نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. ارديبهشت 1394 - 18:48
نظام سیاسی در ایالات متحده چگونه کار می‌کند؟ چه کسی در ایالات متحده حکومت می‌کند؟ کدام نهاد در آمريکا قدرتمندتر است و سياست خود را در مقابل رقبا به پيش خواهد برد؟ چه کسی، چه چیزی را در چه زمانی، چگونه و چرا به‌دست می‌آورد؟ چه کسی و از چه طرقی هزینه می‌کند؟

به گزارش آفتاب جنوب, علي‌رغم آنکه واژه‌ آمريکا را بسيار شنيده‌ايم و هر روز خبر و تيترهاي رسانه‌هاي ما مملو از اين واژه است، اما همچنان از آمريکا و سياست آن بي‌خبريم. دانسته‌هاي ما از نظام سياسي ايالات متحده بسيار اندک است و از شناختي شعارگونه فراتر نرفته است. 

از آمريکا عمل سياسي مي‌بينيم اما منشأ عمل را نمي‌بينيم، نهادهاي مؤثر در قدرت را نمي‌شناسيم و سازوکار منتج به اين عمل را نمي‌دانيم. لذا در تعبير و تفسيرهاي خود گاهاً دچار ضعف هستيم و در عمل سياسي خود بعضاً دچار سردرگمي و اشتباه مي‌شويم. در مذاکرات هسته‌اي اخير، اختلافات کنگره و رئيس‌جمهور شاهدي بر اين مدعا است. 

چرا ما ناتوان از تحليل اين شکاف در سياست آمريکا در مورد ايران هستيم؟ آيا بين اين دو اختلافي نيست و چنانکه برخي مي‌گويند، بازي پليس خوب و پليس بد است؟ آيا واقعاً اختلافي وجود دارد؟ اگر اختلاف بر همين منوال پيش برود سرانجام مذاکرات چه خواهد شد؟ کدام نهاد در آمريکا قدرتمندتر است و کداميک سياست خود را پيش خواهد برد؟ اينجا است که شناخت ساختار نظام سياسي ايالات متحده به کار مي‌آيد.
 

 

در کتاب «دموکراسي براي اقليت» پرنتي سعي دارد شناختي تاريخي، توصيفي و دقيق از شکل‌گيري ارکان و نهادهاي قدرت و فضاي حاکم بر آن‌ها در ايالات متحده بدهد و با ارائه‌ي نمونه‌هاي تاريخي فراوان و آمار و ارقام و بر ملا کردن لايه‌هاي پنهاني سياستي که در گذشته بوده و هنوز حکمفرما است، مخاطبان را آگاه و سپس همراه و همدل نمايد و هر کجا که ارتکازات ذهني و اتوپيک حاصل تبليغات رسانه‌ها با اين امر همخوان نباشد، سعي در شکستن آن‌ها مي‌کند. مانند اين گزاره که «آمريکا سرزمين فرصت‌هاي برابر است».

پرنتي از شناخته‌شده‌ترين نويسندگان و منتقدان معاصر آمريکايي است که در حوزه‌هاي تاريخ و سياست و اقتصاد، مطالعه مي‌کند. وي به رسم اهل پژوهش، در ابتدای کتاب با طرح چند سؤال اساسی مخاطبان خود را به تفکر دعوت مي‌کند: «نظام سیاسی ایالات متحده چگونه کار می‌کند؟ نیروهای عمده‌ای که زندگی سیاسی را شکل می‌دهند، کدامند؟ چه کسی در ایالات متحده حکومت می‌کند؟ چه کسی، چه چیزی را در چه زمانی، چگونه و چرا به‌دست می‌آورد؟ چه کسی و از چه طرقی هزینه می‌کند؟» و تا پايان کتاب درصدد است براي اين سئوالات پاسخ‌هايي درخور بيابد.

اين کتاب مي‌کوشد نشان دهد که چگونه دموکراسي به واسطه‌ي انحصار چند قطبي نقض مي‌شود و چگونه نيروهاي مردمي با اين پديده‌ي شوم مبارزه کرده‌اند و چرا دستاوردهاي آنان به شکست‌هاي سنگين‌تري منجر شده است. وي در طول کتاب توجهي «ساختاري» به سازوکار قدرت در آمريکا دارد، اما تلاش‌هاي آگاهانه‌ي صاحبان قدرت و توطئه‌ها را نيز از نظر دور نمي‌کند و از نقش رئيس‌جمهور و ديگر عناصر قدرت در شکل‌گيري اين نظام نامتوازن به صورت مصداقي و با مثالهای تاریخی مي‌گويد. 

وي با چنان دقتي در امور غور مي‌کند که مخاطب انتظار دارد در طول کتاب چيزي از قلم نيفتاده باشد، ولي اگر خوب نگاه کنيم جاي خالي لابي‌هاي صهيونيستي در تحليل‌ها به چشم خواهد آمد. پرنتي در پايان کتاب پرسش «چه بايد کرد» را مطرح مي‌کند و به پاسخ‌هايي در حوزه‌هاي مختلف اقتصاد و بهداشت و امنيت و رسانه و... در اين نظام مي‌پردازد.
 

کتاب حاضر شامل مقدمه و 19 فصل است: «سیاست جانبدارانه، قانون اساسی برای اقلیت، ظهور دولت شرکتی، توانگران و تهیدستان در ایالات متحده، نهادها و مکتب‌ها، چه کسی چه چیزی را می‌برد، خدمات انسانی و بهداشتی، آخرین محیط‌زیست، نابرابر در برابر قانون، سرکوب سیاسی و بی‌عدالتی ملی، امپراطوری نظام جهانی ایالات متحده، چه کسی فرمانروا است، نخبگان و کارگران و جهانی‌سازی، رسانه‌های جمعی: برای اکثریت به دست اقلیت، رأی‌دهندگان احزاب و یک انتخاب مسروقه، کنگره: به جیب زدن قدرت، رئیس‌جمهور نگاهبان نظام، اقتصادسیاسی دیوان‌سالاری، یک دیوان کاملاً سیاسی و دموکراسی برای اقلیت».

اين کتاب در مجامع مختلف و از سوي چهره‌هاي مختلف علمي در سراسر جهان مورد توجه فراوان قرار گرفته و به زبان‌هاي مختلف نيز ترجمه شده است و حتي در مواردي به عنوان متن درسي دانشگاهي نيز مورد رجوع بوده است. متن روان و به دور از پيچيدگي، موجب مي‌شود کتاب براي بسياري از مخاطبان براي شناخت دقيق از جامعه‌ي آمريکا کاملاً قابل استفاده باشد.

برای آشنایی بیشتر با محتوای این کتاب 583 صفحه‌ای می‌توانید فهرست کتاب را از اینجا ببینید. شما هم اگر مایلید با مطالعه‌ی این کتاب، با واقعیت‌های جاری در آمریکا از زبان یک پژوهشگر آمریکایی آشنا شوید کافیست عدد 941 را به 10006871 پیامک نماييد تا این کتاب 18هزارتومانی را تنها با هزینه‌ی ارسال 3هزارتومان در سراسر کشور دریافت نمایید. 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها