نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. مرداد 1398 - 9:30
طی چند سال اخیر بارها جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در سطح استان و شهرستان برگزار شده و ساعت ها هم بحث و پیشنهاد و نهایتا تصمیماتی اتخاذ هم شد!؟، اگر چه تنها تغییری که در چنین جلساتی مشاهده شده است می توان به تنوع میوه هایی اشاره کرد که متناسب با فصل توسط مسئولین محترم میل می شود!!!.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،نشست کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری در شهرستان های گچساران  و باشت با حضور غلامرضا تاجگردون ،رئیس بانک توسعه و تعاون کشور،  جمعی از مدیران کل و سرمایه گذاران  در سالن جلسات فرمانداری گچساران برگزار شد.

ظرفیت های بالقوه گچساران

فرماندار گچساران در ابتدای این نشست گفت:در این شهرستان ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در وجود دارد که لازمه این ظرفیت های بالقوه برای تبدیل به بالفعل شدن، قطعا وجود منابع مالی است و امیدواریم که این جلسه نیز جلسه ای با خروجی مناسب باشد که مردم شهرستان آنرا لمس کنند.

زمینه مناسب برای توسعه

علی خوانپایه افزود:شهرستان گچساران با وسعت 3هزار و 131کیلومتر مربع با آب و هوای گرم و مرطوب ، دارای ظرفیت های خوب در زمینه آب با دو سد بزرگ کوثرو چم شیر است و تخصیص های خوبی هم با پیگیری های جناب تاجگردون هم در بخش کشاورزی و هم صنعت اخذ شده که زمینه ای برای توسعه شهرستان خواهد بود.

گچساران ثروتمندترین شهرکشور

وی تصریح کرد:دشت های حاصلخیزی در شهرستان گچساران هم به منظور توسعه بخش کشاورزی و هم چنین صنعت وجود دارد و این شهرستان را به نام نفت می شناسند و اما در زمینه آب و کشاورزی ظرفیت هایی هم وجود دارد که این شهرستان را به عنوان یکی از ثروتمندترین شهرستان های کشور می شناسند.

فرماندار گچساران تصریح کرد:نفت و گاز از دیرباز در این شهرستان وجود داشته و سرمایه گذاری های خوبی هم دراین زمینه صورت گرفته که از جمله صنایع پتروشیمی است که در حال انجام عملیات احداث است .

محلی مناسب برای زندگی عشایر

خوانپایه تصریح کرد:این شهرستان از لحاظ جمعیتی قریب به 126هزار نفر جمعیت دارد و 96هزار نفر جمعیت در حوزه شهری و مابقی هم در روستاها هستند و از نظر منابع طبیعی و محیط زیست هم شرایط مطلوبی دارد که در فصول سرد سال از جمله شهرستان هایی است که بیشترین عشایر را در خود جا می دهد.

گردشگری سد چمشیر

وی تصریح کرد:این شهرستان از بعد دامپروری به شیوه سنتی و صنعتی از شهرستان هایی است که دارای امتیازات ویژه ای است و در حوزه گردشگری با تنوع آب و هوایی و وجود زیستگاه ها و مناطق حفاظت شده باز وضعیت بسیار خوبی دارد و از موضوعات مهم هم بحث گردشگری در سد چمشیر است که امیدواریم مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

همه خروجی یک نشست؟

خوانپایه افزود:امیدوارم این جلسه ،جلسه ای باشد که خروجی مناسبی هم داشته باشد و سرمایه گذاران عزیز در این بخش ،حوزه مالی مشکلاتشان مرتفع شود و در این ارتباط هم جلسات متعددی داشتیم و در این شهرستان 70میلیارد تومان طرح های با اولویت با عنوان طرح های نیمه تمام،راکد و نیمه فعالی هستند که نیاز به اعتبارات تکمیلی و یا نیاز به سرمایه در گردش جاری دارند.

فرماندار گچساران اظهارکرد:ازطرفی هم با سرمایه گذاری های کم این طرح ها نیز رونق خواهد گرفت و بحث اشتغال مورد نظر هم مرتفع خواهد شد.

نگین سرسبز استان

در ادامه این نشست نیز حسینی فرماندار باشت اظهارکرد:شهرستان باشت به عنوان یک نگین سبز در این استان به شمار می رود و با وسعتی معادل یکهزارو 60کیلومتر مربع از لحاظ جغرافیایی و دو رودخانه بزرگ شابهرام و زهره را درکنارش دارد.

وی افزود:شغل اکثر مردمان این دیار کشاورزی ،دامپروری و باغبانی است ،یکی از مشکلات اساسی شهرستان ها و بویژه شهرستان باشت بحث اشتغال است که دولت و همه مسئولان باید سعی کنند که به نوعی مشکلات را حل کنند.

دولت و باز هم مشکل اشتغال 

فرماندار باشت اظهارکرد:علی رغم اینکه تلاش هایی در سطح استان و شهرستان انجام شده و با پیگیری هایی که جناب تاجگردون در حوزه کشاورزی داشته اند ،اشتغال های پایداری را در سطح شهرستان ها داشته ایم اما به هرحال این مشکل اساسی همچنان وجود دارد.

همه خوشحالی فرماندارباشت!

وی افزود:طرح های زیادی هم در سطح شهرستان پیگیری شد و این طرح ها هم مجوزش هم گرفته شد ،اما  این طرح ها هم نیازمند اعتباراتی است و خوشحال و خرسندیم که بتوانیم در کنار عزیزان برخی از مشکلات طرح ها را با اعتباراتی که اخذ می کنند، رفع شود.  

حسینی درادامه اظهارکرد:به هرحال شهرستان باشت ظرفیت ها و قابلیت های زیادی دارد و در حوزه گردشگری جا برای کار بسیار است و امیدواریم حمایت های لازم هم صورت بگیرد و مشکلات این شهرستان هم به نوبه خود حل شوند.

محمود باقری ،مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه نیز گفت:شهرستان های باشت و گچساران به جهت گردشگری و صنایع دستی ظرفیت های خاصی دارند که اگر در این حوزه بخواهیم سرمایه گذاری کنیم بیش از 7ماه از سال را می توانیم در این خصوص برنامه ریزی خاص داشته باشیم.

قابلیت مهم صادرات صنایع دستی

وی افزود:تراکم گردشگری خاصی را در این مدت می توانیم داشته باشیم و در مورد صنایع دستی به صورت ویژه تر باید دیده شود؛ چرا که بخشی از قطب صنایع دستی ما در همین شهرستان ها واقع شده بخصوص در حوزه گلیم ،جاجیم و موارد دیگر که بافت های ویژه و منحصر به فردی دارند که قابلیت صادرات را هم دارا هستند.

باقری درادامه تصریح کرد:بنابراین تقاضا داریم در این حوزه هم کمک خاصی به این طرح ها شود،به هر شکل ما در گچساران بالغ برهفت طرح داریم که نزدیک به 28میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است و در شهرستان باشت هم نزدیک به 15پروژه داریم که حدود 4و نیم میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و صنایع دستی است .

17طرح صنعتی درگچساران

داریوش دیودیده ،مدیرکل صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد درادامه نیز گفت:بر اساس بررسی ها، 17طرح را در گچساران مشخص کردیم با تسهیلات مورد نیاز 43میلیارد تومان و اشتغالی که در این ارتباط خواهند داشت 223فرصت شغلی است.

وی افزود:پیشرفت فیزیکی این طرح ها از 20درصد تا حدود 90درصد است ،پیش بینی زمان راه اندازی این طرح ها هم در سال جاری و هم حداکثر تا سال 1400،در حوزه باشت هم سه مورد در حوزه صنعت با تسهیلات مورد نیاز حدود 2میلیارد و 300میلیون تومان و فرصت های شغلی 26مورد با پیشرفت فیزیکی از 20درصد تا 90درصد است.

250فرصت شغلی درگچساران

دیودیده اظهارکرد:در مجموع در بخش صنعت برای این سفر با توجه با تاکیدات جناب تاجگردون پیش بینی این است که برای حدود 250فرصت شغلی با حجم سرمایه گذاری حدود 45میلیارد تومان ان شاءلله این طرح ها را در فاصله زمانی حداکثر تا سال 1400به بهره برداری برسانیم.

جلال فر ،قائم مقام کمیته امداد استان نیزدرادامه گفت:در این راستای این طرح ها تاکنون توانسته ایم 428مورد را به بانک معرفی کنیم و تاکنون 190مورد تسهیلات پرداخت شده است،مابقی هم در حال بررسی و اجرا است .

تسهیلات به مددجویان کمیته امداد

وی افزود:اخیرا در گچساران و باشت هم 187طرح را مشخص کرده ایم و لیستش را هم به استانداری فرستادیم و ساز و کار اجرای طرح ها هم در این شهرستان ها طبق کار کارشناسی که شده فراهم است و ان شاءالله زمینه مجدد تامین اعتبار هم فراهم شود و این آمادگی وجود دارد که در خدمت نیازمندان و تحت حمایتی ها هم باشیم.

جلال فرتصریح کرد:با توجه به خانواده های نیازمند تحت حمایت و شرایطی که از تمامی زوایا برمددجویان وجود دارد ،یکی بحث ضمانت برای اجرای طرح ها بسیار سنگین است که جا دارد کمی در این امر تسهیل شود و نکته ای دیگر هم که بار مالی برای مددجویان دارد بحث طرح توجیهی است.

وی گفت:نظر به اینکه کارشناسان دقیقی را در کمیته امداد شهرستان ها داریم ،درخواست داریم این طرح توجیهی به خود کارشناسان کمیته امداد واگذار شود تا این بار مالی هم برمددجویان برداشته شود.

 پروانه نیک مرام ،مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی هم در این نشست گفت:در بحث تسهیلات روستایی و عشایری سهم استان ما 443میلیارد تومان بوده که تا امروز 486میلیارد تومان طرح تصویب کردیم.

مظلومیت گچساران در اعطای تسهیلات

وی افزود:اما آنچه را که تا امروز پرداخت شده 213میلیارد تومان بوده و انعقاد قراردادهم 234میلیاردتومان است،سهم بانک توسعه تعاون در استان ما 51میلیارد تومان در بحث تسهیلات روستایی و عشایری بود که 41میلیاردتومان پرداخت شده و تنها یک میلیارد و 700میلیون در گچساران و باشت بوده است.

نیکمرام تصریح کرد:در بحث روستایی و عشایری توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم اما مشکل در حوزه شهر و به خصوص در گچساران است، ما هنوز در گچساران وباشت علی رغم تلاش های بسیاری که شد اما در بانک توسعه تعاون کلا یک میلیارد و 700میلیون بوده است.

اشتغال مشکل اصلی گچساران!

غلامرضا تاجگردون،نماینده گچساران و باشت درمجلس  هم در بخشی از سخنانش در این نشست مشکل اصلی گچساران و باشت را اشتغال و تولید برشمرد و گفت: در خصوص زیرساخت‌ها مشکلی وجود ندارد و همه چیز برروال است وما از نظر نیروی انسانی و عشق و علاقه به کار نیز کمبودی نداریم.

وی با اشاره به بازدید صبح امروز از برخی پروژه‌های صنعتی و واحدهای گردشگری در گچساران و باشت افزود: همانگونه که مشاهده کردید بیشتر این واحدها هنوز وامی دریافت نکرده‌اند اما با حرکتی کوچک زمینه‌ساز تعدادی فرصت شغلی شدند.

طرح های اشتغال زا درگچساران

نماینده گچساران و باشت در مجلس درادامه با اشاره به بازدید از 13 طرح در گچساران و باشت تصریح کرد که این تعداد طرح زمینه‌ساز حدود 400الی500  فرصت شغلی شده است.

نفع پتروشیمی به ما نمی رسد؟

تاج‌گردون در ادامه با اشاره به  وضعیت پتروشیمی گچساران  تصریح کرد: ما و همه عوامل چندین دهه است که گرفتار این پروژه هستیم و چند هزارمیلیارد تومان برای آن هزینه کرده‌ایم که نفع آن نیز به ما نخواهد رسید ،یعنی اگر صنایع پایین‌دستی آن راه‌اندازی نشود نفعی برای مردم گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد نخواهد داشت،همه اشتغال پتروشیمی گچساران 300 نفر و در زمان راه‌اندازی 350 و در نهایت 400 نفر است.

 تاجگردون درادامه تاکید کرد که پتروشیمی گچساران بیشتر از این اشتغال ایجاد نخواهد کرد،این تعداد طرح با هزینه‌‌ای در مجموع 30 میلیارد تومان که هر طرح تقریبا یک میلیارد و پانصد میلیون هزینه داده به اندازه پتروشیمی گچساران اشتغال ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد:تفاوت این طرح‌ها با پتروشیمی گچساران در این است که وقتی پتروشیمی راه‌اندازی شود نیمی از نیروهای آن باید متخصص باشد که از دیگر شهرها جذب می‌شود اما در این طرح‌ها می‌شود همه نیروها از مناطق خود طرح ها و بومی انتخاب شود.

شما سوپرمن نیستید

تاجگردون در ادامه نیز تصریح کرد:در این بازدیدی که امروز صورت گرفت ،ما هم توقع نداریم که تمامی مشکلات ما حل شود چرا که شما سوپر من نیستید و به  مشکلات بانک ها آگاهی داریم و جناب مهدیان لطف دارند که به مشکلات حوزه انتخابیه ما کمک کنند.

وی بابیان اینکه از نظر زیر ساختی مشکلی در گچساران وجود ندارد و مشکل تنها در تامین منابع مالی برای ایجاد اشتغال زایی است و به طور مثال اگر  طرح دام منطقه تلخاب شیرین راه اندازی شود خود می تواند 200 شغل ایجاد کند.

تسهیلات ارزان قیمت

وی ادامه داد: منابعی که در اختیار داریم باید به سمت تسهیلات ارزان قیمت به واحدها سوق داده شود وتعدادی از طرح ها با نام نویسی در سامانه از تسهیلات ارزان قیمت برخوردار خواهندشد

تاجگردون در ادامه نیز اظهارکرد:باید روش های دیگری برای استفاده از تسهیلات به کار بگیریم،و باید حداکثر استفاده و بهره را از منابع خود ببریم و نبایستی انتظار داشته باشیم از بیرون به ما کمک شود؛ چرا که یک سری طرح ها وجو دارد که با همکاری مدیران استان قابل سرعت و حل شدن است.

نماینده گچساران و باشت افزود: یک سری طرح های مشابه و تحت نهادهای حمایتی است ،باید طرح های مشابه ای که در سطح این دو شهرستان است و نیاز به تسهیلات کمی دارد را حمایت کرد تا اشتغالزایی ایجاد شود

اولویت استانداری در ایجاد اشتغال

تاجگردون گفت:کمیته ای ایجاد شود که لیست طرح های که نیاز به یارانه دارند،ارائه داده شود،سال گذشته ۳ میلیارد تومان یارانه به واحدهای تولیدی پرداخت شد،و انتظار می رود که استانداری ایجاد اشتغال را در اولویت کاری خود قرار دهد.

تعریف از تاجگردون طبق رسوم جلسات!

مهدیان،مدیرعامل بانک توسعه و تعاون کشور در ادامه این نشست طبق رسوم چنین جلساتی دراین شهرستان ،تاجگردون را یک سرمایه ملی برشمرد وافزود:تاجگردون فقط متعلق به گچساران و باشت نیست و به همه کشور تعلق دارد.

مدیرعامل بانک توسعه و تعاون گفت: این بانک در سه سال گذشته تاکنون 230هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای تعاون، اشتغال،ازدواج و سایر امور پرداخت کرده است،این بانک 10 سال سابقه فعالیت دارد و این میزان تسهیلات70درصد وام های پرداخت شده  در 10 سال گذشته است.

خرید تضمینی محصولات کشاورزی

وی بیان کرد: بانک توسعه تعاون براساس اساس نامه مکلف است ۷۰درصد از منابع را در بخش تعاون سرمایه گذاری کند واین بانک 5 هزار میلیارد ریال به عنوان خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال جاری به بهره برداران در سطح کشور پرداخت می کند.

مهدیان تصریح کرد: در سال های 96 و 97 نیز 6 هزار میلیارد ریال برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی به بهره برداران پرداخت شده است؛نسبت مصارف به منابع این بانک در کهگیلویه و بویراحمد 135 است به عبارت دیگر اگر 100 واحد پول در استان  از طریق این بانک جذب شده 135 واحد منابع در اختیار این استان اختصاص دارد.

مهدیان درادامه  از تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات خرد شامل وام های زیر 500میلیون ریال در این بانک در آینده نزدیک خبر داد.

این درحالی است که یکی از کاربران فضای مجازی گچساران در خصوص خروجی برگزاری چنین جلساتی در این شهرستان نوشت:عصر امروز جلسه کارگروه اشتغال وسرمایه گذاری با حضور دکتر مهدیان رئیس بانک توسعه وتعاون کشور و جمعی از مدیران کل استانی و شهرستانی در محل فرمانداری گچساران برگزار شد.

میوه های خوش طعم!

طی چند سال اخیر بارها جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در سطح استان و شهرستان برگزار شده و ساعت ها هم بحث و پیشنهاد و نهایت تصمیماتی اتخاذ هم شد!؟،اما یک سؤال ساده وجود دارد از خروجی این جلسات تا به امروز چه تأثیری بر اشتغال استان و شهرستان رخ داده یا ساده تر چه تعداد شغل فراهم شده است ؟

چه تعداد مراکز اقتصادی و تولیدی جدید ساخته یا رفع مشکل شده و نیزبخش خصوصی با کمک دولت چه تحولی ایجاد کرده اند؟.اگر چه تنها تغییری که در چنین جلساتی مشاهده شده است می توان به تنوع میوه هایی اشاره کرد که متناسب با فصل توسط مسئولین محترم میل می شود!!!.

انتهای پیام

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها