نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. دى 1394 - 10:37
افزایش رکود اقتصادی در کشور، معضلی قدیمی است که در سایه‌ی بی‌اهمیتی دولت هر روز بیش از پیش نمایان می‌شود، معضلی که موجب شد تا چهار وزیر دولت تدبیر و امید طی نامه‌ای هشدارِ وارد شدن به وضعیت بحرانی را به رئیس جمهور بدهند.

به گزارش آفتاب جنوب،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛افزایش رکود اقتصادی در کشور، معضلی قدیمی است که در سایه‌ی بی‌اهمیتی دولت هر روز بیش از پیش نمایان می‌شود.

معضلی که موجب شد تا چهار وزیر دولت تدبیر و امید طی نامه‌ای هشدارِ وارد شدن به وضعیت بحرانی را به رئیس جمهور بدهند.

اما دو بسته پیشنهادی خروج از رکود دولت، نه تنها تا کنون کمکی به خروج کشور از رکود نکرده است، بلکه به عقیده کارشناسان خود عاملی برای افزایش رکود در کشور بوده است.

در همین راستا و پس از شکست بسته‌های خروج از رکود دولت، 5 نفر از نمایندگان مجلس پیشنهادهای خود را برای خروج از رکود با خبرنگار دانا در میان گذاشتند. 

راهکارهای دولت برای حل مشکلات اقتصادی با شکست مواجه شده است

موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: اجرای قوانین توسط دولت، رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب‌وکار و تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکی می‌توانند از جمله عوامل تاثیرگذار در خروج کشور از رکود اقتصادی باشند.

وی افزود: اجرای قانون جامع مسکن، اجرای برنامه پنجم توسعه و مهم‌تر از همه اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از دیگر عوامل موثر در خروج کشور از رکود است که متاسفانه دولت هیچ‌یک از این قوانین را اجرا نمی‌کند و به آن‌ها نمی‌پردازد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه دستگاه اقتصادی دولت از یک ناهمانگی خاصی برخوردار است عنوان کرد: امروز شرکت‌های دانش بنیان مورد حمایت دولت قرار نمی‌گیرند تا بتوانند محصولات خودشان را صادر کنند و این در شرایطی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید داشته‌اند.

ثروتی با اشاره به اینکه دولت وعده‌های خوبی می‌دهد ولی در عرصه عمل ضعیف عمل می‌کند گفت: جلوگیری از خام فروشی نفت از دیگر عوامل تاثیرگذار در رفع رکود اقتصادی است که با وجود اینکه سرمایه‌گذاران آماده سرمایه گذاری در عرصه پتروشیمی هستند، اما دولت با آن‌ها همکاری نمی‌کند و نفت را خام صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت قانون بودجه 94 را اجرا نمی‌کند و بودجه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نمی‌دهد اظهار داشت: دولت خوشحال از آن است که تورم را کنترل کرده اما نمی‌داند که بزرگترین ضربه را در 27 سال اخیر به رونق اقتصادی کشور وارد کرده و کشور را در رکود محض قرار داده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با تاکید بر ناهماهنگی در دستگاه اقتصادی دولت گفت: تنها راه حل دولت برای حل مشکلات اقتصادی، نگاه به بیرون و امید به رفع تحریم‌ها بوده که تا کنون با شکست مواجه شده است.

مسیر درستی در اقتصاد کشور نداشته ایم

محمدعلی عبدالله زاده عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به خبرنگار دانا گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد تک محصولی است و عمده اقتصاد ما بر پایه نفت می‌چرخد، با بالا و پایین شدن قیمت نفت اقتصاد ما دچار ضرر و زیان می‌شود.

وی افزود: ما مسیر صحیح و درستی را در اقتصاد کشور پیش نگرفته‌ایم و مهم‌ترین مشکل کشور عدم چارچوب بندی صحیح و کار اصولی در زمینه اقتصاد است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: ما تا اقتصاد رقابتی را در کشور اجرایی نکنیم، نمی‌توانیم از این بن‌بست‌های اقتصادی که در کشور به وجود آمده است خارج شویم.

عبدالله‌زاده گفت: دولت به دنبال درمان درد اقتصاد کشور نیست و می‌خواهد با قرص‌های مسکنی مثل برداشت از صندوق توسعه ملی این درد را تسکین دهد.

عدم شفافیت در سیاست های اقتصادی دولت

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: عدم شفافیت در سیاست‌های دولت در زمینه مسکن یکی از عوامل مهم رکود در کشور است که به موازت آن 300شغل در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشخص شدن سیاست‌های دولت در عرصه مسکن در عبور از رکود می‌تواند موثر باشد افزود: علاوه بر مسکن، سیاست‌های دولت برای تثبیت قیمت ارز در بازار هم مشخص نیست و به همین دلیل شرایطی در بازار حاکم شده که بیشتر میل به سمت رکود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بسته‌های خروج از رکود دولت گفت: در این بسته‌ها به بخش خصوصی پرداخته نمی‌شود و از طرف دیگر بانک‌ها خود را رقیب بخش خصوصی می‌دانند که این موضوع برخلاف سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.

صرامی ادامه داد: دولت و بانک‌ها باید با بخش خصوصی همکاری کنند تا بخش خصوصی بتواند مواد اولیه خودش را تامین کند و رونق را به بازار اقتصاد کشور بازگرداند.

وی با اشاره به نقش شهرداری‌ها و رسانه‌ها در زمینه خروج از رکود گفت: رسانه‌ها و شهرداری‌ها که ابزار تبلیغات را در اختیار دارند باید به جای تبلیغ محصولات خارجی مثل سامسونگ و ال‌جی، ابزارهای خود را با قیمت ارزان‌تر در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار بدهند تا آن‌ها بتوانند تولیدات خود را به مردم ارائه کنند.

دولت باید نقش کارفرمایی خود را به صفر برساند

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار دانا گفت: ما بدون تامین مالی نمی توانیم از رکود خارج شویم و حدود 60درصد از این مشکل را بحث سرمایه‌گذاری و تامین مالی بخش خصوصی حل می‌کند.

وی افزود: دولت باید نقش کارفرمایی خودش را غیر از مسائل حاکمیتی به صفر برساند تا بخش خصوصی مطمئن شود که رقیبی به نام دولت ندارد و علاوه‌ بر این منابع دولتی باید به فرصتی برای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی تبدیل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی، سومین عامل خروج از رکود را حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان داخلی خواند و گفت: رویکرد سرمایه در داخل کشور ما باید از دلالی به سمت تولید اشتغال، افزایش صادرات و مبارزه با قاچاق کالا برود و دولت باید صادرات و تولید در داخل را جایگزین واردات از کشور های خارجی کند.

بی توجهی دولت نسبت به رکود

غلامرضا اسدالهی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با خبرنگار دانا گفت: نباید کنترل تورم مانعی شود تا چرخه اقتصاد ما تعطیل شود، اما متاسفانه دولت تمام تلاش خود را برای کنترل تورم گذاشته و نسبت به موضوع رکود بی‌توجه شده است.

وی افزود: دولت باید در قالب بسته‌های حمایتی از کارخانجات وارد عمل شود و طرحی را اجرا کند که مردم قدرت خرید داشته باشند و کارخانه‌ها هم بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اظهار داشت: تورم و رکود دو لبه تیزی هستند که غافل شدن از هرکدام‌ آن‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی را به اقتصاد کشور وارد کند و متاسفانه باید گفت که امروز دولت دچار همین غفلت شده و میزان رکود در کشور هر روز نسبت به روزهای گذشته افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/نج

 

 

دیدگاه‌ها

با توجه به سیاه نمایهای این دولت نشان می دهد که نامه 4وزیر هم جزء برنامه های دولت تدبیر امید بوده نه دلسوزی اقایان

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها