نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. آبان 1394 - 10:10
اصل ارائه بسته و وام بیست و پنج میلیونی برای کالا های ایرانی بود، اما در عمل شاهد صرف تمام آن برای خرید خودرو هستیم و خبری از سایر کالاهای واقعا ایرانی در این بسته نیست.

به گزارش آفتاب جنوب،جدید ترین شاهکار دولت برای خروج کشور از رکود ارائه بسته خروج از رکود بوده است، حال اینکه به چه اندازه روی این طرح فکر و برنامه ریزی شده است بماند اما اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که آیا این بسته برای خروج از رکود اقتصادی کل کشور و تحریک اقتصاد و بازار کسب و کار است یا برای جلوگیری از ورشکستگی خودروسازان؟!!

اصل ارائه بسته و وام بیست و پنج میلیونی برای کالا های ایرانی بود، اما در عمل شاهد صرف تمام آن برای خرید خودرو هستیم و خبری از سایر کالاهای واقعا ایرانی در این بسته نیست.

آیا خودرویی که بیشتر قطعات آن چینی است را باید کالای ایرانی تلقی کرد؟؟!!

قضیه از آنجا شروع شد که مردم بصورت کاملا خودجوش و به دلایل متعددی از جمله کیفیت پایین و عدم ارائه مطلوب خدمات پس از فروش کمپین های نخریدن خودرو راه اندازی کردند و با این روش مطالبه بحق خود را ابراز نمودند، در صورتی که با اندکی توجه خودروسازان به کیفیت و خدمات پس از فروش  اوضاع به گونه ای نمی شد که انبارهای خودرو سازان با خودرو های ایرانی-چینی پر شده و تقاضا تا این حد کاهش یابد.

این در حالیست که در کشورهای دیگر ازجمله کره جنوبی که تولید خودرو را از پراید آغاز کرده اکنون در جایگاهی است که خودروی این کشور جز بیست خودرو محبوب جهان شناخته می شود اما متاسفانه در کشور ما صنعت خودرو سازی درجا نمیزند، هیچ ، عقبگرد داشته است، سال های سال است که خودرو ها با همان ظاهر و امکانات و فقط با تغییرات اندکی که منجر به عوض شدن نام مدل آن و افزایش قیمت آن هاست، دست به تولید این وسیله مهم در زندگی بشر میزنند، وسیله ای که جان آدمها در آن به این ور و آن ور منتقل می شود و  هر روزه شاهد تلفات جانی بسیاری که مربوط به عدم کیفت خودرو هاست، هستیم.

مسئله دیگر خسته شدن مردم از تناقض گویی و بطور واضح دروغ است، این مسئله را میتوان از پیام های اقشار مختلف جامعه در شبکه های اجتماعی و شبکه های موبایلی به وضوح دید، پیام هایی که حاوی طنز های تلخی از گران شدن بی دلیل و بی منطق خودرو های بی کیفیت است و همچنین حاوی نقد کردن طرح خروج از رکود دولت، نقد کردن سود زیاد این تسهیلات، نقد کردن اینکه سود 12درصد چگونه به 16 درصد رسید،نقد کردن اینکه چگونه بازپرداخت از 7 سال به 4 سال و 3 سال رسید و....

چرا هنگامی که ذینفعان نیاز دارند بسته خروج از رکود مطرح می شود و عنوان می شود که این بسته تا مدت ها برقرار خواهد بود اما به محض برطرف شدن نیاز ذینفعان و حل مشکل ورشکستگی بعضی از صنایع اعلام می شود که به این مورد خاص دیگر وام تسهیلات خروج از رکود تعلق نمی گیرد.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبتنی بر سیاست های افزایش جمعیت، چرا برنامه ریزان و تصمیم گیران تدبیری برای این سیاست نگرفته اند اما اکنون برای منافع عده ای خاص تسهیلات کلان و آن هم به سرعت و بدون ضامن وسایر دردسر های گرفتن تسهیلات، می دهند؟!!

جوان ایرانی به علت مشکلات مالی توانایی ازدواج را ندارد، اما تنها 3 میلیون تومان به او تسهیلات می دهند و آن هم وامی که با هزار ضامن و کلید نمی توان قفل آن را برای گرفتن باز کرد، با این مقدار پول وسایل ضروری و اولیه زندگی هم فراهم نمی شود چه رسد به تشکیل زندگی.

برای تحصیل جوان ایرانی وام یا تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است و در کل برای خیلی از امور مردم ایران هیچ تدبیری اندیشیده نشده است و امروز بصورت یکباره  و اتفاقی شاهد ارائه بسته خروج از رکود هستیم ، بسته ای که تنها به خالی شدن انبار برخی تولید کنندگان کالا های نیمه ایرانی منجر شده و پس از خالی شدن این انبار ها طی روز های اندکی، اکنون پرداخت آن متوقف شده است.

در این میان باید برای عواقب و معضلات اجرای این طرح نیز چاره ای اندیشید، چرا که این طرح مسکنی موقت و صرفا به سود صنعت خودرو سازی بوده است و از این رو پس از خاتمه طرح توسط خودرو سازان باید منتظر مشکلاتی از جمله: بازگشت رکود، معضل چک های برگشتی، خالی شدن خزانه خودرو سازان و افزایش مقطعی قیمت برخی خودرو ها، بود.

با این اوصاف انتظار می رود برنامه ریزی بهتری برای اوضاع اقتصادی کشور انجام شود و تنها منافع عده ای قلیل در نظر گرفته نشود و از همه مهمتر سیاست های اعلام شده توسط مقام معظم رهبری سرلوحه برنامه ریزان کلان کشوری شود.

 

سفیر افلاک

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها