نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. آذر 1394 - 12:07
افزایش حواشی در دانشگاه ها در وهله نخست نتیجه عدم تعقل و فضای گفت و گو و احساسی شدن فضای دانشگاه و از جانب دیگر برخی سیاست های دولت است.

به گزارش آفتاب جنوب،به نقل ازپایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، علیرضا جلالی - در سالهای اخیر در دانشگاه های کشور، با صرف نظر از لغو و برخورد گزینشی با منتقدان دولت، شاهد دو معضل اساسی پیش روی فضای سیاسی در دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی هستیم.



ابتدا بی تفاوتی و عدم استقبال دانشجویان از فضای سیاسی در دانشگاه ها خطر بسیار جدی است که نسل دانشجویان جدید را تهدید می کند، به نظر می رسد که اصلا فعل و انفعالات سیاسی کشور مسئله دانشجوی جدید نیست، این تغییرمزاج دانشجویان نتیجه برخی سیاست های دولت است.



سیاست های مورد اشاره بیش از هرچیز، دانشجویان را از آرامان گرایی تهی می کند و جوانان را سرگرم مسائل پیش پا افتاده نظیر هجوم یکباره شبکه های مجازی و به طور کلی نگاه سرگرم کننده به فضای مجازی، برخورد ناصحیح با منتقدان دولت، رواج پوپولیسم از جانب دولت که حاصل کم شدن سواد سیاسی جوانان و دانشجویان جدید است و ...



که این مسأله بسیار نگران کننده و هشدار آمیز خواهد بود و زمینه ساز برچیده شدن فضای گفتگو و نقد گفتمانی است که بستر اساسی آن در دانشگاه باید باشد و از طرفی هم چتر فضای احساسی را در دانشگاه ها باز می کند، معضلی که خود زمینه ساز مشکلات بعدی است.



افزایش حواشی در دانشگاه ها در وهله نخست نتیجه عدم تعقل و فضای گفتگو و احساسی شدن فضای دانشگاه و از جانب دیگر برخی سیاست های دولت است.



با نگاهی به برگزاری برنامه های سیاسی در سالهای اخیر، شاهد پررنگ بودن حواشی در آنها هستیم، به طور مثال برنامه های دیروز به مناسبت روز دانشجو غالبا دارای حاشیه بودند، گذشته از اینکه اغلب برنامه های منتقدین دولت در این روز لغو شد.



بدون شک این رودررویی دانشجویان در دانشگاه ها که بر خلاف مشی گفت و گو بوده، صرفا نتیجه سیاست خفه کردن صدای منتقدان در دانشگاه ها توسط ریاست آنهاست و متاسفانه با استقبال برخی تشکل های همسو با دولت قرارگرفته است و عملا با دوقطبی کردن فضای دانشگاه ها و دانشجویان، می توانند راحت تر صدای مخالف را خاموش کنند و از طرف دیگر تقابل دانشجویان توسط یکدیگر موضوع نگران کننده ایست که به نظر می رسد عامل حواشی اخیر در دانشگاه است.



در این میان با دوقطبی کردن فضا به دنبال نفوذ در اجتماعات دانشجویی هستند که در آخر آسیبی جز برای دانشجو و تشکل دانشجویی و فضای سیاسی دانشگاه ها نخواهد داشت.



عدالت خواهی و نقادی دو خصلت جدایی ناپذیر از یک تشکل دانشجویی است که متاسفانه رفتار ذکر شده از جانب تشکلهای همسو با دولت غیر قابل بخشش است و قطعا برای بهبود اوضاع در دانشگاه ها فریادرسی نیست مگر خود جامعه دانشجویی.





تشکل های خودفروخته بهتر می دانند که مدیران دانشگاهی مانند آل بویه(رئیس دانشگاه آزاد واحد یاسوج)، مأمور چند ماهه هستند برای برقراری فضای سیاسی مورد نظر در دانشگاه جهت بهره برداری در انتخابات مجلس، شاید به همین دلیل است که جناب رئیس جمهور در برنامه روز دانشجو در دانشگاه شریف طاقتش طاق می شود و به موضوع مجلس اشاره می کند.



 اما پس از انجام مأموریت تشکل خودفروخته همچون دستمال کاغذی مصرف شده به زباله دان منتقل خواهد شد که البته جایگاه اصلی اش است.



به حول قوه الهی مردم ایران بار دیگر در انتخابات مجلس فارغ از سم پاشی ها و سیاسی بازی برخی مسئولین، با بصیرت و حضور پاسخ قاطعی به این فریب کاری ها خواهند داد.

 

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها