نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. ارديبهشت 1398 - 9:38
گرانی زمین و مسکن در شهر کوچکی مثل گچساران با شهرهای بزرگی همچون شیراز،اصفهان و تهران برابری می کند در حالی که طبق گفته مشاورین املاک قیمت اجاره‌ها 40 تا 50 درصد افزایش یافته است و اگر این واحد را انتخاب نکنید ممکن است واحد گران‌تری در ماه بعد اجاره کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اگر این روزها تیتر روزنامه ها،سایت ها و اخبار تلویزیون را بررسی کنید،متوجه خواهید شد که آمار و ارقام های مختلفی از وزیر گرفته تا کارشناسان و نمایندگان از وضعیت مسکن و زمین  ارائه می دهند؛ از وام مسکن می گویند از کاهش قیمت زمین و خانه تا ارقامی که فقط خودشان زبانش را می فهمند.

این روزها گرانی ها نقل محافل بسیاری شده و این موضوع در بخش مسکن تبدیل به اصلی‌ترین دغدغه‌ برای مستأجران‌ و نیزخریداران مسکن شده است به طوری که بسیاری از کارشناسان و مسئولان  امکان پیش بینی قیمت ها در چند ماه آینده را ندارند و  معتقدند که  پیش بینی برای  آینده  با وجود این همه نوسانات امکان پذیر نخواهد بود.

هرچند سال‌های گذشته کشور در تولید مسکن افت داشته است و پس از چندین سال که پروژه مسکن مهر پرشتاب حرکت می کرد قاعدتا با فرض براینکه شاید تقاضا به اندازه کافی نیست و عرضه باید کاهش یابد، به نوعی سیاست های انقباضی حاکم شد و به رکود بازار مسکن دامن زد.

اگر چه رونق مسکن به صورت کلی مثبت تلقی شده و موجب رونق اشتغال نیز خواهد شد اما رکود آن به همان نسبت نگران کننده است، زیرا اشتغال را تحت تأثیر قرار داده و منجر به رکود اقتصادی می‌شود،امروز سونامی افزایش قیمت مسکن پس از اثرگذاری بر شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک نیز رسیده است.

با این تفاسیر افراد ضعیف نمی‌توانند به راحتی صاحب مسکن شوند و حتی قادر به ساخت یک خانه ۶۰ متری برای خود هم نیستند، در این راستا باید گفت که حوزه مسکن در اختیار سرمایه داران است و منابعی که از قسمت‌های مختلف آمده به بخش مسکن تزریق می شود، یعنی هرفرد سرمایه خود را در دوره‌ای به بخش مسکن می‌آورد که افزایش نقدینگی داشته باشد.

براستی این عوامل چقدر نقش دارند، نابسامانی‌هایی موجود در بازار ارز و طلا باعث شده  است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران ،سرمایه‌های خود را وارد بخش مسکن  کنند همین موضوع زمینه‌ساز رشد قیمتی در این بخش شده است.

پس باید توجه داشت که در بخش مسکن دو نوع متقاضی وجود دارد، مصرف‌کنندگان واقعی و سرمایه‌گذاران ( سوداگران ) ،متقاضیان بازار مسکن به شمار می‌روند، سوداگران بیشترین نگرانی را در بین مردم ایجاد می‌کنند بطوری که 80 درصد از افزایش قیمت بازار مسکن ناشی از ورود سوداگران و دلالان به این بازار است.

 آمارهای‌ نگران‌ کننده‌ای از افزایش قیمت مسکن ارائه می کنند که این خود نگرانی اقشار آسیب پذیر را چندین برابر کرده است که هیچ کاهش معاملات مسکن نبوده و افزایش هم داشته ایم واین آمارها نشان می‌دهد که وضعیت بازار مسکن طبق صحبت‌هایی که مسئولان در ماه‌های گذشته انجام داده‌ بودند بسیار بدتر بوده و قیمت‌ها طی چند ماه گذشته رشد جهشی‌ داشته است .

باید گفت که رکود چند ساله بازار مسکن باعث‌ کاهش تولید شده است و متأسفانه متناسب با نیاز بازار واحد مسکونی تولید نشده است  و بررسی‌های انجام شده طی 2 سال گذشته نشان می‌دهد که با توجه به میزان ساخت و سازها، تنها  هر ازدواجی که در کشور انجام می‌شود نیازمند یک واحد مسکونی است از سوی دیگر با توجه به افزایش میزان طلاق نیاز مسکن نیز 2 برابر شده است.

یکی از مسئولان کشوری تأکید کرده که طبق‌ طرح جامع مسکن،کشور هم اکنون نیازمند تولید 800 هزار واحد مسکونی است ولی به دلیل رکود انجام شده طی سال‌های گذشته بین عرضه و تقاضا ناهماهنگی‌ ایجاد شده است.

بنابراین علت و دلایل گرانی زمین و مسکن در شهر کوچکی مثل گچساران که بعضا قیمت ها با شهرهای بزرگ همچون شیراز،اصفهان و تهران هم برابری می کند،چیست؟و به نظر شما کدام عوامل نقش دارد آیا موقعیت جغرافیایی شهر گچساران با شهرک های صنعتی و کارگاه های تولیدی تعطیلی که دارد موجب افزایش قیمت مسکن بوده است  و یا شهری است که دارای مجتمع های پتروشیمی همانند عسلویه و کنگان است و یا راه آهن ترانزیتی و دیگر امکانات را دارد ؟؟؟.

به یکی از مشاورین املاک شهر گچساران مراجعه می کنم و  در همان نگاه اول افرادی روی صندلی های بنگاه نشسته اند با بحث های داغ سیاسی و ورزشی، سوالی می پرسم از خرید زمین تا رهن و فروش و خرید خانه که همه جواب می دهند خانه در حد چقدر می خواهی و نیز میزان سرمایه ات را بررسی می کنند.

اگر قصد خرید داشته باشی که با ترفند خاص جوابت می دهند و اگر هم قصد فروش ملک را داشته باشی با ترفند دیگری، در هر صورت می توان گفت که سود خوبی برای واسطه ها دارد ولی به چه قیمت؟. متأسفانه افرادی که یک شبه بنگاه معاملاتی راه انداخته اند نقش مؤثری در نوسانات بازار مسکن داشته‌اند ودلالان‌ و مشاوران املاک با ایجاد جو‌ روانی افزایش قیمت توانسته‌اند این بازار را طی ماه‌های گذشته بر هم بریزند‌.

مشاوران به ویژه‌ در بخش مسکن‌ باید کاملاً آموزش دیده و حرفه‌ای باشند تا دلالان‌ با ورود به این حرفه‌ نتوانند بازار مسکن را به هم بریزند‌ و بسیاری از مراجعه کنندگان به مشاوران املاک با این جمله مواجه می‌شوند که قیمت اجاره‌ها 40 تا 50 درصد افزایش یافته است و اگر این واحد را انتخاب نکنید ممکن است واحد گران‌تری در ماه بعد اجاره کنید. از سویی دیگر برخی از مشاوران املاک نیز تب‌ افزایش قیمت‌ ملک را بیشتر کرده‌اند و این موضوع نگرانی‌ خریداران را بیشتر کرده است.

 این یک اصل روشن است که مشاوران املاک کارشان جذب مشتری و در آمد در خرید و فروش مسکن است که از دو روش برای جذب مشتری خود استفاده می کنندو دو تضاد مختلف وجود دارد یکی اینکه با توجه به افزایش قیمت پو‌رسانت وی نیز افزایش پیدا می کند در نتیجه برای تحقق این امر تلاش می کند کمی قیمت ها را با روش قانونی بالا بکشد.

اما این مورد را هم باید جدی بگیریم که مشاوران املاک در بُعد روانی، 100 درصد در نوسانات قیمت مسکن موثرند و می توانند با تشویش اذهان عمومی مبنی بر گرانی ها بی سابقه و ترغیب برای اینکه" بخرید تا گران نشود"، بازار را دچار التهاب کنند.باید توجه داشت وضعیت بازار مسکن طی ماه‌های گذشته به شدت دچار تشنج‌ شده است و در این بین مشاوران املاک نقش پررنگ‌تری نسبت به سایر مسئولان‌ دارند‌ بنابراین‌ دولت باید نظارت خود را همانند سایر بازارها‌ در این بخش‌ افزایش دهد تا بخشی از نگرانی‌ مستأجران‌ کاسته‌ شود‌.

شاید این مطالب به مزاج بنگاه داران و بعضی ها بخصوص سرمایه داران خوش نیایید،ولی مقصر اصلی  کیست ؛دولت؟،صاحب ملک ها ؟،دلال ها؟ ،مشاوران املاک و بنگاه داران؟صاحبین ملک و سازندگانش  می گویند مصالح ساختمانی گران شده و موقع ساخت به پای ما خیلی گران چوب خورده است،واقعا نظارت ها کجاست؟ اتحادیه های صنفی کجا هستند؟ اتحادیه مشاورین املاک چه نقشی دارند؟تسهیلات مسکن و وام ها چقدر در ارزان شدن مسکن و سیاست های دولت نقش دارند؟.

شهروندخبرنگار/فرهاد عربی

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها