نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. ارديبهشت 1395 - 19:55
کارگاه آموزشی منطقه‌ای تکنیک‌های مداخله در بحران خودکشی با شرکت بیش از ۴۰ نفر از کار‌شناسان اورژانس اجتماعی از هفت استان با حضور رئیس فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در یاسوج برگزار شد.

به گزارش آفتاب جنوب،،کارگاه آموزشی منطقه‌ای تکنیک‌های مداخله در بحران خودکشی امروز با شرکت بیش از ۴۰ نفر از کار‌شناسان اورژانس اجتماعی از هفت استان با حضور «حسین اسدبیگی» رئیس فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در یاسوج برگزار شد.

حسین اسدبیگی رئیس فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این کارگاه آموزشی، اظهار کرد: با وجود آسیب‌های اجتماعی وضعیت خودکشی در کشور نگران کننده نیست و وضعیت کشور ما نسبت به سایر کشورها بهتر است.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: با وجود فضای مجازی و آگاهی مردم از رسانه‌ها، تصور می‌شود که آمار خودکشی زیاد شده است. ناامیدی بیشتر است ولی خودکشی در وضعیت نگران کننده نیست.

وی با بیان اینکه در ایران از هر صد هزار نفر، شش  نفر اقدام به خودکشی می‌کند، افزود: البته این آمار دقیق نیست و بعضی از اقدام‌ها که منجر به مرگ نمی‌شود، ثبت نمی‎شوند. نیازمند سیستم سامانه‌ای برای ثبت آسیب‌های اجتماعی به صورت مستند هستیم.

اسدبیگی گفت: برای برای پیشگیری جدی  از آسیب‌های اجتماعی و خودکشی توجه به سرمایه گذاری، حمایت و اعتبارات لازم است. دولت و سازمان مدیریت برای آسیب‌های اجتماعی سرمایه گذاری می‌کنند، ولی بودجه‌ای برای پیشگیری و مهارت‌های زندگی به کودکان و دانش آموزان داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در سطح کشور کارگاه‌های آموزشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای مقابله و پیشگیری برگزار می‌شود.  اختلالات روحی روانی، افسردگی و عدم تحمل در برابر مشکلات از عوامل عمده خودکشی است که ۹۰ درصد خودکشی‌ها به دلیل اختلالات روحی و روانی است.

رئیس فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: از هر صد هزار نفر ۱۲ نفر در کشور ما اقدام به خودکشی می‌کنند و استان کهگیلویه و بویراحمد از هر صد هزار نفر ۱۸ نفر اقدام به این کار می‌کنند. استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از استان‌های ایلام و چهارمحال بختیاری رتبه سوم خودکشی را دارد.

وی افزود: فقر اقتصادی، بیکاری، عدم آموزش و تصمیم گیری خانواده و والدین برای کنترل خود، چشم هم‌چشمی و مقایسه خود با دیگران در جامعه عوامل تاثیرگذار در خودکشی است. بیشترین آمار خودکشی در بین اقشار متوسط به پایین اتفاق می‌افتد.

میزان سن خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد به 14 سال رسید

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه وبویراحمد میزان خودکشی در این استان را بویژه طی یک سال اخیر رو به افزایش و نگران کننده اعلام کرد.

حجت‌الاسلام سید علی فتح میرمحمدی در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی مداخله در بحران خودکشی، افزود: میزان سن خودکشی نیز در این استان کاهش یافته و به حدود ۱۴ سال رسیده است.

وی میزان خودکشی های منجربه فوت در سال گذشته را با ۲۱ مورد افزایش نسبت به سال ۹۳و با توجه به آمارهای رسمی ۶۴ مورد اعلام کرد.

میرمحمدی تنش و اختلال های روانی را یکی از شایع ترین و مهمترین دلایل بروز خودکشی در این استان بویژه در بین جوانان و حتی نوجوانان دانست.

وی گفت: فقر و بیکاری و مشکلات اقتصادی در کنار ضعف ها و خلاء های فرهنگی و دینی در خانواده ها نیز از دیگر دلایل مهم در افزایش روزافزون بحران خودکشی در این استان است.

وی با اشاره به اهتمام ویژه و اولویت مهم دولت یازدهم در سال ۹۵ برای تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی نیز گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی یکی از این برنامه ها است.

وی یادآور شد: شناسایی مناطق در معرض خطر آسیب های اجتماعی ، ساماندهی مناطق حاشیه ای شهرها و احصا دلایل اصلی در بروز معضلات اجتماعی نیز از دیگر برنامه های مهم متولیان امر در حوزه اجتماعی در این استان است.

میرمحمدی بر ضرورت برنامه ریزی های صحیح و اثرگذار و مشارکت جدی نخبگان و نهادهای فرهنگی و مرتبط و نیز سازمان های مردم نهاد در زمینه کاهش بحران های اجتماعی تاکید کرد.

علیرضا موسوی‌امجد مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین در این کارگاه آموزشی، اظهار کرد: این گارگاه دو روزه تکنیک‌های مداخله در بحران به منظور پیشگیری خودکشی با حضور استان‌های فارس، چهارمحال بختیاری، اصفهان، بوشهر، خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد با میزبانی این استان برگزار شد.

موسوی‌امجد افزود: در این دوره کار‌شناسان مراکز مداخله درمانگر از جدید‌ترین تکنیک‌ها جهت مداخله آموزش خواهند دید و این آموزش‌ها بیشتر به صورت عملی خواهد بود.

وی با اشاره به شعار سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، افزود: جهت پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی درصدد برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مداخله گران جهت بالا بردن سطح دانش علمی و تجربی است.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیان کرد: در سکونت‌های غیر رسمی، حاشیه‌نشینی به دلیل فقر و بیکاری بالا باید پیشگیری شود. خطر تنش در خانواده و جامعه، روابط با همسر، والدین و دیگران، ضعف در تصمیم‌گیری از جمله مواردی هستند که نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی و حل مسئله برای رفع مشکلات روانی دارد.

 

IMG_8395 IMG_8398 IMG_8404 IMG_8406 IMG_8411 IMG_8414 IMG_8417 IMG_8420 IMG_8421 IMG_8425

صبح زاگرس

انتهای پیام/l

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها