نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. ارديبهشت 1399 - 1:16
خانواده روشن قیاس، خانواده ای خدمت گذاربرای مردم و انقلاب بودند، اخلاق مرحوم سردار روشن قیاس شبیه اخلاق شهداء بود و بسیار انسان سازگار، اهل مقاومت، صبور و دارای خوشفکری عجیبی بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،احمد خورشیدی آزاد،از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص شخصیت برجسته مرحوم سردار "سلیمان روشن قیاس" گفت:بنده با مرحوم از سال های 54 و 55 رفیق بودم و همشهری و نیز به نوعی هم محله ای بودیم وی دانشجوی دانشگاه اصفهان بود و بنده هم دانشجوی دانشگاه شیراز.

وی افزود:با مرحوم روشن قیاس روابط دوستی و بعضا هم فعالیت های سیاسی داشتیم، وی در سال های 55 و 56که نهضت اسلامی با جدیت از سوی دانشگاه ها و حوزه ها دنبال می شد هم به این نهضت پیوست و در دانشگاه اصفهان جزو دانشجویان فعال و انقلابی بود.

خورشیدی آزاد در ادامه تصریح کرد: مرحوم روشن قیاس بیشتر فعالیت هایشان را با مهندس "سیف الله جشن ساز" انجام می دادند که در روشنگری و بعدها نیز بحث راه اندازی تظاهرات دانشجویی و ونیز توزیع اعلامیه نقش بارزی داشتند ،سال 56 هم در مسجد صاحب الزمان(عج) و نیز مسجد شهیدان از جمله گروه های انقلابی که فعالیت می کردند بیشتر از قشر دانشجویان بودند و مرحوم حاج سلیمان روشن قیاس فعالیت های موثری در این زمینه داشتند.

وی تصریح کرد:بنابراین بعدها هم منجر به این شد که فعالیت ها در رابطه با اعتصابات صنعت نفت دنبال شود، و  مرحوم هم جزو همان تیم اولیه بودند ؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به اصفهان  برگشتند که در چند ماه اول به سپاه و دادگاه انقلاب اسلامی برای دستگیری ساواکی ها و خائنین کمک می کردند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت:بعد از پیروزی انقلاب وی و آقای "جشن ساز "به گچساران برگشتند و سپاه و نیز اطلاعات سپاه را تشکیل دادند ،بعد هم ستاد مبارزه با مواد مخدر را تشکیل دادند که در همین راستا زندان را گسترش دادند و به ساختمان زندان و امور رفاهی زندانیان رسیدگی می کردند،به هرحال در تشکیل نهادهای انقلابی نقش بسزایی داشتند.

خورشیدی آزاد درادامه اظهارکرد: مرحوم روشن قیاس  اخلاقی بسیار ویژه و شاد داشتند و انسانی بسیار مثبتی بودند،من نمی توانم بگویم که ایشان را در حالت اخم دیده باشم گویا اینکه وقتی نگرانی و بداخلاقی را در سرشت انسان ها تقسیم می کردند سردار روشن قیاس غایب بود.

وی تصریح کرد:وی بسیار خوش برخورد ، خوش اخلاق و جذاب بود ،در رسیدگی به امور زندان چقدر زندانیان به وی علاقه داشتند و چه قدر به آنها و خانواده هایشان می رسید و حتی به جوانان و افرادی که دچار اعتیاد می شدند چقدر رسیدگی می کرد.

خورشیدی آزاد ادامه داد:مرحوم روشن قیاس دلسوزانه کارها را پیگیری می کردند و دنبال حل مشکلات مردم بودند ،بعدها در سپاه پاسداران هم همینگونه بود که یک مدت قائم مقام سپاه شهرستان شدند و مدتی هم فرمانده سپاه گچساران که بعد از جنگ تحمیلی هم معاون برنامه ریزی سپاه استان شدند که آنجا ما به مدت یکسال در یک خانه با هم زندگی می کردیم .

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت:اما خانواده هایمان درگچساران بودند و خودمان در یاسوج در یک خانه با هم زندگی می کردیم،وی انسانی بسیار شایسته و مومن بودند که از خانواده ای اصیل و ریشه دار گچساران بودند و حاج سلیمان در خانواده ای انقلابی و مومن رشد و تربیت یافته بود.

وی افزود:خانواده روشن قیاس، خانواده ای بودند که خدمت گذار مردم و انقلاب بودند، اخلاق مرحوم روشن قیاس شبیه اخلاق شهداء بود و بسیار انسان سازگار، اهل مقاومت، صبور و دارای خوشفکری عجیبی بودند.

خورشیدی آزاد درادامه اظهارکرد:مرحوم بعدها هم به وزارت دفاع رفتند و جانشین سازمان حفاظت اطلاعات وزرارت دفاع شدند، جایگاهی که داشتند جایگاه مهم و حساسی بود که به خودی خود به جایگاه های برزخی نامیده می شدند که خیلی سخت است کار کنی و کسی هم از تو ناراحت نشود.

خورشیدی آزاد افزود:وقتی که در وزارت دفاع بودند گاهی اوقات به مرحوم هم سر می زدم  و از رفتار کارکنانی که آنجا بودم می فهمیدم که چقدر به ایشان علاقه دارند و با آن مسئولیت مهمی که داشتند اما همان شخصیتی بود که از روز اول بود و هیچگونه تغییری در رفتارش متوجه نمی شدم.

وی تصریح کرد:رفتن حاج سلیمان روشن قیاس ما را خیلی سخت متاثر کرد ،گرچه معتقدم که وی در یکی از بهترین مکان های بهشت در کنار دوستان شهیدش منزل دارد،بنابراین به یکایک اعضای خانواده مرحوم "روشن قیاس" تسلیت عرض می کنم امیدوارم که خداوند رحمان وی را با دوستان شهیدش محشور کند.

هر چند سردار محمد ارشادی یکی دیگر از فرماندهان دوران دفاع مقدس در مطلبی نیز نوشته است:سال ۶۴معاون سپاه گچساران بود،ما در لشکر۲۵کربلا و گردان ما در خط هورالعظیم بودبرای سرکشی به گردان یدالله تشریف آوردند که در مقر گردان  تعدادی از نیروهای کادر گردان حضور داشتند .دشمن با گلوله های خمپاره آتش می ریخت ،مرحوم روشن قیاس گفتند "اینجا فاصله زندن ماندن و مردن به اندازه فرود آمدن یک گلوله است، وبرای این است که رزمندگان به خدا نزدیکند و این جمله ایشان برای همیشه در ذهنم ماند. روحش شاد ویادش گرامی باد

گفتنی است سردار "حاج سلیمان روشن قیاس" صبح روز هشتم اردیبهشت ماه بر اثر سکته قلبی در اصفهان دار فانی را وداع گفت و به یاران شهیدش پیوست.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها