نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. بهمن 1401 - 20:06
نام سپاه پاسداران با انقلاب اسلامی گره‌خورده است و اقدام اتحادیه اروپا در قرارداد این نام در فهرست گروه‌های تروریستی اقدامی ناشیانه و از سر کینه و خباثت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،واژه «تروریسم» از ادبیات کهن فرانسه ریشه گرفته است که خود دارای ریشه لاتین «ترر» به معنی ترساندن، ترس و وحشت است قانون فدرال ایالات‌متحده تروریسم را این‌گونه تعریف می‌کند که تروریسم عبارت از خشونتی از پیش طراحی‌شده با جهت‌گیری سیاسی است که علیه اهداف نظامی و غیرنظامی از سوی عوامل مخفی که معمولاً برای تأثیرگذاری بر مخاطبان بکار گرفته می‌شود. سازمان ملل مبارزه با تروریسم را چنین تعریف می‌کنند اقدامات لازم برای جلوگیری از تروریسم بین‌المللی که جان انسان‌های بی‌گناه را به خطر می‌اندازد و آزادی‌های اساسی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

واژه «تروریسم» اگرچه بسیار مورد استعمال قرارگرفته و همگان به‌نوعی از این پدیده نگران هستند اما تجلی آن واژه در عمل چندان به تعریف تن در نمی‌دهد و در یک چارچوب نمی‌گنجد این مشکل بدان جهت است که هر گروهی می‌خواهد بر اساس مصالح و صلاحدید خود آن واژه را تعریف نماید. درواقع استاندارد دوگانه در برخورد با این مقوله بر دامنه مشکلات افزوده است اینکه همگان معترف‌اند که نمی‌توان برای تروریسم تعریفی جامع و همه‌پسند ارائه داد به دلیل خاستگاه متفاوت آدمیان و آرمان‌های آنان است.به همین دلیل مشاهده می‌شود آنچه در غرب به‌عنوان مصداق بارز تروریسم و ارعاب در خصوص فلسطین و برخی گروه‌های مقاومت اسلامی مطرح می‌شود از سوی مسلمانان مثل اعلای رشادت و تعهد دینی به شمار رفته و موردتمجید و تکریم است؛ بنابراین امروزه و در وضعیت فعلی، تعداد افراد مشخصی رو به افزایش است که برای رسیدن به هدفشان کاملاً مایل به مشارکت در هدف‌گیری‌های عمدی، کشتار گسترده غیرنظامیان، استخدام بمب‌گذاران انتحاری، استفاده ابزاری از کودکان و سربریدن گروگان‌ها در حضور مخاطبان جهانی خود هستند.

با این تفاسیر اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام خود علیه جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرارداده است. این در حالی است که تروریست خواندن نیروی نظامی یک دولت در چارچوب‌های مختلف حقوق بین‌الملل اعم از چارچوب حقوق بشردوستانه و چارچوب حقوقی منشور سازمان ملل قابل نقد است و حقیقت این است که نام‌گذاری نیروی نظامی یک دولت به‌عنوان سازمان تروریستی اساس و مبنای حقوقی ندارد و صرفاً یک اقدام سیاسی است.

طبیعتاً دخالت دادن امر سیاست در یک رژیم حقوقی نیز هم عینیت و منطق حاکم بر آن را مخدوش می‌کند و هم آن نظام حقوقی را به‌شدت شکننده می‌سازد. ازنظر حقوقی، صرف این نام‌گذاری به‌صورت خودکار به اتحادیه اروپا مجوز برخورد نظامی با نیروهای سپاه را نمی‌دهد اما طبیعتاً چسباندن برچسب تروریست به یک نیروی مسلح به دستگاه تبلیغاتی نظام سلطه این فرصت را می‌دهد تا علیه سپاه فضاسازی کنند اتهاماتی را در چارچوب عملیات پرچم دروغین متوجه آن کنند و زمینه را برای برخورد ولو برخوردهای عارضی و تصادفی آماده کند.

بیراهه نرفته‌ایم اگر بگوییم استکبار جهانی از فضای غبارآلودی که از تعریف تروریسم در عرصه بین‌الملل ایجادشده گهگاه بر اساس سیاست‌های یک‌جانبه خود اقدام و با به‌کارگیری برخی رفتارها در جهت منافع خود گام برمی‌دارند حتی اگر مغایر با رویه‌های بین‌المللی باشد و در این راه شرکایی نیز برای خود دست‌وپا می‌کند به دیگر سخن دولت‌های اروپایی از تمامی ظرفیت‌ها و ابزارهایی که دولتمردان پیشین ابداع نموده‌اند در حال استفاده است به‌نحوی‌که یک‌جانبه‌گرایی، چندجانبه گرایی و استفاده از قدرت هوشمند را دستور کار خود قرارداده و به تعبیر دکترین جدیدی با عنوان فشار را اعمال می‌نماید.

بااین‌وجود این اقدام را می‌توان خلاف اصول مصرح در منشور ملل متحد همچون اصل منع توسل به‌زور، اصل عدم‌مداخله، اصل تساوی حاکمیت دولت‌ها، ناقض صلح و امنیت بین‌المللی و مصداق بارز جنگ‌افروزی دانست. موضوعی که شورای امنیت به‌عنوان رکن حافظ صلح سازمان ملل متحد باید تاوَن در قبال آن تصمیمی اساسی را اتخاذ نماید همچنین وفق مواد (۴۰) و (۴۱) مواد مسئولیت دولت‌ها (۲۰۰۱) محکوم‌به عدم شناسایی است، امری که باید اصولاً به شورای امنیت گزارش شود.

بااین‌وجود پدیده تروریسم که به‌عنوان یکی از مسائل حائز اهمیت در دنیای امروز موردتوجه قرارگرفته است در حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر به اوج خود رسید و در آن نه‌تنها خساراتی به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک وارد آمد بلکه حیثیت و شأن ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان یک ابرقدرت به‌شدت ورد آسیب قرار گرفت. می‌توان بیان داشت که این حادثه نقطه عطفی در سیاست خارجی آمریکا بود و نحوه مواجهه با این موضوع و سایر مسائل جهانی را بیش از گذشته دستخوش تغییر نمود پس از فروپاشی کمونیسم و تک‌قطبی بودن فضای حاکم برجهان، ایالات‌متحده یک‌بار دیگر مجدداً تعریف جدیدی از دوستان و متحدان و همچنین دشمنان خود ارائه داد و استراتژی‌های جدیدی را در سایه خطرات تروریسم ترسیم نمود که اسلام‌ستیزی و مبارزه با گروه‌های برخاسته از تفکر اسلامی در صدر این مباحث قرار می‌گرفت.

 باید توجه کرد که در دولت ترامپ (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان اولین نهاد رسمی وابسته به یک دولت در لیست سازمان‌های تروریستی وابسته قرار گرفت نهادی که به‌فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت و بر اساس اصل 150 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حیات خود ادامه داد؛ بنابراین وجود چنین ابهامی در تعریفی واحد از واژه تروریسم این خطر را به همراه دارد که فعالیت‌های صلح‌آمیز و شفاف را نیز در برگیرد و مبنایی برای دولت‌های سرکوبگر شود تا از این طریق به مخالفان سیاسی خویش حمله کرده یا از مبارزات ضد تروریستی سوءاستفاده کنند.

ایالات‌متحده آمریکا در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ مستند به بخش ۲۱۹ قانون مهاجرت و ملیت (INA) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرارداد سازمان‌های تروریستی خارجی (FTOS) سازمان‌هایی خارجی هستند که توسط اداره مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا مورد شناسایی قرار می‌گیرند. در بیانیه کاخ، سفید دونالد ترامپ این اقدام را عملی بی‌سابقه دانست. منظور ترامپ این بود که برای نخستین بار است که آمریکا نهادی وابسته به یک حکومت خارجی را یک سازمان تروریسمی قلمداد می‌کند. او تأکید کرد این اقدام بخش مهمی از هدف گسترش میزان و وسعت فشار حداکثری بر ایران است. مایک پومپئو نیز در اظهارات خود در نشست مطبوعاتی همین موارد را منعکس کرد و بیان کرد این اقدام بازوی جمهوری اسلامی برای اجرای سیاست‌های خصمانه در منطقه را قطع می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد سپاه پاسداران پیش‌ازاین نیز تحت برخی قوانین مرتبط با فعالیت‌های تروریستی مشمول تحریم‌های زیادی شده بود این قوانین پیامدهای ثانویه وسیعی در حوزه تحریم دارند به‌عنوان‌مثال تمام اشخاص و نهادهایی که با سپاه روابط اقتصادی داشته باشند یا خدمات مالی و تسهیل معاملات آن را مهیا کنند تحت تحریم قرار می‌گیرند به دلیل وسعت این تحریم‌های ثانویه اداره افک خزانه‌داری آمریکا (OFAC)، بخش ویژه‌ای برای شفافیت مقررات مربوط به سپاه پاسداران تخصیص داده تا نهادهای خارجی به‌راحتی با مخاطرات معامله با ایران و سپاه آشنا شوند.

سال ۲۰۰۷ و در دوره ریاست جمهوری جرج بوش شاخه برون‌مرزی سپاه نیروی قدس مشمول فرمان اجرایی «۱۳۲۲۴» شد که آن را در فهرست سازمان‌هایی قرار می‌داد که ظن ارتباط آن‌ها با گروه‌های تروریستی می‌رود فرمانی که مبنای ایجاد قانون «کاتسا» قرارگرفته است این در حالی است که در همان سال ۲۰۰۷ از سوی دولت بوش زمزمه‌هایی وجود داشت که کل مجموعه سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها قرار گیرد، اما مخالفت‌های عده‌ای از مسئولان آمریکایی سبب شد تا آن طرح منتفی شود.

سپاه پیش‌ازاین نیز مشمول تحریم‌هایی جدای از بحث تروریسم از سوی آمریکا گردیده بود همان‌طور که وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود در خصوص قانون کاستا بیان داشته است سپاه بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ (مربوط به تولید و تکثیر تسلیحات کشتارجمعی) فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ (مربوط به تخلفات حقوق بشری) و ۱۳۶۰۶ (مربوط به تخلفات حقوق بشری در ایران و سوریه با استفاده از فناوری اطلاعات) نیز تحت تحریم قرار دارد و افرادی که در برخی فعالیت‌های خاص با مشارکت سپاه حضور دارند هم ممکن است با این تحریم‌های ثانویه مواجه شوند. این وزارت درباره ویژگی این تحریم‌ها توضیح داده است: اقدام اخیر در معرفی سپاه تحت فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ و بر اساس اختیارات ما در حوزه مقابله با تروریسم، پیامدهای بیشتری را متوجه سپاه و دامنه برخی فعالیت‌های آن را محدود می‌کند.

همان‌طور که اشاره گردید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که برخاسته از ماده (۱۵۰) قانون اساسی ایران و در پی صلاحدید رهبر انقلاب در سال ۱۳۵۸ تأسیس گردید اولین نهاد، رسمی نظامی و دفاعی یک کشور است که از سوی کشوری دیگر تروریستی خطاب می‌گردد، بنابراین اقدام اتحادیه اروپا در خصوص تروریستی نامیدن سپاه واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح منطقه و داخلی برجای گذاشت. در بعد واکنش‌های داخلی می‌توان این‌گونه بیان نمود که حمایتی کامل از طرف تمامی مقامات و دستگاه‌های کشور و عامه مردم را در حمایت از سپاه پاسداران شاهد بوده‌ایم در بعد منطقه‌ای نیز تعدادی از کشورها و گروه‌های مقاومت اسلامی این اقدام آمریکا را به‌شدت محکوم نموده‌اند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه در جلسه فوق‌العاده هیات دولت که برای بررسی لایحه تشکیل سازمان بازرگانی تشکیل شده بود، به اقدام اخیر مجلس اروپا در قرارداد نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگو با وزیر خارجه سوئد ضمن انتقاد شدید از موضع غیرسازنده مجلس اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تأکید کرد: اقدامات مخرب مجلس اروپا در  قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خلاف منشور سازمان ملل متحد است.همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی عنوان کرد: رژیم آپارتاید اسرائیل بزرگ‌ترین هویت تروریستی سازمان‌یافته جهان، رژیم انگلیس بنیان‌گذار و رژیم آمریکا بزرگ‌ترین حامی آن است. علت خشم «کلوپ جهانی تروریست‌ها» از سپاه روشن است؛ «سپاه بزرگ‌ترین نهاد ضد تروریسم جهان است.»

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به چنین اقدامی هشدار داده‌اند. حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نایب‌رئیس گروه اصل نود با اشاره به تلاش مجلس اروپا برای تحریم سپاه گفت: اتحادیه اروپا همگام با آمریکا می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه ملت ایران و سپاه وضع کند و علاوه بر تحریم‌های سابق تحریم‌های جدیدی را می‌خواهد داشته باشد. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست نیروی نظامی یک کشور را تحریم کنند و اولین بار ترامپ چنین کاری انجام داد و سپاه را تحریم کرد.

براین اساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تأسیس تاکنون، با ایثار جان و روحیه جهادی در عرصه‌های مختلف باعث سربلندی ایران اسلامی بوده و هست. اقدام مجلس اروپا در تروریستی خواندن نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سر خشم و استیصال و ناشی از شکست دسیسه‌های اخیر است، نشان‌دهنده ماهیت واقعی غرب در زیر پا گذاشتن حقیقت و چشم‌پوشی بر واقعیات جامعه جهانی است. غربی‌ها خود کاملاً واقف هستند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با تروریسم و از بین بردن داعش و دفاع از ملت‌های مظلوم منطقه نقشی قهرمانانه داشته است، اما ازآنجاکه سیاست‌های آن‌ها توسط صهیونیسم جهانی طراحی می‌شود، لذا اتحادیه اروپا هم مثل عروسک‌های خیمه‌شب‌باز در اختیار آن‌ها قرار دارد.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها