نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. مرداد 1393 - 2:10
ازار میوه و تره‌بار پس از ماه رمضان با تغییرات و نوسانات متعددی مواجه شده که می‌توان به ثابت‌ ماندن قیمت صیفی‌جات، کاهش قیمت هندوانه و افزایش چند برابری قیمت انواع میوه‌های تابستانی اشاره کرد.

به گزارش آفتاب جنوب،، گرچه قیمت انواع میوه و تره‌بار به ویژه محصولات جالیزی در ماه رمضان قدری افزایش پیدا کرد اما بازار این محصولات پس از ماه رمضان با تغییرات متعددی مواجه شده است که به گفته کارشناسان هر یک دلیل خاصی از نرسیدن بار از مراکز تولید به مراکز عمده‌فروشی میوه و تره‌بار تا پایان پیک مصرف این محصولات دارد.

 

ثابت ماندن قیمت صیفی‌جات

قیمت انواع صیفی‌جات در بازار پس از ماه رمضان تغییر چندانی نکرده است؛ به گونه‌ای که هر کیلوگرم سیب‌زمینی همانند ماه گذشته حدود 2300 تا 2500 به دست مصرف‌کننده می‌رسد و قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی نیز با کاهش اندکی به حدود 1500 تومان برای مصرف‌کننده رسیده است البته قیمت خرده‌فروشی پیاز همچنان بدون تغییر کیلویی حدود 2000 تومان است.

 

کاهش قیمت هندوانه پس از ماه رمضان

 

یکی‌دیگر از انواع محصولاتی که پس از ماه رمضان هم با تغییرات قیمت مواجه شده‌اند انواع قیمت محصولات جالیزی است که در این میان می‌توان به کاهش قابل توجه قیمت هندوانه در بازار اشاره کرد چراکه هر کیلوگرم از این محصول در بازار ماه رمضان حدود 1200 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید اما هم‌اکنون با کاهش قیمت عمده‌فروشی آن به حدود 550 تومان، کیلویی حدود 800 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

 

البته قیمت هر کیلوگرم طالبی در بازار عمده‌فروشی که پیش از ماه رمضان حدود 700 تومان و قیمت خرده‌فروشی آن حدود 1500 تومان در سطح شهر بود، با افزایش نسبی به کیلویی 1600 تومان برای مصرف‌کننده رسیده است.

 

اما در این میان قیمت خربزه به عنوان گران‌ترین محصول جالیزی در بازار میوه و تره‌بار بدون تغییر مانده است و کیلویی حدود 2500 تومان در بازار خرده‌فروشی عرضه می‌شود.

 

 

افزایش چند برابری قیمت میوه‌های تابستانی

 

افزایش چند برابری قیمت انواع میوه تابستانی از گیلاس تا میوه‌های هسته‌داری مانند هلو، شلیل و غیره معنی‌دار و غیرمنطقی است که علت آن جای تامل دارد چرا که هر کیلوگرم گیلاس که پیش از ماه رمضان حدود 7000 تومان در بازار عمده‌فروشی عرضه می‌شد حدود 9000 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید، قیمت عمده‌فروشی این محصول در بازار پس از ماه رمضان به 12 هزار تومان افزایش یافته که به گفته خرده‌فروشان میوه و تره‌بار خرید این محصول و فروش آن به کیلویی 15 هزار تومان به مردم هم دیگر برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

 

از سوی دیگر قیمت دیگر انواع میوه‌های تابستانی هسته‌دار از جمله شلیل و هلو افزایش چشم‌گیری داشته است که می‌توان به افزایش قیمت خرده‌فروشی این محصولات از حدود 6000 تومان به 8800 تومان اشاره کرد که البته علت افزایش چشم‌گیر قیمت از سوی عمده‌فروشان میوه و تره‌بار تاخیر در رسیدن محموله‌ها از مراکز تولید به دلیل اختلال در سیستم حمل‌ونقل اعلام شده است.

 

یکی‌دیگر از میوه‌هایی که در بازار پس از ماه رمضان با افزایش قیمت مواجه شده زردآلوست چراکه پیش از این قیمت هر کیلوگرم زردآلود در بازار عمده‌فروشی 4500 تومان بوده است که هم‌اکنون به حدود 8000 تومان رسیده و قیمت آن در بازار خرده‌فروشی به حدود 10 هزار تومان افزایش یافته است.

 

به گزارش ایسنا، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید تا بازار محصولات کشاورزی باید بازار این محصولات را در بازه‌های زمانی مختلف به گونه‌ای مدیریت کند تا شاهد نوسانات غیر منطقی انواع میوه و تره‌بار در مقاطع خاص نباشیم چرا که این نوسانات مقطعی سودهای کلانی به جیب دلالان می‌ریزد.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت