نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. شهريور 1400 - 20:40
این روزها افزایش آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی در سایه بی توجهی برخی شهروندان ،بار دیگر موجی از نگرانی ها را در روزهای تابستانی بام نفت ایران به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، این روزها در رسانه های و شبکه های اجتماعی نقشه کشورمان به رنگ قرمز نمایش داده می شود که متاسفانه خبر از وضعیت بحرانی کرونا در بیشتر شهرها و استان ها را می دهد، اگرچه هشدارهایی که از سوی متولیان امر بهداشت و درمان به طور مرتب تکرار می شود نیز حکایت از روزهای بسیار سخت کرونایی برای مردم را دارد.

آمار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونای دلتا در کشورمان در ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ بوده است که ۵ هزار و ۴۸۷ نفر از آنها بستری شدند،طی این مدت نیز ۷۰۹ نفر در کشور بر ابتلاء به کرونا جان باختند و این ویروس بار دیگر یک رکورد جدید تلفات روزانه را به نام خود ثبت کرد.

در حال حاضر ۳۵۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهرستان در وضعیت زرد هستند،هرچند بی توجهی به رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی کلید واژه مشترک کادر درمانی و مسئولین است که این روزها هم زیاد شنیده می شود اما گویی برای برخی شهروندان موضوعی بی اهمیت به نظر می رسد که با بی تفاوتی از کنار آن عبور می کنند و در این میان جان خود و دیگران را به مخاطره می اندازند.

هرچند نیز دیار بام نفت ایران از نظر شیوع کرونا دلتا در وضعیت قرمز به سر می برد، متولیان امر هم یکی از دلایل آن را بی‌تفاوتی برخی شهروندان و رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی برمی شمارند، در حالی که هشدارها و اطلاع از مرگ اطرافیان تاکنون در افکار برخی از افراد هم تاثیرگذار نبوده است.

با وجود اعلام مداوم متولیان امر در بهداشت و درمان شهرستان از انفجار ظرفیتی مراکز درمانی به دلیل حجم بالای پذیرش بیماران کرونایی،متاسفانه باز هم در مراکز خرید شهر آنچه دیده نمی‌شود رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی شهروندان است، چرا که برخی ها کار خودشان را می‌کنند بدون آنکه حتی به خطرات مرگبار دلتا کرونا توجه کنند.

با توجه به آمار ابتلای بستری شدگان هر روز شاهد مرگ و میر در بیمارستان‌های استان هستیم، هرچندبرای کنترل شیوع بیماری افزایش سرعت واکسیناسیون در اولویت قرار گرفته است و  از سوی دیگر رعایت دستورالعمل های بهداشتی همچنان در صدر راه‌های نجات و رهایی از بیماری کرونا دلتا به شمار می رود.

با این تفاسیر نیز رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در این خصوص افزود: ۸۳ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این شهرستان سکونت دارند که تاکنون بالغ بر 37هزار نفر در این شهرستان واکسینه شده اند که این مقدار واکسن به کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص، معلولان، جانبازان بالای ۵۰درصد، پاکبانان و سالمندان بالای ۸۰سال و نیز رده سنی 50سال به بالا تزریق شد.

غلامیان ادامه داد: ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلا شدگان به کرونا در این شهرستان افرادی هستند که تاکنون واکسن کرونا را دریافت نکردند، و به طور روزانه بیش از ۲۸۲ تست آزمایشگاهی از افراد مشکوک به کرونا در این شهرستان گرفته می شود.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: ۹۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال این شهرستان تا اوایل مهر ماه امسال واکسینه می شود، ۱۴ نفر بیمار مبتلا به کرونا هم اکنون در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی این شهرستان بستری هستند.

وی تصریح کرد:کار واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در شهر دوگنبدان در حال انجام است و به زودی واکسینه افراد ۴۵ سال به بالا در این شهرستان نیز آغاز خواهد شد، بنابراین روزانه۷۰۰ تا یکهزار دز واکسن کووید ۱۹در این شهرستان تزریق می شود.

غلامیان ادامه داد:همچنین واکسیناسیون افراد بالای ۴۰ سال در روستاهای آبشیرین ، باباکلان، چهاربیشه، دیل، لیشتر، امامزاده جعفر این شهرستان در حال انجام است که با توجه به اینکه فاز بعدی واکسیناسیون بسیار گسترده تر است مصلی نماز جمعه این شهرستان را برای تزریق ویروس کرونا در نظر گرفته اند.

این درحالی است که هم اکنون ۶۲۱ بیمار در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که ۲۸۸ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۴۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این خصوص گفت:از مجموع مبتلایان به کرونا ویروس در استان ۸۹ هزار و ۲۰۵ نفرتاکنون بهبود یافته اند،از ۸۳۶ نمونه پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج و دهدشت حدود ۳۴ درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت به ترتیب مربوط به شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه، گچساران ودنا بود.

یزدان‌پناه تصریح کرد:رعایت پروتکل های بهداشتی باید در راس امور خانواده ها قرار بگیرد،ساده انگاری و غفلت نسبت به این بیماری جز پشیمانی حاصل دیگری نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد:تاکنون ۲۳۴ هزار دُز واکسن کرونا وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شده که از این تعداد ۲۲۴ هزار و ۶۸۹ دُز معادل ۹۶ درصد این تعداد تزریق شده است و امروز نیز ۲۵ هزار دُز واکسن دریافت کرده ایم.

گفتنی است که از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون 817 نفر از مبتلایان به این بیماری ویروسی در استان کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند.

بنابراین مدتهاست که آژیر قرمز و شرایط بحرانی سلامت در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمده است، درحالی که بسیاری از افرادی که ناخواسته به دام بیماری کرونا افتادند روزها و دقایق طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتند، لحظاتی که بنا به اظهارات خودشان فکر نمی کردند که روزی کرونا گریبان شان را بگیرد و به این اندازه هم سخت باشد که صد البته از خانه ماندن و سپری کردن اوقات در منزل که برای برخی صرفا گله و شکایت به همراه دارد، بسیار سخت تر بوده است.

بر اساس آنچه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده است این روزها تعداد مبتلایان و فوتی ها در استان اضافه شده و شاید این آمار در روزهای آینده نیز شدت بگیرد، موضوعی که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس منحوس بازهم شهروندان با جدیت بیشتری به اصول و رعایت شیوه نامه های بهداشتی توجه کنند.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها