نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. دى 1399 - 14:58
با وجود قول های مسئولین هنوز خبری از اتمام پروژه "پردیس هنری" گچساران نیست که باتوجه به شرایط نامناسب بودجه ای و اقتصادی، یعنی باید به جای جشن افتتاح به فکر مرثیه سرایی برای ناتمام مانده چنین پروژه هایی در استان باشیم؟!.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سالهاست که پروژه های بسیاری در کهگیلویه و بویراحمد نیمه کاره رها شده اند که مسئولین به جای تکمیل و بهره برداری به موقع از آنها بازهم پروژه های تازه ای را تعریف و کلنگ زنی می کنند!، هرچند افتتاح و گشایش طرح ­های مختلف فرهنگی، عمرانی،صنعتی،کشاورزی و زیربنایی موجب امیدواری مردم خواهد شد اما باید توجه داشت که بی توجهی به خواسته های واقعی مردم در اتمام پروژه های نیمه تمام هم می­ تواند به جای ایجاد حس اعتماد به مسئولین، نتیجه عکس نیز به دنبال داشته باشد.

مشکلات پروژه های نیمه تمام

بنابراین کم نیستند پروژه هایی که در سنوات گذشته کلنگ احداث شان به زمین خورده تا بخشی از کمبودها و معضلات شهروندان در عرصه های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی را مرتفع کنند،اما متاسفانه پس از گذشت سال ها نیز خبری از اجرا و یا اتمام پروژه ها در دست نیست که می توان گفت از جمله آسیب هایی است که به وضوع در کهگیلویه و بویراحمد دیده می شود.

با این تفاسیر، اگر به طرح های حوزه فرهنگ و هنر در گچساران نگاه کنیم،طرح بزرگ "پردیس هنری" از مطالبات جدی اهالی فرهنگ و هنر در این شهرستان بوده که علی رغم وعده های بسیاری ازمسئولین در بهره برداری سریع از این پروژه، هنوز هم نیمه کاره مانده است و به حسرتی برای شهروندان و دوستداران فرهنگ و هنر تبدیل شده است.

پردیس هنری گچساران

این درحالی است که "تاجگردون" ،نماینده سابق گچساران و باشت در مجلس در بازديدی که اواخر مهرماه 96 از این پروژه داشت بیان کرده بوده که اين پروژه در زمينی به مساحت 10 هزار متر مربع با زيربنای 6 هزار متر مربع در حال اجرا و اعتبار اين پروژه عمرانی 140 ميليارد ريال است که سالن‌های موسيقی، پلاتو، نگارخانه، گالری، موزه، سينما، گيم نت، كافی نت، كنفرانس، كتابخانه تخصصی و سالن اجتماعات از بخش‌های مهم پيش بينی شده در این پروژه است.

اگرچه وی درادامه تصريح كرده بود که با تكميل و بهره برداری از اين طرح نياز به فضاهای فرهنگی برای هنرمندان اين شهرستان تا 50 سال آينده تأمين خواهد شد، اما با وجود كمبود امكانات هنرمندان گچسارانی تاكنون در سطح كشور خوش درخشيده‌اند.

وعده تاجگردون

بنابراین تاجگردون در آن موقع از پيشرفت فيزيكی 25 درصدی پروژه یاد کرده و گفته بود که عمليات اجرايی اين طرح فرهنگی و هنری در سال جاری(96) آغاز شده که تا پايان سال 97 به بهره برداری خواهد رسيد؛گچساران تاكنون هنرمندان مطرحی را در عرصه ملی و بين المللی معرفی كرده كه نبود يک چنين پرديس هنری از نقاط ضعف هنر اين شهرستان بوده است.

باین وجود نیز مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد در آیین کلنگ زنی از این طرح نیز بیان کرده بود برخی شهرهای استان از نظر اماکن فرهنگی فقیر و از داشتن زیرساخت‌های مناسب محروم هستند و گچساران با همه ظرفیت‌های فرهنگی و به رغم نقش مهمی که در اقتصاد کشور دارد، فاقد مجتمع‌های فرهنگی و هنری است.

وضعیت نامناسب مالی

دهبانی‌پور اضافه کرده بود که گچساران نسبت به شهرهای کلان استان از نظر داشتن مجتمع‌های فرهنگی و هنری محروم است و مجتمع هنری پردیس گچساران نیز در شرایطی کلنگ‌زنی می‌شود که در وضعیت مالی نامناسبی قرار داریم.

وی نیز تصریح کرده بود امیدوارم پروژه احداث پردیس هنری دچار فرایند زمانی نشود، مردم گچساران، مردمی سخت‌کوش، علاقمند و با سلیقه نسبت به هنر هستند، مردم این شهرستان با همه محدودیت‌ها در زمینه هنری می‌درخشند که امیدواریم بتوانیم در زمان مقرر پیش‌بینی شده توسط کارشناسان، این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

تیم همراه و هماهنگ!

با این وجود رئیس فرهنگ و ارشاد گچساران در آغاز عملیات اجرایی این پروژه گفته بود که احداث پردیس هنری در گچساران یک ضرورت به جای مانده از قبل است که روز به روز نیاز به آن بیش تر احساس می شد و برای عملیاتی کردن این پردیس نیازمند تیمی همراه و هماهنگ بودیم ولی متأسفانه نبود چنین تیمی مانع از تحقق هدفمان می شد.

غفلت بزرگ!

نوروزی  درادامه افزوده بود سال ها به عنوان یک هنرمند، عدم وجود پردیس هنری در گچساران را حس می کردم و این موضوع برایم تبدیل به دغدغه شده بود چرا که وجود چنین مکانی، بستر خدمات هنری و فرهنگی را فراهم می آورد،نمی خواهم منکر زحمات دوستان گذشته در این خصوص بشوم ولی به نظر بنده نسبت به این موضوع مهم غفلت شد.

وی بازهم توضیح داده بود که خوشبختانه در سالیان گذشته به سبب توجه مسئولین و نماینده محترم توانستیم موافقت های لازم در خصوص راه اندازی پردیس هنری را کسب کنیم که 17 بخش در طرح مطالعاتی پروژه پردیس پیشنهاد دادیم که از آن جمله سالن همایش، سینما، سینما تک، تئاتر، پلاتو، کتابخانه، موزه هنری، کنفرانس و مجموعه اداری است.

بهره برداری ظرف 18ماه

نوروزی افزوده بود که شاید مقداری شروع عملیات زمان بر بود اما دلیل این موضوع وسواس و دقتی بود که در معماری فرهنگ سرا و مجتمع های فرهنگی و هنری به خرج داده شد،اقتضای هر فعالیت هنری یک معماری خاص خود را می طلبد که باید با فضای هنری مربوطه همخوانی داشته باشد  وما تصورمان این است که ظرف ۱۸ ماه این ساختمان با شکل پیش بینی شده تحویل گردد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران نیز افزوده بود پردیس هنری گچساران هدیه ای  برای همه هنرمندان است و این پردیس کمکی می کند تا آینده ای درخشان در عرصه های فرهنگی و هنری داشته باشیم،این پردیس مهمان سرای بزرگ هنری شهر گچساران خواهد بود و به جرات می توانم بگویم نمونه ای به این شکل در استان و کشور نداریم به گونه ای که پردیس هنری گچساران دارای ۱۰ هزار متر مربع زمین، ۶ هزار متر زیر بنا و  8 سالن است و دسترسی به آن نیز به واسطه موقعیت مناسب برای همه شهروندان فراهم است.

جشن یا مرثیه؟

هرچند امروز آنچه برای مردم دیار بام نفت ایران مورد سؤال واقع شده این است که چرا این طرح پس از گذشت چند سال از آغاز عملیات اجرایی اش،همچنان در مسیر اتمام و بهره برداری قرار نگرفته است و با وجود قول های نماینده سابق گچساران و دیگر متولیان امر در فرهنگ و ارشاد استان و شهرستان هنوز خبری از اتمام آن نیست که باتوجه به شرایط نامناسب بودجه ای و اقتصادی، یعنی باید به جای جشن افتتاح به فکر مرثیه سرایی برای ناتمام مانده چنین پروژه هایی باشیم؟!.

اگرچه مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با رسانه ها در شهریورماه امسال از آغاز عملیات فاز دوم احداث  مجتمع پردیس فرهنگی هنری گچساران خبر می دهد و بیان می کند بعد از یک وقفه یک ساله  برای اجرای فاز دوم این طرح  مناقصه برگزار، پیمانکار انتخاب و عوامل اجرایی عملیات این طرح در چند روز آینده نیز آغاز می‌شود.

تخصیص 100درصدی اعتبارات

 نیک اقبالی درادامه افزوده بود تغییر طرح مجتمع و دکوراسیون داخلی موجب به وقفه افتادن عملیات اجرایی این طرح شد، امسال 45 میلیارد ریال از محل اعتبارات نفت برای احداث این مجمتع  هنری تخصیص داده شد که با تخصیص 100درصدی اعتبار این پروژه تا پایان سال پیشرفت خوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پروژه مجتمع پردیس فرهنگی هنری گچساران هم اکنون 67درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفته بود که برای تکمیل مجتمع پردیس فرهنگی و هنری گچساران نیاز به 180 میلیارد ریال اعتبار است.

 مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز تصریح کرده که برای انجام فاز نخست این طرح ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و مجتمع پردیس هنری در زمینی به مساحت 10 هزار و 150 متر مربع و زیربنای 6 هزار و 500 متر مربع در دو ساختمان ۲ و ۳ طبقه در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرده بود که این ساختمان دارای  ۸ سالن از جمله  موسیقی، پلاتو، نگارخانه، گالری، موزه، سینما، گیم نت، کافی نت، کنفرانس، کتابخانه تخصصی، سینما تکس و سالن‌های ۱۵۰ و ۴۰۰ نفری است.

فرایند واگذاری به پیمانکار جدید

براین اساس،رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی گفته است کار و قرارداد پیمانکار فاز اول پروژه پردیس هنری سال گذشته به اتمام رسید و فرایند واگذاری به پیمانکار در فاز دوم نیز طی شد که اسفندماه سال گذشته نیز کار به پیمانکار جدید واگذار که می توانست کار را آغاز کند.

احساس نا امنی برای جذب اعتبارات

وی افزود: متاسفانه این پروژه همان روند پروژه های نیمه کاره را دنبال کرد و موضوعاتی همچون جذب پول ، اعتبار و جدیت در پیگیری امورات پروژه  از سوی پیمانکاران مطرح می شد،بنابراین بعد از رد اعتبار نامه "تاجگردون"به نوعی  احساس نا امنی برای تامین اعتبارات و بودجه ها نیز بوجود آمد که پیمانکار فاز دوم هم تاکنون شروع بکار نکرده است هرچند اداره فرهنگ و ارشاد گچساران، فرمانداری و هم راه و شهرسازی مرتب پیگیر هستیم که پیمانکار پروژه عملیات اجرایی فاز دوم را با جدیت آغاز کند.

نوروزی گفت:بنابراین موضوعاتی همچون نبود و کمبود اعتبارات لازم برای اجرای پروژه ها موضوعی است که دامن گیر بسیاری از پروژه های استان شده است که شاید خود بهانه ای برای پای کار نیامدن پیمانکاران باشد به هرحال اداره فرهنگ و ارشاد به عنوان یک بهره بردار است و راه و شهرسازی به عنوان مجری باید فرایند انتخاب و واگذاری به پیمانکار برعهده آنهاست.

70درصد پیشرفت فیزیکی

نوروزی درادامه تصریح کرد: بنابراین پروژه در فاز معماری داخلی است که  خود پروژه  تاکنون حدود 70درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که بایستی در فاز دوم  کفت پوش ،دیوار پوش، تجهیزات و باقی موارد نیز اجرا شوند.

آسیب بی نمایندگی!

وی درادامه گفت:امیدواریم بیشتر از این آسیب بی نمایندگی را نخوریم،به هرحال پروژه های گچساران متاثر از این رویداد هستند و این موضوع خواه و ناخواه در پیشرفت و کیفیت کار تاثیرخواهد داشت درحالی که حتی پروژه های دیگر هم همین شرایط را دارند و مبتلا به وضعیت کنونی هستند.

رئیس فرهنگ و ارشاد گچساران گفت:همینجا به آن نمایندگان مجلسی که مدعی بودند کارهای پروژه های گچساران را پیگیری و دنبال می کنند،عرض می کنم که مدیون مردم هستید و بایستی به جای شعار دادن کارها را پیش می بردید،در حالی که چندین ماه است که پروژه های ما راکد مانده است و هیچ گونه اتفاقی مثبتی هم نیافتاده است.

قربانی بلاتکلیفی!

وی افزود:بنابراین احساس می کنیم که "پردیس هنری" یک نیاز ضروری برای اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان است که خواستار توجه بیشتر مسئولین به پروژه های گچساران را داریم چرا که این پروژه ها سرمایه های ملی مملکت هستند و نباید قربانی بلاتکلیفی شوند.

براین اساس،همه آنچه در این گزارش گفته شد به معنای خرده گرفتن از تلاش های نماینده سابق گچساران، مسئولین استانی و شهرستانی نیست، بلکه هدف از یادآوری این مشکلات، برجسته کردن دوباره خواسته ­های واقعی مردم برای مسئولین این دیار نفتخیز است، چرا که یادآوری از وظایف ذاتی رسانه­ های مردمی است و امید است که مسئولان استان و به تبع شهرستان گام های جدی­ تری در تحقق پروژه ­های نیمه­ تمام بردارند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها