نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. بهمن 1399 - 8:09
طبق اخرین خبرها ،زلزله سی سخت تاکنون باعث مصدوم شدن بیش از ۴۰ نفرشده است خوشبختانه حادثه تا کنون خسارت جانی به دنبال نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، زلزله ای بسیار شدید شهرهای یاسوج و سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند،این زمین‌لرزه‌ به بزرگی ۵.۶ در مقیاس ریشتربود که بر اساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری کشور، این زمین لرزه در ساعت ۲۲ و پنج دقیقه به وقوع پیوست.

مردم به کوچه و خیابان پناه آوردند

زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است. شدت زلزله به نحوی بود که بیشتر مردم شهرهای یاسوج و سی سخت با ترک منازل خود به کوچه و خیابان پناه آوردند.

آب و برق مناطق زلزله‌زده قطع شده است

فرماندار شهرستان دنا از قطع برق شهر سی سخت خبر داد و اعلام کرد تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.هنوز اطلاع دقیقی از روستاها نداریم؛ بدون شک خسارات زیادی به منازل از جمله ترک‌خوردگی داشته‌ایم.

تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند

مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد: آب و برق مناطق زلزله‌زده قطع شده است و تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند.

رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه آمبولانس از نیروهای اورژانس به شهر سی سخت اعزام شده است.

جهانبخش وحدت نژاد افزود : ارزیابی های اولیه در حال انجام است.

وی در خصوص آمار مصدومان و تلفات انسانی ناشی از زلزله ۵.۶ دهم ریشتری در سی سخت اظهار کرد: تاکنون گزارشی از تعداد مصدومان به دست ما نرسیده است.

گسیل امکانات سپاه به منطقه

سردار خرمدل،فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: یگانهای عملیاتی تیپ ۴۸ فتح و ماشین آلات مهندسی در حال عزیمت به مناطق آسیب دیده از زلزله هستند.

وی ادامه داد: تمام امکانات و تجهیزات پشتیبانی و عملیاتی رده های مختلف این سپاه به منطقه اعزام میشوند.

این فرمانده نظامی در پایان گفت: ظرفیت های مختلف گروه های جهادی فراخوان و بخش زیادی نیز در منطقه در حال کمک رسانی هستند.

بیشتر گزارشات مبنی بر خرابی‌ها در شهر سی سخت

مجتبی خالدی، سخنگو اوژانس کشور درباره زلزله سی سخت اظهار کرد: ساخت ۲۲ و پنج دقیقه این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاد. بیشتر گزارشات مبنی بر خرابی‌ها در شهر سی سخت است و تاکنون ۱۰ نفر از مردم مجروح شدند. خوشبختانه تاکنون هیچ مورد فوتی در این زلزله به گزارش نشده است.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ شهر و روستا در محدوده زمین لرزه وجود دارد و ۶۳ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند. همچنین بخشی از جاده یاسوج به اصفهان هم ریزش کرده و دچار تخریب شده است.

خالدی افزود: ۴۰ دستگاه آمبولانس از استان اصفهان، ۱۰ دستگاه آمبولانس و یک اتوباس آبولانسی از یاسوج در حالت آماده باش هستند و به منطقه اعزام خواهند شد.

سخنگوی اورژانس کشور تاکید کرد: مشابه این زمین لرزه در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ هم رخ داد.

وی افزود: آمادگی برپایی بیمارستان صحرایی و تجهیز بیمارستان منطقه برای خدمت رسانی به مجروحین را داریم. امیدواریم تعداد مصدومین کم باشد و این ۱۰ مصدوم هم به دلیل ترس و اضطراب دچار مصدومیت شده اند.

 امدادرسانی سریع و بموقع به زلزله‌زدگان 

وزیر بهداشت بررسی عاجل ابعاد واقعه و تامین نیازهای احتمالی امدادی، بهداشتی و درمانی مناطق آسیب دیده را ابلاغ کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با مسئولان کشوری خواستار امدادرسانی سریع و بموقع به زلزله‌زدگان شد و گفت: مردم را نباید تنها گذاشت.

مهدی روشنفکر در تماس تلفنی با اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، همتی رئیس جمعیت هلال احمر و قوسیان دبیرکل جمعیت هلال احمر خواستار خدمات‌دهی مناسب، بموقع و سریع به زلزله‌زدگان شد.

وی با اشاره به اینکه بنا به گزارش‌های دریافتی مردم از منزل خارج شده‌اند و بدون شک شب سرد و سختی را خواهند داشت، ادامه داد: خسارت وارده به بخش‌های مختلف از جمله منازل مسکونی توسط مسئولان و متولیان امر ارزیابی شود.

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر از امدادگران هلال احمر، تکنسین اورژانس 115، نیروهای آتش‌نشانی و دیگر دستگاه‌های عضو ستاد بحران، افزود: هلال احمر برای وارد کردن اقلام و کالاهای مورد نیاز احتمالی تدبیری بیندیشد.

تمام تأسیسات گردشگری در اختیار مردم قرار می‌گیرد

 ‌مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در پی وقوع زلزله در شهرستان دنا گفت: تمام تأسیسات گردشگری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی؛ زلزله سی سخت تاکنون ۳۲ مصدوم بر جای گذاشته است.

پرویز یزدان‌ افزود: خوشبختانه این زمین لرزه تاکنون تلفات جانی در پی نداشته است.

مصدوم بدحال نداشته ایم

وی تاکید کرد: وضعیت عمومی همه مصدومان زلزله خوب گزارش شده است و مصدوم بدحال نداشته ایم.

یزدان پناه ادامه داد: در حال حاضر کلیه دستگاه‌ها تا عادی شدن شرایط در حال آماده باش هستند.

محمدحسین نصیری راد در خصوص جاده یاسوج_ اصفهان گفت: زلزله موجب ریزش در این جاده شده بود اما مشکل رفع و تردد در جاده یاسوج_ اصفهان جریان دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص ریزش تونل گفت: ورودی یکی از تونل‌های جاده_ اصفهان ریزش کرده بود که سریع اقدام شد، ضمن اینکه ریزش تونل شدید نبوده است.

تمام راه‌های ارتباطی سی‌سخت و بویراحمد باز  است

وی خاطرنشان کرد: تمام راه‌های ارتباطی سی‌سخت و بویراحمد باز و تردد در همه راه‌های استان روان است.

خسارت۶۰ درصد منازل مسکونی

عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته تاکنون بیش از ۶۰ درصد منازل مسکونی شهرستان دنا در پی این زمین‌لرزه آسیب دیدند و سکونت در این منازل غیر ممکن است.

وی اظهارکرد: شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا بیشترین خسارات را داشت.

فرمانده سپاه فتح گفت: از زمان وقع زلزله به همراه استاندار وارد شهر شدیم همه آمبولانس  هایی که متعلق به سپاه بود را به شهر اعزام کردیم که هم اکنون نیز در بخش های مختلف سی سخت مستقر و در حال خدمات رسانی هستند.

 خرمدل افزود: مجموعه گردان های امام حسین هم اکنون در حالت اماده باش هستند امنیت ورود و خروج شهر را کنترل می کنند، اکیپی نیز به شیراز اعزام شده است که چادرهای مورد نیاز برای اسکان را وارد استان کنند، انبارهایی که در نقاط مختلف استان داریم آماده کردیم که در صورت ورود به وضعیت جدی تر هر چقدر امکانات داریم وارد شهر کنیم.

مردم  وارد شهر سی سخت نشوند

وی افزود: سپاه استان های همجوار نیز آماده کمک رسانی هستند، اوضاع کاملا تحت کنترل است،

فرمانده سپاه فتح افزود: در مردم درخواست داریم که وارد شهر سی سخت نشوند که نیروهای امدادی بتوانند کارشان را سریع تر انجام دهند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به محض رخ دادن زلزله در ساعت ۲۲و ۵ دقیقه به همراه اعضای شورای تامین و فرمانده سپاه فتح به سمت شهر سی سخت حرکت کردیم و مسئولان شهر از جمله مدیریت بحران شهرستان، امام جمعه و شورای تامین شهرستان نیز حضور داشتند که همه ورودی های شهر را کنترل کرده بودند.

وی گفت: تا کنون ۳۰ نفر مصدوم شده اند و چند نفر به مراقبت های بیشتری نیاز دارند، برخی دیگر از مصدومان نیز در خود شهر سی سخت تحت درمان قرار گرفتند.

کلانتری گفت: تعدادی از خانه ها دچار خسارت شده اند، گروه های امداد و گروه های ارزیاب آمادگی دارند به مردم خدمات رسانی کنند،در شهر سی سخت تعدادی از خانواده ها استرس و ترس دارند که سعی کردیم یک اردوگاه موقت را با همه امکانات راه اندازی کنیم.

هم اکنون اتصال برق،آب و گاز برقرار است

استاندار افزود: هم اکنون اتصال برق،آب و گاز برقرار است و مشکلی وجود ندارد اما طبیعتا خسارت هایی به مردم وارد شده است و فردا در سریع ترین زمان ممکن گروه های ازریابی وراد می شوند و حتما خسارت براورد و طبق قانون تامین خواهد شد.

همه پای کار هستند

 وی افزود: با مسئولان کشوری از جمله هلال احمر ، مدیریت بحران کشور هماهنگی های لازم انجام شده است که امکاناتی که نیاز است تامین شود، سپاه، بسیج، هلال احمر، نیروی انتظامی همه پای کار هستند.

وی افزود: مردم باید به چند نکته توجه کنند تردد به شهر سی سخت در حال ایجاد مشکل است از هم استانی های عزیز درخواست دارم بدون دلیل وارد شهر نشوند، کار امداد رسانی با مشکل مواجهه می شود.

کلانتری گفت: اگر جایی نیاز به حضور مردم باشد خودمان اعلام می کنیم، جاده لغزنده است ممکن است در محورها نیز تصادفاتی رخ دهد، آرامش مردم سی سخت را مد نظر قرار دهیم که استرس و نگرانی مضاعفی وارد نشود.

تلفات جانی نداشته ایم

کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: خوشبختانه زلزله شب گذشته در شهر سی‌سخت تلفات جانی نداشته است.

وی با بیان اینکه ستاد بحران را در شهر سی‌سخت تشکیل خواهیم داد تا به ارزیابی میزان خسارت‌ها پرداخته شود افزود: در حال حاضر آب و برق و گاز این شهر مشکلی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در روستاها نیز زلزله خرابی‌هایی به بار آورده اما خوشبختانه تلفات جانی نداشته‌ایم.

طبق اخرین خبرها ،زلزله سی سخت تاکنون باعث مصدوم شدن بیش از ۴۰ نفرشده است خوشبختانه حادثه تا کنون خسارت جانی به دنبال نداشته است.

روابط عمومی استانداری استان اعلام کرد ،نظر به وقوع زلزله دیشب ،به اطلاع می رساند : کلیه ادارات شهرستان دنا به استثنا واحد های عملیاتی امروز پنج شنبه سی ام بهمن ماه تعطیل و شهرستان بویراحمد نیز با دو ساعت تاخیر در محل کار حاضر باشند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها