نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. اسفند 1399 - 11:31
سپاه و بسیج که در تمام صحنه‌ها در کنار مردم بوده‌اند این‌بار هم به میدان جهاد وخدمت رسانی آمده اند چراکه نوع و جبهه خدمت هم برایشان فرقی نمی کند، مردان بی ادعایی که همیشه پای کار هستند و اینبار هم در زلزله "سی سخت" خالصانه در حال تلاشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،زلزله ای با قدرت ۵.۶ ریشتر در ساعت ۲۲و ۵ دقیقه چهارشنبه، ۲۹ بهمن ماه مناطقی از کهگیلویه و بویراحمد را به شدت لرزاند که بیشترین خسارت وارده به منطقه سی سخت در مرکز دنا بر می گشت، شدت زلزله به نحوی بود که بیشتر مردم با ترک منازل خود به کوچه و خیابان ها پناه آوردند.

بسیج تمامی امکانات و تجهیزات

 بعد از وقوع این حادثه استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بسیج تمامی امکانات و تجهیزات موجود در استان برای امداد رسانی و خدمات دهی به زلزله زدگان سی سخت خبر داد و گفت:اکثر  منازل این شهر بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده اند،بارش باران و شرایط جوی امدادرسانی را با مشکل رو به رو کرده است درحالی که وضعیت مردم زلزله زده را به شکل میدانی رصد کرده و پیگیر نیازهای آن ها هستیم.

گسیل تجهیزات پشتیبانی سپاه به سی سخت

بنابراین در همان ساعات اولیه زلزله نیز سردار خرم دل،فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد از اعزام یگانهای عملیاتی تیپ ۴۸ فتح و ماشین آلات مهندسی به مناطق آسیب دیده از زلزله خبر داد و افزود:تمام امکانات و تجهیزات پشتیبانی و عملیاتی رده های مختلف این سپاه به منطقه اعزام شده و ظرفیت های مختلف گروه های جهادی فراخوان و بخش زیادی نیز در منطقه در حال کمک رسانی هستند.

تلفات انسانی گزارش نشده است

اگرچه قوسیان مقدم ،دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور نیز با بیان این که جمعیتی حدود ١٤ هزار نفر تحت تاثیر زلزله سی‌سخت قرار گرفته‌اند، اعلام می کند که تخریب‌ها عمدتا تخریب دیوارها بوده و خوشبختانه درصد ریزش سقف کم است و بیشتر حیاط و محوطه‌های منازل روستایی تخریب شده‌اند و تاکنون آماری از تلفات انسانی گزارش نشده است.

مردم را نباید تنها گذاشت

مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با مسئولان کشوری خواستار امدادرسانی سریع و به موقع به زلزله‌زدگان شد و گفت: مردم را نباید تنها گذاشت.

380 واحد مسکونی غیر قابل سکونت

با این حال، زلزله سی سخت به حدی شدید بود که 380 واحد مسکونی را عملا غیر قابل سکونت کرد و این خبری بود که مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در صبح بعد از حادثه اعلام کرد و گفت:حدود ۹۰ ارزیاب در سطح شهر سی سخت و روستاها در حال ارزیابی خسارات وارده به منازل مسکونی هستند.

ارتباط برقرار است

همچنین نصیری راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه وبویراحمد از بازگشایی کلیه محورهای مواصلاتی استان و آمادگی کامل راهداران خبر داد و گفت: جاده یاسوج به سی سخت مشکل خاصی ندارد و دستگاه های برف روب در حال فعالیت و کار هستند و ارتباط برقرار است.

وی با بیان اینکه دستگاه ها اعزامی تا پایان بحران فعال و مستقر خواهند بود، بیان کرد: در هیچکدام از راه های استان انسدادی وجود ندارد،در راه های روستایی مشکل و انسداد خاصی گزارش نشده است.

تعطیلی ادارات دنا

بنابراین صبح روز بعد از حادثه نیز روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد طی اطلاعیه ای اعلام می کندکه کلیه ادارات شهرستان دنا به استثناء واحدهای عملیاتی امروز(پنجشنبه) تعطیل و ادارات شهرستان بویراحمد نیز با دو ساعت تاخیر در محل کار حاضر شوند.

تامین مایحتاج به همت سپاه و بسیج

در همین راستا نیز تلاش هایی نیز برای تامین مایحتاج اولیه زندگی مردم سی سخت با همکاری سپاه و بسیج و سایر دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی آغاز شده است؛ با تمام این تفاصیل اما به نظر می رسد زلزله به زیر ساخت های شهرستان سی سخت آسیب چندانی نزده باشد و این را مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویر احمد گفته است.

محمدی افزود:در حال حاضر خدمات آب و برق و گاز و تلفن برقرار است و مشکلی نداریم،الان بحث اصلی تامین مواد غذایی است که با کمیته اقتصادی جلسه ای داشتیم که به اندازه کافی موادغذایی مردم تامین شود، تعدادی از نانوایی ها شروع به کار کرده اند و قرار است ۲۴ ساعته پخت داشته باشند .

خسارت صد درصدی به برخی منازل

مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویر احمد  ادامه داد: بررسی های اولیه ما نشان می دهد که به حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد منازل مسکونی سی سخت خسارت صد درصدی وارد شده و مابقی هم دچار خسارت شده اند،اماکن مسکونی حدود ۷۸ روستای شهرستان دنا هم دچار خسارت شده، حتی تعدادی از اماکن شهر یاسوج هم آسیب دیده اند، ولی اعداد و ارقام ریالی هنوز دقیق مشخص نیست.

پای رئیس جمهور به زلزله سی سخت باز شد

اما بعد از حدود ۱۸ ساعت! از وقوع این حادثه بالاخره پای جناب روحانی نیز به زلزله سی سخت باز شد و "محمود واعظی" از سوی رئیس‌جمهور و در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویر احمد، ضمن دریافت گزارشی از آخرین وضعیت زلزله زدگان این استان، تاکید کرد که رئیس جمهور پیگیر وضعیت استان است و دستورات لازم را به وزارتخانه ها و دستگاه های مسئول نیز صادر کرده است.

با این اوصاف،عبدالحمید پناهی فرماندار دنا نیز بیان کرد:بیش از ۷۰ درصد منازل شهروندان آسیب دیده و نزدیک به ۱۰ درصد خانه ها در این شهر غیر قابل استفاده هستند ،اغلب شهروندان به خانه فامیل و اقوام پناه برده‌اند و به برخی از شهروندان نیز چادر تحویل داده شده است.

تقسیم سی سخت به 9منطقه

وی افزود: بامداد روز پنجشنبه گاز شهر سی سخت و برق در همان ساعت اولیه وصل شد،آب شهر سی سخت هم اکنون وصل شده و حدود ۳۵ الی ۴۰ روستا نیز داریم که دارای خسارات جزیی هستند،بنابراین شهر سی سخت را به 9 قسمت تقسیم کرده ایم که با تیم هایی از بنیاد مسکن، هلال احمر و شهرداری در حال برآورد خسارت هستیم.

با این حال ،آیت‌الله سید نصیر حسینی، نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در نشست پیگیری آخرین وضعیت شهر زلزله‌زده سی‌سخت که با حضور مسئولان ارشد استان برگزار شد، گفت: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت اما خسارت زیادی به منازل و زندگی مردم وارد کرد که بعضا غیرقابل جبران است.

بازدید به تنهایی دردی از مردم دوا نمی‌کند

وی افزود: همه دستگاه‌ها به نوبه خود زحماتی کشیدند اما نباید اجازه داد به دلیل انجام ندادن برخی کارهای جزئی همه خدمات زیر سوال برود،باید در اسرع وقت مایحتاج و وسایل ضروری مردم از قبیل سوخت، پتو و چادر تامین و در اختیار مردم قرار داده شود.

آیت‌الله حسینی درادامه نیز گفت: بازدید به تنهایی دردی از مردم دوا نمی‌کند بلکه باید پس از هر بازدید کمبودها و مشکلات مردم زلزله‌زده جبران شود،در شهر سی‌سخت خواهم ماند تا شاهد خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده باشم.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بسیاری از منازل دیگر جایی برای سکونت نیستند و باید فکری به حال مردم شود، گروه‌های ارزیاب هر چه سریعتر در منطقه حضور یافته و کار ارزیابی را انجام دهند.

زلزله تاکنون ۶۳ مصدوم برجای گذاشته است

با این حال حسین کلانتری،استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مورد آخرین وضعیت زلزله زدگان سی سخت با تاکید بر اینکه حجم خسارت های زلزله سی سخت بالاست، گفت: میزان آسیب وارد شده به منازل بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد است و این زلزله تاکنون ۶۳ مصدوم برجای گذاشته است که ۲۵ نفر از مصدومان برای درمان به بیمارستان یاسوج منتقل شده و بقیه توسط کادر درمان در سی سخت مداوا شدند.

اما با تمام این تفاسیر، از همان ساعات اولیه زلزله در شهر سی سخت بازهم سپاه و بسیج برای کمک و امداد رسانی به مردم وارد میدان شد، درحالی که نیروهای جهادی بسیج در همان لحظات اولیه اقدام به بازگشایی مسیر یاسوج_اصفهان کردند برخی دیگر از بسیجیان نیز به برقراری نظم و امنیت در محورهای ورودی این شهر همت گماشتند.

سپاه همچنان پای کار مردم

سردار خرم دل،فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در همان ساعات اولیه این حادثه گفته بود که  از زمان وقوع زلزله به همراه استاندار وارد شهر شدیم همه آمبولانس  هایی که متعلق به سپاه بود را به شهر اعزام کردیم که نیز در بخش های مختلف سی سخت مستقر و در حال خدمات رسانی هستند.

 خرم دل گفته بود که مجموعه گردان های امام حسین در حالت آماده باش هستند و امنیت ورود و خروج شهر را کنترل می کنند، اکیپی نیز به شیراز اعزام شده است که چادرهای مورد نیاز برای اسکان را وارد استان کنند، انبارهایی که در نقاط مختلف استان داریم آماده کردیم که در صورت ورود به وضعیت جدی تر هر چقدر امکانات داریم وارد شهر کنیم.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد درادامه نیز بیان کرده بود که سپاه استان های همجوار نیز آماده کمک رسانی هستند، اوضاع کاملا تحت کنترل است،در مردم درخواست داریم که وارد شهر سی سخت نشوند که نیروهای امدادی بتوانند کارشان را سریع تر انجام دهند.

 آمادگی سپاه حضرت قمربنی‌هاشم (ع) برای کمک به زلزله زدگان

اگرچه فرمانده سپاه قمر بنی هاشم استان چهارمحال وبختیاری طی گفت‌وگوی تلفنی با فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویر احمد از آمادگی برای اعزام تیم‌های ارزیاب سپاه و بسیج به مناطق هم‌مرز استان جهت ارزیابی و در صورت‌ نیاز کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این حادثه خبر داد درحالی که سپاه های استان های همجوار نیز آمادگی خود را اعلام کرده اند.

  برای کمک به منطقه زلزله زده سی‌ سخت آماده‌ایم

هرچند سردار یدالله بوعلی برای کمک به منطقه زلزله زده سی سخت گفت: تمام ظرفیت‌های موجود در سپاه استان فارس در صورت نیاز برای کمک به منطقه زلزله زده استان کهگیلویه و بویر احمد و امدادرسانی به مردم بکارگیری خواهند شد. 

فرمانده سپاه فجر فارس افزود: بسیجیان استان فارس برای اعزام و کمک رسانی به منطقه زلزله زده سی سخت آماده هستند و گروه‌های جهادی بسیج فارس در صورت نیاز به این مناطق اعزام خواهند شد،از ابتدای وقوع زلزله در منطقه یاد شده، هماهنگی‌های لازم برای ارسال کمک‌ها و اعزام تیم‌های امداد سپاه فارس برای خدمت رسانی به مردم منطقه زلزله زده انجام شده است.

سرهنگ باقر پسنده، فرمانده سپاه ناحیه گچساران در گفتگو با رسانه ها نیز گفت: گروه های جهادی ناحیه مقاومت بسیج گچساران برای حضور در مناطق زلزله زده شهرستان دنا(سی سخت) سازماندهی شده اند، که درصورت نیاز جهت خدمات رسانی با تجهیزات و امکانات کافی به منطقه اعزام می شوند.

وی افزود:بنابراین امروز سپاه و بسیج در کنار ماموریت ها و رسالت های اصلی خود موضوع کمک و خدمت رسانی به هموطنان در حوادث مختلف را با قوت انجام می دهد و به عنوان خادمان مردم از هیچ فرصتی برای خدمت رسانی دریغ نخواهند کرد.

فرمانده سپاه ناحیه گچساران در ادامه گفت:کمک های مردمی شهروندان گچسارانی نیز جهت کمک رسانی در منطقه زلزله زده سی سخت در حال جمع آوری است که بزودی اولین محموله نیز به این منطقه ارسال خواهد شد.

جلسه ستاد بحران در شهر زلزله زده سی سخت

با این وجود نیز فرمانده سپاه فتح از برگزاری نشست و جلسه ستاد بحران در شهر زلزله زده سی سخت خبر داد و گفت: در این جلسه بنا به نیاز کمیته های مختلف در سطح شهرستان شکل گیری شد و با سازماندهی مناسب کارها با فوریت جهت کمک رسانی ادامه پیدا می کند.

حضور وزیر راه شهرسازی و رئیس مدیریت بحران کشور  در سی سخت

در همین راستا ساعتی پیش نیز با دستور ریاست جمهوری مسئولان کشوری از جمله رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، وزیر راه و شهرسازی، به منظور ارزیابی خسارت ها وارد شهر سی سخت شدند.

براین اساس،سپاه و بسیج که در تمام صحنه‌ها در کنار مردم بوده‌اند این‌بار هم به میدان جهاد وخدمت رسانی آمده اند چراکه نوع و جبهه خدمت هم برایشان فرقی نمی کند، مردان بی ادعایی که همیشه پای کار هستند و اینبار هم در زلزله "سی سخت" خالصانه در حال تلاشند.

گفتنی است ،زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ دهم در مقیاس ریشتر ساعت ۲۲ شب چهارشنبه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند که بر اساس آخرین گزارش، این زلزله خسارت جانی به دنبال نداشته است.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها