نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. مهر 1394 - 16:44
پس از انتخابات سال 92 و روی کار آمدن حسن روحانی ،دولت گذشته (محمود احمدی نژاد) به شدت مورد تخریب قرار گرفت ،به گونه ای که همگان فکر می کردند که حسن روحانی تفاوتهای چشمگیری با محمود احمدی نژاد داشته باشد ،اما پس از گذشت دو سال از مدیریت دولت تدبیر و امید می توان گفت که حسن روحانی شباهت های بسیاری به محمود احمدی نژاد دارد.

به گزارش آفتاب جنوب،به نقل از پایگاه خبری افق انزلی  پس از انتخابات سال 92 و روی کار آمدن حسن روحانی ،دولت گذشته و (محمود احمدی نژاد) به شدت مورد تخریب قرار گرفت و از هیچ فرصتی برای زیر سوال بردن اقدامات و فعالیت وی کوتاهی نشد به گونه ای که همگان فکر می کردند که حسن روحانی تفاوتهای چشمگیری با محمود احمدی نژاد داشته باشد ،اما پس از گذشت دو سال از مدیریت دولت تدبیر و امید می توان گفت که حسن روحانی شباهت های بسیاری به محمود احمدی نژاد دارد.

بخشی از این شباهت ها را با یکدیگر مرور می کنیم:

 

عدم دارا بودن شفافیت در گفتار و صداقت

حسن روحانی و حامیان وی بارها و بارها دولت گذشته را به فریب کاری و ارایه آمار دروغ متهم نمودند و حتی با صراحت تمام وی را دروغگو نیز خطاب نمودند ، حسن روحانی  در تبلیغات انتخاباتی سال 92، این صفت را به دولت وقت نسبت داد و از این ویژگی به شدت انتقاد کرد و مدعی شد دولتی که وی تشکیل خواهد داد همواره با مردم صادق خواهد بود و وی حتی دولت خود را دولت راستگویان عنوان کرد: «با تشکیل دولت تدبیر و راستگویان دولت شایسته‌سالاری را در کشور حاکم کرده و اخلاق محمدی(ص) را به کشور بر می‌گردانیم.» اما عملکرد دو ساله دولت یازدهم به وضوح نشان می‌دهد که اقدامات و رفتارهای رئیس‌جمهور و دولت‌مردان با ادعای روحانی هیچ نسبتی ندارد و آن‌ها مکرر به بیان مباحث و ارائه آمارهایی که هیچ نسبتی با واقعیت نداشته اند به مردم پرداخته اند. ارائه آمار غیرواقعی در رابطه با رکود و اشتغال، ارائه آمار غیرواقعی از تورم و گرانی، نوع برخورد با مردم در افزایش قیمت نان و دیگر اقلام، نوع مواجهه با مردم در آزاد کردن قیمت بنزین، شیوه برخورد با مردم در حذف یارانه‌ها و ... همگی نشانه‌هایی است که عدم صداقت دولت با مردم را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه در حالی چند هفته قبل قیمت بنزین به یکباره گران شد که مقامات دولتی به صراحت از عدم گرانی بنزین خبر داده بودند: «برنامه‌ای برای گران کردن بنزین در سال 94 نداریم» «قیمت بنزین و حامل های انرژی در سال 94 افزایش نمی یابد»

تاکید مستمر بر دانشگاهی بودن خود:

اگر احمدی نژاد اصرار داشت خود را «مهندس»، «نخبه دانشگاهی» و «تحصیلکرده» بداند، حسن روحانی نیز مدام در برنامه ها و مناظره ها روی یک عبارت کلیدی تاکید می کند:«من حقوق خوانده ام. من دکترای حقوق دارم.» و حتی در مناظره انتخاباتی برای ریاست جمهوری سال 92 نیز با به کار گیری عبارت «من سرهنگ نیستم ،حقوقدانم» توانست بخش زیادی از آرای مردم را سوی خود جلب نماید.

عدم برخورد درست با منتقدان:

یکی از مهمترین موضوعاتی که دولت روحانی همواره از آن برای تخریب احمدی نژاد استفاده نمود عدم برخورد درست با منتقدان می باشد عملکرد دو سال و چند ماهه دولت روحانی نشان می دهد که وی نیزدر برخورد با منتقدان چیزی کم از احمدی نژاد ندارد و آنها را با عباراتی همچون یک عده معدود کم سواد و یا بروید به جهنم خطاب قرار می دهد.

بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید نشان می دهد که این دولت به مرور و با فاصله گرفتن از نقطه شروع، رفتار خود با منتقدان را نیز تغییر داد و روندی را در پیش گرفت که نتیجه آن حمایت از توقیف چندین روزنامه و تلاش برای جلوگیری از هرگونه نقد نسبت توافق و مذاکرات هسته ای و همچنین برجام می باشد.

اقدامات پوپولیستی

حامیان روحانی و روشنفکر نماها مکرر احمدی‌نژاد و دولت‌های نهم و دهم را به رفتارهای پوپولیستی متهم می‌کردند و با تمسک به همین موضوع، دولت قبل را مورد تخریب قرار می‌دادند. آن‌ها حتی اقدامات مفید و رفتارهای مردمی احمدی‌نژاد را متهم به پوپولیستی بودن می‌کردند. اما حسن روحانی نیز نشان داد که در این زمینه توانایی‌های خاصی دارد به طوری که اقدامات دولت قبل که وی و حامیانش آن‌ها را پوپولیستی می‌خواندند در دو سال گذشته به کرات توسط روحانی انجام شد. سفرهای استانی، ارائه سبد کالا، شعارهای عوامانه و... از مواردی هستند که قبلا از آن‌ها به عنوان رفتارهای پوپولیستی یاد می‌شد اما حالا نه تنها توسط روحانی به عنوان اقدامات موثر و مثبت دولت تکرار می‌شود بلکه منتقدان دولت گذشته نیز در این خصوص سکوت اختیار کرده اند.

 

فامیل بازی در دولت:

از دیگر مواردی که احمدی نژاد به آن متهم شد فامیل بازی و استفاده از اقوام و خویشاوندان در دولت می باشد ،اما حسن روحانی در این خصوص از احمدی نژاد پیشی گرفته و بسیاری از بستگان او دارای مسوولیت هستند که نام آنها به شرح زیر می باشد:

۱- حسین فریدون



فریدون برادر حسن روحانی است که در دولت مسئولیت دستیار ارشد رئیس جمهور را بر عهده داشته و همیشه جز همراهان رئیس جمهور محسوب می شود.

۲- عبدالحسین فریدون



وی برادرزاده حسن روحانی است که مدیرکل وزرات علوم و آموزش عالی را برعهده داشته و همچنین سرپرست مرکز جذب اعضای هیئت علمی این وزارتخانه است. 

۳- طاهره قیومی

قیومی مسئول روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری است که حسن روحانی دایی مادرش می شود.

۴- اسماعیل سماوی



سماوی خواهرزاده حسن روحانی سرپرست گروه مشاوران جوان، رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور است. 

۵- علی‌اصغر مونسان



مونسان خواهرزاده حسن روحانی مدیرعامل منطقه آزاد کیش است. وی فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد مدیریت ساخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از سازمان مدیریت صنعتی می باشد.

۶- دکتر علی‌اصغر پیوندی

وی پسر عمه حسن روحانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. در سوابق «پسرعمه» روحانی مسئولیت هایی همچون ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان، معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی و ریاست هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ نیز به چشم می خورد.

 

ادبیات نامناسب

از انتقادهای متدوالی که حامیان روحانی نسبت به احمدی‌نژاد ابراز می‌داشتند، این بود که آن‌ها مدعی بودند وی در صحبت‌های خود ادبیات مناسبی به کار نمی‌برد و از حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری که از ادبیات مناسبی برخوردار است یاد می‌کردند. روحانی نیز ادبیات احمدی‌نژاد را اهانت‌آمیز می‌دانست و مدعی بود در دولت وی به کسی اهانت نخواهد شد: «من به سهم خودم اجازه نخواهم داد در دولت آینده به کسی توهین شود یا تهمت زده شود.» اما در طول همین دو سال گذشته از عمر دولت، ادبیات اهانت‌آمیز روحانی در قبال منتقدین و مردم آوازه عام و خاص است. بی‌سواد، بی‌شناسنامه، بزدل سیاسی، کسانی که از جای خاص پول می‌گیرند، تازه به دوران رسیده، بی‌عقل، حوالت دادن به جهنم و ... خطاب‌هایی بوده که روحانی آن‌ها در قبال منتقدین به کار برده است.

 

سخن پایانی

در پایان می توان گفت ،علی رغم تمامی انتقادهای روحانی و حامیانش به دولت احمدی نژاد ،حسن روحانی در بسیاری از موارد شبیه به احمدی نژاد عمل کرد و حتی در پاره ای از اوقات رفتاری تندتر و افراطی تر از احمدی نژاد از خود نشان داد که این امر بیانگر این است که دولت تدبیر و امید  با وجود اینکه در دو سال و چند ماه گذشته به خوبی شعار داد و از آینده ای روشن سخن گفت ،در عمل و در موارد متعدد تفاوتی با احمدی نژاد نداشت.

پایان پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها