نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
31. فروردين 1395 - 18:58
یازدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با محوریت توسعه مشارکتی در مدیریت حوزه‌های آبخیز و منابع طبیعی با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و جمعی از مسئولان و پژوهشگران در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

به گزارش آفتاب جنوب،پیش از ظهر امروز یازدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با محوریت توسعه مشارکتی در مدیریت حوزه‌های آبخیز و منابع طبیعی با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، معاون توسعه منابع انسانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دانشگاه یاسوج، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و جمعی از مسئولان و پژوهشگران در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

بنابر این گزارش، این همایش با محوریت توسعه مشارکتی در مدیریت حوزه‌های آبخیزداری و منابع طبیعی و با همکاری انجمن آبخیزداری ایران به مدت سه روز در دانشگاه یاسوج برگزار می‌شود.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این همایش با بیان اهمیت جنگل‌ها و منابع طبیعی، اظهار کرد: کشور ایران جزء ۵ کشور برتر در تنوع گیاهی و جانوری و بیش از ۸ هزار گونه گیاهی و درختی دارد.

وی وجود درختان و بویژه بلوط را در جنگل‌ها یک فرصت دانست و افزود: از خواص این درخت می‌توان استفاده‌های زیاد برد و بطوریکه سالانه می‌توان ۱۰ دلار در آمد داشته باشد و اما متأسفانه ما از چوب آن فقط برای ذغال و سوخت استفاده می‌کنیم و در این صورت جنگل پایدار نخواهد بود.

محمودرضا رحیمی، رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این همایش گفت: منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار است.

وی افزود: استفاده تک بعدی منابع طبیعی در دوره ای اتفاق افتاده که عوارض و مشکلاتی را در سطح جهان در پی داشت که به تدریج خود را نشان می دهند.

رحیمی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه پوشش گیاهی رتبه شاخصی دارد بطوریکه بعد از شمال کشور در رده اول قرار دارد.

رییس دانشگاه یاسوج ادامه داد: این استان پتانسیل‌های خوبی در زمینه توریست و گردشگری دارد. توسعه تک بعدی بدون در نظر گرفتن سایر موارد و شاخص ها با مشکل مواجه خواهد شد.

رحیمی تصریح کرد: مدیران تصمیم گیر در کشور نیاز به اطلاعات علمی و تحلیل شده در حوزه اقدامات خود دارند که باید برای تحقق این امر ارتباط دو سویه با مدیران و دانشمندان و دانشگاهیان صورت گیرد.

وی اضافه کرد: طرح جامع حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد بعنوان پایلوت کشور مطالعه شود و دانشگاه یاسوج آماده همکاری در این زمینه است.

در حفاظت از منابع طبیعی از نگاه تقابلی با مردم دور شویم

محسن آرمین، دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: رویکرد اصلی این همایش «مشارکت مردم» است. در حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری باید به سمتی برویم که از نگاه تقابلی با مردم دور شویم.

وی افزود: پنجمین تا دهمین دوره این همایش که بصورت دوره ای در دانشگاه‌های کشور برگزار می شود به ترتیب در دانشگاه‌های گرگان، تربیت مدرس، اصفهان، لرستان، یزد و بیرجند برگزار شد.

دبیر اجرایی یازدهمین همایش ملی آبخیزداری کشور گفت: تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها، نهادها و تشکل‌های مردمی در جهت حفاظت از منابع طبیعی یک ضرورت است.

محسن آرمین با اشاره به نقش موثر حوزه‌های آبخیز در حفاظت از منابع طبیعی، اظهار کرد: برگزار کردن چنین همایش‌هایی و استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین این رشته جهت حفاظت از منابع پایه امری ضروری و لازم است.

وی به چالش‌های دنیای امروز اشاره و اذعان کرد: دنیای امروز با انواع گازها و مواد شیمیایی دست و پنجه نرم می‌کند و در بسیاری جاها خطر نابودی منابع پایه طبیعت را تهدید می‌کند.

دبیر اجرایی یازدهمین همایش ملی آبخیزداری کشور حفاظت از منابع طبیعی را وظیفه‌ای همگانی دانست و بر ارائه راهکارهای موثر جهت حفاظت از این منابع با ارزش تأکید کرد.

آرمین بر تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها، نهادها و تشکل‌های مردمی جهت حفاظت از منابع طبیعی تأکید کرد و بیان داشت: باید همکاری و تعامل همه جانبه‌ای صورت گیرد تا بتوان حرکتی اساسی جهت حفاظت و یا در برخی موارد احیاء این منابع انجام گیرد.

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یاسوج در بخش دیگری از سخنان خود به شرکت چشمگیر دانشجویان در این همایش اشاره و اضافه کرد: از ابتدای زمان انتشار فراخوان تا پایان مهلت ارسال بیش از ۱۵۰ مقاله باارزش به دبیرخانه این همایش فرستاده شد.

وی ادامه داد: پس از بررسی مقالات رسیده حدود ۱۳۰ مقاله به عنوان آثار برتر انتخاب و معرفی شدند.

دبیر اجرایی همایش ملی آبخیزداری کشور تصریح کرد: حدود ۱۰۰ داور از اساتید برجسته در این رشته کار داوری و ارزیابی آثار را انجام دادند.

آرمین، محور اصلی این همایش را توسعه مشارکتی در توسعه حوزه های آبخیز عنوان کرد و گفت: تاکنون هرجا کاری با مشارکت انجام شده نتیجه قابل رضایت‌تر بوده است ضمن اینکه منابع طبیعی استان چندین پروژه مشارکتی انجام داده و نتیجه آن دیده شده است.

وی ضمن تقدیر از حضور ریاست و معاونین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، یادآور شد: یاسوج افتخار میزبانی ۳۲ معاون آبخیزداری از سراسر کشور را در این همایش دارد.

محمد صدوقی اصل، دبیر علمی این همایش نیز گفت: ۱۵۱ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ملی ارسال شد که ۱۰۰ داور فعال کار داوری این مقالات را انجام دادند.

وی افزود: قانون برنامه های توسعه کشور و مشارکت مردمی، مولفه های فرآیند مشارکت جوامع محلی در طرح های حفاظت آب و خاک، دانش بومی آبخیزنشینان و حفاظت منابع آب و خاک، توسعه پایدار حوزه آبخیز، ارزیابی اقتصادی و اجتماعی طرح های حفاظت آب و خاک و فناوری های نوین در مدیریت جامع منابع طبیعی را از محور های این همایش عنوان کرد.

به گزارش کبنا، در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از صنایع دستی استان‌ها، پخت نان‌های مختلف محلی، محصولات گیاهی برپا شد.

*همچنین در حین این همایش برخی هم به خواب رفته بودند.

*صندلی‌های خالی سالن همایش هم جالب به نظر می‌رسید.

*با کلگ (نان بلوط) و ماست از مهمانان پذایرایی می‌شد.

* حضور یک پژوهشگر ژاپنی در این همایش ملی و پذیرایی از وی با نان بلوط (کلگ) از دیگر حاشیه های جالب بود.

DSC_6015DSC_6020DSC_6021DSC_6026DSC_6030DSC_6035DSC_6036DSC_6039DSC_6042DSC_6046DSC_6048DSC_6050DSC_6052DSC_6055DSC_6062DSC_6064DSC_6068DSC_6076DSC_6080DSC_6083DSC_6091DSC_6110DSC_6120DSC_6130DSC_6132DSC_6135DSC_6144DSC_6148DSC_6152DSC_6158DSC_6162

انتهای پیام/l

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها