجرای همین وعده‌های کاغذی سؤال‌برانگیز به برجام های ۲، ۳و ۴ و توان دفاعی و نفوذ منطقه ای ؛، هم بخشی از نتایج سفر بوده،‌رفتاری سوال برانگیز دارند. اگر کسی قرار باشد شرمنده شود، آنهایی هستند که توصیه تحریم ایران را به آمریکا و غرب داده‌اند و نان روابط با آمریکا و نه حل مشکلات مردم، می‌خورند.



روش کیکاووسی آمریکا فقط هدایت ایران در قالب برجام‌های متعدد به سمت اهدافی است که فقط برای آمریکا نتیجه‌ساز است و در پایان، این عقاب ایرانی، توان خود را از دست می‌دهد و بازهم اسیر آمریکاست. چقدر شرم‌آور است که حیثیت خود را برای منافع آمریکا خرج کنیم.



*هادی محمدی
 
منبع: فارس
برچسب‌ها: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها