نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. تير 1394 - 3:37
شوق توافق در سایه تمدید‌ها کم سو شده است به طوری که خبرنگار اعزامی یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نوشت« گویی در لحظه «درنگ» و «انتظار» درجا زده‌ایم.

به گزارش آفتاب جنوب ،رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

فرجام مذاکرات هسته‌ای در وین همچنان در صدر عناوین روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه قرار دارد؛ شوق توافق در سایه تمدید‌ها کم سو شده است به طوری که خبرنگار اعزامی یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نوشت« گویی در لحظه «درنگ» و «انتظار» درجا زده‌ایم. ساعت‌ها کُند می‌گذرد و زمان رج می‌شود در بین خبر، شایعه، خستگی و انتظار. تقریبا هیچ‌کس خبری ندارد از آنچه پشت در شیشه‌ای قصر کوبورگ می‌گذرد، چراغ اتاق‌ها همچنان روشن است، گاهی کسی به بالکن می‌آید و دستی تکان می‌دهد و گاه ساعت‌ها خبری نیست.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای«آمریکا در برزخ تصمیم‌گیری» و «خودتان را آماده کنید برای ادامه مبارزه با استکبار» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· مجلس خبرگان زمین بازی تازه دلواپسان

« متأسفانه برخي‌ها خواب‌هاي آشفته و عجيبي را براي انتخابات مجلس خبرگان ديده‌اند و به دنبال آن هستند که 10 نفر را وارد اين مجلس کنند تا ساز ناکوک بزنند ما نمي‌گذاريم خواب آشفته آنها تعبير شود. نيروهاي فعال سياسي انقلاب نبايد از مجلس خبرگان غافل بمانند و انتخابات آن تحت تأثير مجلس شوراي اسلامي قرار بگيرد.» سخنان مرد لابی بهارستان است که خبرنگار مردم‌سالاری را به واکنش باز داشته است.

گروه سیاسی روزنامه مردم سالاری در پاسخ به اظهارات رهبری نوشت «حالا سوالي که در اين ميان مطرح است و باهنر و ديگر اصولگرايان بايد به آن پاسخ بدهند اين مسئله است که چرا آنها بايد از نامزدهايي که توسط رهبرانقلاب و يا شوراي نگهبان تاييد شده‌اند، احساس نگراني کنند؟تمام کساني که از نظر شوراي نگهبان تاييد مي‌شوند، يعني مورد وثوق نظام هستند و هيچکس حق ندارد به آنها برچسب بزند و آنها را متهم به برنامه ريزي سياسي کند.به نظر مي‌رسد جريان اصولگرايي به شدت به دنبال ساختن فضايي دو قطبي ميان خود و اصلاح‌طلبان است. آنها ميخواهند بازهم داستان تکراري اصلاح‌طلبان ضد انقلاب را در جريان بيندازند. سخنان باهنر را مي‌توان کليد رمز اين استراتژي تازه دانست.قطعا هرچه به انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري نزديک مي‌شويم شاهد اجرايي شدن اين استراتژي هستيم. اصولگرايان به خوبي مي‌دانند اين روزها اصلاح‌طلبان در موقعيت بهتري نسبت به آنها در جامعه قرار دارند و به خاطر همين تلاش مي‌کنند تا اين محبوبيت و مشروعيت را زير سوال ببرند.بايد تا اسفند 94 شاهد بروز دلواپسي‌هاي بيشتر در جامعه ايران باشيم. دلواپسي‌هايي که قرار است پلي براي يک جريان سياسي خاص براي رسيدن به پارلمان دهم و مجلس خبرگان رهبري باشد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌یک‌شنبه را به تیترهای «فرصتی برای وحدت سیاسی» و «خبر آمد، خبری در راه است» اختصاص داد.

· خبرآمد، خبری در راه است

به سرعت تمدیدها به پایان می‌رسد و هاله تردید بر مذاکرات هسته‌ای سنگین‌تر حساس می‌شود؛ تردیدی که اصلاح‌طلبان آن را پس از مدت‌ها به صراحت بیان می‌کند. همچنان ثانیه‌شماری برای دود سفید از هتل کوبورگ دیده می‌شود

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه ابتکار نوشت «معاون مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه و عضو تیم کارشناسی هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان که اکنون در وین به سر می‌برد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین اعلام کرد: "خبر آمد خبری در راه است”.

محمد دریایی معاون مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه ظهر روز شنبه در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: خبر آمد خبری در راه است سرخوش آن دل که از آن آگاه است.همچنین عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان حضور صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مذاکرات وین را راهگشا عنوان کرد.حمید بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرامش نوشت:همانطور که آقای دکتر ظریف فرمودند حضور جناب دکتر صالحی در مذاکرات علیرغم آنکه در دوره نقاهت بودند، در بسیاری از موضوعات هسته‌ای راه‌گشا می باشد. مذاکرات در خصوص مباحث مهم باقی مانده با جدیت ادامه دارد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «انتظار....» و «مبارزه با استکبار تعطیل‌بردار نیست» اختصاص داده است.

· گام‌هاي اصلاح‌طلبان براي فتح بهارستان

علي صوفي، عضو شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان،در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به تشريح وضعیت انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخت؛ وی در پاسخ به این سوال که چه زماني به مرحله تعيين افراد و مصاديق براي انتخابات مي‌رسند؟ معرفي نامزد از چه زماني شروع مي‌شود؛ اظهار داشت«براي مصاديق سياستي از پايين به بالا وجود دارد. تلاش مي‌كنيم كه دخالتي از مركز بر حوزه‌هاي انتخابيه و ديگر استان‌ها صورت نگيرد. هر استان خود نامزدهاي مورد‌نظر خود را انتخاب و اعلام مي‌كند. به نوعي تمركز‌زدايي در اين برنامه وجود دارد.

تلاش مي‌كنيم تا آنجا كه ممكن است در حوزه‌هاي انتخابيه دخالت نكنيم و شوراها و احزاب در هر شهرستان براي آن حوزه انتخابيه تصميم‌گيري كنند. سياست از بالا به پايين را اجرا نمي‌كنيم. در بستن ليست واحد نهايي و تعيين مصاديق براي آن باز هم سياست از پايين به بالا است. در هر حوزه انتخابيه تلاش مي‌كنند كه از تعدد كانديداها جلوگيري كنند و كانديداي واحدي را معرفي كنند. در صورتي كه داوري در آن حوزه به نتيجه نرسد به شوراي استان منتقل مي‌شود و در موارد نادري هم حكميت به مركز منتقل مي‌شود. تعيين مصاديق و انتخاب كانديدا در دو مرحله انجام مي‌شود. يك‌بار پيش از بررسي صلاحيت‌ها مصاديق را انتخاب مي‌كنيم و يك بار بعد از اعلام نتايج تعيين صلاحيت‌ها از طرف شوراي نگهبان مصاديق را انتخاب مي‌كنيم. در مرحله‌اي كه قبل از بررسي صلاحيت كانديداهاست فقط ثبت‌نام كانديداها مطرح است. در حوزه‌هاي انتخابيه و شوراها تصميم‌گيري مي‌شود كه حتما برخي از افراد ثبت‌نام كنند يا نكنند. طبيعي است كه بستن ليست واحد بعد از اعلام صلاحيت كانديداها امكان‌پذير مي‌شود. كانديداهايي كه از فيلتر شوراي نگهبان رد شدند به صورت يك ليست واحد اعلام مي‌شوند.»

علي صوفي، عضو شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان، همچنین در مورد شائبه فعالیت اجرایی شورای راهبردی اظهارداشت« بستگي دارد كار اجرايي را چطور تعريف كنيم. اگر منظور اين است كه شوراي راهبردي براي انسجام بخشي به استان‌ها تلاش مي‌كند، درست است. شوراي راهبردي در موضع سياستگذاري و تعيين راهبردها و خط مشي‌ها براي اصلاح‌طلبان استان اقدام مي‌كند و اصلاح‌طلبان استان را به تشكيل شوراها دعوت مي‌كند. اين به معناي كار اجرايي نيست. اصلاح‌طلبان استان خود مجامع خود را تشكيل مي‌دهند و افراد را انتخاب مي‌كنند. برخي جاها ممكن است اختلافاتي بروز كند و به شوراي راهبردي بكشد.

شوراي راهبردي براي رفع اختلافات ايفاي نقش مي‌كند. شوراي راهبردي در حوزه‌هاي انتخابيه مانند احزاب كه دفتر مي‌زنند و كانديداها را پشتيباني مي‌كنند عمل نمي‌كند. شوراي راهبردي نظارت بر كارها را انجام مي‌دهد، سياستگذاري مي‌كند و سعي مي‌كند تا شورا‌ها به موقع شكل بگيرند. اين شورا از طريق رابطين استان‌ها كه چهره‌هاي ملي استاني هستند كار را در استان‌ها پيگيري مي‌كنند. اين چهره‌هاي ملي استاني در مركز هستند و دسترسي به آنها آسان است. معمولا براي هر استان سه تا پنج نفر انتخاب شدند كه با استان‌ها و فعالان استاني ارتباط دارند و در جهت تكميل شوراها با آنها تعامل دارند. در تعيين رابطين با شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان نيز هماهنگ مي‌شود. آنها هم اگر نمايندگاني داشته باشند به رابطين اضافه مي‌كنند و تلاش مي‌كنند به صورت يكپارچه و هماهنگ با هم در استان‌ها بروند و آنها را با سازوكار اجماع آشنا و آنها را ترغيب كنند. رابطين از اصلاح‌طلبان استان براي تكميل مجامع و شوراها برنامه مي‌خواهند. اين نقشي است كه شوراي راهبردي دارد. اگر به زعم برخي اين نقش كار اجرايي است ما فكر مي‌كنيم كه اين طور نيست. نقش شوراي راهبردي ايجاد اتحاد و انسجام در بين اصلاح‌طلبان سراسر كشور است و كار اجرايي در استان‌ها انجام مي‌گيرد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«یکشنبه خاکستری» و«کشف و عقد» اختصاص داد.

· دوتابعیتی در ریاست‌جمهوری نداریم

اصرار نمایندگان؛ انکار دولتی‌ها. دو تابعیتی‌ها همچنان در میانه بهارستان و پاستور در جریان است. دولتی‌ها از نبود دوتابعیتی در نهاد ریاست جمهوری سخن می‌گویند و نمایندگان به آنان تذکر می‌دهند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق نوشت «نگرانی بر سر حضور دوتابعیتی‌ها و گرین‌کارتی‌ها، نخستین‌بار در قالب یک تذکر از سوی نمایندگان خطاب به حسن روحانی مطرح شد. چند روز پس از آن اخطار، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، در پاسخی کوتاه چنین گفت: «در ریاست‌جمهوری دوتابعیتی نداریم». بااین‌حال شکرخدا موسوی، از امضاکنندگان طرح، تأکید دارد اتفاقا ردپای برخی از گرین‌کارتی‌ها و دوتابعیتی‌ها را در برخی وزارتخانه‌ها شناسایی کرده است.

تلاش نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری برای شناسایی دوتابعیتی‌ها در دولت یازدهم، در حالی از سوی ١١ نماینده دنبال می‌شود که مشخص نیست تکلیف شناسایی برخی نمایندگان گرین‌کارت‌دار به کجا می‌انجامد؛ چنان‌که مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس نهم و معلم اخلاق دولت محمود احمدی‌نژاد، ازجمله نمایندگانی است که گمان می‌رود گرین‌کارت آمریکا را داشته باشد. او، البته چندی‌پیش اعلام کرد تاریخ گرین‌کارتش به پایان رسیده است و دیگر آن را تمدید نکرده و گرین‌کارتش باطل شده است. او پیش‌ازاین نیز در پاسخ به سؤالی درباره گرین‌کارتش گفته بود: «گرین‌کارت دارم، که دارم!» محمد‌علی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل «٩٠»، نیز با بیان اینکه ما مسئول دوتابعیتی نداریم، می‌گوید: «اصلا کسی نمی‌تواند دوتابعیتی باشد و پست‌های کلیدی مملکت را تصدی کند؛ ولی ممکن است برخی از آنهایی که پست داشتند، گرین‌کارت یا اقامت داشته باشند؛ اما مسئول دوتابعیتی نداریم».

او البته مدعی است «حتی آقای خاوری هم دوتابعیتی نبوده و فقط گرین‌کارت و اقامت کانادا داشته است. این نمایندگان همچنین به‌دنبال این هستند که خلأ قانونی برای جمع‌آوری اخبار و گرفتن خوداظهاری مبنی‌بر نبودِ افراد دوتابعیتی و گرین‌کارت‌دار در حوزه مدیران شناسایی شود.»

محمدرضا تابش نیز با بخشی از بندهای این طرح مخالف است و می‌گوید: «با این رویکردی که در برخی از بندهای طرح پیشنهاد‌شده آمده است ما از فرصت بهره‌مندی از توان و پتانسیل میلیون‌ها ایرانی خارج از کشور محروم خواهیم شد. بندهایی از این طرح باید تعدیل شود».اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی، نیز در همین زمینه تأکید دارد «در مناصب حکومتی «افراد دوتابعیتی» نداریم و موضوع افراد دوتابعیتی با گرین‌کارت متفاوت است. اگر کسی تابعیت داشته باشد، لغو‌شدنی نیست، مگر بر اساس حکم دادگاه؛ ولی گرین‌کارت به منزله اقامت طولانی‌مدت است و اگر استفاده نشود، لغو می‌شود».

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «توافق درآزمون تصمیم‌آخر» و «تشنگی عمومی برای پول‌های بلوکه شده» اختصاص داد.

· دو حزب حامی دولت

روزنامه آرمان‌امروز مدعی است که حزب‌های کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه، دو حزب حامی دولت برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است، این روزنامه به تجربه حمایت این دو حزب در انتخابات ششم دوره مجلس شورای اسلامی از هاشمی رفسنجانی اشاره کرد هرچند وی در این انتخابات شکست خورد.

سرویس سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در بخشی از این یادداشت نوشت «اگر حزب کارگزاران را وجهه چپ‌گرای آیت‌ا... هاشمی بدانیم، وجهه اصولگرایی وی در حزب اعتدال و توسعه ظهور و بروز پیدا می‌کند. این حزب در پاییز سال 78 با مشورت با آیت‌ا... هاشمی تاسیس شد. درحالی که فائزه هاشمی عضو کارگزاران بود، خواهرش فاطمه هاشمی به اعتدال و توسعه پیوست. اصولگرایی این حزب آنگونه نیست که بتوان آن را با دیگر تشکل‌های اصولگرا مقایسه کرد. تکنوکراسی که در کارگزاران دیده می‌شود در اعتدال و توسعه نیز به چشم می‌خورد. اعتدال و توسعه در مجالس ششم، هفتم و هشتم از اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان میانه‌رو در لیست انتخاباتی خود استفاده کرد. کاندیداهای این حزب در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری هشتم رئیس دولت اصلاحات بود و اعتدال و توسعه سال 84 نیز هاشمی‌رفسنجانی را کاندیدای خود معرفی کرد. 

با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، حسن روحانی (لیدر معنوی این حزب) در سال‌های 85 و 86 بیشترین حملات انتقادی را متوجه دولت کرد. نوبخت نیز دیدگاه‌های انتقادی حزب را مطرح می‌کرد. برخی معتقد بودند این انتقادات رنگ‌وبوی سیاسی دارد و هدفش کاندیداتوری روحانی و نوبخت برای مجلس هشتم است. با وجود این روحانی و نوبخت در انتخابات مجلس هشتم نامزد نشدند. انتقادات روحانی و نوبخت برای حزب کم‌هزینه نبود.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «هنر باید زشتی دروغ و فساد را نمایش دهد» و «نبرد نقشه‌های دیپلماسی در وین» اختصاص داد.

· کار سودجوها بود، نه کمیته امداد

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود فرجام خودروهای وارداتی به روایت رحمانی فضلی پرداخت و در همین راستا نوشت «وزیر کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی براینکه آیا به موضوع پورشه وارداتی از سوی کمیته امداد رسیدگی شده است یا خیر؟ گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) در واردات خودرو یا هر چیز دیگری اقدامی نکرده و نقشی نداشته است و این اقدام توسط افراد سودجو با استفاده از امکانات امدادگران مناطق مرزی و جزایر صورت گرفته است. 

وزیر کشور جمعه شب در حاشیه مراسم افطار با مددجویان کمیته امداد امام(ره)، با بیان اینکه موضوع واردات خودرو به طور جدی پیگیری می‌شود، تأکید کرد: دیگر چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد و مجاری واردات آن خودروها با آن شیوه خاص توسط افراد سودجو با کارت‌های امدادگرهای مرزی تعطیل شده است.

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این جلسه درباره ورود دست‌اندرکاران کمیته امداد امام(ره) به عرصه انتخابات اظهار داشت: مأموریت ذاتی این کمیته رسیدگی به مسائل حساس‌ترین قشر آسیب‌پذیر جامعه است و نیازی نیست کمیته امداد و عواملش در حوزه‌هایی که هیچ ثمر و سودی ندارد، دخالت کنند.»

 

مشرق

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها