نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. دى 1394 - 12:23
«دستگیری ملوانان آمریکایی به سرعت توسط مخالفان توافق هسته ای به عنوان آخرین سری از تحریک های تهران پس از برجام قلمداد شد.»

به گزارش آفتاب جنوب،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نیروی دریایی سپاه سرنشینان دو قایق نظامی امریکایی را در ابهای ایران بازداشت کرد. 

 سپاه پاسداران ١٠ نفر نظامی امریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد ابهای ایران در خلیج فارس شده بودند بازداشت کرد.

اولین واکنش به این اقدام از سوی مقامات ایرانی بود که این خبر را تأیید کردند.

یک مقام امریکایی در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی نیوز گفته که ده ملوان نیروی دریایی آمریکا در یکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس، بازداشت شده‌اند.

سی ان ان هم خبر دستگیری نظامیان آمریکایی را بازنشر داده و در مصاحبه ای با سناتور تام کاتن نوشت: «این نوع عمل خصمانه واضح غافلگیرکننده نبود. این همان چیزی که دقیقا من و بسیاری دیگران به هنگام مذاکره اوباما با ایران بر سر برجام، پیش بینی کرده بودیم. اینکه ملونان آمریکا در خلال سخنرانی سالانه اوباما بازداشت باشند. برای اوباما و آمریکا تحقیر آمیز است.»

بلومبرگ هم در این راستا نوشت: «دقیقا ساعاتی قبل از سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا، گزارش ها آمد که ده ملوان آمریکایی توسط ایران بازداشت شدند. این امر ساعات اولیه سخنرانی سالانه را در معرض تحت الشعاع شدن قرار داده است.

بلومبرگ همچنان مدعی شد: مقامات بلندپایه آمریکا سریعا بر مهار نگرانی ها بر سر این مسئله کار کردند و گفتند که آن ها از دولت ایران اطمینان هایی دارند که ملوانان آمریکایی به سرعت آزاد خواهند شد و با آنها به خوبی رفتار خواهد شد. اما سوال ها مبنی بر اینکه آنها تا چه زمانی بازداشت هستند و کی آزاد می شوند، انتقادهای جمهوری خواهان از سیاست خارجی آمریکا را بر انگیخته است.»



رویترز هم در این خصوص نوشت: «اخبار رویداد دستگیری ملوانان آمریکایی چند ساعت قبل از نطق سالانه آمریکا رسید. اوباما در سخنرانی یک ساعته خود از دستگیری ملوانان صحبتی نکرد. واشنگتن و تهران در سال های اخیر یک مصالحه جزئی را دنبال کردند. هر دو مایل هستند که واقعه قایق بیشتر تشدید نشود.»

دیلی تلگراف هم مدعی شد: «ایران ضمن کم اهمیت نشان دادن گزارشهای آزادی فوری ملوانان، از آمریکا به خاطر نقض حریم آبی ایران خواستار عذرخواهی شد. حکومت ایران بین دو گروه معماران برجام مانند حسن روحانی و لایه های تحتانی محافظه کاران که از چشم انداز ایران یکپارچه تر نگران اند و خواهان برهم زدن نظم هستند، منشعب است.»

نیویورک تایمز هم در گزارشی نوشت: «آب هایی که در آنجا قایق های آمریکایی شناور بودند، یک موقعیت معمولی برای جمع آوری اطلاعات توسط آمریکا، ایران و سایر کشورهای خلیج (فارس) است. نیروی دریایی ایران و آمریکا مکررا در آنجا با هم روبرو می شوند. دستگیری ملوانان در یک لحظه خاص و حساس در روابط ایران و آمریکا یعنی دقیقا چند روز قبل از اجرای رسمی برجام که قرار است آمریکا به موجب آن 100 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را آزاد کند، اتفاق افتاد.»

پایگاه النشره نیز اعلام کرد که سپاه پاسداران ۱۰ نظامی آمریکایی را در دو قایق مجهز به مسلسل ۵۰ ملی متری بازداشت کرده است.

این پایگاه اعلام کرد که قایق های نظامی آمریکا وارد ۲ کیلومتری آب های منطقه ای ایران شده بودند و در میان نظامیان آمریکایی یک زن هم دیده می شود.

پایگاه رای الیوم نیز به اعلام واشنگتن مبنی بر توقیف دو قایق نظامی آمریکا توسط ایران در آب های خلیج فارس اشاره نمود.

همچنین شبکه المیادین این خبر را به صورت فوری بازتاب داده و تصریح کرد که تهران به واشنگتن اعلام کرده است که نظامیان بازداشت شده را فورا آزاد خواهد کرد.

با این حال شبکه الجزیره عربی به نقل از مسئولان آمریکایی اعلام کرد که احتمالا ملوانان آمریکایی بازداشت شده امشب آزاد نمی شوند.

از سوی دیگر الیوم السابع با انتشار این خبر عنوان داشت که وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده است این دو قایق بین کویت و بحرین در حرکت بوده اند که ارتباط با آنها قطع شده است.

پایگاه النشره  نیز به تماس محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران با جان کری وزیر خارجه آمریکا اشاره و اعلام کرده که ظریف از آزادی فوری ملوانان آمریکایی خبر داده است.

از طرف دیگر آسوشیتد پرس در خبری مدعی شد که این نظامیان صبح چهارشنبه آزاد می شوند؛ آسوشیتدپرس مدعی شد: ساعاتی پس از آن که وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که دو قایق متعلق به نیروی دریایی آمریکا روز سه شنبه توسط نیروهای ایرانی در آب های خلیج فارس توقیف شدند، برخی مقام های پنتاگون از آزادی آنها در صبح روز چهارشنبه خبر دادند.

 

انتهای پیام/ط

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها