نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. فروردين 1394 - 15:34
روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی به مساله پیچیده ای در بیانیه لوزان اشاره می کند که بازرسی‌های آژانس در مورد مسئله ابعاد نظامی احتمالی (PMD) است. این روزنامه نوشته که بازرسان آژانس برای این کار می‌بایست به قرارگاه‌های نظامی و سپاه پاسداران دسترسی داشته باشند و با افرادی در این سازمان‌ها گفت‌وگو کنند.

به گزارش آفتاب جنوب،بازرسی از تاسیسات هسته ای کشورمان توسط آژانس انرژی اتمی و سپردن راستی آزمایی به این آژانس نشان می دهد که در بیانیه لوزان به آن اشاره شده نشان می دهد که غربی ها پس از توافق احتمالی برنامه گسترده ای برای بازرسی های دوره ای خود از تاسیسات هسته ای کشورمان دارند و در این مسیر غرب با مطرح کردن موضوع pmd، نه تنها قصد بازرسی از تاسیسات هسته ای بلکه برنامه ای گسترده تر برای آگاهی از اسرار نظامی ایران را دارد.

 

محمد جواد ظریف در اظهاراتی که در برنامه نگاه یک داشت در خصوص توانمندی‌های دفاعی و بحث PMD، گفت: بحث PMD اصطلاح آنهاست و ربطی به توانمندی‌های دفاعی ما ندارد. ما می‌گوییم PPR (موضوعات گذشته و حال) ادعاهایی شده که دروغ است و ما پاسخ دادیم و آنها را رفع خواهیم کرد. این ادعاهایی است که اسرائیلی‌ها ساختند. ما گفتیم توانمندی‌ها و امکانات دفاعی ما خارج از هرگونه بحث است. باید با دید و چشم باز بدون اینکه دنبال تئوری توطئه باشیم حواس خودمان را جمع کنیم. ما یک دولت مقتدر هستیم. تلاش کردند انواع وسایل را بفرستند ایران که در دانش هسته‌ای ما اخلال ایجاد کند که دانشمندان ما متوجه شدند.اجازه داده نخواهد شد به بهانه یک سازو کار بین‌المللی از اسرار ما اطلاع یابند.

 

Pmd  چیست؟

 

ابعاد احتمالی نظامی (PMD) یا آنچه که ایران بارها آن را "مطالعات ادعایی" نامیده، مجموعه ای از اتهامات کشورهای غربی و عمدتاً آمریکا، نسبت به وجوه تسلیحاتی برنامه اتمی «جمهوری اسلامی» است که برای اولین بار؛ طبق ادعای آمریکایی ها از کامپیوتر شخصی یکی از کارمندان فراری سابق ایران بدست آمد. آژانس، طی گزارش معروف خود در نوامبر 2011 م.، تمامی این ادعاها را در یک گزارش جمع آوری نمود.

 

نکته اصلی در مورد این مجموعه از ادعاهای اثبات نشده، این است که آمریکایی ها، این مجموعه را بین برخی از اعضای آژانس توزیع کردند و آنها از آژانس خواستند؛ درباره این مجموعه، از ایران سئوال کند. همچنین آژانس تا بحال، هیچگاه اسناد معتبری در برابر این سئوالات که نشان دهنده صحت و سقم این ادعاها باشد؛ به ایران ارائه نداده، چون اصلاً آمریکا و دیگر کشورهای مدعی، هیچ سند معتبری به آژانس نداده بودند. با این وجود، ایران برای رسیدن به نتیجه درباره PMD، همکاری هایی را با آژانس در قالب "مدالیته" انجام داده بود که در نهایت، از سوی آژانس به شکست کشیده شد.

 

برداشت غرب از بیانیه لوزان

 

روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی به مساله پیچیده ای در بیانیه لوزان اشاره می کند که بازرسی‌های آژانس در مورد مسئله ابعاد نظامی احتمالی (PMD) است. این روزنامه نوشته که بازرسان آژانس برای این کار می‌بایست به قرارگاه‌های نظامی و سپاه پاسداران دسترسی داشته باشند و با افرادی در این سازمان‌ها گفت‌وگو کنند. امری که به اذعان گاردین، می‌تواند با مخالفت شدید در داخل ایران مواجه شود. از سوی دیگر بخش زیادی هم به تفسیر آژانس از سطح اطاعت پذیری ایران بستگی دارد.

 

کارشناسان چه می گویند؟

 

سیدباقر میرعباسی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص موضوع PMD (انحراف احتمالی برنامه‌های نظامی) می گوید: باید دید که در جلسات بین طرف ایرانی و 1+5 به خصوص تیم آمریکایی چه گذشته، اما با توجه به بیانات مقام معظم رهبری بسیار بعید است که طرف ایرانی تن به این موضوع داده باشد و قید کردن این موضوع در فکت‌شیت آمریکایی به نظرم شیطنت طرف آمریکایی می‌باشد، زیرا آقای ظریف در طول دوران مذاکرات مصرانه این موضوع را تکذیب و اعلام می‌داشت که این موضوع جزو بحث نبوده و بر همین مبنا فکر می‌کنم آنها قصد دارند طرف ایرانی را در موضع انفعال قرار دهند.

 

میرعباسی خاطرنشان کرد: دنبال کردن برنامه‌های موشکی که جنبه دفاعی دارد جزو حقوق ماست و بعید می‌دانم طرف ایرانی این موضوع را در توافق‌نامه لحاظ کرده باشد.

 

از سوی دیگر نیز سردار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به برخی اخبار منتشره تأکید کرد: همه بدانند اجازه بازرسی از صنایع نظامی و دفاعی کشور را نمی‌دهیم.

 

وی با بیان اینکه دفاع از تمامیت ارضی و ارزش‌های انقلاب اسلامی از وظایف ذاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است و با تمام وجود از آن پاسداری می‌کنند، تصریح کرد: نیروهای مسلح نسبت به خطوط ترسیم‌شده توسط رهبر معظم انقلاب، تأکید و التزام دارند. ارتجاع عرب که تحت قیومیت آمریکا و صهیونیست‌ها با امکاناتی که باید علیه دشمن اصلی امت اسلامی به کار گرفته شود، ملت‌های منطقه را به خاک و خون می‌کشد با شکست روبه‌رو خواهد شد و قطعاً پیروزی از آن مردم منطقه است.

 

با این شرایط باید منتظر ماند و دید که در توافق نهایی آیا موضوع بازرسی از اماکن نظامی ایران از سوی اعضای تیم هسته ای کشورمان مورد قبول واقع خواهد شد یا اینکه فرزندان انقلابی کشورمان مقابل این زیاده خواهی غربی ها ایستادگی می کنند.

منبع:شبکه اطلاع رسانی دانا

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها