نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. تير 1394 - 6:33
درد معده یکی از بیماریهای شایعی است که بسیاری از افراد برای رفع آن اقدام به مصرف خودسرانه دارو می‌کنند؛ اما سابقه درد طولانی معده می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد.

به گزارش آفتاب جنوب,

به نقل  از  صبح قزوین، سرطان به عنوان یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

براساس تحقیقات انجام شده عوامل بسیاری در شیوع این بیماری نقش دارند که رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاینده‌ها بخشی از آن است.

محققان و دانشمندان حوزه سرطان بر این نکته تاکید دارند که می‌توان با از بین بردن عوامل زمینه ساز، از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری کرد، از این رو اطلاع رسانی درباره عوامل ابتلا به سرطان امری ضروری است.

سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان‌ها در میان مردان و زنان است که تا‌کنون دلیل مشخصی برای آن عنوان نشده است.

سرطان معده کشنده‌ترین سرطان در ایران و به‌خصوص در مردان است

وزیر بهداشت با اظهار تاسف از افزایش سرطان معده در کشور، نسبت به چکاپ مستمر و دوره‌ای مردم به ویژه مردان برای پیشگیری از بروز سرطان هشدار داد و گفت: سرطان واقعیتی تلخ در زندگی صنعتی و مدرن امروزی است و باید تدابیری اتخاذ کنیم که سرعت روند رو به رشد آن را کنترل کنیم. سرطان بیماری نیست که فی البداهه ایجاد شود و گاهی سال‌ها طول می‌کشد که خودش را نشان دهد. تلاش فعلی ما برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و جلوگیری از افزایش شیوع آن در سال‌های آینده است بر همین اساس اگر وزارت بهداشت در طی یک سال گذشته در حوزه امنیت غذا، هوا و کم تحرکی تاکید داشته و گاهی نیز مورد بی مهری‌هایی در این خصوص قرار گرفته است، دلیل عمده‌اش آینده نگری و داشتن دورنمایی از وضعیت سرطان در کشور است.

۱۴۲۴۹۳۲۶۷۵۲۰۱۸-۱

هاشمی با تاکید بر اینکه انجام چکاپ سالیانه می‌تواند تضمینی برای تشخیص به موقع و کنترل این بیماری کشنده باشد افزود: در حال حاضر سرطان معده کشنده ترین سرطان در ایران و به‌خصوص در مردان است. مشکل فعلی ما عدم توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت است. مردم باید توانمند شوند و یاد بگیرند که چگونه مراقب خود باشند که به سرطان مبتلا نشوند و از همه مهم‌تر اینکه مردم این توصیه‌ها را جدی بگیرند.

سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است که طی سالیان و به آرامی ‌رشد می‌کند، ولی متاسفانه در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و شاید به همین دلیل به سختی تشخیص داده می‌شود از این رو از سرطان معده به عنوان سرطان خاموش یاد می‌شود.

این بیماری معمولا نشانه‌هایی دارد که به دیگر بیماری‌های گوارشی به و‌یژه سوءهاضمه شبیه است. این ویژگی سبب می شود سرطان معده در بیشتر موارد دیر تشخیص داده شود؛ یعنی در مرحله ای که بافت‌های مجاور خود چون ریه، کبد یا جاهای دیگر را درگیر کرده است.

بی اشتهایی و کاهش وزن شدیدِ بدون علت، زنگ خطر ابتلا به سرطان معده است

زهرا فراهانی نیک، جراح عمومی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به عوامل موثر در ایجاد سرطان معده اظهار کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته عوامل زیادی زمینه ساز ابتلا به سرطان معده هستند.

وی در ادامه افزود: داشتن سابقه خانوادگی سرطان معده و حتی پولیپ‌هایی که در معده برخی افراد دیده می‌شود، می‌تواند منجر به این بیماری شود اما آنچه که در کشور ما بسیار دیده می‌شود مبتلا شدن به بیماری اچ پیلوری است که عموم مردم آن را به عنوان بیماری عفونت معده می‌شناسند.

فراهانی افزود: در این بیماری درمان های پیگیرانه منجر به بهبود کامل بیمار می‌شود اما در صورت درمان نشدن یکی از علل ایجاد سرطان معده است.

این جراح عمومی رژیم غذایی را یکی دیگر از عوامل ایجاد بیماری سرطان معده عنوان کرد و توضیح داد: رژیم‌های غذایی خاص به ویژه برخی مواد غذایی نوار شمالی کشور که دارای مواد نگهدارنده نیترات هستند هم‌چنین ترشیجات، غذاهای کنسرو شده، غذاهای نمک سود شده و یا حاوی چربی فراوان می‌تواند عامل ابتلا به سرطان معده باشند.

۰۰۰۷۶۱۱۵۲

فراهانی نیک بیان کرد: مصرف تنباکو و کم خونی‌های خاص در ایجاد این بیماری موثر هستند همچنین برخی اعمال جراحی معده که به ناچار برای درمان بیمار انجام می‌شود، می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان باشد.

کاهش سن سرطان معده/ پرهیز از مصرف خودسرانه دارو

وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته سرطان معده جزء بیماری‌های افراد مسن بود اما متاسفانه در سال‌های اخیر سن ابتلا به انواع سرطان‌ها کاهش یافته و در افرادی با سنین پایین نیز مشاهده می‌شود، البته ذکر این نکته ضروری است که افرادی که در سنین پایین به این بیماری مبتلا می‌شوند اغلب دارای سابقه خانودگی قوی ای هستند.

این جراح عمومی تاکید کرد: در حال حاضر سرطان معده در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی نیز دیده می‌شود، در حالیکه پیش از این در افراد بالای ۶۵ تا ۷۰ ساله مشاهده می شد که این امر نشان‌دهنده عدم رعایت برخی نکات مهم از جمله رژیم غذایی از سوی مردم است.

فراهانی نیک با اشاره به مصرف خودسرانه دارو از سوی برخی بیماران خاطرنشان کرد: درد معده یکی از دردهای شایعی است که بسیاری از افراد برای رفع آن اقدام به مصرف خودسرانه دارو می‌کنند که ممکن است درد برای مدتی کوتاه التیام یابد اما سابقه درد طولانی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مثل سرطان باشد.

این جراح عمومی عنوان کرد: بی اشتهایی و یا کاهش وزن شدید بدون دلیل، زنگ خطری ابتلا به سرطان معده است، این بیماری در صورتی که در انتها و یا محل خروجی معده باشد، ممکن است با انسداد خود را نشان دهد که در نتیجه فرد متوجه بیماری می‌شود اما اگر در ابتدا و یا بدنه معده باشد هیچ مشخصه خاصی ندارد و فرد به زودی متوجه این بیماری نخواهد شد زیرا علائمی که نشان می‌دهد مشابه برخی بیماری‌های دیگر است.

وی با اشاره به مراحل تشخیص سرطان معده گفت: تشخیص اصلی این بیماری با آندوسکوپی و نمونه برداری از بافت غیر طبیعی انجام می‌شود اما در برخی مواقع که بیماری با انسداد خود را نشان می دهد به هنگام عمل جراحی برای رفع این مشکل، تومور سرطانی مشاهده می‌شود که به دلیل نداشتن زمان کافی برای انجام آندوسکوپی، درمان قطعی در همان زمان انجام می‌شود.

چه کنیم سرطان معده نگیریم؟

فراهانی نیک عنوان کرد: با توجه به اینکه اغلب افراد به درد معده خود اهمیت نمی‌دهند و یا پیگیری لازم و غربالگری نمی‌کنند متاسفانه در مراحل بالای ابتلا به سرطان به پزشک مراجعه می کنند در حالیکه همه سرطان‌ها در صورت تشخیص در مراحل پایین قابل درمان هستند.

فراهانی نیک با بیان اینکه این بیماری بیشتر در آقایان دیده می‌شود ادامه داد: در صورت تشخیص به موقع و در مراحل ابتدایی می‌توان طول عمر بیمار را به ویژه در افراد جوان جامعه افزایش داد.

وی در پایان گفت: توصیه می‌شود از خوردن غذاهای مانده، ترشیجات و غذاهای نمک سود شده، غذاهای کنسرو شده حاوی نیترات‌ها، چربی و نمک فراوان اجتناب کنید و غذا را تازه، سالم و ساده استفاده کنند ضمن اینکه از نگهداری طولانی مدت موادغذایی پرهیز کنید، همچنین از محصولات میوه و یا غده‌ای خیلی بزرگ استفاده نکنند چرا که حاوی مقادی فراوان تیترات هستند.

سرطان معده در کمین مردان

سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوینبا اشاره به درصد ابتلا به سرطان معده در استان قزوین اظهار کرد: سرطان معده در خانم‌ها با ۸ درصد موارد چهارمین سرطان شایع و در آقایان با ۱۴ درصد، دومین سرطان شایع است.

۱۶۷۳۲۹۲-۲۸۰x217

وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری لازم است تا افراد اقدامات پیشگیرانه را در سبک زندگی خود لحاظ کنند چرا که مطالعات نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی حاوی غذاهای دودی شده، نمک سود به میزان بالایی مصرف می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان معده هستند.

به گفته دکتر اسکویی عفونت هلیکوباکترپیلوری نیز یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان معده است، از این رو توصیه می‌شود افراد درصورت ابتلا به این نوع عفونت، هر چه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.

۷۰ درصد سرطان‌ها با شیوه زندگی مردم ارتباط دارد

اسکویی در ادامه با بیان اینکه “مجموعه ای از عوامل در کنار هم موجب بروز بیماری سرطان می‌شوند”، عنوان کرد: بر اساس بررسی‎های انجام شده، ۷۰ درصد سرطان‌ها با شیوه زندگی مردم ارتباط دارد.

این مسئول با اشاره به نقش مهم تغذیه در پیشگیری و کنترل سرطان‌ افزود: با تغییر رفتار و پیروی از الگوهای غذایی سالم می‌توان به گونه‌ای زندگی کرد که دچار این بیماری نشویم ضمن اینکه بیماری سرطان در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است.

وی عنوان کرد: مصرف دخانیات، الکل، سابقه فامیلی، غذاهای آماده حاوی مواد نگهدارنده نیترات، مصرف کم میوه و سبزیجات و در ابتلا به بیماری سرطان موثر است.

N80842080-4961289

لزوم افزایش سطح آگاهی جامعه جهت پیشگیری از انواع سرطان‌ها

عصر حاضر دوره بروز بیماری‌های مزمن و غیرعفونی است که عواملی مانند شیوه زندگی نادرست و الگوی غذایی ناسالم در ایجاد آنها نقش دارند و موجب می‌شوند فرد با داشتن استعداد، زمینه ژنتیکی و دیگر عوامل محیطی بیشتر در معرض خطر قرار گیرد از این رو لازم است تا با افزایش سطح آگاهی مردم در رابطه با بیماری سرطان، عوامل موثر در بروز این بیماری برای آحاد جامعه بازگو شود.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها