نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. آذر 1394 - 18:47
مسئول آموزش آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از جرایم خشن تحت تأثیر مصرف شیشه اتفاق می‌افتد، گفت: شروع اوج سوءمصرف شیشه در ایران مربوط به سال 1387 و همزمان با تولید این ماده در کشور است.

به گزارش آفتاب جنوب,به نقل از فارس، کامبیز سلطانی نژاد امروز در سمینار علمی عوامل روانگردان از دیدگاه بالینی و پزشکی قانونی با اشاره با آخرین آمارها از وضعیت سوء مصرف مواد در کشور گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر که مربوط به سال 1391 و در مقیاس سنی 15 تا 64 سال است، مصرف شیشه 26 درصد سهم مواد را به خود اختصاص می دهد و بر این اساس بعد از تریاک و مشتقات آن شیشه دومین ماده مورد سوء مصرف در کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: بر اساس این آمارها 45 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک زیر 29 سال هستند و سن آغاز اعتیاد در آنها 21 سال است. همچنین 53 درصد این افراد شاغل، 64 درصد زیر دیپلم و 63 درصد نیز متأهل هستند.

سلطانی نژاد با اشاره به آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر و محرک در فاصله ده ساله 1384 تا 1393 را حدود 40 هزار نفر عنوان کرد و از افزایش مرگ و میر ناشی از سوءمصرف ماده شیشه در کشور خبر داد.

این متخصص سم شناسی همچنین با اشاره به هزینه های کشور در بحث کنترل ورود مواد مخدر و مسدود کردن مرزها تصریح کرد: از دهه 60 تا امروز نزدیک به چهار هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی در راه مبارزه با مواد مخدر شهید و 12 هزار نفر نیز جانباز شده‌اند که نتیجه این تلاش‌ها موجب شده مسیر ترانزیت مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به سمت کشورهای غربی تا حد زیادی تغییر کند و مسیر ایران برای قاچاقچیان پرهزینه شود به نحوی که میزان ترانزیت مواد مخدر از ایران از 80 درصد به 60 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به آخرین گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در خصوص مصرف مواد مخدر در جهان گفت: این گزارش در سال 2015 منتشر شده و اعداد و ارقام آن مربوط به سال 2013 است. بر اساس آن در جهان 246 میلیون نفر مبتلا به سوءمصرف مواد هستند یعنی از هر 20 نفر فرد 15 تا 64 سال یک نفر زمینه مصرف مواد را دارد.

وی افزود: بر اساس این گزارش آمار سوءمصرف کنندگان مواد در جهان در سال 2013 نسبت به سال قبل از آن سه میلیون نفر رشد داشته است.

سلطانی نژاد ادامه داد: از کل سوءمصرف‌کنندگان مواد در جهان 27 میلیون نفر به یکی از مشکلات ناشی از سوءمصرف مانند وابستگی و یا بیماری های عفونی مبتلا هستند، 12 میلیون نفر از آنان نیز مصرف کننده تزریقی موادند که یک میلیون نفر از آنان به ویروس ایدز مبتلا هستند.

وی تزریق مواد مخدر را مهم‌ترین عمل ابتلا به ایدز عنوان کرد و اظهار داشت: در کشور ما بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت 80 درصد مبتلایان به ایدز از طریق تزریق مواد به این بیماری مبتلا شده اند هر چند شیوه ابتلا به این بیماری در حال تغییر به شیوه های دیگر است.

وی افزود: در سال 2013 حدود 200 هزار مرگ در جهان تحت تأثیر سوءمصرف مواد اتفاق افتاد که رقم قابل توجهی است.

این متخصص سم شناسی در خصوص آمار اعتیاد در زنان نیز گفت: در حال حاضر یک سوم سوءمصرف کنندگان مواد خانم ها هستند در حالیکه از لحاظ قرار گرفتن در پروسه درمان از هر 5 نفر یک نفر را خانم‌ها تشکیل می دهند به بیان دیگر خانم‌های معتاد تمایل کمتری برای قرار گرفتن در پروسه درمان دارند.

سلطانی نژاد در ادامه با اشاره به 4 دسته مواد شامل مخدرها، آمفتامین ها، حشیش و روانگردان‌های جدید، گفت: تریاک یکی از مهم‌ترین مخدرها در جهان است که 86 درصد آن در افغانستان تولید می شود و متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش سطح زیر کشت آن بوده‌ایم. بر اساس آمارها 50 میلیون نفر در جهان سوءمصرف کننده انواع مواد مخدر هستند.

وی ادامه داد: از نظر میزان مصرف حشیش در جایگاه اول قرار دارد و متأسفانه 180 میلیون نفر در جهان حشیش مصرف می کنند در سال‌های اخیر با دستکاری های ژنتیکی گیاه حشیش و نیز پرورش گلخانه ای آن شاهد ایجاد معضلات بیشتری ناشی از سوءمصرف این ماده بوده ایم.

وی با اشاره به خطرات مصرف آمفتامین ها و در رأس آن شیشه گفت: در سال‌های اخیر مصرف شیشه در جهان رو به افزایش بوده و با کاهش مصرف اکستازی شاهد افزایش مصرف شیشه بوده ایم که به تبع جرایم خشن و حوادث ناگواری در پی مصرف آن به وقوع پیوسته است و متأسفانه مصرف آن در ایران هم رو به افزایش است که امیدواریم برای کنترل مصرف آن چاره اندیشی شود.

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها