نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. آبان 1399 - 11:57
مروری بر تغییرات صورت گرفته در سطح دستگاه قضا کهگیلویه و بویراحمد،همان دوخصیصه جوان بودن و علمی بودن در انتصاب ها را نشان می دهد که به نوعی مهمترین ویژگی این انتصابات " جوانگرایی " بوده که به نظر می رسد رئیس کل دادگستری استان توجه ویژه ای به فعالیت مدیران جوان جهادی و نخبه در مسئولیت های مختلف را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب  آیت الله "سیدابراهیم رئیسی" به ریاست قوه قضائیه خواستار آن شدند که"گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادی های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون در رأس برنامه‌ها" قرار گیرد، موضوعی که پیش از این نیز به‌عنوان یک مطالبه‌ مهم رهبری انفلاب از قوه‌ قضاییه مطرح شده بود.

با تعیین رئیس جدید قوه‌ قضاییه که به گفته رهبر انقلاب "ایشان هم در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در عرصه‌ی قضائی برخوردار است"، این قوه و شخص رئیس باید به سیاست و راهبرد احیای حقوق عامه توجه ویژه­‌ای داشته باشد و به این مسئله توجه کند که "گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادی­های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدف های قوه‌ قضاییه در قانون اساسی است در رأس برنامه‌ها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه‌ قضاییه در حوادث و منازعات خواهد شد.(متن حکم انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی؛ 16اسفند97)


تحقق امر عدالت

قانون اساسی در مقدمه، اصل ۶۱ و ۱۵۶ و ۱۷۳، قوه‌ قضاییه را مکرر در مکرر ملزم به تحقق امر عدالت، ظرفیت‌سازی به عنوان ملجاء تظلم­‌خواهی و تضمین آزادی­‌های فردی و حقوق عامه می­‌کندکه این الزامات قانونی که خواسته‌ عمومی مردم در طول چهل سال گذشته است باید در ردیف سیاست‌های فوری قوه‌ قضاییه قرار گیرد تا این باور برای آحاد ملت ایجاد شود که قوه‌ قضاییه همان دستگاه عدالت و پشتیبان حقوق و آزادی­‌های مشروع آن‌هاست، حقوق و خسارت آن‌ها را از هر فرد اعم از اینکه فردی ذی­‌نفوذ یا از جمله مقامات حکومتی باشد می­‌ستاند و نهادی کارآمد برای مبارزه با فساداست.

احیاء و استیفای حقوق عامه

مقام معظم رهبری نیز مکرر این سیاست را به نظام قضائی توصیه و در قالب اسناد حقوقی ابلاغ کرده و بیان داشته­‌اند: "احیاء و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم از وظایف مهم قوه‌ قضاییه است و این قوه باید پرچم‌دار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.(دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ قضاییه با رهبر انقلاب؛ 12تیرماه96(

استواری دادگستری بر فقه اسلامی

با این تفاسیر ،آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همایش قوه قضائیه که در تیرماه 98 برگزار شد، گفته بود: تمام تلاش‌های صورت گرفته در سالهای اخیر قوه قضائیه را ارج می نهیم. امید است همه قضات در این چهل سال تلاش کرده و خدمت با اخلاص کرده باشند.چنانچه رهبری فرمودند استوار بودن دادگستری بر فقه اسلامی باید رقم بخورد. تلاش‌هایی که در یک سال اخیر انجام شده است برای ارتقای دستگاه قضا تلاشی دارای اجر و پاداش الهی است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرده بود:با همه تلاش‌هایی که تا کنون انجام شده در گام دوم انقلاب باید تحولی در خور صورت گیرد.کار دستگاه قضا نسبت به پرونده‌های که روی میز قضات است دارای پیچیدگی است. امروز فقه در جامعه حکومت می‌کند و با حکومت فقه سوالاتی مطرح می‌شود البته حوزه‌های علمیه در رابطه با پاسخگویی به این سوالات ناتوان نیستند.

کار دستگاه قضا با علم و دانش

وی در بخش دیگری از سخنانش دستگاه قضا را نهادی پویا دانست و گفته بود: دستگاه قضا به هیچ وجه نباید رابطه خود با نهادهای علمی را قطع کند. ملای مذهب باید تأمین کننده نیروی انسانی قوه قضائیه باشد.سر و کار قوه قضائیه با علم و دانش است و باید ارتباط خود را با نهاد علمی حفظ کند.

وی در ادامه به سلامت در دستگاه قضائی اشاره و تصریح کرده بود: ارتقای سلامت در تمامی دستگاه‌ها مهم است. نقش اول در این رابطه مربوط به تک تک همکاران است تا هیچ کاستی را در دستگاه قضائی برنتابند.

لزوم افزایش سرمایه اجتماعی

وی ادامه داد: وظیفه داریم سلامت دستگاه‌های اجرایی کشور را هم دنبال کنیم. سرمایه اجتماعی مساله مهمی برای نظام و کشور است. سرمایه اجتماعی از سرمایه‌های بی بدیل است. قضاوت مردم و گره گشایی از کار مردم شعار نیست. رهبر انقلاب و مسئولان نظام قطعاً مردم را باور دارند. رهبری بارها پس از اعلام گزارش عملکرد می‌گفتند خروجی چیست؟ نگاه مردم چیست؟.

وی نیز گفته بود: تنها گزارش دادن یک سخنگو یا مدیر کل دادگستری‌های استان‌ها کافی نیست. اگر سرمایه اجتماعی قوه قضائیه اضافه شود این موضوع به سبد نظام افزود می‌شود.با این حال وی مردم را مهم‌ترین مؤلفه قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفته بود: بی توجهی می‌تواند این سرمایه نظام را بکاهد.

این درحالی است که در اواخر مرداد ماه 98طی حکمی از سوی آیت‌الله رئیسی "حسن نگین‌تاجی" به عنوان رئیس‌ کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب، که چند روز بعد نیز  آئین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با حضور حجت الاسلام "محسنی اژه ای" در یاسوج برگزار می شود و از خدمات "حجت الاسلام مزارعی" رئیس‌ کل سابق دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تقدیر به عمل می آید.

هرچه بود خوبی بود

جدای از این موارد استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخشی از اظهاراتش در این آیین گفت: در خصوص عملکرد حجت الاسلام مزارعی و مجموعه قضائی استان باید بگویم وضعیت امنیت استان در سطح بندی ، سطح اول هستیم .نعمت امنیت و سلامت مورد عنایت بزرگان بوده به گونه ای که آن را مترادف با اهمیت اکسیژن برای زندگی می دانند.

کلانتری ادامه داد:حجت الاسلام مزارعی با آمادگی کامل و داشتن توصیه هایی مهم در جلسات مشترکی که داشتیم حضور داشت،من نمی خواهم وارد مسائل قضائی بشوم چرا که قاضی در صدور حکم مستقل است اما این موضوع نافی تعامل نمی شود.اما در خصوص این مراسم معمولا پشت سر کسی که در حال تودیع است بد نمی گویند اما من می خواهم بگویم بدی ندیدم و هر چه بود خوبی است.

پدری برای مجموعه قضائی استان

هرچند در ابتدای این مراسم معاون قضائی و برنامه ریزی استان ، ضمن برشمردن خدمات با ارزش حجت الاسلام مزارعی وی را به عنوان پدری دلسوز برای مجموعه قضائی استان برشمرده بود.

اگرچه رئیس کل سابق دادگستری استان در این آیین نیز گفته بود که در دوران مدیریتم در استان ،تلاشم در جهت ارتقاء جایگاه همکاران و دادگستری استان در کشور بوده است ،خدمت در این استان از دوران شیرین خدمتم بود و در طول بیش از 4 سالی که در خدمت مردم کهگیلویه و بویراحمد بودم بارها بخاطر محرومیت استان، اشکم درآمد و ازمردم استان طلب حلالیت دارم.

با این اوصاف نگین تاجی،رئیس کل جدید دادگستری استان در بخشی از اظهاراتش اینگونه بیان می کند که در برخورد با مفاسد اقتصادی هیچ خط قرمزی را لحاظ نخواهیم کرد، دانه درشت‌ها که از آنها با عنوان مجرمان یقه سفید از آنها یاد می‌شود بدانند دستگاه قضایی با کسی تعارف ندارد و هیچ حاشیه امنی برای کسی وجود ندارد.

من را به مهربانی می‌شناسند

وی ادامه می دهد: بعضی من را به مهربانی می‌شناسند ولی به قول حضرت آیت الله رئیسی مهربانی هیچ منافاتی با قاطعیت در عمل ندارد و این وظیفه قوه قضاییه و خواسته و مطالبه عمومی برخورد قاطعانه و شجاعانه است به گونه‌ای که به قول رهبر انقلاب برکات عمل مشهود باشد نه یک مبارزه ظاهری و شعارگونه و تظاهرگونه.

وی در ادامه هم بیان می کند که گردن کلفت‌ها و دانه درشت‌ها اجازه ورود به نخبگان و سرمایه گذاران واقعی نمی‌دهند، در حالی که مبارزه صادقانه ما با امر مبارزه با فساد جوانان را امیدوار می‌کند.

آمدم برای مردم کار کنم

این درحالی است که اولین نشست رئیس کل جدید دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضای شورای قضایی در دهم شهریور ماه 98برگزار می شود که در این نشست نیز بیان کرده بودکه  آمدم برای مردم کار کنم و هدفم اشغال یک پست نبود بنده همان آقای نگین تاجی هستم که با شما ومردم دوست هستم و هدفم ایجاد یک فضای دوستی صداقت و مهربانی است که در مجموعه ایجاد شود .

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تقسیم بندی استان را ناشی از نگاه های غیر منصف دانست و بیان کرده بود: اگر انسان صادق باشد وبه خدا توکل کند فخر نفروشند موفق می شود همه ی انسانها قابل احترام هستند و کار متعلق به همه ی ما است و خیلی مسخره است  که بگویند کهگیلویه ای یا  بویر احمدی ! این نگاهها متأسفانه هنوز وجود دارد.

پاک دستی ، توانایی کار،تخصص و علم دراولویت

نگین تاجی افزود: حتی افراد غیر بومی که تخصصش بیشتر از من بود اولویت دارد اولویت؛ پاک دستی ، توانایی کار،تخصص و علم است، ما با افرادی کار می کنیم که برای مردم کارمی  کنند.کسی که نخبه و کارش ویژه است اگر جایی که کار می کند هم پایش لنگید نباید نبوغ او را نابود کنیم برای اینکه آن نبوغ باعث می شود خدمت بسیار زیادی برای مردم انجام شود.

بنابراین نگین تاجی در معارفه رئیس جدید دادگستری دنا نیز به بیان بخشی از دیدار خود با ریاست قوه قضائیه به انتخاب افراد برای مناصب قضایی اشاره کرد و گفته بود "از حضرت آیت الله رئیسی درخواست کردم که اجازه فرمایند 2خصیصه جوان بودن و علمی بودن را در انتصابها مورد نظر قرار دهم".

هرچند فاتحی ،معاون قضایی دادگستری استان در آین تکریم رئیس دادگستری گچساران نیز گفته بود: برخلاف سالهای قبل حضور دادستان‌ها و معاونین پیشگیری در بحث امتیاز عملکرد خدمات الکترونیک قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، استان اول است، با توجه به زیرساخت‌های ضعیف مخابراتی در استان، در بخش خدمات الکترونیک قضایی هم در رتبه اول قرار داریم.

فاتحی در زمینه خروجی پرونده‌ها در دادسرای استان نیز اظهار کرده بود: در این زمینه نیز در رتبه اول تا سوم کشور قرار داریم که همه این توفیقات حاصل تلاش و مجاهدت همکاران قضایی و اداری خاصه همکاران اداری است.

بنابراین امروز نزدیک به 15ماه از انتصاب "حسن نگین تاجی" بر ریاست دادگستری کهگیلویه و بویراحمد می گذرد  که بدون شک انتظارات مردم از دستگاه قضایی استان ،هماهنگی با سیاست ها و برنامه های مردم محور و فساد ستیز آیت الله رئیسی در راس قوه قضاییه خواهد بود.

با توجه به این موضوع نیز رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمددر خصوص عملکرد یک ساله خود(24مهرماه99) مواردی را مطرح کرد و گفت: کسب عملکرد ۱۷۹۱+ در مجموع واحد های قضایی استان طی مدت حضور یکساله مدیریت جدید دادگستری و در نتیجه افزایش ۸۰۷۵ مورد نسبت به مدت مشابه یکساله قبل (ارتقاء عملکرد از مقدار ۶۲۸۴- به مقدار ۱۷۹۱+ و در نتیجه افزایش ۸۰۷۵ موردی) را شاهد بوده ایم.

نگین تاجی افزود:در یک سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، افزایش میزان خروجی پرونده در مجموع واحد های قضایی استان به میزان ۶۳۷۶ فقره را داشته ایم . (افزایش خروجی از تعداد ۱۴۵۰۹۷ فقره به ۱۵۱۴۷۳ فقره پرونده).

وی ادامه داد : قریب به ۹۲ درصد از پرونده های معوقه بدون ورود مجدد و بدون احتساب اجرای احکام(پرونده های قبل از 97/10/1 ) مشمول دستورالعمل رئیس قوه قضائیه.( کاهش تعداد پرونده های معوق از ۵۰۰۶ پرونده به ۴۱۷ پرونده) مختومه شده است.

رتبه سوم تا پنجم کشوری

قاضی القضات کهگیلویه و بویراحمد افزود:در این مدت یک سال قریب به ۷۲ درصد از پرونده های معوقه بدون ورود مجدد با احتساب اجرای احکام (پرونده های قبل از ۱/ ۷ / ۹۸ ) مشمول دستورالعمل رئیس محترم قوه قضائیه ، مختومه شده است که این به معنی کاهش تعداد پرونده های معوق از ۹۲۰۷ پرونده به ۲۶۱۵ پرونده است.

رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد از ابلاغ ۹۴ درصد اوراق قضایی به صورت الکترونیک خبر داد و افزود : دادگستری استان در این شاخص توانست رتبه سوم تا پنجم کشوری در طول این مدت را کسب کند ضمن اینکه در این مدت شاهد افزایش میزان ابلاغ الکترونیک از ۸۹ درصد به ۹۴ درصد و در نتیجه افزایش ۵ درصدی ابلاغ الکترونیک نسبت به مدت مشابه یکسال قبل بوده ایم.

کسب رتبه اول کشوری

نگین تاجی در خصوص برخی از عملکرد دوره یک ساله مدیریت خود به ارائه آماری پرداخت و گفت : در این مدت " افزایش تعداد ۷۷۵۲۳۴ امتیاز عملکرد اداری و قضایی ، افزایش ۱۵ درصدی در راستای استفاده بهینه از فناوری های نوین ، کسب رتبه های اول تا سوم کشوری دادسراهای استان در رابطه با میانگین خروجی ۱۵۰ پرونده به ازای هر شعبه در طول این مدت و در نتیجه کسب عملکرد ۱۰۰۱+ در پایان مرداد ماه ۹۹ و افزایش ۷۸ درصدی عملکرد نسبت به مدت مشابه یکسال قبل ، کسب رتبه اول کشوری از منظر کمترین میزان مانده پرونده به ازای هر شعبه در دادگاه انقلاب استان ، کسب رتبه پنجم کشوری از نظر کمترین میزان مانده پرونده به ازای هر شعبه در شعب تجدید نظر و دادگاه کیفری یک استان " از جمله اقدامات دادگستری استان بوده است .

نگین تاجی ، افزایش میانگین خروجی در دادگاه های کیفری ۲ مرکز استان به قریب ۲۰۰ فقره پرونده به ازای هرشعبه ، افزایش میانگین خروجی دادگاه های حقوقی به قریب ۱۵۰ فقره پرونده به ازای هرشعبه ، افزایش میانگین خروجی دادگاه های تجدید نظر استان به ۱۸۰ فقره پرونده به ازای هرشعبه ، افزایش میزان خروجی پرونده در دادگاه های تجدید نظر استان به میزان ۲۰۵۶ فقره پرونده و درنتیجه افزایش ۱۹ درصدی مختومه را از دیگر عملکرد آماری در مدت حضور یکساله رییس کل جدید دادگستری استان نسبت به مدت مشابه یکساله قبل عنوان کرد.

وی در ادامه به کتابخانه دادگستری با ۴ الی ۵ هزار جلد کتاب، اشاره کرد و گفت: بیش از ۲ هزار جلد کتاب در حوزه های تربیتی و سایر کتاب های حقوقی وجود دارد.

تشکیل نشست های علمی

نگین تاجی در خصوص نشست های قضایی و علمی  برای رسیدگی به ابهامات پرونده توضیحاتی ارائه داد و گفت:  با وجود کرونا به اندازه چند سال گذشته این نشست های علمی تشکیل شده و از جدیدترین نظریات و آرای حقوقی استفاده می شود.

جلوگیری از تعطیلی 30کارخانه

وی به سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیش از ۳۰ کارخانه از تعطیلی آنها جلوگیری شد.

رئیس دادگستری استان در بخش پایانی گزارش عملکردی آماری از فعالیت های یک ساله خود گفت  : در راستای عملیات مربوط به آرشیو الکترونیک در این مدت ، تعداد ۴۸۸۳۳ پرونده مورد بررسی مجدد ، تعداد ۴۱۷۲۶ پرونده رفع ایراد شده، تعداد ۳۷۹۳۰ مورد ثبت سیستم، تعداد ۱۵۲۵۱ پرونده پالایش و تعداد ۸۴۶۴۵ مورد اسکن پرونده صورت گرفته است. 


 

توجه به مدیران جهادی و نخبه

بنابراین از آغاز ریاست نگین تاجی بر دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بیش از 14ماه می‌گذرد و حالا تقریبا هفته و یا ماهی نیست که انتصاب تازه ای از مسئولین قضایی در سطح این استان را شاهد نباشیم. با این وجود مروری بر تغییرات صورت گرفته در سطح دستگاه قضایی استان ،همان دوخصیصه جوان بودن و علمی بودن در انتصاب ها را نشان می دهد که به نوعی مهمترین ویژگی این انتصابات " جوانگرایی و تخصص گرایی " بوده که به نظر می رسد رئیس کل دادگستری استان توجه ویژه ای به فعالیت مدیران جوان جهادی و نخبه در مسئولیت های مختلف این دستگاه قضایی را دارد.

این در حالی است که بازیار داستان سابق گچساران در آیینی گفته بود :خدا را شاکریم که در زمان حضور جناب" نگین تاجی" روند برخورد قاطع با ارازل و اوباش ،مخلان نظم و امنیت عمومی بیش از پیش سرعت گرفت و صیانت از اموال عمومی و اراضی ملی خاصه در حوزه بستر رودخانه ها، اراضی فصلی و دولتی بسیار نمود چشمگیری داشت.

بنابراین رئیس کل دادگستری استان در آیین تودیع رئیس دادگستری و دادستان گچساران اولویتش را در انتخاب مدیران در سطح استان  نخبه گزینی برشمرد و گفته بود: مدیر پشت میز نشین نمی خواهیم چرا که کار جهادی در دستگاه قضایی استان‌بسیار مشهود است.

براین اساس نیز ،حمید نادریان معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، علی پور احمدی بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب، قهرمانی رئیس دادگاه انقلاب یاسوج، حسین جعفری مهر معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، سید یحیی حسنی بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب ، آقای پرن دادرس دادگاه عمومی شهرستان بویراحمد، رهام دیانت رئیس دادگستری گچساران،حجت السلام محمدصدرا ادیبان دادستان گچساران ،سید مصطفی محمودی مقدم رئیس دادگستری شهرستان کهگیلویه،کریمی زاد رئیس دادگستری باشت، حجت الاسلام صادق انصاری پور رئیس جدید دادگستری چاروسا و...از انتصابات جدید در دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می روند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها