نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. آبان 1394 - 12:06
مردانی که اکثرأ متأهل بوده و به بهانه‌های گوناگون به دنبال راضی نمودن حس تنوع طلبی و بی‌اخلاقی‌های خود در خیابان هستند و با هر مدل ماشین، سن و سالی با رفتار ناپسند خود حس بدبینی را در زنان و دختران ایجاد کرده و آرامش روحی و روانی آنان را به خطر می اندازند.

به گزارش آفتاب جنوب،مردان خیابانی یکی دیگر از معضلات اجتماعی جامعه است که کمتر به آن پرداخته شده است، متاسفانه به دور از هرگونه اظهار نظر در مورد تفکیک جنسیتی در رابطه با معضلات خیابانی باید اشاره کرد که همواره جامعه رسانه بیشتر به معضل زنان خیابانی پرداخته است و این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است در حالیکه  طبق گزارشات به عمل آمده تعداد مردان خیابانی نسبت به زنان خیابانی هفت برابر است و این یک زنگ هشداری برای جامعه است  که می‌بایست  بررسی شود که چه عواملی موجب شده تا یکسری از مردان جامعه که بیشتر هم متاهل هستند در خیابان‌ها به دنبال خواسته‌های غیر معقول خود باشند و به این ترتیب هنجار شکنی کنند.

به نقل از تیتر یک: سید حسن موسوی چلک یک مددکار اجتماعی است که در این رابطه می‌گوید: آسیب‌های اجتماعی واقعیت تلخ جامعه است. آسیب‌هایی که نه زن می‌شناسد و نه مرد. نه فضای باز مثل خیابان می‌شناسد و نه فضای بسته. گرچه در جامعه ما حساسیت بیشتر روی زنان است ولی مردان هم نقش به سزایی در گسترش آسیب های اجتماعی دارند. حال اگر آسیب اجتماعی متوجه مسایل اخلاقی و به اصطلاح معروف «ناموسی» باشد حساسیت نسبت به زنان به  مراتب بیشتر است.

کمتر روزی است که در کلان شهرها در خیابان‌ها برویم و صحنه‌هایی را نبینیم که مردان برای سوار کردن زنانی که در خیابان‌ها هستند، اقدامی نکنند. البته این را هم اشاره کنم که همه مردانی که دنبال زنان برای ارتباط نامشروع هستند، لزوماً خیابانی نیستند.

این مردان در کنار خیابان‌ها یا در حال چانه زدن روی قیمت هستند! یا روی تعداد افراد چانه می‌زنند! یا بوق می‌زنند، چراغ می‌دهند! یا به زور قصد سوار کردن زنان را دارند. برای بسیاری از این مردان فرقی نمی‌کند که بچه‌ای کنار زن هست یا نه، پیر است یا جوان، حتی چادر دارد یا ندارد .گاهی اوقات هم ترافیکی ایجاد می‌کنند .

گاهی اوقات هم در خیابان‌ها با خودرو کنار هم راه می‌روند و شماره تلفن  رد و بدل می‌کنند و البته این رفتار توسط مردان، فقط محدود از طریق خودرو  نیست. متلک پرانی‌ها در کنار خیابان، اماکن عمومی مثل پار ک‌ها، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی، سینما و…حتی این نوع رفتارها  در محیط های کاری هم وجود دارد گرچه کمتر مشهود  است.

مردانی که  هم متاهل هستند و هم مجرد و ممکن است عده‌ای هم از زنان خود طلاق گرفته باشند یا همسرشان را به دلیل فوت از دست داده باشند. عده ای هم متاهل هستند ولی در شهر های بزرگ برای کار می روند و طولانی مدت از خانواده شان دور هستند.

 در میان این مردان، با سواد و بی سواد، پول دار و فقر  نیز هستند. مردم هم دیگر نسبت به این مسئله بی‌توجه یا کم توجه شده‌اند و مسئولیت اجتماعی و نظارت اجتماعی هم نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است. این گروه از مردان اگر متاهل باشند معمولاً از روابط زناشویی خود رضایت کافی ندارند. البته ممکن است زیاده خواه هم باشند و این زیاده خواهی هم می‌تواند ناشی از پول زیاد باشد. عده‌ای هم دنبال برآورده کردن نیازهای عاطفی خود در خیابان‌ها هستند چون فضای خانه عاطفی نیست.

افرادی هم که مجردند به دلیل بالا رفتن سن ازدواج برای ارضای غریزه جنسی این راه را انتخاب می‌کنند!. یا به این دلیل که ازدواج مشکلات زیادی دارد، از ازدواج سرباز می‌زنند و نیاز جنسی خود را با زنان خیابانی برآورده می‌سازند. در واقع از پذیرش مسئولیت زندگی خانوادگی امتناع می کنند، از نظرخودشان راحت تر هستند

کاهش اعتماد بین مردم

این شرایط منجر به کاهش اعتماد بین مردم هم می‌شود. شک و تردید و دودلی و سوء ظن ها و ناشی از مشاهده این نوع رفتارها در خیابان ها ست که حتی ارتباتط بین اعضاء خانواده ها را نیز متاسفانه تحت تاثیر قرارداده است. بدون شک این نوع رفتار ها مغایر هنجار های اجتماعی جامعه است ولی باید بپذیریم که در جامعه بویژه در کلان شهر ها نفوذ کرده است و کنترل آن نیز دشوار  شده است. تمام این سخنان گفته شده گوشه ای کوچک از این معضل بزرگ است که در جامعه رو به افزایش می‌رود.

 

 

مردان متاهل بیشترین آمار مزاحمت خیابانی را دارند

مردانی که اکثرأ متأهل بوده و به بهانه‌های گوناگون به دنبال راضی نمودن حس تنوع طلبی و بی‌اخلاقی های خود در خیابان هستند و با هرمدل ماشین و سن و سالی با رفتار ناپسند خود حس بدبینی را در زنان و دختران ایجاد کرده و آرامش روحی و روانی آنان را به خطر می اندازند.

حالا اینکه این مردان فاسد ضمیر چرا به خود اجازه تعدی به حقوق شهروندی و مطرح نمودن پیشنهادات بی شرمانه را به زنان محجبه میدهند جای بسی پرسش و تأسف دارد ، چراکه یک زن محجبه ، برای حفظ امنیت خود و رعایت دستورات خداوند به پوشاندن موها و اندام خود با چادر اقدام کرده است  و شایسته چنین رفتاری از سوی دیگران نمی‌باشد.

آقای محمد.ف از تهران که خود سابقا این مسیر اشتباه را رفته بود پاسخگوی سوالات ما در پایگاه اطلاع رسانی طنین یاس بود:

کمی از خودتون بگویید؟

در حال حاضر مشغول گذراندن دوران خدمت مقدس سربازی هستم ولی کمی عاقل تر شدم(خنده)

مگه عاقل نبودی؟

من تو زندگیم خیلی مسیر اشتباه رفتم وصبح وشبم را با گشت وپرسه زنی تو خیابان می گذراندم وهر چند ماه یک بار با یک دختر رفاقت می‌کردم.

چگونه؟

با ماشینی که داشتم تو خیابان ها به بهانه مسافر کشی دور میزدم و خانم های جوان را سوار می کردم و باهاشون ار تباط برقرار می‌کردم.

آنها به خواسته‌هات پاسخ مثبت می‌دادند؟

همه اینطور نبودند، بعضی ها همان لحظه پیاده می شدند وبعضی ها فقط سکوت میکردند وبی توجه بودند و عده‌ای هم دوست می‌شدند.

باچه نیتی این کارها را انجام می‌دادی؟

به هر حال تو سنی قرار گرفته بودم که می‌طلبید این رفتارها را داشته باشم.

مگه سر کار نمی‌رفتی؟

من 7سال دانشجو بودم واصلا درس نمی‌خواندم و تمام فکر و ذهنم این کارها شده بود.

مزاحمت خیابانی هم برای کسی ایجاد می‌کردی؟

اسمش و مردم آزاری نمی‌توانم بگذارم. فقط برای تفریح ارتباط می‌گرفتم.

در حال حاضر هم با همین شدت مزاحمت داری؟

نه خداروشکر خیلی بهتر شدم و می توانم بگویم به نوعی پشیمانم.

دوران خدمت سربازی توانسته تاثیری بگذارد؟

سربازی هم تاثیر داشته است ولی دلیل اصلی چیز دیگری است. همین که انگ مرد خیابانی بهت می‌زنند و با انگشت اشاره می‌کنند یا اینکه بعضی وقت‌ها آدم یاد ناموس خودش میفته اظهار پشیمانی به فرد دست میده، ضمن اینکه این کار جز پول خرج کردن وقت تلف کردن چیز دیگه‌ای برای آدم ندارد.

شما که این همه وقت برای این کار گذاشتی چگونه  از این کار دست کشیدید.کمی حرفاتون غیر منطقی نیست؟

به هر حال وقتی میبینی که هم سن و سالانت همگی به جایی رسیده‌اند و تو از آنها عقب مانده‌ای دیگر جایی برای این کارها باقی نمی‌ماند.

چرا همان زمانها به فکر این نبودید؟

هر فردی تو زندگی ممکن است بعضی وقت ها راه را اشتباهی برود ومن هم از این قائده مستثنی نبودم. به هر حال جوان بودم و میخواستم جوانی کنم ولی نمی دانستم که جوانی کردن به این چیزها نیست

خانوادت چیزی نمیگفتند؟

آنها آنقدر من را نصیحت کرده بودند دیگر خسته شده بودن چون میدانستند من کار خودم را میکنم  و بیشتر وقتم را تو خیابان میگذرانم

الان پشیمونی؟

زیاد وبه همه جوانتر ها می گویم که این کارها عاقبت ندارد و ممکن است یک روز خدای ناکرده کسی مزاحم ناموس خودشان شود.

کیوان آشتیانی روانشناس و پژوهشگره حوزه اجتماعی آمار مردان خیابانی متاهل را بالا دانست و از دید روانشناسی به خبرنگار طنین یاس گفت: طبق آماری که اعلام شده است بیشتر مردان خیابانی را افراد متاهل تشکیل می دهند و این نشان دهنده این است که یک نوع شیطنت درونی وشخصیت چندگانه از نوع لذت‌طلبی و تنوع در آقایان وجود دارد. این متاسفانه عدم پایبندی برخی مردان متاهل به زندگی را نشان می‌دهند. مردانی که احساس مسوولیت کمتری نسبت به دیگران دارند ولذت طلبی را الویت کارهای خود قرار داده‌اند. اصولا آنچه که از مردان خیابانی استنباط می‌شود نوع نگرش آنها به زندگی وشخصیتی است که در آنها شکل گرفته است. عموما این افراد از روابط عمومی خوبی برخوردار هستند و در ارتباط برقرار کردن با دیگران موفق عمل می‌کنند. البته ناگفته نماند که اینگونه افراد همواره ترس از دیده شدن دارند و به همین خاطر اضطراب بالایی به خود راه می‌دهند. آرامشی هم که در این رابطه کسب می‌کنند از نوع هیجانی و به طور موقت بوده و بیشتر هدف آنها لذت‌طلبی است.

و اما در این رابطه سوالاتی هم از دو خانم جوان پرسیدیم که در جای خود قابل تامل است: خانم جوان متاهلی به نام عین ف از تهران گفتند: من بیشتر اوقات که برای خرید به بیرون می روم با تیکه پرانی و مزاحمت های بعضی آقایان مواجه میشوم این در حالی است که اگر با دخترم بیرون بروم در برخی اوقات با مزاحمت‌هایی از سوی بعضی‌ها روبرو می‌شوم و متاسفانه این نشان از آن دارد که برای آنها فرقی نمی کند که طرف مقابل مجرد یامتاهل است. امیدوارم مسئولین سختگیری های بیشتری در این زمینه کنند.

برخی اوقات به خصوص ایام پاییز و زمستان که هوا زودتر تاریک می شود و در زمان‌هایی که با ماشین شخصیم سر کار نمی روم، هنگامیکه منتظر تاکسی هستم با مزاحمت‌های آقایان با ماشین روبرو می شوم که خیلی من را آزار می دهد تا جایی که تا رسیدن به منزل همواره ترس در من وجود دارد.

خانم ش ح: به اعتقاد من مزاحمت ها  برای کسانی ایجاد میشود که به نوعی چراغ سبزی از خود نشان میدهند.البته بعضی ها شاید به عمد این کار را نکنند وناخواسته در معرض  مزاحمت قرار بگیرند ولی باید رعایت یکسری پوشش را بکنند تا مورد هجمه قرار نگیرند.

و اما در پایان امیدواریم که مسوولین در این رابطه سختگیری های بیشتری داشته باشند تا خدای نکرده دیگر شاهد خفاش شب ها نباشیم. توصیه ای هم به برخی آقایان مزاحم داریم که حتما قانون مجازات اسلامی را بادقت بخوانند.شاید از کار خود پشیمان بشوند.

طنین یاس

انتهای پیام/خ

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها