نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. شهريور 1393 - 9:25
تحولات سریع در شمال عراق در چند هفته گذشته و زمزمه­های استتقلال کردستان عراق بیش از هر زمان دیگری به گوش می­رسد. به طوریکهاعضای دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق در دیدار با مسئولان حزب کمونیست چین با بیان اینکه نظام فدرالی، مشکلات عراق را حل نمی‌کند، خواهان حمایت دولت چین از تشکیل نظام کنفدرال میان عراق و منطقه کردستان این کشور شدند

به گزارش آفتاب جنوب،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی دانا؛ تحولات سریع در شمال عراق در چند هفته گذشته و زمزمه­های استتقلال کردستان عراق بیش از هر زمان دیگری به گوش می­رسد. به طوریکهاعضای دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق در دیدار با مسئولان حزب کمونیست چین با بیان اینکه نظام فدرالی، مشکلات عراق را حل نمی‌کند، خواهان حمایت دولت چین از تشکیل نظام کنفدرال میان عراق و منطقه کردستان این کشور شدند و از آنجا که تشکیل نظام کنفدرالی مستلزم استقلال کامل کشورهای عضو این نظام است، در واقع درخواست حزب دموکرات کردستان از چین کمک از پکن برای حمایت از استقلال منطقه کردستان عراق به عنوان یک کشور مستقل است. در همین حال «جیانهوا» نیز از افتتاح کنسولگری چین در منطقه کردستان ظرف روزهای آتی خبر داد و بر تحکیم روابط میان حزب دموکرات این منطقه و حزب کمونیست چین تاکید کرد.

 برای دولت­های غربی دلایل بسیاری برای حمایت از استقلال کردستان عراق وجود دارد چرا که آنها به دنبال  یک حکومت با ثبات که متحد غرب است می‌باشند؛ اما برای چین که تاکنون در درگیری­های عراق در حاشیه  بوده است این موضوع در نظر اول نمی‌توانست چندان خوشایند باشد. چرا که از زمان مائو واتحاد چین در سال 1940، دولت چین مخالف هر گونه جدایی طلبی بوده است و چین نه تنها به دلیل موقعیت تایوان بلکه به دلیل نگرانی­هایی که در خصوص جنبش­های جدایی طلب در سین کیانگ، تبت و مغولستان داخلی دارد مخالف هر گونه جدایی ­طلبی در هر کجای جهان بوده است. اما واکنش منفعلانه چین درباره استقلال کردستان عراق را شاید بتوان در منافع اقتصادی بی­شماری دانست که این منطقه از عراق برای چینی­ها دارد به طوریکه از سال  2009 که شرکت آداکس سوئیس توسط بزرگترین شرکت نفتی چین به نام سینوپک خریداری شد  توانست بلوک‌های نفتی کردستان عراق از جمله میادین نفتیکردستان عراق را در اختیار بگیرند و سرمایه­‌گذاری چینی‌­ها در نفت و گاز و زیر ساخت های کردستان عراق به شدت افزایش یافت و صدها شهروند چینی هم اکنون در این منطقه کار و زندگی می‌­کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، چین همچنان همکاری­های اقتصادی خویش را با کردستان عراق حفظ می­کند تا بتواند به منابع غنی نفت شمال عراق دسترسی داشته باشد وتنها در ظاهر مخالفت خویش را با جدایی طلبی کردستان اعلام می­کند تا همچنان بر مواضع خویش مبنی بر مخالفت با جدایی طلبی را اعلام کند. زیرا چین  به خوبی میداند که  تهدیدات داعش بر علیه کردستان عراق، مقامات کردستان  را برای اعلام استقلال و نیز تصرف  منطقه کرکوک که نزدیک به 10 میلیارد بشکه ذخایر نفتی را در خود جای داده است و همواره مورد مناقشه دولت مرکزی عراق  و کردستان بوده است جسورتر کرده است. مسئله کردستان عراق از کوزو و دیگر جنبش های جدایی طلب برای چین کاملا متفاوت است زیرا چین دارای منافع اقتصادی گسترده­ای در این منطقه است و حمایت یا عدم حمایت چین از مسئله استقلال کردستان عراق بستگی به تحولات اخیر در عراق دارد. و شاید این تحولات به سمت و سویی پیش رود که چین  حمایت از  استقلال کردستان عراق را در راستای منافع ملی خویش بداند.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها