نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. تير 1394 - 23:48
در ماه رمضان امسال نیز به رسم هر ساله سیاسیون ضیافت‌های افطاری برپا کردند که محلی برای تبادل افکار و هماهنگی برای حضور در عرصه سیاسی کشور بود البته برگزاری این ضیافت‌ها حواشی چندی نیز در پی داشت.
 به گزارش آفتاب جنوب ؛افطاری دادن از سنت‌های حسنه ماه صیام است که برای تلطیف قلوب و تعامل بیشتر کاربرد مطلوبی دارد. اما در حوزه سیاسی افطاری دادن معنا و مفهوم دیگری دارد و بعضاً به میتینگ و محلی برای رایزنی‌های سیاسی بدل می‌شود. تبدیلی که با توجه به در پیش بودن دو انتخابات مهم نیز رنگ و بوی سیاسی‌تری به خود می‌گیرد. در ماه رمضان امسال نیز تقریباً گروه‌های مختلف سیاسی و جناحی از این فرصت بهره برده و با پهن کردن سفره‌های افطار دورهمی‌های سیاسی گرفتند. ضیافت‌هایی که خیلی از افراد سیاسی حاشیه‌دار را کنار هم جمع کرد و درواقع محفلی شد برای حضور دوباره این افراد در محافل سیاسی.

برخی از افطاری‌های رسمی نیز در ماه مبارک رمضان امسال برگزار شد که حاشیه‌های جالب توجه سیاسی به همراه داشت که یکی از این موارد سخنان ساختارشکنانه دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی بود که واکنش‌های چندی را نیز در پی داشت. در ادامه به برخی از این موارد و حاشیه‌های آن می‌پردازیم.

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهورحاشیه‌سازی کرباسچی در مراسم افطار رئیس‌جمهور

مراسم رئیس‌جمهوری با نمایندگان احزاب و تشکل‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب، یکی از اولین مراسمات افطاری در ماه مبارک رمضان امسال بود که با حواشی جنجالی همراه بود. پاستور نشینان که سال گذشته با اصلاح‌طلبان بر سر سفره افطار نشسته بودند در ابتکاری جالب توجه همه گروه‌های سیاسی را پای یک سفره نشاندند.

ضیافت افطاری حسن روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه سوم تیرماه با حضور شخصیت‌های سیاسی و احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا در سالن اجلاس سران برگزار شد و در این مراسم سه نفر از اصولگرایان و چهار نفر از اصلاح‌طلبان به سخنرانی پرداختند.

اما این افطاری سیاسی که به نوعی می‌توانست محفلی برای همدلی و همزبانی بیشتر فعالان سیاسی و احزاب باشد، با سخنان غلامحسین کرباسچی درباره سران فتنه سال 88 به حاشیه رفت و حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در واکنش به سخنان دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه که «میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد» به نشانه اعتراض جلسه افطاری رئیس‌جمهور را ترک گفت.

مصباحی مقدم خود در این مورد گفته است: «اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم کننده به او نیز نظام است.»[1]

همچنین محسن کوهکن نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفته است: «آقای کرباسچی نیز در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت!»[2]

در همین رابطه محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی نیز با اشاره به سخنان کرباسچی خاطرنشان کرد:: «واقعاً جای تأسف دارد که کسی باسابقه محکومیت با جرائم متعدد در نظام جمهوری اسلامی را دارد به‌عنوان دبیر کل یک حزب در ضیافت افطار رئیس‌جمهور دعوت می‌شود و گستاخانه از سران فتنه دفاع می‌کند.»

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: «فتنه ۸۸ اقتدار ملی و امنیت ملی نظام را هدف قرار داده بود و با قصد براندازی نظام شکل‌گرفته بود.»

حبیبی افزود: «برخی محترمین در این نشست به احترام رئیس‌جمهور حرفی نزدند و یا ضیافت را ترک نکردند. اما رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای امنیت ملی باید در این مورد موضع می‌گرفت و دفاع از سران فتنه و فتنه‌گری را برنمی‌تافت.[3]»

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهوردلجویی از یک زن سالخورده

نکته دیگر این مراسم، حضور یک زن کهن‌سال با چادر مشکی بر سر میز حسن روحانی و تقدیم کتابش به رییس جمهوری بود. بر سر میز روحانی محمدرضا عارف ابو ترابی و حسین فریدون و نهاوندیان حضور داشتند.

این در حالی است که به نوشته برخی رسانه‌های مجازی، بلند نشدن افراد حاضر در این میز، هنگام حضور این زن سالخورده، تعجب همگان را برانگیخت اما آن زن سالخورده که هیچ‌کس او را نشناخت، کسی نبود جز اعظم طالقانی دختر مرحوم آیت‌الله طالقانی. آن‌طور که محمدرضا عارف اعلام کرده، پس از شناخت خانم طالقانی از وی دلجویی شده است.

در این مراسم «غلامعلی حداد عادل»، رئیس فراکسیون اصولگرایان، «قدرت‌الله علیخانی» مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران، «کاظم جلالی» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، «اسدالله بادامچیان» عضو حزب مؤتلفه و «الهه کولایی» عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب صحبت کردند. در این ضیافت چهره‌های اصلاح‌طلبی مانند «محسن امین‌زاده» و «محسن آرمین» نیز حضور داشتند. «غلامعلی حداد عادل» رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در این مراسم با بیان اینکه با مبنا قراردادن قانون اساسی، رهبری و اصل نظام، اختلافات از بین می‌رود، گفت: «نباید نگاه قبیله‌ای داشت و اینکه حتماً باید مملکت دست قبیله ما باشد و بقیه کنار روند». او افزود: «اگر قانون اساسی، رهبری و اصل نظام را مبنا قرار دهیم اختلافات از بین می‌رود، با همدلی و هم‌زبانی در چارچوب قانون اساسی قطعاً می‌توانیم آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم».[4]

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهورحسن روحانی: توافق بشود یا نشود، یکسری کارها حتماً باید انجام شود

یکی دیگر از مراسمات افطار که حاشیه‌هایی نیز در پی داشت، ضیافت رئیس جمهور با اعضای کابینه‌اش بود. حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی در ضیافت افطار با استانداران و معاونین وزرا با اشاره به‌قرار گرفتن در آستانه دوسالگی آغاز بکار دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با انبوهی از تعهدات و بدهی مواجه بود و شاهد معضلات متعددی در بخش اقتصاد ازجمله رکود، تورم، ناپایداری و عدم آرامش در بازار بودیم. هنوز هم معضلات فراوانی باقی‌مانده که حل‌وفصل آن‌ها به زمان زیادی نیاز دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده طی حدود ۲ سال گذشته و قدردانی از تلاش تمام مسئولان دستگاه‌های مختلف، گفت: خوشحالیم که با لطف خدا توانستیم امید و آرامشی در جامعه به وجود بیاوریم و مردم باوجود ادعای اقلیتی خاص، احساس آرامش و امید به آینده می‌کنند.

روحانی گفت: بخش زیادی از فرصت دولت صرف حل‌وفصل معضلات و مشکلاتی است که از گذشته به این دولت به ارث رسیده و امیدواریم بتوانیم شرایطی به وجود بیاوریم که فشار بر مردم کمتر شود.

رییس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به حل‌وفصل موضوع هسته‌ای بر مبنای اصول مشخص‌شده، گفت: البته حل‌وفصل به این معنا نیست که پس‌ازآن همه مشکلات برطرف خواهد شد، بلکه ده‌ها مشکل دیگر وجود دارد که باید در مسیر رفع آن‌ها نیز تلاش کنیم و حل‌وفصل موضوع هسته‌ای صرفاً مسیر را برای حرکت و تلاش اصلی دولت به‌منظور رفع مشکلات کشور هموارتر می‌کند.

وی تصریح کرد: با وحدت، همدلی و فداکاری، مشکلات موجود قابل‌حل و فصل است و حمایت‌های مقام معظم رهبری، پشتوانه دولت در این مسیر می‌باشد.

رئیس‌جمهور گفت: در صورت توافق و یا عدم توافق باید یکسری کارها، حتماً مدنظر بوده و انجام شود و این کارها بر عهده همه مسئولان است که البته تصمیم‌گیری‌های اصلی در این خصوص اتخاذشده و ما باید آن‌ها را اجرایی و عملیاتی کنیم. یکی از این کارها واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی با شرایط آسان و قانونی به مردم است. انجام این کار هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم آن طرح‌ها در زمان معقولی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند.

روحانی رفع مشکل بدهکاران بانکی به خاطر شرایط نابسامان اقتصادی را مورد تأکید قرارداد و گفت: برخی از بدهکاران بانکی در شرایط نامناسب اقتصادی کشور و وضعیت بین‌المللی به این بدهی‌ها مبتلا شدند و باید راهی یافت تا مسائل آن‌ها با بانک‌ها حل‌وفصل شود.

وی گفت: امسال درآمد دولت نسبت به مصوب بودجه فاصله زیادی دارد؛ بنابراین باید هم در زمینه اجرایی تا جایی که امکان دارد صرفه‌جویی شود و از آن مهم‌تر این‌که در این شرایط رونق را با استفاده از پتانسیل بخش غیردولتی ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: باید مسیر صادرات غیرنفتی را هموار کرد و در این زمینه استان‌ها و مناطق آزاد می‌توانند فعال شوند. همه تلاش ما باید این باشد تا امسال، تحرکی در بخش غیردولتی ایجاد کنیم. از سوی دیگر باید شرایط را هموار کنیم تا سرمایه‌های خارجی را جذب کرده و مسیر رونق اقتصادی را هموار سازیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) با بیان این‌که «زندگی همه ائمه هدی (ع) برای همه ما درس، راه و راهنمایی است»، اظهار کرد: زندگی امام حسن (ع) به ما نشان می‌دهد که اگر مسئولی وظیفه‌ای را احساس کرد ولو این‌که در شرایطی که اگر آن مسئولیت را انجام دهد، با مشکلات و زخم زبان توأم می‌شود، نباید در انجام آن وظیفه تردید کند.

وی گفت: امام مجتبی (ع) در شرایط حساس تاریخی امانت مسلمین را بر عهده گرفتند که امت اسلامی دچار انشقاق، افتراق و فاصله بود و تصمیم‌گیری در چنین مقطعی بسیار سخت است. البته برخی تصور می‌کنند تصمیم‌گیری برای شهادت سخت است، اما بی‌تردید تصمیم‌گیری برای صلح، سخت‌تر از تصمیم‌گیری برای جنگ است و آمادگی برای نثار آبرو مهم‌تر از نثار جان و خون در راه خدا است.

وی گفت: امام حسن (ع) تصمیمی گرفتند که مقام معظم رهبری از آن به عنوان نرمش قهرمانانه یاد کردند. زمانی که امام مجتبی (ع) تصمیم به صلح می‌گیرند یکی از یاران امام علی (ع) پیش ایشان آمد و گفت که ای کاش من مرده بودم و این منظره را نمی‌دیدم و امام در پاسخ وی گفت وقتی دیدم اکثریت مردم این را می‌خواهند نخواستم چیزی که مردم نمی‌خواهند بر آن‌ها تحمیل شود.

روحانی تصریح کرد: امام حسن (ع) می‌خواهند به ما یاد بدهند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد و به نفع امت و جامعه اسلامی تصمیم گرفت.

رئیس‌جمهور گفت: امام حسن (ع) کار بسیار بزرگی انجام دادند و در شرایطی که امت اسلامی می‌توانست مضمحل شده و خونریزی ادامه پیدا کند یک تصمیم بسیار مهم برای امت اسلامی اتخاذ کردند، به‌رغم همه سختی‌هایی که این تصمیم برای ایشان داشت.

وی اظهار کرد: شجاعت در مراحل و مقاطع مختلف و در برابر شرایط گوناگون تاریخی معنای خاص خود را دارد و امام مجتبی (ع) آن تصمیم سخت را اتخاذ کردند و ما هم باید راه و مسیر امام مجتبی را دنبال کنیم.

در پایان این مراسم استانداران و معاونین وزرا، نماز مغرب و عشا را به امامت حجت‌الاسلام روحانی اقامه و روزه خود را همراه با ایشان افطار کردند.[5]

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهورواکنش شریعتمداری به سخنان رئیس‌جمهور

سخنان رئیس‌جمهور درباره صلح امام حسین (ع) در این مراسم انتقاد و واکنش برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای را به دنبال داشت.

در همین زمینه حسین شریعتمداری درواکنش به این سخنان در مقاله‌ای نوشت:‌ پنج‌شنبه گذشته، آقای دکتر روحانی در ضیافت افطار با استانداران و معاونان وزرا، که همزمان با سالروز میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام بود، شرایط کنونی کشورمان را با دوران امام حسن (ع) مقایسه کرد و بی‌آنکه برای این مقایسه، دلیل و سند و نمونه‌ای ارائه کند از صلح آن حضرت به‌عنوان الگویی یادکرد که می‌تواند برای این روزهای کشورمان نیز کارساز و گره‌گشا باشد.

آقای رئیس‌جمهور گفت: «امام حسن (ع) تصمیمی گرفتند که مقام معظم رهبری از آن با عنوان نرمش قهرمانانه یاد کردند. زمانی که امام مجتبی (ع) تصمیم به صلح گرفتند، یکی از یاران امام علی (ع) پیش ایشان آمد و گفت؛ ای‌کاش من مرده بودم و این منظره را نمی‌دیدم. امام در پاسخ وی گفت؛ وقتی دیدم اکثریت مردم این - صلح با معاویه- را می‌خواهند، نخواستم چیزی که مردم نمی‌خواهند بر آن‌ها تحمیل شود... امام مجتبی (ع) آن تصمیم سخت را اتخاذ کردند و ما هم باید راه و مسیر امام مجتبی (ع) را دنبال کنیم»!

درباره اظهارات جناب روحانی گفتنی است:

الف: در این‌که صلح امام حسن علیه‌السلام با توجه به شرایط آن زمان، عاقلانه‌ترین و شجاعانه‌ترین تصمیم بوده است، جای کمترین تردیدی نیست ولی با عرض پوزش مقایسه آقای رئیس‌جمهور در هر دو بخش «مفهوم» و «مصداق» نابجا و از نوع قیاس مع‌الفارق است.

در دوران امام حسن علیه‌السلام تقریباً تمامی سرداران سپاه ایشان، با تطمیع و تهدید معاویه، اردوگاه حضرت را ترک کرده و به دشمن پیوسته بودند و از سوی دیگر مردم در آن زمان نیز به دلیل بی‌بصیرتی و فریب‌خوردگی، دست از حمایت امام مظلوم ما (ع) کشیده و یا جانب بی‌تفاوتی برگزیده بودند. آیا شرایط کنونی ایران اسلامی با آن دوران کمترین شباهتی دارد؟ کدام‌یک از فرماندهان و سرداران سپاه و ارتش و بسیج -نستجیربالله- خود را به دشمن فروخته و میدان را به نفع حریف ترک کرده‌اند؟! آنان که اگر اجازه ولی امر مسلمین و فرمانده کل قوا را واجب نمی‌دانستند، تاکنون هزاران بار بر دشمن تاخته بودند و به قول حضرت آقا، برای جنگیدن با دشمنان لحظه‌شماری می‌کنند و چه وصف‌الحال است این بیت که در حماسه بی‌نظیر 9 دی زیرتصویر حضرت آقا نقش بسته بود؛

این گردبادهای به غیرت درآمده

تسلیم رهبرند که طوفان نمی‌کنند

و از سوی دیگر باید از جناب روحانی پرسید حضرتعالی از کدام مردم سخن می‌گویید؟ مگر حضور حماسی و ایثارگرانه ملت را در تمامی روزهای حادثه شاهد نبوده‌اید؟ و مگر عبور آن‌ها از عقبه‌های سخت و نفس‌گیر را مشاهده نفرموده‌اید؟!

آمیختگی شور و شعور توده‌های میلیونی مردم در تشییع اخیر شهدای غواص را چگونه با دوران امام حسن (ع) قابل مقایسه می‌دانید؟! کاش می‌دانستید چه غلغله‌ای است از مراجعه جوانان برای اعزام به جبهه‌های نبرد علیه تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها و ...؟! و کاش می‌دیدید راضی کردن آن‌ها به بازگشت و ... تا چه اندازه برای فرماندهان سپاه و ارتش و بسیج سخت و دشوار است و...

خدا بر درجات امام راحلمان (ره) بیفزاید که می‌فرمودند «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده‌های میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله (ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمؤمنین (ع) هستند.»

ب: بسیار بعید است که جناب رئیس‌جمهور از واقعیت جامعه امروز ایران و شیفتگی توده‌های مردم به اسلام و انقلاب بی‌خبر باشند. بنابراین مقایسه مورد اشاره و نتیجه‌گیری از آن را با چه منظوری پیش کشیده‌اند؟ مردم این مرز و بوم که از ایستادگی و مقاومت خود اطمینان دارند و مقایسه جناب رئیس‌جمهور را اشتباه فاحش می‌شمارند و از سوی دیگر، دشمنان بیرونی هم، ملت مسلمان و مقاوم ایران را می‌شناسند و آقای رئیس‌جمهور می‌داند که آن‌ها نیز تحلیل ایشان را باور نخواهند داشت. پس چه ماجرایی در پیش است که دکتر روحانی را به ارائه این تفسیر و مقایسه غلط کشانده است؟

با عرض پوزش از رئیس‌جمهور محترم، مقایسه یاد شده به این تردید دامن می‌زند که ایشان در چالش هسته‌ای چاره کار را تن دادن به باج‌خواهی دشمن دیده‌اند و برای توجیه آن، پای امام حسن علیه‌السلام را به میان کشیده‌اند! همین جا گفتنی است که مراجعه به تاریخ، اگر برای «شبیه‌سازی»! باشد، نه فقط خطا، بلکه خطرناک است اما چنانچه این مراجعه برای «شبیه‌یابی» باشد، نام آن عبرت‌گیری و درس‌آموزی خواهد بود، که متاسفانه باید گفت؛ مقایسه جناب رئیس‌جمهور بی‌آنکه بخواهند یا بدانند، از نوع اول است.

کاش آقای روحانی فقط یک مرور گذرا بر متن پیمان صلح امام حسن (ع) نیز داشتند و آن را با توافق‌نامه‌های ژنو و لوزان مقایسه می‌کردند و سپس درباره صلح آن امام بزرگوار اظهارنظر می‌فرمودند.[6]

 

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهورروحانی: دولت هرگز نمی‌خواهد رسانه‌ها تحت فرمان دولت باشند

اصحاب رسانه نیز دیگر میهمانان ضیافت افطار رئیس جمهور بودند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم ضیافت افطار رییس جمهور با اصحاب رسانه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه "اگر طرف مقابل ما متعهد بماند ما هم متعهد خواهیم بود به آنچه که در توافق خواهد آمد"، اظهار کرد: دولت آمادگی کامل دارد اگر روزی طرف مقابل، توافق را زیر پا گذاشت بلافاصله بتوانیم مسیر را برگردانیم حتی کمی سریع‌تر از آنچه در مخیله آن‌هاست.

رییس دولت یازدهم با تشکر از اصحاب رسانه به خاطر همکاری با دولت در طول 22 ماه گذشته اظهار کرد: رسالت سنگینی بر دوش اصحاب رسانه وجود دارد و باید از یک طرف نظرات مردم و جامعه را منعکس کنند و از طرف دیگر نظرات نظام و دولت را به مردم، جامعه و جهان منتقل نمایند و هر روز که می‌گذرد بار این رسالت سنگین‌تر و مطالبات مردم بیشتر می‌شود.

رییس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه دولت هرگز نمی‌خواهد رسانه‌ها تحت فرمان دولت باشند، خاطرنشان کرد: باید رسانه‌ها مستقل باشند و نظراتشان را بیان کنند و تنها معیار رعایت قانون و اخلاق باشد.

روحانی تصریح کرد: همان طور که تبیین واقعیات، مسیر رشد و توسعه جامعه توسط رسانه‌ها کار ارزشمندی است از طرف دیگر خدای ناکرده اگر تشویش اذهان عمومی شود و افترا و تهمتی به نظام زده شود گناهش بزرگ‌تر از تهمت به یک فرد یا یک قشر است.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: امید است در رسانه‌ها شاهد خلاف واقعیت نباشیم و همیشه تبیین واقعیت را در رسانه‌ها ببینیم و هدف شفاف‌سازی و آگاه‌سازی مردم باشد نه اینکه خدای نکرده بخواهند سر مردم را گرم کنند.

روحانی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها در فضای مجازی و حقیقی متاسفانه به گونه‌ای عمل می‌کنند که مردم بعد از مدتی می گویند نفهمیدیم چه شد و دچار سردرگمی می‌شوند، افزود: بیان واقعیت‌ها به ویژه واقعیت‌های راهبردی و اهداف کلی که اهداف نظام درون آن است و بیان ذهنیت‌های راهبردی را باید مورد توجه قرار دهیم.[7]

چند نشریه در دولت یازدهم مجوز گرفته‌اند؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ارائه آماری و ارقامی از فعالیت رسانه‌ها در دولت یازهم با بیان اینکه "1761 نشریه در طول دولت یازدهم مجوز گرفته‌اند"، گفت: براساس قانون به طور میانگین در دولت یازدهم ظرف شش ماه به نشریات مجوز داده می‌شود در حالی که در گذشته این زمان گاهی 8 تا 10 سال طول می‌کشید.

علی جنتی، در مراسم ضیافت افطار رییس‌جمهور با اصحاب رسانه با بیان اینکه "دولت یازدهم تلاش کرده است تا فرایند صدور مجوز برای نشریات به حداقل ممکن برسد"، اظهار کرد: در کشور 46 خبرگزاری داریم و در این دوره 6 خبرگزاری مجوز گرفته‌اند و در حال حاضر مجوز دیگری برای شروع به کار خبرگزاری در دستور کار نداریم. البته 862 پایگاه خبری داشته‌ایم و 746 پایگاه خبری در این دوره مجوز گرفته‌اند و آمادگی داریم در این دوره برای صدها پایگاه خبری دیگر نیز مجوز صادر کنیم.

وی با بیان اینکه "در برخورد با همه رسانه‌ها تلاش کردیم به تنوع و تکثر اهمیت ویژه ای بدهیم و با همه برخورد برابر و یکسانی داشته باشیم"، تصریح کرد: در چارچوب قانون حمایت از مطبوعات، با تخلفات برخورد خواهد شد و برخوردها کاملاً به صورت برابر با نشریات مخالف یا موافق اتفاق می‌افتد و تلاش شده است همه فعالیت‌ها در این حوزه به صورت الکترونیک باشد به طوری که امروزه همه کارها در سامانه الکترونیک انجام می‌شود.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و یونس شکرخواه استاد ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به نمایندگی از اصحاب رسانه به بیان دغدغه‌های رسانه‌ای در حضور رییس جمهور پرداختند.[8]

نمایندگان رسانه‌ها چه گفتند؟

حجت الاسلام سید محمود دعایی در ضیافت افطار رئیس جمهور با طرح این سئوالاتی درباره فعالیت رسانه‌ها، گفت: آیا افشاگری‌های راست و دروغ در پرونده اعمال ما نیست؟ آیا برای کسب هر خبر به هر شیوه‌ای متمسک نمی‌شویم؟ آیا از بدگویی و سیاه نمایی و بدنام کردن افراد و احزاب و نهادها پرهیز می‌کنیم؟ آیا شر خود را از مردم بازمی‌داریم تا وعده پیامبر درباره ما محقق شود که فرمود: «هر کس در این ماه، شر خود را از مردم باز دارد، خدا در روز قیامت، خشم‌اش را از او بازمی‌دارد.»

وی افزود: دروغ و تخریب و آبروریزی و هتک حرمت و شایعه پراکنی، درهای جهنم است؛ بیایید ما میهمانان خدا، آن‌ها را باز نکنیم. راستگویی و مهربانی و دلسوزی و مراقبت از حق و حقوق مردم که شامل انواع آزادی‌های مشروع نیز می‌شود، از جمله آزادی بیان و پس از بیان و حرمت نهادن به بندگان خدا که چه بسا همفکر و همسو و هم حزب و هم جناح ما نباشند و میانه‌روی و اعتدال در امور و حفظ منافع ملی و دینی و تلاش برای تأمین سعادت دنیوی و اخروی مردم، از درهای بهشت هستند؛ ای میهمانان خدا، بیاییم که برای رضای خدا این درها را نبندیم. بدخواهان داخلی و خارجی و وسواسان خناس که کارشان دسیسه و بدگویی و سخن چینی و خراب کردن اذهان نسبت به یکدیگر و پاشیدن زهر کینه و نفاق و دشمنی و آشفتن فضای جامعه است، مصداق بارز آن شیاطین هستند که حضرت فرمود، از خدا بخواهیم و خود نیز بکوشیم و به هوش باشیم که دستشان را باز نکنیم و بر خود چیره نسازیم و به طمعشان نیفکنیم، آن هم در این موقعیت خطیر که «به گرداگرد این کشور چندان که بینیم/بلا انگشتری و ما نگینیم!»[9]

عموی هاشمی‌ها زنان اصلاح‌طلب را ناکام گذاشت/ از افطاری بی‌سروصدای اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا افطاری‌های جنجالی روحانیروحانی:وعده‌ام در دوران انتخابات برای حل معضل هسته‌ای عملی شده است

حجت‌الاسلام حسن روحانی یکشنبه‌21 تیرماه در ضیافت افطار فعالان و تشکل‌های حوزه زنان و خانواده اظهار داشت: اگر از این گنج و استعداد زنان در جامعه به‌خوبی استفاده نشود در حقیقت هم به این بانوان و هم به جامعه ظلم شده است.

رییس جمهوری در ادامه به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: خدا را شاکرم وعده‌ای که در دوران انتخابات به مردم برای حل معضل هسته‌ای دادم، تا بدین‌جا عملی شده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با قدردانی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در دو سال گذشته ابراز داشت: خوشبختانه دولت، مردم و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، وظیفه خود را در خصوص این مذاکرات به‌خوبی انجام داده‌اند.

نظر رئیس جمهور درباره حجاب 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش "آیا حجاب و عفاف تنها به نوع پوشش ظاهری بازمی‌گردد؟" و با اشاره به مسئله حجاب و عفاف در قرآن کریم گفت: طبق آیات قرآن، عفاف از نگاه مردان شروع می‌شود و به‌طور کلی عفاف و حجاب از زبان، چشم و نگاه آغاز می‌شود.

روحانی ادامه داد: حجاب و عفاف شامل نوع نگاه، حرف زدن، سبک جمله‌بندی و رفتار و منش است.

عموی هاشمی‌ها زنان اصلاح‌طلب را ناکام گذاشت/ از افطاری بی‌سروصدای اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا افطاری‌های جنجالی روحانیرییس جمهوری با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب مانند روزه مسئله‌ای است در درون، قلب، جان و روان انسان، گفت: نباید حجاب تنها در یک مسئله خلاصه شود.

روحانی با تأکید بر اینکه پایبندی به عفاف و حجاب با زور و جبر امکان‌پذیر نیست، گفت: باید واقعیت‌ها برای زنان و دختران کشور مطرح شود که قطعاً این مسئله باید از مدارس و دانشگاه‌ها شروع‌ گردد.

رییس جمهوری با اشاره به روز عفاف و حجاب و واقعه مسجد گوهرشاد در مشهد اظهار داشت: طبق آیات شریفه قرآن، حجاب و عفاف به‌خاطر امنیت زنان ایجاد شده است.

روحانی در ابتدای سخنان خود بر ضرورت ایجاد فرصت‌های برابر در مسایل سیاسی و اجتماعی برای بانوان در جامعه تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا به‌سمت برابری فرصت‌ها در کشور برویم.

رییس جمهوری افزود: زنان و مردان دارای ویژگی‌ خاص خود هستند اما این به‌معنای کمبود کمال نیست و این ویژگی‌ها معمولاً در چارچوب تناسب‌ها و نه ضعف و نقصان شکل گرفته است.

دکتر روحانی با اشاره به مسئولیت‌های سخت زنان در جامعه گفت: متأسفانه گاهی آسیب‌های اجتماعی زنان بیشتر از مردان بوده است و باید علاوه بر برابری فرصت، برابری مصونیت نیز در جامعه به وجود آید.

در ابتدای این مراسم نیز معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، با یادآوری روز 21 تیر ماه به‌عنوان روز ملی عفاف و حجاب و با بیان اینکه در سال 84 قانون راهکارهای اجرایی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با بیش از 300 بند و تعیین تکلیف برای 24 دستگاه اجرایی و نهاد فرهنگی به تصویب رسید، گفت: روز ملی عفاف و حجاب فرصت مناسبی برای تأمل بیشتر در اختیار ما می‌گذارد.

مولاوردی با بیان اینکه توجه به زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه و دانشگاه و اجتماع است، اظهار داشت: بدیهی است کنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی کردن و الگو پذیری این فرهنگ، نیازمند نهادینه شدن آن در جامعه هستیم.

وی جمع حاضر را نمونه‌ای از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جامعه زنان دانست و با تأکید بر اهمیت افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه گفت: نهادهای مدنی زنان همراه با دولت در تلاش هستند تا مشکلات جامعه و ناهنجاری‌های مرتبط با آن را برطرف نمایند.

 

 

 

 

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهورهاشمی رفسنجانی: ضرورت جلوگیری از ایجاد تفرقه‌های سیاسی خارج از حد مجاز

هاشمی در مراسم افطاری کارکنان دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرخانه مجمع و مرکز تحقیقات استراتژیک، کارکنان بنیاد بیماری‌های خاص و اعضای شورای اندیشه دینی و قرآنی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از ایجاد تفرقه‌های سیاسی خارج از حد مجاز در داخل کشور، گفت: به قول امام صادق (ع) در: «کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا» باید زینت اسلام باشیم، چرا که حکومت اسلامی تأسیس کردیم و اگر برای اسلام عیب و ننگ باشیم، خیلی سنگین است و هیچ پاسخی در بارگاه عدل الهی نداریم.

در این مراسم ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه معاونین حضور داشتند.[10]

 

خبرپراکنی رسانه‌های اصلاح‌طلب علیه اصولگرایان

رسانه‌ها بویژه رسانه‌های اصلاح‌طلب که حساسیت ویژه بر روی افعال سیاسی محمود احمدی‌نژاد دارند در ماه مبارک رمضان نیز به رصد فعالیت وی و همراهانش پرداختند. در این راستا خبری در رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر افطاری احمدی‌نژاد 16 سایت عموماً اصلاح‌طلب مطر ح شد که جستجوی خبرنگار مشرق در این زمینه حاکی از آن است که این افطاری بیشتر با سایت‌های این گروه سیاسی و همچنین برخی از وبلاگ نویسان طرفدار وی برگزار شده است که بعضاً با بزرگنمایی و شیطنت رسانه‌ای همراه بوده است. [11]

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهوراحمدی‌نژاد:‌ به طور مطلق هیچ برنامه و علاقه‌ای برای فعالیت‌های انتخاباتی نداریم

همچنین، احمدی‌نژاد در دیدار رمضانی باشماری از مدیران و مسئولاندولت‌های نهم و دهم با بیان اینکه جزبازخوانی خط نورانی امام (ره) و اندیشه حاکم بر انقلاب تکلیف دیگری نداریم،‌ گفت: عده ای از دوستان در اینجا از سراسر کشور در حال برنامه ریزی برای تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی و بازخوانی مجدد خط امام راحل (ره) هستند. البته شما می دانید که فشار بر جمع ما برای حضور در برنامه‌های سیاسی مثل انتخابات مجلس و دولت و چه و چه زیاد است. من می‌خواهم خدمت آن دسته از عزیزانی که اطلاع ندارند عرض کنم که ما در اینجا به طور مطلق هیچ برنامه ای و علاقه ای برای فعالیت‌های انتخاباتی نداریم. ما و جمعی از دوستان، بر اساس یک بررسی دقیق به این نتیجه رسیده‌ایم که مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، بازخوانی خط نورانی امام خمینی (ره) است[12]

 

تاکید بر وحدت در ضیافت افطار اصولگرایان

اصولگرایان نیز در روز یکشنبه 21 تیرماه ضیافت افطاری با حضور گروه‌های مختلف این جریان سیاسی برگزار کردند. حجت‌الاسلام سید رضا تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز که مسئولیت ایجاد همگرایی و وحدت در میان اصولگرایان را بر عهده دارد در این مراسم که در مجتمع آدینه برگزار شد با اشاره به عملکرد خود در شورای همگرایی اصولگرایان اظهار داشت: خوشبختانه کارها به‌خوبی پیش رفته است و یک احساس عمومی در کل کشور برای نیروهای ارزشی ایجاد شده است.

عموی هاشمی‌ها زنان اصلاح‌طلب را ناکام گذاشت/ افطاری بی‌سروصدای اصلاح‌طلبان در فریدون‌کناروی ادامه داد: با هم بودن یک سرمایه است، البته خیلی از برادران و احزاب ارزشی به ایجاد این احساس کمک کردند. بنده به‌عنوان یک فرد مطلع عرض می‌کنم که در این مسیر موفق بودیم و تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگرفتیم.

تقوی تصریح کرد: یکی از شگردهایی که کارهای مثبت را خنثی می‌کند فضاسازی‌های منفی است که از سمت گروه‌هایی ایجاد می‌شود، بارها اعلام کردیم که کار ما، کار حزبی مرسوم نیست و ما فقط در جهت وحدت و یکپارچگی تلاش می‌کنیم.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: ما برای کنار هم قرار دادن نیروهای ارزشی آمدیم و کار ما حزبی نیست بلکه یک کار جمعی است و باید اختلافات بین نیروهای ارزشی را برطرف کنیم.

وی وظیفه روحانیت را برطرف کردن اختلافات بین نیروهای ارزشی در جامعه دانست و گفت: تریبون‌های نماز جمعه هرگز حزبی نیست و سعی داریم همه نیروهای ارزشی را کنار هم قرار دهیم و آنها را بر حفظ وحدت دعوت کنیم.

تقوی ادامه داد: باید خودخواهی‌ها و هوای نفس را برطرف کنیم وگرنه وحدت و وفاق تحقق پیدا نمی‌کند.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: در جریان نیروهای ارزشی و اصولگرا نگاهمان صفر و صدی است اما این‌گونه نیست که به نیروهای بین نیز توجه نکنیم.

وی تندروی‌ها و کندروی‌ها را از دیگر مشکلات اصولگرایان دانست و گفتنباید اختلافات مقطعی داشته باشیم و باید این اختلافات را از خود دور کنیم، در برخی جریانات خودباوری کاذب وجود دارد که باید این موضوع کنار گذاشته شود.

تقوی ادامه داد: گاهی عدم تحمل سلایق درون یک حوزه وجود دارد که باید گذشت را در این مواقع سرلوحه امورات خود قرار دهیم.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز گفت: باید یک مرجعیت هماهنگ‌کننده وجود داشته باشد تا کارها را پیش ببرد و آن را دنبال کند. البته ما با جامعتین در ارتباط هستیم و قصدمان این است که تمام نیروهای ارزشی را کنار هم قرار دهیم.

وی در پایان تأکید کرد: جریان همگرایی لیست نمی‌دهد و کار آن هم انتخاباتی نیست.

عموی هاشمی‌ها زنان اصلاح‌طلب را ناکام گذاشت/ افطاری بی‌سروصدای اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنارحدادعادل: مجلس دهم باید مجلسی در مسیر انقلاب باشد

غلامعلی حداد عادل، نماینده اصولگرای مردم تهران نیز در ضیافت افطار اصولگرایان با ابراز اینکه ائمه جمعه نقش پدری دارند و کارشان کار حزبی نیست و باید بر وحدت تأکید کنند، تصریح کرد: شرایط ما و جامعه در انتخابات امسال با دوره‌های قبلی متفاوت است، آنهایی که از سال 76 به این طرف تجربه دارند تصدیق می‌کنند که جای نگرانی وجود دارد، مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، مگر ما باید از سوراخ تفرقه چند بار گزیده شویم؟ آیا باید یک بار دیگر این موضوع را تجربه کنیم؟

حداد عادل گفت: بنده معتقدم اگر تمام نیروهای اصولگرا، ارزش و جریاناتی که به رهبر وفادار هستند دست به دست هم دهند باز هم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. شرایط طوری است که نمی‌شود هر کسی کار خود را انجام دهد، وقتی با وحدت کار سخت پیش رود دیگر با تفرقه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی در ادامه با تقدیر از تلاش‌های برخی چهره‌های جریان اصولگرایی گفت: در چند ماه اخیر شاهد تلاش‌های دوستان اصولگرا بودم، آقایان حبیبی، محصولی و فدایی نهایت بصیرت را در این مسیر نشان دادند و با هم جلسه گذاشتند و تلاش کردند که اصولگرایان به‌سمت وحدت بروند.

 

باهنر:‌ اصولگرایان در انتخابات مجلس رقیب جدی دارند

دسته‌ها و گروه‌های سیاسی اصولگرا نیز فرصت افطاری دادن در این ماه را از دست ندادند. محمدرضا باهنر در ضیافت افطار جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به برگزاری همزمان دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: از انتخابات خبرگان رهبری نگرانی نداریم هرچند که برخی برای انتخابات خواب‌های آشفته می‌بینند. امید زیادی به تعبیر شدن خواب آشفته این افراد نداریم، ولی روی این انتخابات حساسیم. نیروهای فعال سیاسی از انتخابات خبرگان غافل نمی‌شوند و این انتخابات تحت الشعاع انتخابات مجلس قرار نمی‌گیرد.

وی خطاب به جریان اصولگرا از آنان خواست تا در حالت خوف و رجا به سر نبرند و نسبت به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز حساس باشند.

باهنر همچنین از تمرکز جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روی انتخابات خبرگان رهبری خبر داد.[13]

 

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهوربرگزاری ضیافت افطار محمدرضا عارف با حضور چهره‌های حاشیه‌ساز

ضیافت افطار محمدرضا عارف با حضور جمعی از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب و بعضاً گروه‌های سیاسی حاشیه دار در مجتمع فرهنگی رایزن برگزار شد.

حجت الاسلام ناطق نوری، جعفر توفیقی، مرتضی حاجی، محمدرضا خاتمی، زهرا و نعیمه اشراقی و عبدالله رمضان‌زاده چهره‌های حاضر در مراسم افطاری عارف بودند.

 

جمعی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب نیز به همراه برخی از اعضای ستاد انتخاباتی عارف در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جمله حسن رسولی سخنگوی این ستاد در این مراسم حضور داشتند.

تعدادی از حاضران ضمن طرح برخی مشکلات و در میان گذاشتن دغدغه‌های خود بصورت جداگانه با رئیس دولت اصلاحات و عارف، با آن‌ها عکس یادگاری گرفتند.

تبادل نظر و گفت‌وگوی جداگانه مهمانان، شخصیت‌های سیاسی و فعالان سیاسی و رسانه‌ای درباره وزرای پیشنهادی حسن روحانی، از مباحث رایج در ضیافت افطار عارف بود.

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهورانتقاد از ضیافت افطاری عارف برای گروه‌های سیاسی خاص

این مراسم فرصتی برای حضور چهره‌های حاشیه ساز مانند رئیس دولت اصلاحات و اعضای گروهک مطرود حضرت امام (ره) فراهم کرد که مورد انتقاد فعالان سیاسی اصولگرا و رسانه‌ها شد.

روزنامه کیهان در گزارشی درباره حضور برخی فتنه گران در مراسم ضیافت افطار عارف نوشت: براساس تصاویر منتشر شده از این مهمانی، عارف با گرمی از ابراهیم یزدی و محمد توسلی استقبال کرده است. برخی سران نهضت آزادی دارای روابط پنهانی گسترده با جاسوسخانه سابق آمریکا بوده‌اند. حضرت امام سال 66 در پاسخ نامه وزیر کشور تأکید کردند: «پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است... به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آن‌ها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملت‌های مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آن‌ها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و بااین حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان بیشتر و بالاتر است... نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آن‌ها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند».[14]

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهورعارف: امیدوارم مجلس رأی بالایی به کابینهٔ پیشنهادی رییس جمهور بدهد

محمدرضا عارف خود مهمان ضیافت افطار سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار نیز بود. وی که در پوشش افطاری‌های سیاسی فرصت یافت تا در ماه مبارک رمضان به شهرهای مختلف استان تهران مانند اسلامشهر و رباط کریم و ... برای تبلیغات انتخاباتی سفر کند، در حاشیه این مراسم با تاکید بر نقش کلیدی وزیر علوم در تصمیم‌گیری برای بهبود شرایط دانشجویان، افزود: شخص وزیر علوم در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. آقای دکتر میلی منفرد تجربه بسیار بالایی دارند و انسان بسیار توانایی هستند، امیدوارم در مجلس رأی بالایی کسب کنند.

در بخشی از این ضیافت، علیرضا علوی تبار طی سخنانی گفت: تصور بر این است که راه رفتن به سمت دموکراسی از دو طرف انجام می‌گیرد راه اول بهبودخواهی‌ها و راه دوم جنبش اجتماعی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به منش روسای جمهور گذشته در این بخش افزود: در دوران آقای هاشمی بهبودخواهی حکومتی بدون جنبش اجتماعی بود و در دوران آقای خاتمی عکس این اتفاق رخ داد.

وی ادامه داد: اگر این دو عامل با همدیگر جمع شود، ما می‌توانیم امیدوار باشیم که به سمت دموکراسی می‌رویم.

علوی‌تبار در پایان با تاکید بر این‌که «جنبش اجتماعی به معنی شورش اجتماعی نیست» گفت: مردم نباید انتظار داشته باشند که دولت و کسانی که در دولت هستند مثل جنبش اجتماعی عمل کنند. به امید خدا در سال‌های آینده شاهد روزهای بهتری خواهیم بود.

مراسم ضیافت افطار سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار با حضور محمدرضا عارف، فائزه هاشمی، سهیلا جلودارزاده، حسین کمالی، ابراهیم یزدی، دکتر توسلی، علی‌رضا علوی‌تبار، اعظم طالقانی و فعالان دانشجویی سیاسی تهران و شهرستان‌ها برگزار شد.[15]

ضیافت افطاری اصلاح‌طلبان در فریدونکنار

ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر برای شرکت گروه‌های سیاسی در انتخابات آتی مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی نیز از جمله بهانه‌های برپایی ضیافت افطار در استان‌های مختلف بود. در این رابطه، برخی از رسانه‌های مجازی نیز از برگزاری جلسه افطاری شورای اصلاح‌طلبان و برخی از مسئولان دولتی در یکی از هتل‌های فریدونکنار خبر دادند. جزئیات بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شد، اطلاعی در دسترس نیست اما برخی از منابع آگاه بیان کردند که در این جلسه که تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان فریدونکناری به ضیافت افطاری دعوت بودند، برنامه‌های انتخاباتی آنان پیگیری شد و شرایط جدید نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در این ضیافت افطاری که در مورد مباحث انتخاباتی و یک‌دلی اصلاح‌طلبان برای حمایت از کاندیدای موردنظر صورت گرفت، تعدادی از مسئولان دولتی نیز حاضر بودند.[16]

 

 

 

از جلسه افطار اصلاح‌طلبان در فریدون‌کنار تا حاشیه‌های ضیافت‌های رئیس‌جمهورافطاری زنانه اصلاح‌طلبان؛ عموی هاشمی‌ها رای نداد 

زنان فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم جلسه افطاری برگزار کردند که معطوف به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بود. در این زمینه یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب گزارش داد حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش عصر شنبه 20 تیرماه جلسه افطاری برگزار کرد که خروجی آن شعار «پیش به‌سوی نهضت ثبت‌نام حداکثری تا رسیدن به سهمیه ٣٠ درصدی» بود. گفته می‌شود که چشم انداز برگزاری این افطاری سیاسی زنانه افزایش سهم زنان اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس دهم بوده است.

شهیندخت مولاوردی، الهه کولایی، فاطمه راکعی، آذر منصوری، بدرالسادات مفیدی، مینو مرتاضی لنگرودی، سهیلا جلودارزاده، شهربانو امانی، اکرم مصوری‌منش، فخرالسادات محتشمی و بسیاری دیگر... . ابتهاج مسئول دفتر معصومه ابتکار هم به نیابت از رئیس سازمان محیط ‌زیست آمده بود.

ظاهرا رأی‌نیاوردن طرح سهمیه ٣٠ درصدی زنان از مجلس از سوی مجمع تشخیص مصلحت؛ طرحی که برای گنجانده‌شدن ذیل سیاست‌های کلی انتخابات از سوی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری به مجمع تشخیص ارسال شده بود محور بحث‌های این جلسه افطاری زنان اصلاح‌طلب بوده است و فائزه هاشمی و شهیندخت مولاوردی از این موضوع انتقاد کرده‌اند.

در این جلسه افطاری فائزه هاشمی هم با خرده‌گرفتن از رد طرح سهمیه ٣٠ درصدی زنان از مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام فاش کرد که دونفر در مجمع به این طرح رأی ندادند و عامل ردشدن آن بودند. او گفت: «خودمان هم فکر می‌کردیم که چون آقای هاشمی به‌عنوان رئیس مجمع از این موضوع دفاع کرد حتما رأی خواهد آورد. ولی رأی نیاورد. با شرمندگی باید بگویم که یکی از کسانی که رأی نداده، عموی من {literal}{{/literal}محمد هاشمي{literal}}{/literal} بوده است. اگر می‌دانستم ایشان رأی نمی‌دهد می‌رفتیم لابی می‌کردیم! دیشب متوجه شدم که یکی از آن دونفر عموی من محمد هاشمی، بوده است.»

فائزه هاشمی افزود: «ما هروقت نزد آقای هاشمی می‌رویم و از وضعیت کشور گله می‌کنیم که چرا به خانم‌ها پست نمی‌دهید و چرا آنها را به بازی نمی‌گیرید؟ می‌گویند شما خودتان به خودتان رأی نمی‌دهید از بقیه چه انتظاری دارید؟ این حرف درستی است. نکته دیگر این که ما با آقایان در یک‌جا فعالیت می‌کنیم و حزبمان حزب زنانه نیست، باید به نوبت خودمان در احزابی که حضور داریم و در جمعیت‌ها و گروه‌ها، سعی کنیم نقش و سهم خانم‌ها را در آن تشکیلات حزبی در برنامه‌های حزبی و سطوح تصمیم‌گیری حزبی ارتقا دهیم. من تجربه‌ای در روزنامه زن داشتم. آنجا اعلام کرده بودیم که تبلیغات تمام خانم‌های کاندیدا را در سراسر کشور رایگان چاپ می‌کنیم. چون بنیه اقتصادی آن‌ها برای تبلیغات و کارهای انتخاباتی ضعیف است.»



 


 
مطالب مرتبط

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها