نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. تير 1394 - 2:46
مدافع اسبق استقلال و یکی از کاپیتان های تاریخ این باشگاه بعد از 300 بازی در لیگ برتر تصمیم گرفت کفش هایش را آویزان کند. به بهانه خداحافظی این بازیکن کارنامه وی در لیگ برتر را با هم مرور می کنیم.
به گزارش آفتاب جنوب ،پیروز قربانی باتجربه کردن 3 عنوان قهرمانی در مسابقات فوتبال لیگ و جام‌حذفی کشور فوتبال را در 37سالگی با تیم فوتبال صبا کنار گذاشت. 



پیروز قربانی فوتبال را از سال 1376 در تیم جوانان استقلال شروع کرد و برای تیم‌های جوانان، امید و بزرگسالان استقلال بازی کرد. کاپیتان استقلال در لیگ هشتم پس از 6 فصل حضور در لیگ برتر با استقلال از تیم محبوبش جدا شد و به مس کرمان رفت.



پیروز طی ادوار سوم تا چهاردهم لیگ برتر 300 مرتبه پیراهن تیم‌های استقلال (130)، مس (66)، سایپا (32)، راه‌آهن (53) و صبا (19) را پوشید تا رکورد جالب 26 هزار و 296 دقیقه بازی در لیگ برتر فوتبال ایران را به ثبت برساند.



به بهانه خداحافظی این بازیکن کارنامه وی در لیگ برتر را با هم مرور می کنیم:

 

* استارت آبی زدن و گل 3 امتیازی دربی

به گزارش مشرق، پیروز محصول تیم‌های پایه باشگاه استقلال بود. حتی از نخستین دوره لیگ برتر با تیم بزرگسالان تمرین کرد اما اولین بار با نظر امیر قلعه‌‌نویی در لیگ سوم شانس بازی برای آبی‌ها را پیدا کرد.

قربانی خیلی زود در لیگ چهارم جایگاه ثابتی را در خط دفاعی استقلال برای خود دست و پا کرد. مدافع جوان آبی‌ها در لیگ چهارم برای امیر قلعه‌‌نویی 23 بازی انجام داد و دو گل زد. شاید گلی که پیروز در داربی تهران زد عاملی شد برای محبوب‌تر شدنش میان هواداران. در ایستگاه 21 لیگ چهارم نتیجه دیدار پرسپولیس و استقلال 2-2 دنبال می‌شد که ضربه سر تماشایی قربانی در وقت‌های تلف شده پیروزی ارتش ژنرال را به ثبت رساند.

کاپیتانی که پرسپولیسی‌ها از او خاطره خوشی ندارند +جدول عملکرد

 

* آرزوی 74 ماهه

پیروز در لیگ پنجم هم از ارکان اصلی خط دفاعی استقلال و امیر قلعه‌‌نویی بود. این مدافع در لیگ‌های ششم و هفتم هم در تیم‌های صمد مرفاوی، مرحوم ناصر حجازی و فیروز کریمی مدافعی ثابت بود تا این‌که امیر قلعه‌‌نویی در لیگ هشتم دوباره سرمربی آبی‌ها شد. قربانی آن فصل در 30 بازی استقلال حضوری ثابت داشت و فقط چند دقیقه پایانی دیدار برابر ذوب‌آهن‌ را به دلیل اخراج شدن از دست داد.

پیروز در لیگ هشتم برای استقلال 5 گل به ثمر رساند. قربانی دروازه سپاهان، استقلال اهواز، راه‌آهن، سایپا و پگاه را باز کرد، در شرایطی که فصل با قهرمانی آبی‌ها به پایان رسید.

مدافع آبی‌ها در روز پایانی لیگ یعنی یکشنبه 6 اردیبهشت سال 88 ،90 دقیقه مقابل پیکان حضور داشت. 6 سال و 2 ماه و 15 روز قبل استقلال با گل دقیقه 41 فابیو جانواریو برزیلی پیکان را پنچر کرد تا قهرمان لیگ هشتم شود و شاید پیروز فکرش را نمی‌کرد که دیگر هیچ وقت پیراهن استقلال را بر تن نکند.

جالب توجه این‌که بازی پر برخوردی هم بود. فغانی ابراهیم تقی‌پور از استقلال را اخراج کرد. از آن سو آرفی و برگی‌زر کارت قرمز گرفتند. فغانی به پیروز، روانخواه و حسین کاظمی از استقلال کارت زرد داد. از جمع پیکانی‌ها هم سهم محمد مطوری اخطار بود.

کاپیتانی که پرسپولیسی‌ها از او خاطره خوشی ندارند +جدول عملکرد

از آخرین باری که قربانی پیراهن آبی استقلال را در لیگ برتر پوشید تقریبا 74 ماه می‌گذرد و این یعنی نرسیدن به آرزوی پوشیدن دوباره پیراهنی که هوادارانش قربانی را دوست داشتند.

 

* 4 ماه قبل پرونده 12 فصل تلاش بسته شده بود

به گزارش مشرق، مدافعی که در لیگ هشتم کاپیتان استقلال بود بعد از رفتن قلعه‌‌نویی به سپاهان راهی کرمان شد تا 2 فصل برای مس بازی کند. قربانی سپس بازی در سایپا (یک فصل) و راه‌آهن (2فصل) را تجربه کرد تا در نهایت لیگ چهاردهم را با صمد مرفاوی در صبا سپری کند. 

کاپیتان قهرمان آبی‌ها در لیگی که با قهرمانی سپاهان به اتمام رسید برای صبا 19 بازی انجام داد و در نهایت برای آخرین بار جمعه 22 اسفند سال 93 حضور در لیگ برتر را تجربه کرد.

پیروز آخرین بار هفته 23 لیگ در شکست 2 بر صفر صبا مقابل استقلال صنعتی 90 دقیقه حضور داشت و پس از آن دیگر برای این تیم به میدان نیامد.

در واقع اختلاف‌نظر این مدافع و متولیان صبا عاملی شد برای این‌که 3 ماه و 28 روز قبل پرونده 12 فصل حضور قربانی در لیگ برتر بسته شود.

کاپیتانی که پرسپولیسی‌ها از او خاطره خوشی ندارند +جدول عملکرد

 

* 2 بازی ملی به لطف قلعه‌‌نویی و دایی

پیروز در عرصه ملی تنها 2 مرتبه شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی و حضور در چمن سبز را پیدا کرد.

وی اولین بازی ملی‌اش را تحت نظر امیر قلعه‌‌نویی برابر امارات انجام داد. دیدار دوستانه‌ای که سال 2007 با پیروزی 2برصفر ایران به پایان رسید.

جالب توجه این‌که دومین بازی ملی او هم یک سال بعد برابر امارات برگزار شد. دیداری در چارچوب مسابقات انتخابی جام‌جهانی که یک-یک به پایان رسید تا سهم تیم علی دایی از این دیدار یک امتیاز باشد.

پیروز البته سال 2009 دو بار دیگر روی نیمکت تیم ملی نشست آن هم در شرایطی که مورد توجه علی دایی قرار گرفته بود. با تمام این اوصاف نه شانس بازی برابر تایلند (صفر-صفر) را پیدا کرد و نه در پیروزی 6برصفر مقابل سنگاپور وارد زمین شد.

* جدایی از استقلال بزرگترین اشتباهم بود

 

به گزارش مشرق، پیروز قربانی درباره علت خداحافظی اش در گفتگویی بیان داشت:  دوست نداشتم آدم هایی که از من ضعیف تر بودند، برایم تصمیم بگیرند. به همین دلیل ترجیح دادم قبل از اینکه کسی بگوید برو، خودم از فوتبال بروم. از همه مربیانی که در تمام این سالها برایم زحمت کشیدند، تشکر می کنم. از منصور پورحیدری که برای اولین بار مرا به بزرگسالان استقلال آورد و ناصرحجازی، امیر قلعه نویی، صمد مرفاوی و علی الخصوص علی دایی ممنونم.

کاپیتانی که پرسپولیسی‌ها از او خاطره خوشی ندارند +جدول عملکرد

مدافع سابق استقلال در پاسخ به این پرسش که چه صحبتی با هواداران این تیم دارد، تاکید کرد:آنها همیشه به من لطف داشتند. باید اعتراف کنم اگر سال 88 یک بله به مسئولان استقلال می گفتم، الان اسطوره این تیم بودم. فکر می کنم درباره جدایی از استقلال اشتباه کردم. باید می ماندم و مبارزه می کردم.خیلی زود تصمیم به ترک این تیم گرفتم. هواداران استقلال در همه این سال هایی که من در تیم مقابل آنها بودم مرا مورد حمایت خود قرار دادند.  

 

 

جدول عملکرد پیروز قربانی در ادوار لیگ برتر

لیگ

تیم

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

مجموع دقایق بازی

گل زده

توضیح

چهاردهم

صبا

19

19

1704

-

آخرین مرتبه در ایستگاه 13 لیگ برابر استقلال صنعتی به میدان آمد

سیزدهم

راه‌آهن

21

20

1869

1

به نفت گل زد اما راه‌آهن 3بریک باخت

دوازدهم

راه‌آهن

32

32

2880

1

دروازه فجر سپاسی را باز کرد

یازدهم

سایپا

32

32

2880

-

-

دهم

مس

33

33

2970

-

-

نهم

مس

33

33

2970

2

-

هشتم

استقلال

30

30

2685

5

مقابل ذوب‌آهن‌ (هفته 30) اخراج شد اما در فصل قهرمانی استقلال به سپاهان، استقلال اهواز، راه‌آهن، سایپا و پگاه گل زد

هفتم

استقلال

17

17

1530

2

به سپاهان و ملوان گل زد اما در هر دو بازی استقلال 2بریک شکست خورد

ششم

استقلال

26

26

2295

2

5 دقیقه آخر دیدار برابر برق اخراج شد

پنجم

استقلال

24

24

2133

-

استقلال با 59 امتیاز قهرمان شد

چهارم

استقلال

23

20

1770

2

-

سوم

استقلال

10

7

610

-

-

مجموع

300

293

26296

15

-

 

مشرق

انتهای پیام/م

 
 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها