نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. آبان 1394 - 0:13
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را بر خاطره‌گویی هاشمی از روند هسته‌ای کشور و سخنان آیت‌الله لاریجانی پیرامون مدیریت خوب رییس مجلس شورای اسلامی در تصویب برجام اختصاص دادند.
به گزارش آفتاب جنوب،رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.
*****

 

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را بر خاطره‌گویی حجت‌الاسلام هاشمی از روند هسته‌ای کشور و سخنان آیت‌الله لاریجانی پیرامون مدیریت خوب رییس مجلس شورای اسلامی در تصویب برجام اختصاص دادند. از سوی دیگر در روایت تازه علی اکبر ترکان، «پشیمانی» از نامه انتقادی چهار وزیر به رییس‌جمهور است؛ وی برخلاف سخنان قبلی خود اظهار داشت: «من هیچ‌گاه نگفته بودم چهار وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت‌خوار یا رانت‌خوار بوده‌اند»

روزنامه قانون

عدم شفافیت دولت درباره مفت‌خور بودن یا نبودن چهار وزیر/ سهم‌خواهی به سبک زنان اصلاح‌طلبروزنامه اصلاح‌طلب قانون سه‌شنبه را با تیترهای «بیمارستان هسته‌ای دستاورد برجام» و «آخرین دقایق هادی» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· حضور بی‌حاشیه ظریف در بهارستان

این‌بار حضور محمدجواد ظریف در بهارستان بی‌حاشیه بود؛ گویا با پایان یافتن مأموریت ظریف در مذاکرات هسته‌ای، حضورش در بهارستان برای نمایندگان جذاب نیست و باید منتظر حضور بی سر و صدای وی در صحن مجلس باشیم یا رخداد جدی در پرونده هسته‌ای ایجاد شود.

گروه سیاسی روزنامه قانون در همین راستا نوشت: «محمدجواد ظریف، وزیر خارجه که برای پاسخ به این سؤال در صحن علنی حضور یافته بود، در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: از رهبر معظم انقلاب برای نامه راهگشا و دستورالعمل‌هایی که حتماً نصب‌العین همه ما در دولت و دستگاه‌های اجرایی بوده سپاسگزاری می‌کنم. وی در ادامه افزود: از این پس همه باید تلاش کنیم سند برجام بر اساس منویات و نظرات رهبری به درستی اجرا شود و همه دست به دست هم دهیم تا با یک تلاش مستمر و پیگیرانه این اتفاق رخ داده و در نهایت نفع کشور و نظام اسلامی حاصل شود. وزیر امور خارجه با اشاره به نامه اخیر رهبری در مورد برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: همیشه نظرات ایشان چراغ راه ما و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در وزارت امور خارجه بوده است. همچنین از مجلس شورای اسلامی برای کمک به فهم بهتر برجام سپاسگزاری می‌کنم. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سؤال نماینده زاهدان در مورد موضوع حقابه‌های مرزی گفت: وزارت امور خارجه موضوع حل مسئله حقابه‌های مرزی را با جدیت دنبال می‌کند و چه در دولت قبل و چه در دولت اخیر برنامه‌های مرزی مشخص شده و پیش رفته است و قرارداد جامعی که در دولت آقای احمد کرزای تدوین و امضا شد در حال پیگیری است.»

روزنامه ابتکار

عدم شفافیت دولت درباره مفت‌خور بودن یا نبودن چهار وزیر/ سهم‌خواهی به سبک زنان اصلاح‌طلبروزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «سهم‌خواهی زنانه از سیاست» و «روایت آیت‌الله از روند مذاکرات هسته‌ای» اختصاص داد.

· سهم‌خواهی به سبک زنان

اصلاح‌طلبان از ایده حضور 30 درصدی زنان در لیست انتخاباتی حمایت می‌کنند؛ آنان مدعی هستند که سهم زنان در تصمیم‌گیری‌های پارلمانی اندک هست هرچند برخی از تحلیلگران سیاسی این سخنان را برای فصل نزدیک به انتخابات می‌دانند و بنا به تجریه در هنگامه لیست‌چینی این شعارها به عمل تبدیل نخواهد شد.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت: «سهیلا جلودارزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این باره به «ابتکار» گفت: ورود حداقلی زنان در انتخابات و حضور در مجلس شورای اسلامی به عواملی مختلفی بستگی دارد چرا که بعد از مجلس ششم حضور زنان در مجلس با شرایط خاصی مواجه و وضعیت طبیعی و عادی خود را از دست داد. وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه تعداد کاندیداهای زن نسبت به مردان کمتر و در اقلیت قرار دارند و با هزینه اندک می‌توانند وارد مجلس شوند، اما مشکل اصلی عدم شهرت زنان در جامعه به خصوص در بین سیاسیون است. جلودارزاده به نقش احزاب برای تاثیرگذاری ورود زنان در انتخابات از جمله مجلس شورای اسلامی اشاره و تاکید کرد: متاسفانه احزاب سیاسی مانند گذشته نیستند به این معنا که کارکرد اصلی خودشان را از دست داده‌اند. بنابراین نمی‌توان گفت که زنان، احزاب را مبنای اصلی قرار دهند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان زن مجلس نهم توانسته‌اند از حقوق زنان در جامعه به خوبی دفاع کنند، افزود: من در جایگاهی نیستم که در مورد توانایی نمایندگان زن برای احقاق حقوق زنان در جامعه اظهارنظری کنم اما نباید فراموش کرد که نمایندگان زن در مجلس صدای رسایی ندارند.»

 

روزنامه اعتماد

عدم شفافیت دولت درباره مفت‌خور بودن یا نبودن چهار وزیر/ سهم‌خواهی به سبک زنان اصلاح‌طلبروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «رازهای هسته‌ای هاشمی» و «همه قوا علیه تندروی» اختصاص داده است.

· جامعه سیاست‌زده ما

عبدالله ناصری از فعالان سازمان منحله مجاهدین در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به واکاوی شرایط احزاب در ساخت سیاسی کشور پرداخته است.

وی درباره نارسایی‌ها شکل‌گیری فعالیت احزاب در ساختار سیاسی کشور اظهار داشت: «جامعه ما اساساً جامعه سیاست‌زده‌ای است. چون فراز و نشیب‌ها و فراز و فرودهای زیادی در عمر کمتر از چهار دهه از انقلاب اسلامی را از سر می‌گذرانند، حوادث غیرمترقبه و غیرمنتظره سیاسی را در کشور شاهد هستیم. زلزله و سیل زیاد در عرصه سیاسی مشاهده می‌شود. بنابراین احزاب به راحتی نمی‌توانند در یک استمرار زمانی هویت خود را شکل دهند. در سال ۸۴ به روی کار آمدن فردی مثل آقای احمدی‌نژاد رأی داده شد در حالی‌که انتظار آن وجود نداشت. در سال ۹۲ نیز انتظار نمی‌رفت که کلیت حاکمیت به روی کار آمدن آقای روحانی در قوه مجریه رضا دهد. در سال ۷۶ نیز انتظار روی کار آمدن رییس دولت اصلاحات نبود. جامعه ما ریشه‌ها و قابلیت‌های غیر قابل پیش بینی دارد، ما شاهد فراز و فرودهای زیادی در عرصه سیاست کشور بودیم. بنابراین وقتی حزبی از قدرت سیاسی کنار می‌رود به طور چشمگیری فعالیت‌های خود را کنار می‌گذارد.

به همین دلیل ما اگر بخواهیم یک الگو در همین جامعه در حال توسعه مثال بزنیم سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. این حزب در مقاطعی که حضور داشت در عرصه سیاسی کار تشکیلاتی و مدرن حزبی را دنبال می‌کرد و به همین جهت بیشترین تاثیرگذاری در عرصه سیاسی جامعه داشت. اما احزاب امروز نمی‌توانند رکود سیاسی را از بین ببرند چرا که کارکردشان را از دست داده‌اند.»

روزنامه شرق

عدم شفافیت دولت درباره مفت‌خور بودن یا نبودن چهار وزیر/ سهم‌خواهی به سبک زنان اصلاح‌طلبروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «کسی از پول مفت بدش نمی‌آید» و «خط قرمز آقا، تعصب بود» اختصاص داد.

· چهار وزیر مفت‌خور و رانت‌خوار نیستند

مرد حاشیهٔ و تندخویی دولت یازدهم علی اکبر ترکان است؛ او روزگاری نمایندگان مجلس منتقد دولت را تهدید می‌کند و حالا روبه‌رویی چهار وزیر منتقد دولت یازدهم ایستاده است. علی اکبر ترکان سخنان خود را تکذیب می‌کند و نه وزرا را مفت‌خور و رانت‌خوار می‌داند و نه اختلاف در دولت را مبتنی بر واقعیت.

در همین راستا علی اکبر ترکان به روزنامه شرق گفت: «من هیچ‌گاه نگفته بودم چهار وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت‌خوار یا رانت‌خوار بوده‌اند. متأسفانه برخی از رسانه‌ها به‌صورت مغرضانه‌ای نقل‌قولی را از من منتشر کردند که هیچ‌گاه درست نبود و من از این تعابیر استفاده نکردم. در دولت یازدهم و در هیأت دولت هیچ اختلافی وجود ندارد و اینکه برخی تلاش می‌کنند این‌گونه القا کنند که میان وزیران و در دولت اختلاف هست تعبیر درستی نیست. اما برخی فکر می‌کنند با انتشار اخبار نادرست می‌توانند بر تصمیم‌گیری دولت تأثیر بگذارند.

او همچنین درباره برنامه‌های دولت گفت: این نامه نشانه‌ای از اختلاف در تیم اقتصادی دولت نداشت و نباید نتیجه گرفت که کار این چهار وزیر در اصول اقتصادی دولت خللی ایجاد کرده است. برنامه دولت برای شش ماه آینده عبور از رکود و رونق تولید است. وزرای اقتصادی دولت نیز در این مسیر گام برمی‌دارند. بنابراین نباید این‌طور تصور شود که در دولت یازدهم اختلافی در عملکرد وزیران وجود دارد.»

روزنامه آرمان‌امروز

عدم شفافیت دولت درباره مفت‌خور بودن یا نبودن چهار وزیر/ سهم‌خواهی به سبک زنان اصلاح‌طلبروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «آینده هسته‌ای ایران مثل ژاپن است» و «اختلاس 70 میلیاردی این‌بار در کرج» اختصاص داد.

· آقای ناطق در جبهه اصلاحات نمی‌گنجند

اعتماد ملی فعالیت سراسری خود برای انتخابات آتی را آغاز کرده است؛ آنان بار دیگر مرزبندی خود را با کارگزاران سازندگی در این برهه زمان نشان داده‌اند تا همچنان از فضا مانور برای اثرگذاری در معادلات سیاسی اردوگاه اصلاحات برخوردار باشند. بار دیگر رسول منتجب نیا، بر سرلیست عارف در انتخابات آتی پافشاری کرد و به رد ایده انتخاباتی قطب چپ کارگزاران سازندگی پرداخت.

رسول منتجب‌نیا در همین راستا اظهار داشت: «آقای ناطق نوری تاکنون نپذیرفته که در انتخابات حضور داشته باشد. ایشان یک شخصیت باسابقه، مدیر و مدبر هستند اما آنچه مسلم است این است که آقای ناطق در جبهه اصلاحات نمی‌گنجند. آقای ناطق هنوز هم یکی از مهره‌های مؤثر اصولگرایان هستند ولو اینکه با برخی از تندروهای اصولگرا اختلاف نظر دارند. نه خود ایشان اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلب هستند و نه افکار و اندیشه و سوابق ایشان این مسأله را ثابت می‌کند. لذا آقای ناطق نوری یک اصولگرای منصف و معتدل هستند که در سال 92 از آقای روحانی حمایت کرده‌اند و الان هم از وی حمایت می‌کنند.

آقای ناطق شخصیت مورد احترام مردم هستند و تردیدی در این مورد نیست. آقای عارف به عنوان یک شخصیت اصلاح‌طلب در انتخابات 92 در تمامی سخنرانی‌های خود از مواضع اصلاحات دفاع می‌کردند. آنچه در اینجا مطرح است مسأله چانه‌زنی است. در حال حاضر قدرت چانه‌زنی آقای عارف از بسیاری از شخصیت‌های دیگر حتی آقای ناطق بیشتر و موثرتر است، زیرا آقای ناطق نوری ضمن اینکه اصولگرا بوده و هستند ولی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و انتقادهایی را به جبهه اصولگرایی و برخی از دوستان سابق خود دارند. لذا رابطه بین آقای ناطق با اصولگرایان به تیرگی گراییده است.

آقای دکتر عارف روابط خود را با بیت مقام معظم رهبری و رؤسای قوا و نهادهای مختلف تنظیم کرده است و هیچ گونه حساسیتی بر روی ایشان وجود ندارد و علاوه بر ارتباط‌های ایشان قدرت چانه‌زنی خوبی دارند و دارای قدرت نفوذ هستند. ما بر این باوریم که آقای عارف در رابطه با تأیید صلاحیت‌ها هم می‌توانند قدرت چانه‌زنی داشته باشند و از حقوق برخی از کاندیداها دفاع کنند.»

روزنامه ایران

عدم شفافیت دولت درباره مفت‌خور بودن یا نبودن چهار وزیر/ سهم‌خواهی به سبک زنان اصلاح‌طلبروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «اعلام تغییرات نظام بانکی پس از تحریم» و «انتقاد رئیس قوه‌قضائیه از مخالفان تندرو برجام» اختصاص داد.

· آزادی یک فتنه‌گر

روزنامه دولتی ایران کماکان رغبت خود را برای درج اخبار آزادی یا مرخصی فتنه‌گران در صفحه سیاسی خود نشان داد. روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه‌خبر؟!» صفحه سیاسی خود نوشت: «علیرضا رجایی فعال سیاسی، دیروز از بازداشتگاه اوین آزاد شد. به گزارش ایرنا، یک مقام قضایی آزادی این فعال سیاسی را تأیید کرد. رجایی در اردیبهشت 1390 به اتهام ارتکاب جرائم امنیتی از سوی مأموران امنیتی بازداشت و در بهمن ماه همان سال براساس حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی حداد، به چهار سال حبس و پنج سال محرومیت از تمامی حقوق اجتماعی و حق عضویت در تشکل‌های سیاسی و نهادهای مدنی، محکوم شد. رجایی در سوابق رسانه‌ای خود دبیری نشریه «ایران فردا» و روزنامه‌های «جامعه»، «توس»، «خرداد»، «نشاط» و «عصر آزادگان» را دارد.»

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها