نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. آبان 1401 - 11:32
گچساران از مشکلات بسیاری رنج می برد ولی مشکل ناتمام ماندن فازدوم جاده کمربندی درد مضاعفی است که همه روزه جان مردم را تهدید می کند.پروژه ای که این روزها بازهم به کما رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، شهرستان گچساران یکی از پرترددترین محورهای ارتباطی کهگیلویه و بوراحمد به شمار می رود که نقشی کارکردی در مسائل اقتصادی کشور دارد، جاده کمربندی (فازاول) این شهر ترافیک خودروهای سنگین و ترانزیتی را از داخل شهر به حاشیه منتقل می‌کند تا ایمنی شهروندان را افزایش دهد.

مشکلات 10ساله کمربندی گچساران

اما فازدوم پروژه جاده کمربندی گچساران یکی از طرح‌های نیمه تمام است که عملیات اجرایی آن از سال‌91آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبار امروز با گذشت 10 سال از آغاز طرح، همچنان با مشکلاتی بسیاری مواجه است.این درحالی است که شهروندان گچسارانی به دلیل تردد و ترافیک سنگین بلوار اصلی شهر حدفاصل میدان فرودگاه تا چهار راه نماز و عبور خودروهای سنگین در قسمت جنوبی شهر خطراتی را متوجه خود می دانند که  همواره خواستار تسریع در فرآیند بهره‌برداری کامل از فاز دوم جاده کمربندی بوده‌اند.

اگرچه امروزه تردد کامیون ها و خودروهای سنگین به یک موضوع عادی در دیار بام نفت ایران تبدیل شده است، اما همچنان بسیاری از شهروندان از تردد و پارک کردن کامیون ها در مسیراصلی شهر ناراضی هستند و سروصدای زیاد و آلودگی هوا به ویژه در شب و هنگام استراحت به این نارضایتی ها دامن می زند.

 عبور خودروهای سنگین و ایجاد ناامنی

یکی از شهروندان گچسارانی دراین خصوص می گوید:عبور خودروهای سنگین و کامیون‌ها از داخل شهر، مشکلاتی را متوجه سلامت و ایمنی جان شهروندان به ویژه کودکان کرده است.فاز2جاده کمربندی گچساران سالهاست که در حال ساخت است اما روند تکمیل آن به کندی پیش می‌رود و به نظر می‌رسد که مسئولان، نگران سلامت جان شهروندان نیستند.

دیگری ادامه داد:با توجه به عبور جاده مواصلاتی 8 استان از شرق و جنوب کشور در این مسیر متاسفانه با گذشت چند سال از شروع عملیات پروژه فازدوم جاده کمربندی، از مسئولین تقاضا داریم  که با تخصیص اعتبار لازم از میزان تصادفات و ضایعات انسانی در این شهر بکاهند.

یکی از رانندگان گچسارانی نیز می افزاید:عبور خودروهای سنگین و کامیون‌ها از داخل شهر و حد فاصل میدان فرودگاه تا چهار راه نماز و همچنین عبور از منطقه رادک مشکلات زیادی را متوجه شهروندان کرده است که به نظر می رسد مسئولان باید به این موارد توجه بیشتری داشته باشند.

دردی که جان مردم را تهدید می کند

یکی از دانشجویان گچسارانی هم با تایید مشکلات امنیتی ناشی از تردد خودروهای سنگین از داخل این شهر تصریح می کند: مردم گچساران سال هاست که در انتظار بهره‌برداری کامل ازفازدوم جاده کمربندی هستند اما ظاهرا مسئولان برای بهره‌برداری جدی از این پروژه هم چندان عجله‌ای ندارند.

وی می افزاید:این پروژه ظاهرا تاکنون چندین مدیرکل را به خود دیده و هنوز این 7 کیلومتر به سرانجامی نرسیده است در حالی که  تکمیل چنین پروژه کوچکی نباید این همه معطل بماند.بنابراین مسئولین باید پاسخ بدهند که با توجه به تخصیص اعتباری که در سنوات گذشته به این جاده کمربندی داده شده چرا هنوز بعد از گذشت 10 سال و تغییر چندین مدیرکل به نتیجه لازم نرسیده است؟.

آغاز عملیات اجرایی از سال 91

هرچند باید توجه داشت که وجود جاده کمربندی در کنار هر شهر برای تسهیل در امر ترافیک و کاهش حوادث جاده‌ای ضروری است و از ورود خودروهای سنگین از جمله تریلر‌ها، کامیون ها،ماشین‌های یدک‌کش،اتوبوس‌ها و دیگر خودروها به خیابان‌های سطح شهر جلوگیری کرده و نیز باعث کاهش سر و صدا و جلوگیری از بروز حوادث جاده‌ای می‌شود.علاوه بر این، جاده کمربندی ضمن کاهش تصادفات، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، تسهیل در عبور و مرور، باعث کم شدن زمان و مسافت مسافرت‌ها و رسیدن زود‌تر و امن‌تر مسافر و بار به مقصد می‌شود.

پروژه ای که درجا می زند

این درحالی است که فاز دوم جاده کمربندی گچساران به طول 7 کیلومتر، قرار بود ابتدای جاده آب‌شیرین را به تقاطع بهشت‌ زهرا متصل کند و حدود10سال پیش با یک زیرسازی اولیه و ساخت آب‌نماهایی بتونی برای گذر آب‌های روان سطحی آغاز شده بود که همین طور درجا می‌زند و متاسفانه این پروژه تاکنون سرانجامی نداشته و  گویا به کما رفته است.

پیمانکار، به زودی  شروع می‌کند

با این تفاسیر رئیس اداره راه و شهرسازی گچساران در این خصوص می گوید: برای تکمیل قطعه دوم جاده کمربندی گچساران طراحی‌ها انجام شده و پیمانکار به زودی کار را شروع می‌کند.

احمدی با بیان اینکه تاکنون ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح در نظر گرفته شده است، می افزاید: اعتبار تخصیص داده شده برای اجرای تقاطع‌ جاده‌ روستا‌های پشه کان و سرآب ننیز، اقداماتی از قبیل نصب تابلو، علائم ایمنی و خط کشی نیز انجام می‌شود.

نیاز به 470 میلیارد ریال اعتبار دیگر

وی در ادامه بیان می کند:برای تکمیل و بهره برداری این جاده، ۴۷۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

حذف نقاط حادثه خیز

دیهیمی خوب فرماندار گچساران هم با اشاره به وجود نقاط حادثه خیز در محور کمربندی گچساران، ادامه داد: با مجوز شورای تامین، این جاده مسدود شده است و بعد از حذف نقاط حادثه خیز این جاده دوباره به زیر بار ترافیک خواهد رفت.

قشقایی شهردار دوگنبدان هم با بیان اینکه به علت مسدود شدن کمربندی این شهر، خودرو‌های سنگین از سطح شهر دوگنبدان عبور می‌کنند، گفت: این خودرو‌ها باعث ایجاد ترافیک سنگین، تصادف و آسیب رساندن به زیر ساخت‌های شهری شدند.

بدون‌شک با بهره‌برداری از پروژه فاز دوم کمربندی گچساران می‌توان شاهد گسترش راه‌ها، کاهش ورود خودرو‌های سنگین به شهر، اشتغالزایی، کاهش آلودگی هوا، کاهش سر و صدای ناشی از ورود خودروهای سنگین به شهر، کاهش زمان سفر‌ها، ایمن شدن عبور و مرور خودروهای سبک در شهر، کاهش بار ترافیکی و کاهش سوانح و حوادث جاده‌ای نیز بود.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها