نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. ارديبهشت 1394 - 12:50
منطقه زور آباد یا همان کوی شریعتی در شهر قیدار که پیش از این قرار بود طرح مسکن مهر در آنجا اجرا شود ،امروز به یک محله حاشیه نشین تبدیل شده است؛ حاشیه ای که از متن فراتر رفته است.

به گزارش آفتاب جنوب,

به نقل از اشراق آنلاین،سال ۸۹ مسئولان وقت در راستای ساخت مسکن مهر در شهر قیدار منطقه ای را در بهترین نقطه شهر خدابنده آماده کردند ولی به جای مسکن مهر تملک ها و خرید فروش زمین توسط دلالان صورت گرفت تا شکل جدیدی از حاشیه نشینی در شهر قیدار ایجاد شود.

حاشیه نشینی

قیدار مرکز شهرستان خدابنده  است این شهر ۸۵ کیلومتر از مرکز استان زنجان فاصله دارد و در سال ۱۳۴۲ به شهر تبدیل شده است. این شهر تاریخی استان زنجان زمانی یک روستای کوچک بوده که به نام شهر پیغمبر معروف بوده است.

این شهر در سالهای اخیر رشد و توسعه زیادی کرده است به طوری که جمعیت آن قریب ۴۰ هزار نفر می رسد و در دوره چهارم اعضای شورای اسلامی از ۵ نفر به ۷ نفر افزایش یافت.

شورای دوره سوم تعدادی از کوچه های این منطقه را جدول گذاری کرده و نام محمدیه بر آنها گذاشت اما افزایش مساحت و سازه ها باعث شده است که این منطقه هر روز گسترش یابد و ساخت و سازها افزایش پیدا کند.

رشد شهر نشینی، افزایش مهاجرتهای روستایی باعث شده تعدادی از ساکنان روستاها خانه های خود را رها کرده و به حاشیه این شهر پناه بیاورند به طوری که منطقه ای به نام زور آباد پدید آمده که از ۶ سال قبل مردم با احداث آلونکی کوچک سکونت گزیده اندبیش از ۵۰۰ خانوار در دامنه کوه های قیدار زندگی می کنند که از داشتن گاز و آب سالم بهداشتی بی بهره اند و برق آنها نیز به صورت آزاد و با نصب کنتور در تیر برق از فاصله یک کیلومتری تأمین می شود.

رضا از ساکنان این مناطق می گوید: من از چهار سال قبل در این منطقه ساختمان احداث کرده ام و برق ما از طریق کابل تأمین می شود و با وزش باد سیم های برق از هم جدا می شود و این خطرات زیادی برای خودمان و کودکانی که بازی می کنند دارد.

وی نبود گاز شهری را مشکل دیگر عنوان کرده و می افزاید: اهالی این مناطق از نفت، گازوئیل برای روشن کردن بخاری ها استفاده می کنند و از گاز شهری محرومند.

قرار بود اینجا مسکن مهر ساخته شود

حسین ساکن این منطقه است که از نبود امکانات گله کرده و می گوید: از شهرداری انتظار داریم که مسیر خیابانها را مشخص کند تا ساخت و سازها قانونی شود.

رجبی هم که در شهر قیدار سکونت دارد با تأیید وجود منطقه ای به نام زورآباد در شهر قیدار که ساکنان از کمترین امکانات بی بهره اند، گفت: زندگی در این مناطق بسیار مشکل است و بخصوص بارش برف و باران و سردی هوا مشکلات را مضاعف می کند.

وی افزود: در دولت نهم در این محل برای احداث ساختمان مسکن مهر با حضور استاندار وقت، نماینده مجلس، مسئولین شهرستان و استان کلنگ زنی شد ولی وجود افراد ذی نفوذ که این مناطق را خود سرانه تفکیک کرده و به افراد مختلف فروخته بودند مانع از این شد.

رجبی اضافه کرد: حل مشکل حاشیه نشینی شهر قیدار نیاز به اعتبار و توجه دولت دارد تا با تخصیص بودجه مشکل برق رسانی، گاز رسانی و آب سالم بهداشتی مرتفع شود.

وی اضافه کرد: ساکنان این مناطق برای گرفتن برق مبالغی را به حساب شهرداری، اداره برق در هنگام گرفتن استعلام برای اشتراک برق واریز کرده اند ولی متاسفانه هیچگونه خدماتی به آنها ارائه نمی شود.

حاشیه نشینی

در همین راستا فرماندار شهرستان خدابنده با اشاره به وجود حاشیه نشینی در شهر قیدار گفت: در سال ۸۹ برای ساخت  مسکن مهر محدوده ای شناسایی شد که به نام کوی شریعتی قرار بود نامگذاری شود ولی به دلیل تملک صورت گرفته توسط  مردم مسکن مهر در آنجا احداث نشد و طرح در محدوده ای دیگر اجرا شد.

ساماندهی زورآباد با مشکل مواجه است

باب الله فتحی افزود: این منطقه که زورآباد«شریعتی» نام گرفته به صورت غیرمجاز و غیرمنظم ساخت و ساز در آنجا انجام شده است  و به عنوان  مثال در وسط خیابان ساختمان احداث شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ساماندهی این منطقه با مشکل مواجه شده است و نه می توان در این محدوده جدول گذاری و حتی آب و برق و گاز در این منطقه واگذار نشده است.

فتحی  با بیان اینکه در سالهای گذشته منطقه کوی شریعتی به حال خود رها شده بود افزود: طی  سالهای گذشته منطقه کوی شریعتی از سوی شهرداری و فرمانداری به حال خود رها شد و به دلیل عدم نظارت ساخت و سازهایی در  این منطقه  صورت گرفته است.

فرماندار شهرستان خدابنده، منطقه زور آباد«کوی شریعتی» را  جزو بهترین نقاط شهر قیدار  عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم منطقه ای برتر و باارزش در شهر قیدار عنوان کنیم همین منطقه زورآباد است که می توانست به منطقه  بالانشین شهر تبدیل شود.

فتحی با بیان اینکه وضعیت موجود در حوزه حاشیه نشینی در شهر قیدار محصول دلال بازی برخی  است افزود: در حال حاضر مسئولان استان بعد از شهر زنجان به دنبال  ساماندهی و رفع معضل حاشیه نشینی در شهر  قیدار هستند.

حاشیه نشینی

وی عدم وجود مدیریت واحد شهری در شهر قیدار را یادآور شد و با اشاره به اوقافی بودن زمین های شهر قیدار افزود: از یک طرف شهرداری باید در مدیریت شهری ورود داشته باشد و از طرف دیگر زمین ها از طرف اوقاف به مردم واگذار شده و مردم در  این زمین ها ساخت و ساز کردند.

 فتحی با بیان اینکه بعد از جلسات متعدد بحث مدیریت شهری  قیدار به شهرداری واگذار شده است افزود: روند موجود در زمینه ساماندهی شهر قیدار و جاشیه نشینی در این شهر نیازمند تعامل و همکاری اوقاف است و در حال حاضر قراداهای زمین از سوی اوقاف به مردم ارائه شده که اصلا زمینی وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد وضعیت موجود در زمینه حاشیه نشینی در شهر قیدار رفع شود و این امر را نیازمند تعامل همکاری همکاری نهادهای مرتبط به خصوص اوقاف و  شهرداری قیدار عنوان کرد و افزود: منطقه زور آباد در صورت وجود یک مدیریت شهری واحد می توانست بهترین نقطه شهر باشد.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها