نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. آبان 1399 - 14:05
این روزها افزایش آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی در سایه بی توجهی برخی شهروندان ،بار دیگر موجی از نگرانی ها را در روزهای پاییزی بام نفت ایران به همراه داشته است هرچند با سرد شدن تدریجی هوا این ویروس مرگبار جولان بیشتری برای اعلام حضور هم پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،این روزها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نقشه کشورمان به رنگ قرمز نمایش داده می شودکه متاسفانه خبر از وضعیت بحرانی کرونا در بسیاری از شهرها و استان ها را می دهد، اگرچه هشدارهایی که از سوی متولیان امر بهداشت و درمان به طور مرتب تکرار می شود نیز حکایت از روزهای سخت کرونایی برای مردم را دارد.

بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی

هرچند بی توجهی به رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی کلید واژه مشترک کادر درمانی و مسئولین است که این روزها هم زیاد شنیده می شود اما گویی برای برخی شهروندان موضوعی بی اهمیت به نظر می رسد که با بی تفاوتی از کنار آن عبور می کنند و در این میان جان خود و دیگران را به مخاطره می اندازند.

براین اساس با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا از "14 آبانماه" به مدت ۱۰ روز محدودیت‌های شغلی جدیدی در مراکز ۲۵ استان و ۴۶ شهرستان جدید کشور اعمال شد که این محدودیت‌ها قرار است در مراکز استان‌ها،گروه‌های شغلی سه و چهار را در برگیرد و در ۴۶ شهرستان شامل محدودیت‌های گروه شغلی ۲ و ۳ و ۴ شود.

اعمال محدودیت های جدید

پیش از این هم روز اول آبان ماه  رئیس‌جمهور در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال محدودیت‌های شدید از روز ۵ آبان‌ماه به مدت یک هفته در ۴۳ شهرستان که با وضعیت بحرانی کرونا روبه‌رو هستند خبر داده بود که  این مقررات برای گروه مشاغل ۲، ۳ و ۴ تا 11 آبان ماه در نظر گرفته شده بود که این محدودیت‌ها و مقررات مجددا در ۴۳ شهرستان قبلی نیز تمدید شده است.

به این ترتیب با حساب ۴۳ شهرستان قبلی و ۴۶ شهرستان‌ جدید در مجموع ۸۹ شهرستان کشور محدودیت‌هایی کرونایی تا ۱۰ روز آینده اجرا می‌شود و در صورت لزوم تمدید هم خواهد شد،اگرچه رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این تصمیمات گفته بود که این تصمیمات نسبت به ٢۵ استان با شرایط خاص و برای ۴۶ شهرستان با شرایط متفاوت و مختلف اجرا می‌شود. 

اگرچه  حسن روحانی افزوده بود که 43 شهرستان قبلی که برای آنها محدودیت قائل شده بودیم، تمدید شد و برای ٢۵ مراکز استان تصمیماتی گرفته شد که از روز چهارشنبه 14آبان ماه تا جمعه بعد از آن به مدت ١٠ روز برای مراکز این استان‌ها اعمال می‌شود.

شرایط بحرانی گچساران

با این تفاسیر، با توجه به اعلام ۴۳ شهر بحرانی کرونا در کشور و قرار گرفتن نام شهرستان گچساران در این فهرست و پیرو دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت های شدیدی در این شهرستان هم اعمال شد که درگروه‌های شغلی دو، سه و چهار محدودیت هایی به تبع نیز ایجاد شده بود که این محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر در این شهرستان‌ها تمدید شده است.

رفتار غیرمسئولانه

این درحالی است که فرماندار گچساران رفتار غیرمسئولانه برخی شهروندان و شرایط جغرافیایی و محیطی را از مهمترین دلایل انتشار ویروس کرونا در این شهرستان برشمرده و افزوده است نیروهای شاغل در صنعت نفت که برخی به استان های همجوار برای خدمت سفر می کنند یکی از دلایل مهم تغییر وضعیت بیماری ویروس کرونا در این شهرستان بوده است.

خوانپایه نیز گفته که برخی از نیروهای شاغل در صنعت نفت ۲۰ روز برای انجام فعالیت شغلی به استان های مجاور سفر می کنند و۲۰ روز به گچساران بر می گردند،بنابراین قرار داشتن گچساران در مرز استان های خوزستان،بوشهر و فارس و مسافرانی که از زیرساخت های سوخت خودرو و عابر بانک ها استفاده می کنند از دیگر دلایل انتشار این بیماری است.

عوامل افزایش کرونا درگچساران

خوانپایه بازهم ادامه داده که قرار گرفتن در محور مواصلاتی، کارگران غیربومی و حمل و نقل کالا و شرکت های فعال از جمله سدچمشیر، پتروشیمی و صنعت نفت و شرکت های اقماری از جمله مواردی است که موجب افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان شده است.

خوانپایه افزوده برای جلوگیری از همه گیری این ویروس بایستی همگان دستورالعمل های بهداشتی و پروتکل ها را به درستی رعایت کنیم و از انتشار این ویروس تا جایی که امکان دارد جلوگیری کنیم که تاکنون تصمیم‌گیری های برای قطع این زنجیره گرفته شد که در این ارتباط یکی از موارد آن که تعطیلی بازار و صنوف بوده است.

انجام اقدامات شایسته

وی با بیان اینکه گچساران جز ۴۳شهرستان بحرانی اعلام شده که در این تصمیماتی اتخاذ شد، تصریح کرده که مبتلایان  شهرستان نسبت به جمعیت و میانگین کشوی خوب بوده است که  نشان دهنده اقدامات پیشگیری خوبی بوده است که انجام گرفت.

خوانپایه درادامه هم بیان کرده متاسفانه برخی ها این ویروس را عادی انگاری می کنند و پروتکل ها را رعایت نمی کنند،با توجه به اینکه بیش از هشت ماه از شیوع این بیماری می گذرد اما کادر درمان و بهداشت با همان نیروی انسانی قبلی در حال فعالیت و خدمات رسانی هستند و بایستی تلاش را دوچندان کنیم چرا که طولانی شدن این بیماری کادر درمان را خسته کرده است که می طلبد همگان برای کاهش بار از دوش کادر درمان همکاری داشته باشیم.

فرماندار گچساران در ادامه به اعمال محدودیت‌های کرونایی به مدت یک هفته دیگر گفته است بازار را تعطیل می کنیم اما متاسفانه در بخش دیگر از شهر در حال فعالیت هستند،ما باید به منافع مردم فکر کنیم و براساس دستور العمل و پروتکل ها عمل کنیم تا از این شرایط عبور کنیم.

وی بیان کرده است مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاههای زنجیره ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی ها و داروخانه ها طی این مدت باز هستند و می توانند به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند.

شمار مبتلایان به کرونا

بنابراین علی خوانپایه روز 13آبان ماه در نشست اضطراری ستاد مقابله با بیماری کرونا گچساران که با حضور استاندار برگزار شده بود، گفته بود از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد 6 هزار و 544تست کرونا از بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا دریافت شده که از مجموع نمونه تست های دریافت شده از افراد مبتلا و مشکوک به کرونا متاسفانه بیش از 2 هزار نفر و 257 نفر در این شهرستان معادل 35درصد به این ویروس مبتلا شده اند.

فرماندار گچساران افزوده بود که گچساران جزء43 شهرستانی بحرانی کشور در زمینه بیماری کرونا قرار گرفته است و  در این زمینه تمهیداتی اتخاذ شده که با توجه به شرایط بحرانی گچساران و افزایش شمار افراد مبتلا و مرگ و میر محدودیت های کرونایی مجددا به مدت یک هفته در این شهرستان اعمال شد.

فوتی ها بالاتر از میانگین استان

خوانپایه با بیان اینکه متاسفانه شاخص فوتی های ناشی از کرونا در گچساران بالاتر از میانگین استان است، هم گفته بود شاخص فوتی های ناشی از کرونا در گچساران 2.6دهم درصد رسیده در حالی که در استان 2.3دهم درصد است،از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون 59 نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند که این آمار از میانگین فوتی ها در استان بیشتر است.

با این وجود، استاندار کهگیلویه و بویراحمد صبح 13آبان ماه به گچساران سفر کرد و علاوه بر حضور در نشست اضطراری ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تصمیمات و تمهیدات لازم را اتخاذ و دستورات لازم برای رفع نیازمندی ها و مشکلات بهداشت و درمان و تجهیزات بیمارستانی بیمارستان ها و مراکز درمانی شهرستان را صادر کرد.

تصمیمات استاندار

کلانتری در ادامه این سفر یک روزه با حضور در بیمارستان شهید رجایی این شهرستان ،از پزشکان،پرستاران و کادر درمانی  تقدیر کرد و کادر درمان و بهداشت را حافظان و خط مقدم سلامت مردم خواند و خاطر نشان کرد : همه تجهیزات و امکانات لازم برای کمک به کادر درمان ،پزشکان و پرستاران به کار بستیم.

در ادامه نیز رئیس پلیس راهور گچساران از اعمال محدودیت تردد وسایط نقلیه به مرکز شهر دوگنبدان خبر داده و گفته است با توجه به شرایط و وضعیت قرمز ویروس کرونا در شهرستان گچساران از پنج شنبه 15آبانماه 99 از ساعت ۱۶ عصر الی ۲۱ شب تردد هرگونه وسیله نقلیه به مرکز شهر دوگنبدان ممنوع خواهد بود.

ورود ممنوع

حسینی راد درادامه بیان کرده که این محدودیت تا اطلاع بعدی همچنان ادامه خواهد داشت وامیدواریم شهروندان عزیز در این راستا همکاری لازم را با مجموعه خدوم پلیس راهورشهرستان  داشته باشند.

توصیه های مسئولان بهداشت

هرچند آرین غلامیان،مدیرشبکه بهداشت و درمان گچساران در خصوص اقدامات این شبکه در بحث مقابله با کرونا گفت:از اول شروع ویروس منحوس کرونا، غربالگری و اقدامات پیشگیرانه به اشکال مختلف مثل انجام تست های تشخیصی ،تشکیل کارگروه های مختلف درمان ،آموزش ،پشتیبانی و نیز بازدید از زندان ، ادارات و نمونه گیری مثل دادگستری و آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها با جدیت صورت گرفت.

وی افزود:با توجه به جلساتی که تاکنون در ستاد شهرستانی کرونا برگزار شده است و همچنین تدابیر جدید در مورد ادامه روند پیشگیرانه و ادامه برنامه های قبل نیز با قدرت و جدیت بیشتری در شهرستان دنبال و پی گیری می شود.

غلامیان در ادامه تصریح کرد:ایراداتی بعضا هم ممکن است در حسن اجرای مصوبات جلسات ستاد کرونا هم باشد و اما انتظاراتی که از ادارات و سازمان ها در جهت اجرای درست مصوبات وجود دارد اینکه حتما باید در موج سوم کرونا به این مصوبات توجه شود و نباید به سادگی از کنارموارد گذشت.

رئیس بهداشت و درمان گچساران در ادامه گفت:در بحث توصیه به شهروندان فقط می توانم به تاکید هرچه بیشتر در رعایت توصیه های بهداشتی و همچنین تذکر جدی در مورد موج جدید کرونا اشاره کنم.

وی افزود:اینکه با توجه به فصل پاییز و همچنین فصل سرما و مواجه شدن با آنفلوانزا و تداخل علایم و بروز مشکلات دیگر،رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

غلامیان در ادامه تصریح کرد:توصیه دیگر اینکه با همه گیری کرونا در خانواده ها اگه مسئله قرنطینه و موارد بهداشتی به خوبی رعایت نشود، خطرات زیادی جامعه را تهدید خواهد کرد که شهروندان عزیز می توانند با جدی گرفتن توصیه ها و رعایت مسائل بهداشتی  به سیستم بهداشت و درمان و جامعه کمک کنند.

بنابراین مدتهاست که آژیر قرمز و شرایط بحرانی سلامت در بام نفت ایران به صدا درآمده است،درحالی که بسیاری از افرادی که ناخواسته به دام بیماری کرونا افتادند روزها و دقایق طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتند، لحظاتی که بنا به اظهارات خودشان فکر نمی کردند که روزی کرونا گریبان شان را بگیرد و به این اندازه هم سخت باشد که صد البته از خانه ماندن و سپری کردن اوقات در منزل که برای برخی صرفا گله و شکایت به همراه دارد، بسیار سخت تر بوده است.

تدابیر بهتر

بر اساس آنچه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده است این روزها تعداد مبتلایان و فوتی ها در استان اضافه شده و شاید این آمار در روزهای آینده نیز شدت بگیرد، موضوعی که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس منحوس بازهم تدابیر و راهکارهای مناسب تری اندیشیده شود.

 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها