نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. خرداد 1394 - 2:02
همزمان با اعلام رسمی موعد نهایی برگزاری کنفرانس ژنو درباره یمن توسط سازمان ملل، بان کی مون از موافقت جنبش انصارالله و دیگر طرف‌های یمنی برای حضور در این مذاکرات استقبال کرد.

به گزارش آفتاب جنوب,

 پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره اعلام کرد: به دنبال مشورت‌ها برای برگزاری مذاکرات حل بحران یمن در ژنو سازمان ملل در بیانیه‌ای به طور رسمی موعد برگزاری این مذاکرات را اعلام و تاکید کرد که مذاکرات میان طرف‌های یمنی چهاردهم ژوئن جاری(24 خرداد) در ژنو برگزار می‌شود.

 

در همین راستا بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از موافقت طرف‌های یمنی با حضور در مذاکرات ژنو استقبال کرد.

 

وی در بیانیه‌ای موافقت جنبش انصارالله یمن و عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور و دیگر طرف‌های یمنی با آغاز مذاکرات در ژنو را اعلام و از تمامی طرف‌ها خواست تا بدون پیش‌شرط در این مذاکرات شرکت کنند.

 

بان کی مون ابراز امیدواری کرد که یمنی‌ها در این مذاکرات بتوانند درباره آغاز روند مسالمت‌آمیز انتقالی براساس قطعنامه‌های شورای امنیت به توافق برسند.

 

وی همچنین از تمامی کشورهای ذی‌ربط خواست تا فضای سیاسی خوبی را جهت کمک به موفقیت این مذاکرات فراهم سازند.

 

بان کی مون در این بیانیه بار دیگر خواهان برقراری آتش‌بس انسانی مجدد جهت کمک‌رسانی به یمنی‌های در محاصره عربستان شد و گفت: این اقدام می‌تواند فضای خوبی را برای برگزاری مذاکرات مسالمت‌آمیز فراهم سازد.

 

پیشتر مذاکرات ژنو درباره یمن به دلیل شروط منصور هادی که خواهان تحویل سلاح‌های انصارالله شده بود به تاخیر افتاد.

 

از سوی دیگر ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن موافقت این دولت با مذاکرات ژنو را اعلام کرد و گفت: دولت مستعفی یمن شروطی برای شرکت در این مذاکرات به‌جز طرح شورای همکاری خلیج فارس نتایج مذاکرات ملی یمن و اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت ندارد.

 

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله نیز موافقت این جنبش با شرکت در مذاکرات ژنو بدون پیش‌شرط را اعلام کرد.

 

این در حالی است که نیروهای «مقاومت مردمی» وابسته به عبد ربه منصورهادی در استان مأرب با مذاکرات ژنو مخالفت کرده و مدعی شدند: این مذاکرات راهی برای نجات حوثی‌ها و تجاوز از تمامی قوانین بین‌المللی است.

 

منبع: ایسنا

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها