نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
27. شهريور 1394 - 13:50
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،گفت: ما به قانون جدید در حوزه حجاب نیاز نداریم.

 به گزارش آفتاب جنوب،کاظم جلالی در توضیح چرایی رد کلیات طرح صیانت از حریم حجاب و عفاف از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت:این طرح دارای 9 ماده است و باید پرسید آیا بحث حجاب و عفاف در کشور ما به قانون جدید نیاز دارد یا خیر؟ ما 350 صفحه قانون درباره حجاب داریم، اما آیا توانسته ایم با همین قوانین، اقدامی انجام دهیم؟ باتوجه به قوانین موجود نظر ما این است که به قانون جدید نیازی نداریم. قانون شفاف است و اینکه ما تصور کنیم مجلس در هر زمانی باید قانونی جدید تصویب کند کار درستی نیست.

وی ادامه داد: مگر برای مد و لباس در مجلس هفتم قانون ننوشتیم؟ نتیجه آن چه شد؟ و امروز چقدر از فروشگاه ها و تولیدی های پوشاک آن را رعایت کردند؟ امروز شاید حتی یک روسری با ابعاد مناسب و بزرگ هم به سختی پیدا شود. بنابراین من فکر می کنم که قوانین کافی در این زمینه وجود دارد و ما نیازمند قانون جدیدی در حوزه حجاب و عفاف نیستیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان دادستان تهران مبنی بر جریمه 900 هزار تومانی افراد بدحجاب و برخورد با مدیران ساختمان هایی که پارتی شبانه در آن برگزار شود نیز گفت:من از چنین اقدامی اطلاع نداشتم و نمی دانم مبتنی برچه قانونی بوده است.

جلالی با بیان اینکه حجاب و عفاف یکی از ضرروت های جامعه الهی و اسلامی است و کسی در این مورد اختلاف نظر ندارد،گفت:ناجا هم ضابط قانون است و ما نقد عملکرد نیروی انتطامی را هم نداریم، اما باید توجه داشته باشیم که راهبردهای تحمیلی در این حوزه جواب نمی دهد و طرح جدید نیز به سراغ راهبردهای تحمیلی رفته است.

وی با اشاره به 9 ماده این طرح افزود: براساس ماده اول این طرح می گوید: راننده و سرنشینان وسیله نقلیه ای که کشف حجاب یا روزه خواری کنند یا اینکه درون خودرو حرکات خلاف عفت انجام دهند 100 هزار تومان جریمه می شوند و اگر آن را تکرار کنند،10 نمره منفی به راننده داده می شود و خودرو نیز 72 ساعت توقیف می شود. ما می گوییم نباید به جرم بدحجابی به چشم یک تخلف نگاه شود. بدحجابی جرم است نه یک تخلف رانندگی.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اینجا راننده جریمه می شود، اما این طرح نگفته که آیا تاکسی و اتوبوس هم شامل می شود یا خیر، یعنی اگر کسی در اتوبوس چنین اقداماتی را انجام داد باید راننده را جریمه کرد؟ ضمن اینکه از نظر ما این اقدامات باعث به وجود آمدن نزاع بین مردم می شود.

جلالی با بیان اینکه عنوان کشف حجاب و حرکات غیرمتعارف مبهم است، گفت: این باعث برداشت دلبخواهانه است. مشکل همین است که ماقانون را می نویسیم، اما شفافیت در آن وجود ندارد.

وی که در یک برنامه زنده تلویزیونی با حضور سخنگوی ناجا و یکی دیگر از نمایندگان مجلس صحبت می کرد،درباره اینکه آیا مرکز پژوهش ها طرح جایگزینی برای این طرح دارد یا خیر نیز گفت: این کار راحتی است که تا جایی از چیزی ایراد گرفت بگویم طرح بهتر دارید یا خیر. مرکز پژوهش های مجلس ابزار مجلس شورای اسلامی برای قانونگذاری و تصمیم گیری درست است. 

 

 
منبع: ایسنا

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها