نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. تير 1400 - 11:30
هر ساله سطح زیادی از محیط طبیعی، جنگل‌ها و مراتع گچساران در اثر آتش‌سوزی‌های طبیعی و انسانی خسارت می‌بینند که چالش ها و نگرانی هایی از دیدگاه زیست محیطی،اجتماعی،اقتصادی،امنیتی و... را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یکی از کلیدواژه‌هایی که از ابتدای سال جاری تاکنون میان اخبار مختلف کهگیلویه و بویراحمد بار‌ها تکرار شد، همین کلمه "آتش‌سوزی" جنگلها و مراتع این استان بود، هرچند وقوع آتش‌سوزی های مختلف در طبیعت کهگیلویه و بویراحمد نیز به نوعی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.

این در حالی است که حوادث آتش‌سوزی جنگل های زاگرس، هر سال به علت‌های مختلف بویژه در فصول گرم سال رخ می‌دهد، اما گستردگی آتش‌سوزی های سال های اخیر در جنگل‌ها و مراتع این استان و بازتاب آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های بسیاری نیز همراه بوده است.

بنابراین تعدد و توالی آتش‌سوزی‌های طبیعت کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی را درباره غیرطبیعی بودن و عمدی بودن بسیاری از این حوادث را قوت بخشید که به گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست، اصولا ۹۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها به خاطر عوامل انسانی رخ داده و فقط ۱۰درصد آن‌ها منشأ طبیعی مانند وقوع رعد و برق ،گرمای هوا و موارد دیگر را داشته است.

براین اساس هم، در خصوص درصد موارد غیرعمدی هم به نوعی پای سهل‌انگاری شهروندانی در میان است که برای تفریح در جنگلها و مراتع حاضر می‌شوند، از وجود شیشه‌هایی که در طبیعت رها می‌شود، تا  آتش‌هایی که برای طبخ غذا روشن می‌شود، خود می‌توانند خسارات جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد کند هرچند انداختن ته سیگار می‌تواند با توجه به پوشش خشک و متراکم گیاهی در این مناطق نیز باعث آتش سوزی شود.

با این تفاسیر نیز حمید نارکی،مدیر بحران شهرستان گچساران در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی در ارتفاعات نارک گفت:این آتش سوزی پنجشنبه شب حدود ساعت 22 در ارتفاعات منطقه نارک شروع شد که در همان لحظات اولیه تعدادی از نیروهای مردمی برای مهار آتش سوزی به منطقه نیز اعزام شدند.

وی افزود:صبح جمعه نیز نیروهای امدادی بیشتری به منطقه گسیل شدند که بعد از گذشت سه روز همچنان نبرد به زبانه های بی رحم آتش ادامه دارد.

نارکی ادامه داد:این منطقه دارای پوشش جنگلی وسیعی است و سال های سال هم در این منطقه آتش سوزی خاصی اتفاق نیافته است و پوشش گیاهی متراکم این منطقه کار مهار را با سختی و مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

مدیر بحران شهرستان گچساران تصریح کرد:مرتبا اعضای شورای تامین گچساران و مدیران سایر دستگاه ها در کنار نیروهای مردمی در منطقه حضور دارند، اما متاسفانه حجم آتش سوزی بسیار بالاست و دامنه آتش وسیع است.

وی ادامه داد: همچون گذشته بالگرد آب پاش سپاه پاسداران به مدد آمده است که کار اطفای حریق و همچنین هلی برن نیروهای امدادی برعهده این عزیزان سپاه است، در حال حاضر نیز افزون بر 200نیروی امدادی در منطقه حضور دارند، اما با توجه به فصل گرما،وزش بادهای شدید،صعب العبور بودن منطقه کار مهار آتش نیز با سختی انجام می پذیرد.

نارکی تصریح کرد:درباره برآوردخسارت وار شده به منطقه فعلا نمی توان نظری بیان کرد و کار کارشناسی دقیق بایستی صورت بگیرد، اما می توان گفت که چند صد هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه دچار خسارت جدی شده اند.

مدیر بحران شهرستان گچساران تصریح کرد:مناطقی از "زرد شیخ خواجه" به سمت کوه کنار،مالچه،باغات دره لک،کوه بال،کوه نرگسی تا دامنه تنگ نارک طعمه حریق شده اند، این درحالی است که بازهم آتش سوزی جدیدی از شب گذشته در ارتفاعات مارین به سمت منطقه نیمدور(کوه خامی)شروع شده که مجبور شدیم تعدادی از نیروهای امدادی را به آن منطقه هم گسیل دهیم.

وی ادامه داد:به هرحال امکانات برای مهار این فاجعه کم است،و حتی از شهرستان های و استان های همجوار نیز درخواست نیروی امدادی کرده ایم که در مهار این آتش سوزی ها ما را یاری کنند.

نارکی گفت:این موضوع نیز مورد توجه است که اعضای شورای تامین و مدیران ادارات،دستگاه های اجرایی از همان ساعات اولیه آتش سوزی ارتفاعات نارک حضور مداوم و فعالیت دارند،اگرچه نیروهای بسیج، انجمن های دوستدار محیط زیست،اهالی منطقه، منابع طبیعی، هلال احمر،جهاد کشاورزی،شبکه بهداشت،محیط زیست و همه و همه در این اطفای حریق نقش آفرینی می کنند.

وی در پایان افزود:به هرحال تمام تلاش های صورت گرفته برای مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش آتش سوزی ها به مناطق حفاظت شده کوه خامی است که اگر چنین شود فاجعه بار خواهد بود و لذا از تمام ظرفیت های شهرستانی،استانی و حتی کشوری برای مهار این آتش سوزی یاری می طلبیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها