نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. تير 1402 - 10:58
شرکت پتروشیمی گچساران به میزان 33 میلیون یورو تجهیزات حساس را برای اولین بار داخلی سازه نموده که طرح الفین گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور در صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، شهرستان گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع‌شده که حدود ۴۷ هزار  ۶۸۳ کیلومترمربع وسعت دارد، گچساران به دلیل داشتن منابع آبی فراوان و وجود سدهای کوثر و چم شیر در آن، همچنین دومین میدان نفتی ایران و میدان‌های گازی متعدد به سرزمین آب‌وآتش و به بام نفت ایران شناخته می‌شود.

گچساران اولین بار و در سال ۱۳۰۲ توسط کنسرسیوم دارسی موردمطالعه قرار گرفت و پس از انجام عملیات مختلف در سال ۱۳۱۸ کار برداشت نفت در محل چاه شماره ۱۳ در این شهرستان آغاز شد، میدان نفتی گچساران با ذخیره درجای ۵۲٫۹ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی ایران و جهان به شمار می‌رود.

با این تفاسیر نیز، آبان ماه ۸۱ به‌منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته غرب کشور، طرح احداث خط لوله سرا سری اتیلن غرب به تصویب رسید، این خط لوله از عسلویه آغاز و با عبور از استان‌های فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان به شمال غرب کشور منتهی می‌شود.

باز کردن گره‌های اقتصادی منطقه

بنابراین وجود ذخایر عظیم نفتی در گچساران باعث شده تا داشتن صنایع پایین‌دستی و مرتبط با نفت بتواند گره اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف را باز کند. بااین‌حال پتروشیمی گچساران طرحی است که سال‌ها همگان در انتظار راه‌اندازی آن هستند. طرحی که از ابتدا دچار چالش‌های مختلفی شد و مشکلات زیادی را تجربه کرد به‌طوری‌که بارها شاهد متوقف شدن و یا پایین بودن سرعت پیشرفت آن بودیم.

باوجود تمامی مشکلات با تغییرات مثبتی که توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ایجاد شد گروه جدید مدیریتی پتروشیمی گچساران با بازنگری و بهبود فرآیندهای عملیاتی و همچنان با برنامه‌ریزی استراتژیک و سازمان‌دهی دقیق امکانات و منابع موجود، راه‌های ناهموار بسیاری را هموارساخته و با تلاش و همدلی تمامی کارکنان این شرکت، رونق پایدار به این طرح ملی بازگشته است.

اکنون پس از سال‌ها انتظار این طرح به مرحله‌ای رسیده است که در برنامه تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس قرارگرفته، به‌گونه‌ای که فازهای پیش راه‌اندازی در دستور کار است و در راستای تبدیل‌شدن این طرح به مجتمع تولیدی، آزمون استخدامی برگزار و نیروی کار جدید طی گذراندن دوره‌های آموزشی در کنار متخصصین و نیروهای باتجربه مشغول به خدمت شدند.

83 درصد بومی و داخلی سازی

از افتخارات بزرگ شرکت پتروشیمی گچساران در مدت اخیر نیز حمایت از ساخت داخل و استفاده از محصولات ایرانی در راستای پاسداری از اقتصادی ملی بوده است و این شرکت در کنار پیشبرد اهداف کلان خود با مراکز دانش‌بنیان و با بیش از 70 شرکت ایرانی به‌منظور طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم موردنیاز در تعامل بوده به‌طوری‌که در برآورد کلی 83 درصد از این طرح ساخت داخل است.

بااین‌وجود به‌منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، در ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران از فناوری روزآمد دنیا (ZDL) استفاده‌شده که از ورود پساب‌های مایع به عرصه‌های طبیعی جلوگیری می‌کند. بر اساس آخرین برآوردها نیز مجتمع پتروشیمی گچساران به مراحل پایانی رسیده و محصولات شرکت و ظرفیت اسمی (سالیانه) این مجتمع تولید یک‌میلیون تن اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سی تری پلاس است.

پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی استان

این طرح یکی از طرح‌های مهم صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که بر اساس ظرفیت‌های بالقوه و در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی کشور به‌منظور افزایش محصولات پتروشیمی و همچنین به‌عنوان پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی استان در حال احداث است. علاوه بر محصولات تولیدی یادشده این کارخانه به‌عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی و صنایع پلیمر گچساران مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

ازاین‌رو می‌توان از مازاد تولید این واحد که در حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است، به‌عنوان مواد اولیه برای دیگر طرح‌های پتروشیمی در سایر شهرستان‌ها استفاده کرد. میزان کل سرمایه‌گذاری این مجتمع (ریالی و ارزی)، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۵۹۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی است؛ بنابراین اشتغال موجود کارخانه پتروشیمی گچساران ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در حین اجرای پروژه و میزان اشتغال در زمان بهره‌برداری ۵۰۰ نفر خواهد بود.

هدف از احداث پتروشیمی گچساران

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سرا سری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون خواهد بود. بدین ترتیب محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک چهار پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد، اگرچه این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در شهرستان گچساران قرارگرفته است. 

 تأمین آب پتروشیمی گچساران از سد کوثر این شهرستان با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار  ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر است، درحالی‌که گاز خوراک آن از پالایشگاه بید بلند خلیج‌فارس به میزان یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد. همچنین گاز سوخت موردنیاز نیز به میزان 53 هزار ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سرا سری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌شود.

بهره‌برداری با حضور رئیس‌جمهور

لازم به ذکر است که با بهره‌برداری از طرح پتروشیمی گچساران ظرفیت تولید اتیلن کشور از هشت میلیون تن به ۹ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و تراز تولید اتیلن کشور مثبت می‌شود، قرار است افزون بر این طرح نیز چهار واحد تولید پلیمر در گچساران هم احداث شود. عملیات‌ ‌اجرایی‌ ‌ساخت‌ پتروشیمی گچساران که در سال ۸۱ کلنگ آن بر زمین زده‌شده بود، قرار است طی روزهای آینده به با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد.

اگرچه معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خردادماه امسال در جلسه بررسی آخرین روند راه‌اندازی پتروشیمی گچساران از طی شدن گام‌های پایانی راه‌اندازی پتروشیمی گچساران خبر داد و تأکید کرد: برای تولید عجله داریم اما ایمنی اولویت نخست تمامی پروژه‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس محسوب می‌شود.

حسن نشان زاده گفت: تأکید همه ارکان در راه‌اندازی مجتمع باید راه‌اندازی بدون حادثه فرایندی و انسانی باشد؛ بی‌تردید در مقابل ایمنی و حفظ جان نیروی انسانی هیچ‌چیز دیگری برای ما ارزش ندارد در حقیقت برای تولید عجله داریم اما ایمنی برای ما اولویت نخست محسوب می‌شود و بر همین اساس ضمن رعایت الزامات راه‌اندازی در حوزه HSE باید سرعت در راه‌اندازی نیز موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: باید موضوع پساب مجتمع در تعامل مستمر با محیط‌زیست به‌صورت جدی پیگیری شود. در حال حاضر خوشبختانه مسائل و مشکلات مالی حل‌وفصل شده و به‌اندازه‌ای که این پروژه در مسیر راه‌اندازی حرکت کند تزریق مالی نیز انجام خواهد شد.


نشان زاده خاطرنشان کرد: در مجموعه هلدینگ خلیج‌فارس یک تیم هستیم و تمامی پیمانکاران موظف هستند که تصمیمات مدیران عامل را به‌عنوان یک حکم لازم‌الاجرا در دستور کار خود قرار دهند. ضمن قدردانی از همه عزیزان برای تلاش در مسیر راه‌اندازی پتروشیمی گچساران باید به این نکته اشاره‌کنم که برای ما یک واجب اخلاقی شرعی و ملی است که این پروژه را به‌دوراز هرگونه حاشیه به اتمام برسانیم و تمام ارکان پشتیبان تحقق این مهم هستند.

این در حالی است که خردادماه امسال نیز گاز اتان وارد مجتمع پتروشیمی گچساران شد. درواقع خوراک مجتمع پتروشیمی گچساران، گاز اتان است که از طریق خط لوله‌ای به قطر ۲۰ اینچ و به طول ۹۰ کیلومتر از پالایشگاه گاز بید بلند خلیج‌فارس تأمین می‌گردد. میزان خوراک پتروشیمی گچساران سالانه یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان و محصول آن نیز اتیلن به مقدار یک‌میلیون تن و C3+ به مقدار ۸۴ هزار تن در سال است.

تلاش دولت برای تکمیل بزرگ‌ترین طرح اقتصادی استان

اردیبهشت‌ماه امسال معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ادامه سفر دوروزه به استان کهگیلویه و بویراحمد از طرح پتروشیمی گچساران بازدید کرد. محسن منصوری در این بازدید با اشاره به اینکه این طرح از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی کشور محسوب می‌شود گفت: بیش از ۵۰ درصد کار پتروشیمی گچساران که هم‌اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در دولت سیزدهم انجام‌گرفته که این امر نشان از ثمربخش بودن تلاش مسئولان برای تکمیل بزرگ‌ترین طرح اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد دارد.


دکتر علی عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز در این بازدید در خصوص برآوردهای مالی این پروژه اظهار کرده بود: برآورد هزینه تمام‌شده طرح یک هزار و 282 میلیون یورو، همچنین برآورد بودجه ارزی موردنیاز ۴۸۵ میلیون یورو است همچنین میزان ارز مصرف‌شده ۲۱۶ میلیون یورو بوده که بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی انجام‌گرفته است.

هم‌اکنون واحد الفین پتروشیمی گچساران ۹۵.89 درصد، تصفیه آب ۹۵.53 درصد، جداسازی ASU حدود 99 درصد پیشرفت، واحد بخار ۸۵.60 درصد، برج خنک‌کننده ۹۷.۷۴ درصد، تصفیه پساب صنعتی 76.60 درصد پیشرفت، آب ۹۷.39 درصد، گاز سوخت ۹۷.۵۵ درصد، برق ۹۷.۱۵ درصد، مهندسی ۹۸.92 درصد، تدارکات و خرید ۹۸.45 درصد پیشرفت دارد.

بنابراین نکته درخور توجه در خصوص شرکت پتروشیمی گچساران این است که این مجتمع به‌عنوان حلقه کلیدی و میانی زنجیره ارزش تبدیل گاز‌های ترش سر چاهی به محصولات باارزش اتیلن و پلی‌اتیلن نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند و ضمن ارزش‌آفرینی و خلق ثروت در کاهش آلایندگی مشعل‌های منطقه و صیانت از محیط‌زیست بسیار نقش‌آفرین و مؤثر است.

رشید قانونی (26 خرداد) در جلسه بررسی روند توسعه پتروشیمی گچساران، در تشریح علت حضور دوباره خود ظرف مدت کمتر از یک ماه در مجتمع پتروشیمی گچساران و پیگیری روند تکمیل و راه‌اندازی این ایرانی‌ترین الفین کشور، اظهار کرد: درروند توسعه پتروشیمی گچساران طی یک و نیم سال گذشته اراده جدی شکل گرفت و امروز تغییرات محسوسی قابل‌مشاهده است.

پتروشیمی گچساران، ایرانی‌ترین الفین کشور 
 

وی افزود: اعتقاددارم به شکل معجزه آوری در این مدت فعالیت انجام شد و حدود ۴۰ درصد مابقی پروژه گچساران در مدت یک و نیم سال اخیر به نتیجه رسید و امروز مراحل پایانی تکمیل را طی می‌کند. شرکت پترول از طریق پتروشیمی‌های کازرون و ممسنی در پتروشیمی گچساران سهامدار و دارای ۲ عضو در هیئت‌مدیره است و درنتیجه تولید این پتروشیمی سود پترول را به همراه دارد و این مجتمع تا نیمه دوم تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد و از مرداد محصول تولید و شرکت درآمدزایی و سود سهامداران پترول نیز محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت پترول بابیان اینکه گچساران با بهره‌گیری از توان داخلی به ایرانی‌ترین الفین کشور تبدیل‌شده و حداقل ۷۶ مورد از تجهیزات اصلی آن توسط جوانان همین کشور ساخته‌شده است، گفت: دشمنان کشور با اعمال تحریم‌های ظالمانه ضربه‌هایی را به کشور وارد کردند اما این تحریم‌ها باعث شده دست روی زانو خودمان بگذاریم و بلند شویم و باافتخار امروز بسیاری از نیازمندی‌ها در حوزه پتروشیمی را تولید کنیم.

بااین‌حال مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ۸ طرح این شرکت در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: طرح پتروشیمی گچساران نیز در روزهای آینده به دست رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.

عبدالعلی علی عسکری (ششم تیرماه) در دومین روز از سی‌ودومین نشست مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی گفت: سال ۱۴۰۱ سال درخشانی برای هلدینگ خلیج‌فارس با پیشرفت و سود مطلوبی بود که امیدواریم پایه رشدهای بیشتر برای سال ۱۴۰۲ باشد. گروه هلدینگ خلیج‌فارس در سال ۱۴۰۱ با همان مجتمع‌های موجود حدود یک‌میلیون تن افزایش تولید داشت.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اظهار کرد: اواسط سال ۱۴۰۱ با بررسی شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان از سوی مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس (ICIS) از جایگاه ۳۷ جهان به جایگاه ۲۳ با ۱۴ پله صعود ارتقا یافت، همچنین این شرکت برترین شرکت کشور در میان ۵۰۰ شرکت برتر ایران در سه عرصه بیشترین فروش، بیشترین صادرات و بیشترین سهم در بازار سرمایه شد.

مقابله با تحریم‌ها راهبرد مهم صنایع پتروشیمی

علی عسکری بابیان اینکه نخستین راهبرد شرکت افزایش تولید و سودآوری با افزایش کیفیت و بهره‌وری بوده است، گفت: فاصله گرفتن از خام فروشی در صنعت پتروشیمی و اجرای طرح‌های پایین‌دستی، سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز و تأمین خوراک پایدار، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت داخل، عمل به مسئولیت اجتماعی، توجه به سرمایه‌های انسانی و مقابله با تحریم‌ها ازجمله راهبردهای مهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است.

وی به حسابرسی شفاف و مقبول شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در سال ۱۴۰۱ اشاره و اظهار کرد: سهم ۱۱ درصدی این شرکت از بازار سرمایه به ۱۴ درصد رسید و سود شرکت اصلی در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان شد و پارسال حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان سود تقسیم کردیم. این شرکت مردمی‌ترین شرکت ایران است و میلیون‌ها نفر سهامدار آن هستند و ما به ملت ایران خدمت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به اجرای ۲۸ طرح توسعه‌ای اشاره و اظهار کرد: بهره‌برداری از هشت طرح در برنامه امسال این شرکت قرار دارد و طرح پتروشیمی گچساران نیز در روزهای آتی به دست رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.

بر این اساس، این سال‌ها نیز با یادگارانی از تلاش‌های بی‌دریغ و همدلی مثال زنی در خانواده بزرگ پتروشیمی گچساران پیوند زده‌شده است و این مهم یک افتخار و برگ زرینی برای شرکت پتروشیمی گچساران درراه رشد اقتصاد کشور و توسعه ملی محسوب می‌شود و همه این دستاوردهای بزرگ در مدت اخیر، دست عنایت خداوند متعال است که دل‌وجان مردمان این دیار را به فردایی روشن نوید می‌دهد.

 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها