نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. بهمن 1401 - 22:55
مجتمع بزرگ پتروشیمی گچساران از پیشرفت فیزیکی 94 درصدی برخوردار است که به گفته مسئولین واحد «اُلفین»به‌عنوان فاز اول این پتروشیمی تا اواخر امسال افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، شهرستان گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع‌شده که حدود ۴۷ هزار  ۶۸۳ کیلومترمربع وسعت دارد، گچساران به دلیل داشتن منابع آبی فراوان و وجود سد کوثر در آن، همچنین دومین میدان نفتی ایران و میدان‌های گازی متعدد به سرزمین آب‌وآتش و به خاطر اینکه مرتفع‌ترین میدان نفتی ایران در آن واقع‌شده به بام نفت ایران شناخته می‌شود.

گچساران اولین بار و در سال ۱۳۰۲ توسط کنسرسیوم دارسی موردمطالعه قرار گرفت و پس از انجام عملیات مختلف بالاخره در سال ۱۳۱۸ کار برداشت نفت در محل چاه شماره ۱۳ در این شهرستان آغاز شد، میدان نفتی گچساران با ذخیره درجای ۵۲٫۹ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی ایران و جهان به شمار می‌رود.

با این تفاسیر نیز، آبان ماه ۸۱ به‌منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته غرب کشور، طرح احداث خط لوله سراسری اتیلن غرب به تصویب رسید، این خط لوله از عسلویه آغاز و با عبور از استان‌های فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان به شمال غرب کشور منتهی می‌شود.

بنابراین وجود ذخایر عظیم نفتی در گچساران باعث شده تا داشتن صنایع پایین‌دستی و مرتبط با نفت بتواند گره اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف را باز کند. بااین‌حال پتروشیمی گچساران طرحی که سال‌ها همگان در انتظار راه‌اندازی آن هستند. طرحی که از ابتدا دچار چالش‌های مختلفی گردید و مشکلات زیادی را تجربه کرد به‌طوری‌که بارها شاهد متوقف شدن و یا پایین بودن سرعت پیشرفت آن بودیم.

اما باوجود تمامی مشکلات با تغییرات مثبتی که توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ایجاد گردید گروه جدید مدیریتی پتروشیمی گچساران با بازنگری و بهبود فرآیندهای عملیاتی و همچنان با برنامه‌ریزی استراتژیک و سازمان‌دهی دقیق امکانات و منابع موجود، راه‌های ناهموار بسیاری را هموارساخته و با تلاش و همدلی تمامی کارکنان این شرکت رونق پایدار به این طرح ملی بازگشته است.

اکنون پس از سال‌ها انتظار این طرح به مرحله‌ای رسیده است که در برنامه تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس قرارگرفته، به‌گونه‌ای که فازهای پیش راه‌اندازی در دستور کار است و در راستای تبدیل‌شدن این طرح به مجتمع تولیدی، آزمون استخدامی برگزار و نیروی کار جدید طی گذراندن دوره‌های آموزشی در کنار متخصصین و نیروهای باتجربه مشغول به خدمت شدند.

از افتخارات بزرگ شرکت پتروشیمی گچساران در مدت اخیر نیز حمایت از ساخت داخل و استفاده از محصولات ایرانی در راستای پاسداری از اقتصادی ملی بوده است و این شرکت در کنار پیشبرد اهداف کلان خود با مراکز دانش‌بنیان و با بیش از 80 شرکت ایرانی به‌منظور طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم موردنیاز در تعامل بوده به‌طوری‌که در برآورد کلی 65 درصد از این طرح ساخت داخل است.

این مهم یک افتخار و برگ زرینی برای شرکت پتروشیمی گچساران درراه رشد اقتصاد کشور و توسعه ملی محسوب می‌شود و همه این دستاوردهای بزرگ در مدت اخیر، دست عنایت خداوند متعال است که دل‌وجان ما را به فردایی روشن نوید می‌دهد.

این در حالی است که باهمت متخصصین ایرانی، نبض کنترلی تأمین هوای سیستم ابزار دقیق پتروشیمی گچساران نیز در ماه‌های اخیر راه‌اندازی شده است که رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران در این خصوص هم می‌گوید: پتروشیمی گچساران دارای دو واحد الفین و یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی) است. واحد یوتیلیتی خود شامل ۴ بخش است که برای راه‌اندازی واحد الفین ابتدا می‌بایست تمامی بخش‌های یوتیلیتی راه‌اندازی و در سرویس باشند که یکی از این بخش‌ها ASU به معنای واحد جداسازی هوا است که تأمین‌کننده هوای ابزار دقیق، هوای پلنت و نیتروژن مجتمع است.

مسعود سیاه پور در خصوص اهمیت این بخش می‌افزاید: اهمیت این واحد چنان است که می‌توان آن را نبض کنترلی کارخانه به جهت تأمین هوای سیستم ابزار دقیق تلقی کرد. جداسازی هوا و تولید نیتروژن دارای فرآیند بسیار مهم و پیچیده‌ای است که در این فرآیند، هوا را به میزان ۹ بار فشرده کرده و سپس با استفاده از مکانیسم‌های مهندسی و روش‌های ترمودینامیکی دمای آن تا منفی ۱۷۲ درجه سانتی‌گراد سرد می‌کنیم تا جداسازی نیتروژن از هوا انجام پذیرد.

اگرچه مصطفی حیدریان، مدیرعامل پتروشیمی گچساران در خصوص استفاده از کالاهای ساخت داخل در این پروژه در حال احداث هم می‌گوید: الفین، پایه تمام صنعت پتروشیمی است و ما پتروشیمی گچساران را ایرانی‌ترین الفین ایران نام‌گذاری کرده‌ایم چراکه کارهای بسیار بزرگ و مهمی در آن بادانش، فناوری و تجهیز ایرانی انجام‌گرفته است.

بااین‌حال نیز معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بازدید اخیرش از پتروشیمی گچساران با تأکید بر همدلی و هماهنگی کامل بین تمامی ارکان این پروژه، گفته بود: یک سازمان برای رسیدن به اهداف بزرگش باید توجهی ویژه به ارتباطات درون‌سازمانی و هماهنگی بین تمامی ارکان اهتمام ویژه نماید.

حسن نشان زاده در این بازدید ادامه داده که امیدواریم با رفع هرچه سریع‌تر موانع موجود و نیز با شتاب بیشتر از پیش، شاهد راه‌اندازی این پروژه بزرگ در آینده نزدیک باشیم و مطمئناً مدیران و کارشناسان متخصص این طرح در کنار سایر عوامل، با عزم راسخ و طبق برنامه‌ریزی‌های تدوین‌شده تمام تلاش خود را در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کار خواهند گرفت.

بااین‌وجود به‌منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، در ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران از فناوری روزآمد دنیا (ZDL) استفاده‌شده که از ورود پساب‌های مایع به عرصه‌های طبیعی جلوگیری می‌کند. بر اساس آخرین برآوردها پیشرفت فیزیکی کارخانه پتروشیمی گچساران به ۹۳.۴ درصد رسیده است. محصولات شرکت و ظرفیت اسمی (سالیانه) این مجتمع تولید یک‌میلیون تن اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سیتری پلاس است.

این طرح یکی از طرح‌های مهم صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که بر اساس ظرفیت‌های بالقوه و در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی کشور به‌منظور افزایش محصولات پتروشیمی و همچنین به‌عنوان پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی استان در حال احداث است. علاوه بر محصولات تولیدی یادشده این کارخانه به‌عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی و صنایع پلیمر گچساران مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

ازاین‌رو می‌توان از مازاد تولید این واحد که در حدود ۴۰۰ هزاران در سال است، به‌عنوان مواد اولیه برای دیگر طرح‌های پتروشیمی در سایر شهرستان‌ها استفاده کرد. میزان کل سرمایه‌گذاری این مجتمع (ریالی و ارزی)، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۵۹۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی است.بنابراین اشتغال موجود کارخانه پتروشیمی گچساران ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در حین اجرای پروژه و میزان اشتغال در زمان بهره‌برداری ۵۰۰ نفر خواهد بود.

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون خواه بود.

 بدین ترتیب محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک چهار پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد، اگرچه این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در شهرستان گچساران قرارگرفته است. 

 تأمین آب پتروشیمی گچساران از سد کوثر این شهرستان با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار  ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر است، درحالی‌که گاز خوراک آن از پالایشگاه بید بلند خلیج‌فارس به میزان یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد.

همچنین گاز سوخت موردنیاز نیز به میزان 53 هزار ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌شود، علاوه براین نیز محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن در سال و نیز ۸۴ هزار تن در سال «سی تری پلاس» (برش پروپان و سنگین‌تر) خواهد بود.

لازم به ذکر است که با بهره‌برداری از طرح پتروشیمی گچساران ظرفیت تولید اتیلن کشور از هشت میلیون تن به ۹ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و تراز تولید اتیلن کشور مثبت می‌شود، قرار است افزون براین طرح نیز چهار واحد تولید پلیمر در گچساران هم احداث شود. عملیات‌ ‌اجرایی‌ ‌ساخت‌ پتروشیمی گچساران که در سال ۸۱ کلنگ آن بر زمین زده‌شده بود، پس از 20 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است‌.

براین اساس نیز این سال‌ها با یادگارانی از تلاش‌های بی‌دریغ و همدلی مثال زنی در خانواده بزرگ پتروشیمی گچساران پیوند زده‌شده است و البته خبر از فردایی روشن‌تر برای این طرح ملی می‌دهد طرح عظیمی که فقط یک گام تا راه‌اندازی آن باقی‌مانده است.

 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها