نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. فروردين 1395 - 10:54
آمارهای رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از بازگشت 49 واحد تولیدی در دوسال اخیر به چرخه فعالیت خبر می دهد اما جای سوال این جاست که درواقع این واحدهای تولیدی به چرخه تولید باز می گردند یا به چرخه تعطیلی؟.

به گزارش آفتاب جنوب،روزانه اخبار زیادی از فعال شدن واحدهای تولیدی راکد توسط رسانه های ارتباط جمعی کهگیلویه و بویراحمد منتشر می شود و مسئولان این استان نیز در نشست ها امارهای مختلفی را از فعال شدن برخی کارگاه ها و واحدهای تولیدی ارائه می دهند با این حال تاکنون به اذعان فعالان این عرصه این صنعت هیچ تحرکی نسبت به گذشته در خود احساس نکرده است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد درحالی از بازگشت کارخانه ها و واحدهای تولیدی به چرخه تولید خبر می دهد که از سوی دیگر تعداد زیادی از این کارگاه ها و واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات متعدد و بروکراسی های اداری و بانکی از چرخه تولید خارج و عملا هیچگونه بازدهی ندارند.

حقیقیت این است  که با گذری در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد می توان به عمق فاجعه پی برد و درد دل کارگرانی را که روزی در این واحدهای تولیدی مشغول به کار بودند و هم اینک صاحبان این واحدهای تولیدی درب کارگاه ها را با قفل و زنجیر پلمپ کرده اند را به خوبی درک کرد.

هرچند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از آمارهای رنگارنگ برای جلوه نشان دادن وضعیت کسب کار و رونق واحدهای تولیدی در نشست ها و خبرها استفاده می کند  اما رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد راهبردی و اقتصاد مقاومتی استان تمام پنبه های بافته شده سازمان صنعت و معدن و تجارت برای واحدهای تولیدی و صنعتی را با ارائه آمارهایی رشته کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در نخستین نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال 95 گفت: مشکلات تأمین منابع مالی، تأمین زمین، بدهی و سایر مشکلات واحدها در این کارگروه مطرح می‌شود، بیان کرد: بیشترین مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مربوط به بانک‌ها است.

داریوش دیودیده بیان اینکه در دو سال اخیر 30 واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشتند، تصریح کرد: با بررسی واحدهای مشکل‌دار در ستاد تسهیل به پیشرفت فیزیکی 15 واحد صنعتی و تولیدی کمک شد، 19 واحد به چرخه تولید بازگشت و از قضایی شدن پرونده 59 واحد دیگر نیز جلوگیری شد.

دیودیده به مشکلات چندین طرح تولیدی و صنعتی پرداخت و تصریح کرد: عملیات احداث کارخانه سیمان سپوی دهدشت با پیشرفت 24 درصدی به دلیل عدم تأمین تجهیزات و همچنین مشکلات سرمایه‌گذاری متوقف شده است که بانک‌های ملی و صادرات برای ادامه عملیات این واحد صنعتی همکاری کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات قدیمی‌ترین کارخانه تولیدی استان هم اشاره کرد و گفت: کارخانه قند یاسوج در سال 91 به بانک تجارت واگذار شد و سال 93 فعالیت خوبی داشت اما در سال گذشته تولیدات این کارخانه تعطیل شد و حتی شاهد تجمع اعتراضی کارکنان این کارخانه قدیمی هم بودیم.

 

وی بیان کرد: در سال گذشته چهار هزار و 946 پروانه بهره برداری صنعتی در سطح کشور صادر شده که از این تعداد 31 پروانه بهره برداری صنعتی سهم استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.



دیودیده میزان سرمایه گذاری سال گذشته این واحدهای صنعتی در کشور را 327 هزار و 679 میلیارد ریال و این رقم را در استان کهگیلویه و بویراحمد 394 میلیارد ریال اعلام کرد.



وی افزود: در سال 94 پروانه های بهره برداری صادر شده در بخش صنعت کشور 176 هزار و 781 فرصت شغلی فراهم کرده و این میزان اشتغالزایی در استان کهگیلویه و بویراحمد رقم 343 نفر بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج: 62 درصد از واحدهای صنعتی کهگیلویه وبویراحمد تعطیل است/روند فعالیت های تولیدی و صنعتی استان نگران کننده است

 

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج به آمار فعالیت واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان اشاره داشت و بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط اتاق بازرگانی استان از مجموع 457 طرح صنعتی استان حدود ۲۵٫۳ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فعال، ۱۲٫۲ درصد نیمه‌فعال و ۶۲٫۵ درصد غیرفعال هستند.

وی با تأکید بر اینکه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید یک اقدام عملیاتی در سطح استان انجام شود، گفت: یک فعال اقتصادی در ابتدای سال ۹۵ نباید نگران تعطیلی کارگاه های خود باشد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه قرار شد طرح‌های عمرانی در ۴ کارگروه در راستای رونق تولید و توسعه صادرات غیرنفتی ساماندهی شوند، عنوان کرد: دبیر ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی باید هر چه سریع‌تر این کارگروه‌ها را مشخص کند تا راهکارهای رونق تولید را به صورت عملیاتی شاهد باشیم.

کیانی پور با تأکید بر اینکه طرح‌های نیمه‌تمام استان باید تعیین‌تکلیف شوند، گفت: قرار شد اولویت‌های واگذاری این طرح‌ها شناسایی و دستگاه‌های تأثیرگذار و نظارت‌کننده قیمت‌های تمام‌شده مشخص شود تا شرایطی مهیا شده که مجددا رانت ایجاد نشود و چرخه اقتصادی استان به گردش درآید.

وی اظهار کرد: از امروز باید با این نگرش جلو برویم که چه تعداد فرصت شغلی در پی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ایجاد می‌شود.

کیانی پور در ادامه ی این نشست با اشاره به واگذرای طرح های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی، اظهار داشت: آقای نوبخت در همایش اقتصاد مقاومتی گزارش داد که ۲۰۰۰ طرح عمرانی با ۱۰ هزار پروژه در کشور وجود دارد که منابع مالی آنها تامین نشده است که اگر با وضعیت بودجه امسال برنامه ریزی شود دوازده سال طول خواهد کشید که این پروژه ها عملیاتی شود.

وی ادامه داد: به گفته ی معاون اول رئیس جمهور باید بدون پرداخت یک ریال این پروژه ها باید در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته تا تکمیل شوند و مورد بهره برداری قرار گیرند، این در حالی است که باید مکانسیم قابل اطمینانی نیز برای این واگذاری ها در نظر گرفته شود تا این واگذاری ها درگیر رانت و مفسده های دیگری شود.

کیانی پور بیان کرد: باید پروژه های نیمه تمام استان که قابلیت واگذاری دارند را شناسایی کنیم تا با همفکری برای این امر مورد بررسی قرار گیرند.

 در تصاویر زیر که از سوی پایگاه خبری صبح زاگرس از واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد گرفته شده است وضعیت تعطیلی و رکود این کارگاه ها را به خوبی می توان مشاهده کرد.

شهرک صنعتی چرام

 

 

صبح زاگرس

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها