نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. خرداد 1402 - 14:25
نزدیک به 9 سال از تبلیغات رسانه‌ای و هیاهوی دریاچه مصنوعی گچساران می‌گذرد ولی همچنان این پروژه راکد باقی‌مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، پروژه‌ای میلیاردی که قرار بود لقب بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی را در جنوب کشور شهره کند همچنان مسکوت باقی‌مانده است تا همچون دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام و راکد این شهرستان هرروز داغ دل شهروندان گچسارانی را تازه کند.

22 تیرماه سال 93 بود که اردلان زینل زاده (شهردار اسبق) از طراحی دریاچه‌ مصنوعی در بخش شرقی بوستان شهدای گمنام گچساران خبر داد و گفته بود: کار طراحی دریاچه بوستان شهدای گمنام گچساران در دستور کار قرار دارد که در طراحی احداث این دریاچه فضای افزون بر یک هکتار پیش‌بینی‌شده است که طی ماه‌های آینده آغاز می‌شود. البته هیچ زمان و تاریخ خاصی برای اتمام و بهره‌برداری از این دریاچه پیش‌بینی‌نشده است، زیرا فعلاً در مرحله طراحی قرار دارد.

اما در آبان ماه سال 94 شهردار اسبق در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرداری در جمع خبرنگاران در خصوص این پروژه همه گفته بود: پروژه تکمیل و توسعه بوستان شهدای گمنام که محدوده آن ۷ هکتار است ۱/۵ هکتار آن به دریاچه مصنوعی اختصاص داده‌شده است.

زینل زاده با اشاره به اینکه این دریاچه ازنظر منظر و سیمای شهری بسیار تأثیرگذار است، افزوده بود: این دریاچه قابلیت تفریحی و ورزشی دارد و در نوع خود در جنوب کشور بی‌نظیر و یک پروژه شاخص محسوب می‌شود. ترکیب این دریاچه مانند پل خواجو و سی‌وسه‌پل است که دارای رستوران، اغذیه‌فروشی و قابلیت ورزشی مانند پیست اسکی، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، زمین چمن و بسکتبال است.

زینل زاده بابیان اینکه عملکرد این پارک شهری است و برای گردشگران و مسافران نوروزی می‌تواند یک جنبه اقامتی داشته باشد افزود: اجرای کامل این پارک نیاز به ۷۰ میلیارد ریال اعتبار دارد و تاکنون ۳۰ میلیارد هزینه شده است و ۴۰ درصد پیشرفت هم فیزیکی دارد.

شهردار اسبق دوگنبدان در مورد زمان افتتاح این طرح بزرگ و استثنایی خاطرنشان کرده بود پیگیری‌هایی نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت (تاج گردون) درزمینهٔ جذب ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از طریق کمک‌های نفت انجام‌شده که در قالب ورزش و جوانان به این پروژه تزریق می‌شود. قطعاً در سال جاری شاهد افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن این طرح بی‌نظیر هستیم که جا دارد از تلاش‌های نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت و اداره ورزش و جوانان تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشیم.

هیاهوی پروژه میلیاردی زود خوابید!

با این تفاسیر از تبلیغات رسانه‌ای و هیاهوی پروژه دریاچه مصنوعی گچساران نزدیک به 9 سال می‌گذرد ولی همچنان این پروژه راکد باقی‌مانده است اگرچه وعده‌های مکرر مسئولین برای بهره‌برداری از این پروژه به سرانجام هم نمی‌رسد. پیش‌ازاین و در طول سال‌های گذشته رسانه‌های خبری شهرستان در گزارش‌های متعددی به موانع پیش روی این پروژه پرداختند تا برخی مشکلات و موانع این پروژه را انعکاس داده و زمینه رفع آن‌ها را فراهم کنند اما آن‌گونه که باید پیش می‌رفت، محقق نشد.

 توقف طرح  به دلیل کمبوداعتبار

اما خرداد 95 بود که زینل زاده شهردار وقت دوگنبدان از متوقف شدن این پروژه خبر می‌دهد و می‌گوید: این دریاچه مصنوعی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در حال حاضر با توجه به کمبود اعتبار متوقف‌شده است. برای تکمیل دریاچه مصنوعی گچساران اعتباری افزون بر ۸۰ میلیارد ریال موردنیاز است که  تاکنون با انجام محوطه‌سازی و خریدهای پیمانکار افزون بر ۳۰ میلیارد ریال در این طرح هزینه شده است.

 بنابراین دی‌ماه 95 جلسه رسیدگی به مشکلات بخش ورزش شهرستان گچساران و باشت با حضور غلامرضا تاج گردون (نماینده مجلس)، مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد، شهردار و جمعی دیگر از مسئولین در سالن جلسات فرمانداری گچساران برگزار می‌شود که اردلان زینل زاده در این جلسه با اشاره به تعویق پروژه‌های ورزشی در این شهرستان بیان کرده بود: کارها در بخش ورزش دو سال به تعویق افتاده است، دریاچه مصنوعی این شهرستان با ۲ هکتار مساحت دارای فضاهای ورزشی ، تفریحی و طراحی سنتی با سیما و منظر خوبی است که بعد از مدت‌ها هنوز پروژه‌ها در دست بررسی است.

وی افزود: سکوی دور دریاچه مصنوعی جهت تعبیه آمفی‌تئاتر است و رستوران و موارد کلی ساختاری از صفرتا صد با پیمانکار در آغاز روند خاک‌برداری تا مرحله سفت‌کاری خواهد بود. بحث واگذاری ادامه کار با موافقت‌نامه‌ای که قرار است اصلاح شود در ادامه انجام خواهد شد که تلاش ما سرعت در کار است. متأسفانه بافت ناکارآمد کار باعث تغییر دستور کار شد و موجب شد تا عملیات با روند سنگین‌تری پیش رود و نوسان در بحث اعتبارات و رویکرد جدید و موافقت‌نامه‌هایی که در شرف عقد است باعث شده که تاریخ اتمام را تا پایان تابستان ۹۶ اعلام کنیم.

شهرداری نمی‌خواهد پروژه اجرا شود

در ادامه این جلسه غلامرضا تاج گردون نماینده سابق گچساران و باشت در مجلس به اظهارات شهردار واکنش نشان داده و بیان می‌کند: برداشت من این است که شهرداری نمی‌خواهد پروژه اجرا شود. این کار نیاز به قراردادی صحیح دارد و پیش‌درآمد جذب یک هزینه ۴ میلیارد تومانی؛ تنها ۱۰۰ میلیون تومان است نباید برای مواردی این‌چنین و انتقاد از انعقاد قرارداد و موافقت‌نامه جلسه برگزار شود، تسریع درروند اجرای عملیات عمرانی پروژه باید در اولویت باشد.

بااین‌وجود دریاچه مصنوعی گچساران یکی از پروژه‌های منحصربه‌فرد در جنوب کشور به شمار می‌رود و اما آنچه امروز در عمل مشاهده می‌شود این است که اکنون باگذشت نزدیک به 9 سال همچنان نتوانسته است پیشرفت فیزیکی قابل قبولی داشته باشد و با وعده وعیدهای مسئولین در دوره‌های مختلف دست‌وپنجه نرم کرده است.

رضا قشقایی، شهردار دوگنبدان در خصوص پروژه دریاچه مصنوعی گچساران به مواردی اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه پروژه دریاچه مصنوعی دریکی از مناطق مرکزی این شهرستان از سال 97 به دلیل تزریق نشدن اعتبارات متوقف و راکد شد. این طرح به مساحت بیش از 5 هکتار در سال 94 به اسم دریاچه بوستان شهدای گمنام کلنگ اجرایی آن به زمین خورد که در همان ابتدا با قرارداد 25 میلیارد ریالی اولین پیمان آن اجرا شد و در مرحله دوم نیز با قرارداد 24 میلیارد ریال و سال 95 نیز با 63 میلیارد ریالی مناقصه آن اجرا شد.

قشقایی با اشاره به اینکه مناقصه اول و دوم این پروژه خاتمه پیدا کرد می‌افزاید: پروژه در پیمان سوم تسویه‌حساب شد اما خاتمه پیمان انجام نشد، در پیمان چهارم در سال 97 نیز از سوی شرکت اجراکننده آن برای دریافت طلب خود به دستگاه قضا شکایت کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 50 درصدی طرح دریاچه مصنوعی تصریح می‌کند: تاکنون 200 میلیارد ریال از محل عمرانی برای این پروژه هزینه شده است که از این میزان 30 میلیارد ریال از سوی ورزش و جوانان به‌عنوان کارفرما قرارداد بسته‌شده بود. یکی از دلایل اصلی راکد بودن این پروژه عدم تزریق اعتبار بوده است، در حال حاضر نیز طبق دستورالعمل کشوری اعتبارات شهرداری‌های کل کشور در یک سرفصل به‌عنوان کانال‌ها، مسیل‌ها و ساماندهی و ایجاد آن‌ها قرارگرفته است.

قشقایی در ادامه می‌گوید: برآورد ابتدای سال ما برای اعتبار موردنیاز تکمیل پروژه دریاچه مصنوعی حدود 300 میلیارد ریال بود که در حال حاضر این میزان به 500 میلیارد ریال تغییر کرده است که این افزایش اعتبار به دلیل بالا رفتن قیمت برخی اقلام است و در حال حاضر برای از کما درآمدن این پروژه تصمیم گرفته شد تا توسط شهرداری و به‌صورت دستمزدی بخشی از آن اجرا شود.

شهردار دوگنبدان می‌افزاید: در همین راستا نیز برای فاز اول 60 میلیارد ریال برای پیاده‌روسازی و مسیر دوچرخه‌سواری و برخی از اقدامات زیرساختی دیگر در این پروژه در نظر گرفته شد که پیشنهاد آن به شورا جهت موافقت ارسال گردیده است و این اقدام در نیمه اول سال 1402 به اتمام خواهد رسید اگرچه دریاچه برای آبگیری آماده است و اقدامات دیگر این پروژه در فازهای بعدی اجرا می‌شود.

مطالبه‌ای که به‌حق است

وی ادامه می‌دهد که پروژه دریاچه مصنوعی با حداقل‌های امکانات شهرداری و به‌صورت امانی جلو خواهد رفت و یکی از مطالبات شهروندان گچساران به سرانجام رساندن پروژه دریاچه مصنوعی است که به‌جا و به‌حق است.

بر این اساس با توجه به اینکه از زمان وعده‌های داده‌شده برای اجرای پروژه میلیاردی دریاچه مصنوعی که از آن به‌عنوان پروژه‌ای کم‌نظیر در جنوب کشور یاد می‌شد سال‌ها گذشته است و مردم منتظرند تا ببینند که حاصل این‌همه سال انتظار چه وقت محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها