نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. مرداد 1393 - 1:28
نخستین نشست مدیران صنعت سیمان با مسئولان ارشد بورس کالای ایران با موضوع قیمت‌گذاری و نحوه عرضه در تالار صادراتی برگزار شد تا معظل چند ساله قیمت‌گذاری دولتی و تأمین مالی این صنعت استراتژیک بر طرف شود.

به گزارش آفتاب جنوب،شبکه اطلاع رسانی دانا،  انجمن کارفرمایان صنعت سیمان برای حل معضل کشف قیمت و تأمین مالی در بورس پس از برگزاری جلساتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت به بورس کالای ایران رفتند.

در نشست مدیران انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با مسئولان بورس کالای ایران نحوه عرضه سیمان تولیدی مازاد در رینگ صادراتی بورس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد به طوری که راهکارهای خروج از قیمت‌گذاری دولتی نیز در جلسات آینده بین مدیران وزارت صنعت و این انجمن اندیشیده شود.

براساس این گزارش، با توجه به شرایط رکودی اقتصاد و به دنبال آن کاهش فروش سیمان، شرکت‌های سیمان تصمیم گرفته‌اند تا با استفاده از سازوکارهای بورس کالا منابع مالی خود را تأمین و از ابزارهای لازم نیز بهره‌مند شوند.

در نشست امروز این انجمن با مدیران بورس کالا پیشنهاد شده است که همانند شرکـت‌های پتروشیمی تمام تولیدات صنعت در رینگ داخلی و صادراتی عرضه شود.

به این ترتیب در صورت موافقت دولت با عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا فرایند قیمت‌گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا خواهد بود و سیاست قیمت‌گذاری دولتی از این صنعت حذف خواهد شد.

البته باید به خاطر داشت که یکی از پیش‌شرط‌های حذف قیمت‌گذاری دولتی و رقابتی در بورس کالای ایران عرضه تمام محصولات تولیدی صنعت سیمان کشور در رینگ محصولات صنعتی خواهد بود.

به گزارش فارس، در سال‌های 89 تا سال 91 محصول سیمان در رینگ داخلی بورس کالا عرضه می‌شد اما به دلیل قیمت‌گذاری دولتی و دستوری معاملات سیمان متوقف شد و باید دید که با توجه به موافقت ضمنی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، آیا قفل قیمت‌گذاری و تأمین مالی صنعت سیمان پس از 2 سال باز خواهد شد یا خیر؟

علاوه بر این، در صورت قیمت‌گذاری محصولات بر مبنای عرضه و تقاضا، شرکت‌های سیمانی از بستر شفاف بورس کالا در حوزه تأمین مالی، معافیت‌های مالیاتی و فروش اعتباری با استفاده از حاشیه امن تضامین بورس کالا بهره‌مند خواهند شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها