نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. مرداد 1394 - 0:35
سالانه تعداد زیادی از دانشجویان از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما بعد از فارغ‌التحصیل شدن دغدغه اصلی آنها پیدا کردن شغل مناسب است.

به گزارش آفتاب جنوب،تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان دو بخش بسیار مهم در صنعت ساختمان به شمار می‌آیند از آنجائی که صنعت ساختمان از آینده نسبتا خوبی در کشور ما برخوردار است سالانه تعداد زیادی از جوانان به منظور راهیابی به بازار کار در رشته‌های مهندسی مکانیک( حرارت و سیالات) و مهندسی برق شروع به تحصیل می‌کنند.  در این رشته‌های تحصیلی نیز همانند سایر رشته‌های فنی و مهندسی 144 واحد درسی در مقطع کارشناسی و 34 واحد درسی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌گردد حال آنکه یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ارتباط صنعت و دانشگاه به ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی مرتبط بودن واحدهای درسی ارائه شده در دانشگاه و کاریی آن‌ها در رشته‌های فنی مرتبط می‌باشد. 

کاهش حجم دروس تئوری 

مهندس حسام مقدری کارشناس ارشد رشته مکانیک تبدیل انرژی در گفتگو با خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه با تاکید بیش از اندازه بر روی دروس قدیمی در محیط های دانشگاهی تمرکز دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی معطوف به مطالبی است که شاید حتی 10 درصد از این مطالب هم در محیط کار مورد استفاده  قرار نگیرد مثلا دروسی مثل ریاضیات مهندسی پیشرفته، کنترل اتومکانیک، ترمودینامیک پیشرفته، مکانیک سیالات پیشرفته، ارتعاشات مکانیکی و سوخت و احتراق... اگر دروس بسیار مهمی هستند ولی سخت‌گیری بیش از حد اساتید و بالا بودن حجم این مطالب باعث می‌شود دانشجویان ساعت‌ها از وقت خود را در دوران دانشجویی روی این مطالب صرف کنند که منجر به فاصله گرفتن آن‌ها از دنیای کار می‌گردد. 

وی اضافه کرد: اگر چه حذف این واحدهای درسی غیر ممکن است و لازم است دانشجو با این مطالب آشنایی کافی داشته باشد اما سخت‌گیری بی‌مورد و تمرکز بیش از اندازه روی دروس تئوری و ارائه حجم بسیار بالای این نوع مطالب درست نیست.
 
اهمیت بیشتر به آموزش نرم‌افزارهای مرتبط 

وی تصریح کرد: آشنایی با نرم‌افزارهای مرتبط، مثلا در حوزه‌ی تاسیسات مکانیک ساختمان آشنایی با نرم افزارهای تهویه مطبوع مانند کریر، اتوکد، PDMS و . . .  به شدت مورد نیاز است. 

در حالیکه می‌بینیم اکثرا دانشجویان رشته ‌مکانیک چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد مجبور هستند با پرداخت هزینه‌های بالا نرم افزارهای مرتبط با رشته خود را آموزش ببینند. 

بیگانگی دانشجویان با کارگاه‌های ساختمانی 

مهندس عبدالرضا طیباتی مهندس پایه یک ارشد مهندسی برق ساختمان در گفتگو با خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: متاسفانه هنگامی که یک فارغ‌التحصیل رشته مکانیک یا برق به عنوان کار آموز وارد شرکتی می‌شود با فضای کارگاهی و محیط رشته تاسیسات ساختمان کاملا بیگانه است و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا با فضا آشنا شود. 

وی افزود: آموزش‌های صرفا تئوری و عدم کارایی کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه عامل اصلی بیگانگی دانشجویان با فضای کار است اگر دانشجویان در طول مدت تحصیل با محیط‌های آموزشی که به روز هستند مواجه شوند و اصطلاحات‌، تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم را آموزش ببینند بسیاری از این مشکلات حل می‌شوند. 

وی اضافه کرد: عدم آشنایی فارغ‌التحصیلان با محیط کار باعث می‌گردد تا این نیاز ایجاد گردد که یک مهندس مدت زیادی را تحت عنوان دوران کارآموزی با حقوق بسیار کم و یا حتی بدون حقوق بگذراند که این خود یکی از عوامل کاهش انگیزه فرد برای ادامه کار می‌شود. خیلی از کارآموزان در این مقطع به دلیل از بین رفتن انگیزه از ادامه کار اجتناب می‌ورزند. 

نیاز به آشنایی مهندسین فعال در صنعت ساختمان به حوزه‌های یکدیگر 

مهندس نیما یزدان پرست مهندس ناظر ساختمانی نیز افزود: چون در بخش ساختمان مهندسین معمار، عمران، برق و مکانیک و مهندسین طراح سازه‌ها در کنار هم به کار طراحی و اجرا مشغول هستند باید اطلاعات کافی از رشته‌های یکدیگر داشته باشند به طور مثال عموما در پروژه‌های ساختمانی کار مهندسین ساختمان، مهندسین عمران و برق در تداخل است لذا این افراد مکمل کار یکدیگر هستند و باید مشکلات ناشی از تداخلات کاری به شکلی فنی و علمی بر طرف گردد آشنایی کارشناسان با تمامی رشته‌های مرتبط با صنعت ساختمان در زمان دانشجویی بسیار لازم است. 

وی افزود: در پروژه‌ها بسیار دیده می‌شود که نفرات و کارگرانی که زیر نظر یک مهندس عمران کار می‌کنند به دلیل عدم آشنایی کارشناس عمران یا تاسیسات برق و مکانیک به هنگام اجرای پروژه‌های ساختمانی آسیب‌های جبران ناپذیری به تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان وارد می‌کنند و یا بالعکس مهندسان برق و مکانیک بخش ساختمان را دچار مشکلات جدی می‌کنند؛ لذا آشنایی دانشجویانی که در یکی از حوزه‌های ساختمانی برق، تاسیسات فعالیت می‌کنند با بخش‌های ساختمان نیز بسیار لازم است.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها