نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
5. شهريور 1400 - 9:34
امسال بالغ بر12هزار تن لیموترش از این شهرستان برداشت خواهد شد که بیانگر این موضوع است که سرزمین طلای ترش بخش اعظمی از مصرف استان و دیگر مناطق کشور را در این بخش تأمین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،لیمو ترش، از مرکبات پرطرفداری است که نام آن هم ذائقه هر شنونده ای را تحریک می کند؛ چه رسد به چشیدن طعم لیموی سبز و تازه و پوست نازک؛ میوه ای که بیشتر برای تولید آبلیمو طرفدار دارد و البته نیزچاشنی سفره اکثر خانواده ها در این فصل است.

کهگیلویه و بویراحمد با تنوع اقلیم آب و هوایی علاوه بر تولید محصولات فراوان زراعی، در عرصه باغداری و تولید مرکبات جایگاهی ویژه در کشور دارد و در این میان شهرستان گچساران یکی از قطب‌های کشاورزی استان در این زمینه به شمار می رود.

دیاربام نفت ایران باغات مرکبات بزرگی را در خود جای داده و هر سال بخش عمده‌ای از نیازهای بازارهای منطقه و استان های دیگر از جمله تهران،اصفهان،خوزستان و ...را با تولید این محصولات تأمین می‌کند و لیموترش از محصولات سرآمداین دیار است.

هرچند لیمو ترش ،یکی از از عمده‌ ترین محصولاتی است که درگچساران تولید می‌شود، همان محصولی که در سال های اخیر روند درخواست برای آن مسیری رو به رشد را طی کرده و همواره از پرطرفدارترین تولیدات باغی دراین شهرستان بوده است.

جدای از این موارد می توان از شهرستان گچساران به عنوان قطب تولید لیمو ترش درکهگیلویه و بویراحمد نام برد و آمارها نیز حکایت از این موضوع دارند، امسال بالغ بر12هزار تن لیموترش از این شهرستان برداشت خواهد شد که بیانگر این موضوع است که سرزمین طلای ترش بخش اعظمی از مصرف استان و دیگر مناطق کشور را در این بخش تأمین می‌کند.

با این تفاسیر می توان گفت که یک لیموی خوب، پوستی زردرنگ و نازک دارد. منافذ روی پوست لیموی تازه و مرغوب به خوبی مشخص است و عطر بسیار دلنشینی داردودر شهرستان گچساران نیز انواع لیموترش‌ معمولی، خارگی و سنگی برداشت می‌شود.

از بارزترین ویژگی‌های لیموترش گچساران، بالابودن آب، اسیدو ویتامینc موجود در آن است که برداشت آن از اوایل شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان مهرماه وحتی بعضا تا اواخرآبان ماه هم ادامه دارد،از طرفی دیگر درختان لیمو نسبت به سایر رقم‌های مرکبات، مقاومت بهتری نسبت به بیماری‌ها دارد و از طرفی شوری آب و زمین را نیز تحمل می‌کند و از طرف هم درآمدزایی خوبی دارد که از سوی باغداران استقبال بیشتری از آن می‌شود و جغرافیای دیار بام نفت ایران این منطقه را برای ایجاد باغات لیمو ترش، مساعد کرده است.

تولید لیمو در گچساران موجب شده که یکی از مهمترین سوغات‌های این شهرستان، آبلیموی دست‌ افشار باشد و در برخی از خانواده ها هنوز تهیه این نوع آبلیمو یا "آ‌بلیموی دست‌ گیر" به همان شیوه سنتی هنوز رایج است و قیمت آن از قیمت آبلیموی حاصل از "آبلیموگیر چرخی" که در جلوی بسیاری از مغازهای شهر وجود دارد به مراتب بیشتراست.

برخی محققان کشاورزی نیز براین باورند که یک عدد لیموی 10 گرمی برای پرورش به 10 لیتر آب نیاز دارد.روش‌های محدودیت‌های منابع آبی تنها مربوط به بخش زراعی نبوده و باغ‌ها را نیز دچار چالش‌ کرده است، اما در سال‌های اخیر، علاوه بر خشکسالی، بیماری‌های گیاهی نیز به‌عنوان یک چالش جدید مد نظر کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی بوده است.


به گفته یکی از کارشناسان طب سنتی با فرا رسیدن فصل پاییز و تغییرات جوی آب و هوا، مزاج بدن نیز از گرمی به سردی تغییر پیدا می‌کندکه  از این رو افراد برای اینکه در این فصل کمتر به سرماخوردگی و آنفلوانزا دچار شوند باید با استفاده از دمنوش‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود:نوشیدن روزانه سه لیوان شربت آب لیموترش تازه با عسل به علت داشتن ویتامین C فراوان، با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن مؤثر است.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها