نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. مرداد 1401 - 9:00
ضروری است هر چه سریع‌تر درباره این موضوع چاره اندیشی شود چرا که نتايج بدست آمده از اين گزارش حاكی از وضعيت اسفناک فاضلاب در بيمارستان شهید رجایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سالیان بسیاری است که لوله های مسیر خروجی فاضلاب بیمارستان شهید رجایی گچساران،فرسوه و  دچار آسیب جدی شده اند،این درحالی است که فاضلاب بیمارستان به جای انتقال به "چاه سپتیک "جهت تصفیه و انتقال به مسیر اصلی فاضلاب ، به طبقه زیرین بیمارستان(راهروی تاسیسات) می ریزد که این موضوع می تواند عواقب جبران ناپذیری همچون تخریب ساختمان و تاثیر منفی بر بیماران بخش های ICU  و CCU (با توجه به عفونی بودن فاضلاب و نزدیک بودن طبقه زیر زمین به این دو بخش بیمارستان) داشته باشد.

همزمان با سفر رئیس جمهور و وزیر بهداشت به استان در سال گذشته مصوب شده بود که بودجه 5 میلیارد تومانی جهت تعویض سیستم فاضلاب بیمارستان و سرویس چاه سپتیک و نیز تصفیه فاضلاب ، تخصیص داده شود اما با پیگیری موضوع نیز مشخص شد که تاکنون بودجه ای برای ترمیم و یا تعویض سیستم فاضلاب و...تخصیص داده نشده است.

با این تفاسیر نیز چهارمین نشست شورای فنی کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون عمرانی استاندار و تعدادی از مدیران کل و کارشناسان عمرانی و فنی  در 24تیرماه در یاسوج برگزار شد که دفع غیر اصولی فاضلاب و نشتی های ناشی از آن در بیمارستان شهید رجایی گچساران، موضوعی بود که به صورت جدی در این نشست به آن پرداخته شد و "سهمگین" دبیر این نشست این موضوع را غیر بهداشتی و علیه سلامت بیماران ارزیابی کرد.

اگرچه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  اینگونه بیان کرده بود که این فاجعه از ۱۰ سال قبل تر نیز وجود داشته و مربوط به امسال نیست و تعویض سیستم فاضلاب و ورود کارشناسان فنی برای بررسی بیشتر در دستور کار قرار گرفته است . 

اما آنچه در این نشست موجب شد تا به صورت جدی تر به این موضوع پرداخته شود این بود که "غلام نژاد" زمین این بیمارستان را متعلق به بنیاد مستضعفان برشمرد که در صورت تخلیه بیمارستان ،زمین را از دست خواهیم داد و اعتبارات مان هم پاسخگوی بازسازی مجددنیست! .

هرچند سید علی احمدزاده،استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با رسانه ها به چنین موضوعی نیز پرداخته بود که شهرستان گچساران دو متروپل دارد که متولیان امر قبل از اینکه حادثه تلخ و دردناکی رخ دهد نسبت به ایمن‌سازی این مکان‌ها اقدام کنند.‌

وی بیان کرده بود که شهرداری گچساران و بیمارستان شهید رجایی دو ساختمانی هستند که خطر ریزش آنها جدی است و سریع برای هر دو مکان اقدام جدی صورت گیرد.

از این رو حسینی پور،نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز در شورای برنامه ریزی گچساران به این معضل اشاره کرده که بیمارستان شهید رجایی فقط 41میلیارد تومان بدهکاری دارویی و تجهیزاتی دارد و همین بیمارستان دارد فرو می ریزد و زمانی این بیمارستان با 350میلیون تومان مشکل فاضلابش حل می شد اما الان باید از عدد 30میلیاردتومان حرف بزنیدکه 15میلیاردش برای استحکام سازی لازم است.

وی بیان کرده بود که مشکل امروز اینجاست زمانی اولویت بندی نکردیم و پول هایی که باید می بردیم در جای خودش هزینه می کردیم، نبردیم! و فقط سفیدکاری بیمارستان و ظاهر را دیدیم. الان بیخ گوش شما این بیمارستان باید 30میلیارد تومان هزینه شود و اگر کوتاهی کنیم و این بیمارستان تخریب شود بنیاد مستضعفان صاحب ملک خواهد شد چرا که سند بنامش است.

حسینی پور تصریح کرده بود که یک زمانی در همین بیمارستان لوله دپو شده بود و آقایان مسئول وقت آمدند ولوله های فاضلاب خریداری شده از محل بودجه بیمارستان شهید رجایی گچساران را به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بردند و هیچکسی هم صدایش درنیامد که چرا به گچساران ظلم می کنید و دست به جیب مردم ما بردند!؟.

با این اوصاف نیز سید طاهر حسینی،رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی درخصوص پیگیری آخرین وضعیت فاضلاب بیمارستان شهید رجایی گچساران هم گفت:حقیقتا راجع به مشکل فاضلاب بیمارستان شهید رجایی گچساران، چندین بار مسئولین مختلف همچون نماینده محترم شهرستان،استاندار و مسئولین علوم پزشکی این موضوع را به صورت ویژه در دستور کار و مورد بررسی قرار داده اند، هرچند این مشکل نیز در دوران تاجگردون (نماینده سابق گچساران و باشت درمجلس) و مسئولین سال های گذشته هم وجود داشت.

وی افزود:بنابراین برآورد تعمیرات و بهسازی سیستم فاضلاب بیمارستان 15میلیارد تومان خواهد بود، هرچند باید توجه داشت که مضاف بر این موضوع بهسازی و مقاوم سازی ساختمان بیمارستان شهید رجایی هم 15میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حسینی ادامه داد:به هرحال این ماجرا را مسئولین استان در جریان هستند و قرار بود که جناب استاندار از محل بودجه عمرانی هزینه ای برای رفع این مشکل نیز اختصاص دهند ،اما هنوز که هنوز است پولی به این امر اختصاص نیافته و فعلا وعده و عیدهای مسئولین در حد حرف هم مانده است.

وی درادامه تصریح کرد:با این وجود برای رفع مشکلات بیمارستان شهید رجایی، 30میلیارد تومان اعتبار نیازمند است که به نظر می رسد می بایست از طریق وزارت خانه محقق شود، هرچند نماینده گچساران و باشت نیز پیگیری هایی در این خصوص انجام داده اند و حقیقتا در این خصوص مشکل همان بحث چگونگی تامین اعتبار و بودجه است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در خصوص ریختن فاضلاب به کانال های سطح شهر هم گفت:اگر مشکل فاضلاب داخل بیمارستان رفع شود به تبع نیز این موضوع هم با نصب دستگاه های تصفیه خود به خود مرتفع می شود. بنابراین همچنان از سوی مسئولین بالا دستی پیگیر موضوع هستیم اما تا الان به نتیجه لازم برای تامین اعتبار و هزینه نرسیده ایم .

براین اساس ، با توجه به خطرات ناشی از فاضلاب های بيمارستانی و عدم توجه به دفع صحيح اينگونه فاضلاب ها دربیمارستان شهید رجایی گچساران ، ضروری است هر چه سریع‌تر درباره این موضوع چاره اندیشی شود چرا که نتايج بدست آمده از اين گزارش حاكی از وضعيت اسفناک فاضلاب در بيمارستان شهید رجایی دارد.

بنابراین انتظار می‌رود دانشگاه‌ علوم پزشکی استان به عنوان متولی بهداشت، اجازه ندهند فاضلاب آلوده بیمارستانی در محیط بیمارستان و نیز در کانال های آب های سطحی شهر رها شود.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها