نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. فروردين 1403 - 17:36
معرفی بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد؛
بقعه سید فخرالدین احمد، نگینی در دل زاگرس+تصاویر
از کرامات امامزاده سید فخرالدین احمد علیه‌السلام در شهرستان باشت، بمبی است که توسط رژیم طاغوت بر سادات این منطقه ریخته شد اما به برکت وجود این امامزاده منفجرنشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، بقعه امامزاده سید فخرالدین احمد علیه‌السلام واقع در ضلع شرقی روستای عنا از توابع شهرستان باشت در میان کوهی معتدل و مرطوب در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی شهر باشت قرارگرفته است.بنای اولیه بارگاه امامزاده سید فخرالدین احمد علیه‌السلام به اعتباری از آثار مربوط به قرن دهم هجری قمری است که از روزگاران پیش‌بر اساس باور و اعتقاد مردم به کرامات این امامزاده عظیم‌الشأن موردتوجه مردم این خطه قرارگرفته است.

 در فاصله نزدیکی از بقعه امامزاده سید فخرالدین احمد علیه اسلام و در محوطه کنونی بارگاه امامزاده قبری وجود دارد که متعلق به خواهر امامزاده و معروف به «بی‌بی» است و هرساله حجم زیاد زائران از اقصی نقاط کشور به‌خصوص استان‌ها و شهرستان‌های هم‌جوار جهت زیارت به این منطقه سفر می‌کنند. شجره طیبه امامزاده سید فخرالدین احمد (ع) به استناد بزرگان، اعتقادات و باورهای مردمی، دست‌نوشته‌های قدیمی و برخی از اسناد موجود چهارمین نسل منتسب به امام چهارم شیعیان امام سجاد علیه‌السلام است.

  امامزاده سید فخرالدین احمد (ع) دارای اولاد و اعقاب زیادی است که به «سادات عنا» معروف هستند و دارای پنج اولاد بزرگ میر درویشی، میر گدایی، لشکری، علی‌خانی و ناصری است.منطقه عنا با برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی، آثار باستانی معروف و وجود دو امامزاده سید فخرالدین احمد علیه‌السلام و زاد احمد علیه‌السلام به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان باشت محسوب می‌شوند.

امامزاده سید فخرالدین احمد علیه‌السلام دارای کرامات بسیاری است و یکی از کرامات و معجزات این امامزاده عظیم‌الشأن که در معرض دید عموم زائران و مسافران قرار داده‌شده، بمبی است که توسط رژیم طاغوت (فروردین سال 43) بر سادات این منطقه ریخته شد اما به برکت وجود این امامزاده منفجرنشده و پس از گذشت سال‌ها از دل کوه بیرون کشیده و خنثی شد و به‌عنوان نمونه‌ای از کرامات امامزاده در محوطه امامزاده نصب‌شده است.

امامزاده سید فخر احمد جد بزرگوار سادات عنا بوده و نزدیک به ۶ هزار نفر از سادات منسوب به این امامزاده در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سردسیری و گرمسیری سکونت دارند. کوه عنا در شمال، کوه منشتر در جنوب، کوه چرمکیو، گر کوسه در مغرب و گر تینگی و بنارک در مشرق روستا واقع‌شده است.

گفتنی است طرح نوروزی آرامش بهاری و طرح ضیافت الهی در امامزادگان استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان از 25 اسفندماه سال 1402آغازشده و تا پایان ماه مبارک رمضان 1403 ادامه دارد.

بیننده تصاویری بیشتر از بقعه متبرکه امامزاده سید فخرالدین احمد علیه‌السلام در شهرستان باشت باشید.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها