نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. مهر 1394 - 9:01
انتقاد مداح گچسارانی به برخی سبک های مداحی/
سبک های برخی مداحان به ترانه های سخیف غربی شباهت دارد
مداح گچسارانی گفت:در یک دهه اخیر سبک هایی که اصلا در شان اهل بیت (ع) نیستند به عرصه مداحی ورود پیدا کرده که در باب شعر از اشعار کم محتوا و آهنگ هایی به تقلید از ترانه های غربی و سخیف هستند که متاسفانه بیشترین جذابیت را برای نوجوانان و جوانان پیدا کرده است.

به گزارش آفتاب جنوب،محمد شجاعی از جمله مداحان گچسارانی است که سال هاست به ذکر و مدح خاندان عصمت و طهارت می پردازد،29 ساله است و مداحی را از دوران تحصیلی ابتدایی در هیئت نونهالان و نوجوان مسجد شهیدان گچساران آغاز کرده است.

 

به مناسبت ماه محرم وماه عزاداری سرور و سالار شهیدان آقا ابا عبدالله الحسین(ع) به سراغش آمدیم و گفتگویی با وی ترتیب دادیم که در زیر می خوانید.

 

محمد شجاعی مداح گچسارانی

 

این مداح گچسارانی در خصوص آغاز کار مداحی اش گفت:در واقع از کودکی ،چراکه برادر مرحومم کربلای "صادق شجاعی" از مداحان اهل بیت (ع) بودند و مداحی را از همان دوران کودکی آغاز کردم و درواقع استاد و مشوق اصلی در مداحی برادرم بودند.

 

شجاعی در خصوص نحوه ارتباط با سایر مداحان گچسارانی افزود: مداحان خوبی در سطح شهرستان چه مداحان سبک هیاتی و سبک جنوبی داریم که همه آنها اساتید بنده هستند و همیشه خودم را شاگرد می دانم و الحمدالله با همه عزیزان ارتباط خوب و صمیمی دارم.

 

وی در پاسخ به این سئوال که چه سبکی در نوحه سرایی می پسندید و بیشتر از چه نوحه هایی استفاده می کنید،تصریح کرد:در گچساران به سبک خواندن مان مداحی هیاتی می گویند و معمولا از سبک مداحان حاج مهدی سلحشور و دکتر میثم مطیعی و برخی مداحان دیگر استفاده می کنم.

 

این مداح گچسارانی درباره تاثیر مداحی در زندگی اش، اظهار کرد:شکر خدا که زندگی ام نذر روضه ها است.

 

شجاعی با  انتقاد به نحوه خواندن برخی مداحان و برخی سبک ها که شباهت هایی به ترانه دارند،تصریح کرد:متاسفانه در یک دهه اخیر سبک هایی که اصلا در شان اهل بیت (ع) نیستند به عرصه مداحی جامعه ورود پیدا کرده که در باب شعر از اشعار کم محتوا و آهنگ هایی به تقلید از ترانه های غربی و سخیف هستند که متاسفانه بیشترین جذابیت را برای نوجوانان و جوانان پیدا کرده است.

 

این مداح گچسارانی در ادامه نداشتن اساتید مجرب و پیشکسوت در شعر ، آهنگ ، انتقال تجربه را از مشکلات عمده برخی از مداحان گچسارانی برشمرد.

 

شجاعی درخصوص تعریفش از مداحی ،گفت: هرکسی در دستگاه اهل بیت (ع) به نحوی که در توان دارد باید خدمت و ارادتش را نشان دهد که البته خواست خداوند بوده که ما را به این فیض رساندند.

 

وی با بیان اینکه  یک مداح می تواند همیشه و به هنگام نیاز و ضرورت در خدمت نظام و انقلاب باشد،تصریح کرد:مقام معظم رهبری در جایی می فرمایند که ما درهیات امام حسین (ع )سکولار نداریم،هرکس علاقمند به امام حسین علیه السلام است یعنی علاقمند به اسلام سیاسی است؛و بنده بر این اعتقاد هستم که مداح باید به روز باشد و بنا به مقتضیات زمان خود و حوادث جهان اسلام و انقلاب باید حرکت و واکنش نشان دهد .

 

 

وی افزود:در یک دهه اخیر یک مسیر را در مداحی طی کرده ایم که همیشه یک نوحه در تمامی مجالس محرم، صفر و یا فاطمیه می خوانیم که مربوط به امام ، شهداء ،رهبری ، فرهنگ دفاع مقدس و استکبارستیزی است که بعنوان شعار درهیات ها داریم و البته هر سال با شعر و آهنگ جدید  که برای نمونه در نوحه محرم سال گذشته از این شعر استفاده کردم که «همواره نبرد حق و باطل برپاست،هر روز برای مسلمین عاشوراست ،مصداق صحیح لعن الله یزید،امروز شعار مرگ بر آمریکاست».

 

وی در پاسخ با این سئوال که پیشنهاد شما برای تقویت و کسب اخلاص در عمل در حیطه مداحی چیست،تصریح کرد:حقیر خود را کوچکتر از آن می دانم که در این باب صحبت کنم به تعبیر آیت الله بهجت (ره) بزرگترین ذکر ، ذکر عملی است.

 

شجاعی در پاسخ به اینکه چه توصیه ای به جوانان دارید،تصریح کرد:زیاد اهل توصیه و نصحیت به دیگران نیستم.

 

این مداح گچسارانی به عنوان صحبت پایانی اش به چند بیت شعر درباب سرور و سالار شهیدان اشاره کرد وگفت:حسین جان هرکس که زیر بیرق تو پا گرفته است-جا در کنار حضرت زهرا(س) گرفته است-اصلا غم شلوغی محشر نمی خوریم-زهرا (س) برای گریه کنان جا گرفته است.

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

احسنت. یه بنده خدایی همیشه میگفت المومن نصح یعنی مومن نصیحت گر است.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها