نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. شهريور 1394 - 11:03
مسئولین مربوطه در وزرات خارجه باید هرچه سریعتر ابهامات در این زمینه را برطرف کنند؛ چرا که این نگرانی در رابطه ایران و انگلستان وجود دارد که آیا اساساً پرداخت غرامت به انگلستان ضروری و واقعی بوده و یا اینکه تکلیف وسایل و تجهیزاتی که انگلستان با بازگشایی سفارت خود به بهانه های مختلف قصد داشت به کشور وارد کند چه شده است؟

به گزارش آفتاب جنوب،خرداد ماه سال گذشته بود که اولین اخبار در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس در ایران از سوی برخی از منابع خارجی منتشر شد.

وزیر خارجه انگلیس در اولین واکنش‌ها به این موضوع در این خصوص گفت: قصد ما بازگشایی سفارت در تهران با حضور مجموعه‌ای کوچک از کارمندان در اولین زمان ممکن پس از هماهنگی‌های عملی است. 

 

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که در مجلس این کشور قرائت کرد گفت: مجلس را در جریان پیشرفت‌های حاصل شده در روابط دوجانبه با ایران قرار دادم و قبلا گفته‌ام که تصمیم ما برای پایان دادن به فعالیت‌های رسمی دفاتر حفاظت منافع نشانه‌ای از افزایش اطمینان ما در برقراری تعاملات دوجانبه مستقیم به جای تعاملات غیرمستقیم از طریق واسطه‌های سوئدی و عمانی است. 

 هیگ در ادامه سخنانش اظهار کرد: ما دو نگرانی عمده در بازگشایی سفارت در تهران داشته‌ایم که شامل امنیت کارمندان سفارت بریتانیا و اطمینان از توانایی انجام وظایف این کارمندان بدون مانع‌تراشی بودیم.

پس از جریان فتنه 88 و برخی از اقدامات کارشکنانه آنها علیه ایران از جمله جاسوسی و حمایت از فتنه گران، مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که دولت را ملزم به کاهش روابط با انگلستان کرد. 

اما بدون در نظر گرفتن سابقه 10 ساله خیانت انگلستان به ایران، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و در اواخر مهر ماه سال 92 خبری مبنی بر توافق ایران و انگلیس برای برقراری روابط دیپلماتیک و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها از طریق "انتخاب کاردار غیر مقیم" پس از دو سال قطع رابطه رسمی بین تهران و لندن منتشر شد.

در حقیقت بازگشت انگلیسی‌ها در میانه مذاکرات هسته‌ای مطرح شد و مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه مسؤول پروژه بازگشت انگلیسی‌ها بود. سال گذشته مقدمات بازگشت انگلیسی‌ها فراهم شد و آنان مشغول تجهیز مجدد سفارت خود بودند.



نکته قابل تامل اینکه در جریان تجهیز سفارت، نهاد‌های امنیتی کشور تلاش کردند مانع ورود برخی اقلام مشکوک (بویژه در حوزه شنود و رصد) به بهانه تجهیز سفارت شوند!

نکته دیگری که در میانه بازگشایی سفارت ها عنوان شد، پرداخت غرامت از سوی ایران به انگلستان بود که این بنا بر درخواست بریتانیا بعد از تعطیلی این سفارت توسط دانشجویان در ایران مطرح شد.

در همین راستا مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه پس از بازگشایی سفارت انگلستان در ایران درباره بحث پرداخت خسارت به انگلیس که از سوی این کشور درخواست شده است،‌ نیز گفت: ابتدا باید سفارتخانه‌ها فعال شوند بعد موضوعاتی مثل خسارت و... را می‌توان به عنوان موضوعات جاری در دستور کار و گفت‌وگو قرار داد.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آن‌ها باید تخمین خود از خسات را اعلام کنند و بعد کارشناسان ما در فرآیندی که زمان‌بر است این موضوع را بررسی می‌کنند. همان‌طوری که در اوایل دهه هشتاد میلادی سفارت ما در لندن خسارتی دید و این خسارت از سوی انگلیس به ما پرداخت شد.

از آنجایی که روابط ایران و انگلستان سوابق درخشانی نداشته و همواره این روابط منجر به دخالت های روباه پیر در امورات کشور و رقم خوردن توطئه جدید در ایران بوده است، مردم و بسیاری مسئولین نگرانی های ویژه‌ای در این راستا دارند.

بیشترین محور مد نظر در این ارتباط باید هشدار سخنان رهبری در خصوص تلاش دشمن برای نفوذ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... در کشور است.

مسئولین مربوطه در وزرات خارجه باید هرچه سریعتر ابهامات در این زمینه را برطرف کنند؛ چرا که این نگرانی در رابطه ایران و انگلستان وجود دارد که آیا اساساً پرداخت غرامت به انگلستان ضروری و واقعی بوده و یا اینکه تکلیف وسایل و تجهیزاتی که انگلستان با بازگشایی سفارت خود به بهانه های مختلف قصد داشت به کشور وارد کند چه شده است؟

در حقیقت در حالی که هنوز تیم کنسولگری برای تسهیل کار مسافران در این سفارت مستقر نشده است، چه ضرورتی ایجاب کرده تااین سفارت در ایران بازگشایی شود.

دانا

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها