نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. تير 1394 - 3:48
اکتیک نظامی موفقی که ارتش سوریه در عملیات آزادسازی «تدمر» اتخاذ کرد، رویای «داعش» در تبدیل این شهر به عمق استراتژیک این گروه تروریستی تکفیری در مرکز سوریه را برباد داد.

به گزارش آفتاب جنوب ،نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات آزادسازی شهر تاریخی «تدمر» در استان حمص موفق شدند، کنترل کوه «هیال» و معدن‌های «ابو الفوارس» را در دست گیرند و به این ترتیب بیش از پیش به تدمر نزدیک شوند.

عملیات آزادسازی شهر تدمر درحالی آغاز شد که هیچ یک از گروه‌های مسلح تروریستی و حامیان آنها به دلیل مشغول بودن ارتش سوریه در منطقه القلمون و حلب و درعا، یعنی جبهه‌های شمالی و جنوبی سوریه انتظارش را نداشتند.

غافلگیری‌ها زمانی‌ افزایش یافت که عملیات ارتش سوریه با شکست و ناکامی گروه تروریستی تکفیری «داعش» در بوستان‌ها و باغ‌های قرار گرفته در غرب تدمر و دروازه‌های شهر همراه بود.

ارتش سوریه در چارچوب این حملات که با پشتیبانی نیروهای داوطلب دفاع مردمی و یگان چترباز ارتش همراه بود، موفق شد، پیشروی‌های سریع و کیفی به سمت تدمر انجام دهد و با آزادسازی مدرسه «السیاقه» اطراف این شهر و تپه و ایستگاه «السیریتال» و مرکز تحقیقات کشاورزی در منطقه «البیارات» و مزارع القادری و ثنیة الرجمة در یک قدمی تدمر قرار گیرد.

نکته مهم در عملیات نظامی ارتش سوریه جهت آزادسازی شهر تدمر، تاکتیک اتخاذ شده به مقتضای جغرافیای بیابانی و صحرایی منطقه بود. این تاکتیک موجب شد، ارتش سوریه در تمام طول مدت انجام عملیات پویایی خود را حفظ و ضربات سنگین و غافلگیر کننده‌ای به دشمن وارد کند.

حفظ آرامش و تداوم در حملات، توجه به عامل زمان در هدف گرفتن تحرکات داعش، استقرار نیروها در نقاط مناسب و در گروه‌های کوچک، بستن تمام روزنه‌ها برای دشمن، تکیه بر اطلاعات دقیق و قابل استناد، استفاده از نیروهای زبده و آموزش دیده و تجهیزات نظامی متناسب با نبردهای صحرایی و بیابانی مهمترین اصول و پایه‌های این تاکتیک بود.

 

 

آزادسازی شهر تدمر به معنای پایان رویای داعش برای گسترش دامنه نفوذ و سیطره خود بر ریف حمص است، منطقه‌ای که به ارتفاعات منطقه «قاره» در القلمون متصل است و برای گروه‌های تکفیری وابسته به داعش در القلمون عمق استراتژیک شمرده می‌شد.

افزون بر آن داعش تلاش داشت، با تصرف تدمر در ابتدا راه تصرف شهر حمص را برای خود هموار کند، چون در این صورت امکان سیطره بر بادیه (صحرای) شام را می‌یافت که به بیابان‌های استان الانبار عراق متصل است، استانی که داعش بر بخش‌های مختلفی از آن تسلط دارد.

افزون بر اینکه سیطره داعش بر تدمر و حمص، این گروه تروریستی را بیش از پیش به دمشق و رویای تصرف پایتخت و براندازی نظام در آن نزدیک می‌کرد.

صرف نظر از اهمیت نظامی و راهبردی، سیطره داعش بر تدمر دارای اهمیت اقتصادی بسیاری برای این گروه است، چراکه اطراف این شهر را میدان‌های گازی و نفتی فرا گرفته و هم اکنون داعش بر دو میدان گازی در نزدیکی شهر و میدان نفتی الیهل تسلط دارد.

افزون بر آن تدمر دارای منابع و معادن طبیعی بسیار ارزشمندی مانند فسفات است که می‌تواند، منابع درآمدی جدیدی برای داعش ایجاد کند.

 

منبع: فارس

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها