نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. دى 1398 - 17:42
عصر امروز معاون اقتصادی وزیر کشور به همراه معاون استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان گچساران از طرح‌های اقتصادی در دست اجرای این شهرستان بازدیدکردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بابک دین پرست،معاون اقتصادی وزیر کشور به همراه جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی  از طرح‌های اقتصادی در دست اجرای این شهرستان گچساران بازدید کرد.

 علی خوانپایه ،فرماندار گچساران در حاشیه بازدید از کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران گفت:نخستین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان گچساران در حال احداث است که این پروژه در منطقه سربیشه به منظور ترویج الگوی کشت در مهرماه سال 96 به تصویب ستاد فرمان امام (ره) و زمین مناسب برای اجرای این کارخانه در فروردین ماه سال گذشته به دستور کار شرکت "هربی فارمد" قرار گرفت.

وی افزود: این پروژه به شرکت فرآوری گیاهان دارویی هربی فارمد واگذار شده است و کارخانه‌ای در منطقه سربیشه گچساران در جهت کشت گیاهان دارویی و فرآوری و همچنین صادرات این دارو در این منطقه در حال احداث است که کلنگ احداث این کارخانه در مردادماه سال گذشته زده شد و در این مدت عملیات تسطیح، ستون کشی، فنس کشی و دیوارکشی انجام گرفته است.

وی تصریح کرد:فاز اول کارخانه گیاهان دارویی در قالب تولید دمنوش و اسانس تا پایان سال افتتاح خواهد شد،کارخانه گیاهان دارویی گچساران با ظرفیت سالیانه ۱۶۰ تن در دست احداث است و32 میلیارد تومان از محل اعتبارات بنیاد برکت و7میلیارد تومان تسهیلات از محل طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری به این پروژه اختصاص داده شده است.

خوانپایه اظهارکرد: کارخانه گیاهان دارویی در زمینی به مساحت10 هکتار در حال احداث است، 17 هزار متر مربع برای احداث کارخانه و 3هکتار برای بخش کشاورزی تخصیص داده شده است،کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در 2 طبقه با زیربنای 6 هزار متر مربع احداث می‌شودکه در طبقه اول زیر بنای چهارهزارو ۵۰۰متر مربع و طبقه دوم با زیربنای یک هزار 500 متر مربع در دست احداث است.

خوانپایه گفت: با بهره برداری از این طرح ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول خواهند شد و احداث کارخانه گیاهان دارویی در راستای ایجاد اشتغال و رونق این شهرستان بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به مکان کارخانه فرآوری گیاهان دارویی تصریح کرد: این کارخانه حد فاصل یک کیلومتر با روستای سربیشه فاصله دارد و برای احداث این کارخانه از نیروهای بومی آن منطقه استفاده و همچنین این کارخانه در 18 کیلومتری فرودگاه این شهرستان برای کاهش هزینه صادرات گیاهان دارویی احداث شده است.

 خوانپایه بیان کرد: این کارخانه با بنادر جنوبی 80 کیلومتر فاصله دارد که می توان برای ارائه محصول به بازارهای بین المللی و دسترسی آسان‌تر برای ارائه محصول به بازارهای خاورمیانه از جمله امارات، قطر و بحرین در این منطقه در حال احداث است.

عارف بهگام،رئیس امور آب گچساران نیز در حاشيه بازديد معاون اقتصادی وزیر کشور از فاز دوم تامين آب 3100 هكتار از اراضي دشت امامزاده جعفر اظهار كرد: اجرای پروژه‌های تامین آب‌ به اراضی‌های کشاورزی گچساران و باشت یکی از اولویت‌های امور آب منطقه‌ای است.

وي افزود: 6 هزارو 650 هکتار از اراضی دشت امامزاده جعفر در فاز اول و 2، که در فاز اول 3500 هکتار به اراضی این منطقه آبرسانی و در فاز دوم نیز 3100 هکتار دیگر نیز در حال اجرا است.

رئيس امور آب گچساران ادامه داد: هم اکنون آبرسانی به سه هزارو 100 هکتار از اراضی دشت خان احمد در قالب فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر در دست اجراست كه در حال حاضر اين پروژه 90درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

 بهگام با بيان اينكه آب اراضي دشت خان احمد از طريق رودخانه زهره تامين خواهد شد، گفت: در اين پروژه 48 كيلومتر شبكه انتقال آب صورت گرفته است،امسال 56 ميليارد تومان از محل اعتبارات ملي به پروژه‌هاي آبرساني تخصيص داده شده است که از اين ميزان 800 ميليون تومان به صورت اوراق مشاركت بوده است.

وی با بيان اينكه در حال حاضر پيمانكاران پروژه‌هاي طرح تامين آب اراضي كشاورزي گچساران 34 ميليارد تومان مطالبه دارند، بیان كرد: براي تكميل پروژه فاز دوم طرح تامين آب اراضي دشت امامزاده جعفر و خان احمد نياز به 60ميليارد تومان نياز است.

 بهگام با اشاره به اينكه تمامي پروژه هاي امور آب اين شهرستان ازپيشرفت فيزيكي 90درصدي برخوردار هستند، تصریح كرد: تنها مشكل بهره برداري اين پروژه‌ها تامين اعتبارات است.

فرماندار گچساران نیز در حاشيه بازديد مسئولین از کارخانه روغن نبایی گچساران گفت: اين كارخانه در سال 1396 با اعتبار بیش از ۹۳ میلیارد تومان به منظور ایجاد رونق بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان به بهره‌برداری رسید.

وي ادامه داد: این کارخانه ظرفیت تولید سالانه 120 هزار تن روغن را دارد كه در حال حاضر این كارخانه سالانه 45 درصد از ظرفیت خود را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.،هم‌اکنون 107 نفر درکارخانه روغن نباتی گچساران مشغول به فعالیت هستند.

 در ادامه نیز مدیرعامل شرکت روغن نباتی گچساران با بیان اینکه این کارخانه از ۳ واحد جداگانه تشکیل شده است،بیان کرد:بخش اول کارخانه روغن‌کشی از انواع دانه‌های روغنی، بخش دوم کارخانه تصفیه و پالایش روغن و بخش سوم که به مرحله به بهره برداری کامل نرسیده، شامل سیلو و سوله ذخیره انواع دانه، تصفیه پساب، خشک کن و حمل نقل است.

 وی ادامه داد: کارخانه روغن الوا توسط شرکت کشت صنعت ره آوران و شرکت روغن نباتی اکسین فرایند در این شهرستان افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرد و مجتمع تولیدی روغن کشی و تصفیه روغن اُلوا در گچساران سالانه ظرفيت120 هزار تن انواع روغن مایع سرخ کردنی و پخت پز در این واحد را دارد.

 وي تصریح كرد: این محصولات از دانه‌های روغنی از جمله سویا، کلزا، آفتابگردان، کنجد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود و همچنین بیش از90 هزار تن کنجاله سویا و خوراک دام و طیور در این کارخانه تولید می‌شود.

معاون اقتصادی وزیر کشور در جریان سفر کاری ۲ روزه خود به استان کهگیلویه و بویراحمد از پروژه‌های مختلف حوزه اقتصادی این استان بازدید می کند؛بابک دین‌پرست در دومین سفر خود به این استان از پروژه‌ها و طرح‌های شهرستان‌های ۸ گانه استان بازدید خواهد کرد و از نزدیک آخرین وضعیت آنها را بررسی می‌کند.

گفتنی است معاون اقتصادی وزیر کشور از کارخانه روغن نباتی گچساران، کارخانه در حال احداث گیاهان دارویی و نیز پروژه آبرسانی به زمین های کشاورزی دشت امامزاده جعفر و خان احمد بازدید کرد.

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها