نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
14. مهر 1397 - 16:08
فصل برداشت لیموترش درگچساران به میانه رسیده است و باغداران با وجود برداشت محصولی با کیفیت بالا از بازار فروش چندان راضی به نظر نمی‌رسند ونبود نظارت در خرید و فروش موجب شده تا این محصول از باغداران ارزان خریده شود و گران به دست مصرف کننده برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،لیمو ترش، از مرکبات پرطرفداری است که نام آن هم ذائقه هر شنونده ای را تحریک می کند؛ چه رسد به چشیدن طعم لیموی سبز و تازه و پوست نازک؛ میوه ای که بیشتر برای تولید آبلیمو طرفدار دارد و البته نیزچاشنی سفره اکثر خانواده ها در این فصل است.

لیمو ترش محصول سرآمد استان

استان کهگیلویه و بویراحمد با تنوع اقلیم آب و هوایی علاوه بر تولید محصولات فراوان زراعی، در عرصه باغداری و تولید مرکبات جایگاهی ویژه در کشور دارد و در این میان شهرستان گچساران یکی از قطب‌های کشاورزی استان در این زمینه به شمار می رود.

دیاربام نفت ایران باغات مرکبات بزرگی را در خود جای داده و هر سال بخش عمده‌ای از نیازهای بازارهای منطقه و استان های دیگر از جمله تهران،اصفهان،خوزستان و ...را با تولید این محصولات تأمین می‌کند و لیموترش از محصولات سرآمداین دیار است.

هرچند لیمو ترش ،یکی از از عمده‌ ترین محصولاتی است که درگچساران تولید می‌شود، همان محصولی که در سال های اخیر روند درخواست برای آن مسیری رو به رشد را طی کرده و همواره از پرطرفدارترین تولیدات باغی دراین شهرستان بوده است.

گچساران قطب تولید لیمو ترش

جدای از این موارد می توان از شهرستان گچساران به عنوان قطب تولید لیمو ترش درکهگیلویه و بویراحمد نام برد و آمارها نیز حکایت از این موضوع دارند، امسال بالغ بر10هزار تن لیموترش از این شهرستان برداشت خواهد شد که بیانگر این موضوع است که سرزمین طلای ترش بخش اعظمی از مصرف استان و دیگر مناطق کشور را در این بخش تأمین می‌کند.

با این تفاسیر می توان گفت که یک لیموی خوب، پوستی زردرنگ و نازک دارد. منافذ روی پوست لیموی تازه و مرغوب به خوبی مشخص است و عطر بسیار دلنشینی داردودر شهرستان گچساران نیز انواع لیموترش‌ معمولی، خارگی و سنگی برداشت می‌شود.

کیفیت برتر لیمو ترش گچساران

از بارزترین ویژگی‌های لیموترش گچساران، بالابودن آب، اسیدو ویتامینc موجود در آن است که برداشت آن از اواسط شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان مهرماه وحتی بعضا تا اواخرآبان ماه هم ادامه دارد،از طرفی دیگر درختان لیمو نسبت به سایر رقم‌های مرکبات، مقاومت بهتری نسبت به بیماری‌ها دارد و از طرفی شوری آب و زمین را نیز تحمل می‌کندو از طرف هم درآمدزایی خوبی دارد که از سوی باغداران استقبال بیشتری از آن می‌شود و جغرافیای دیار بام نفت ایران این منطقه را برای ایجاد باغات لیمو ترش، مساعد کرده است.

تولید لیمو در گچساران موجب شده که یکی از مهمترین سوغات‌های این شهرستان، آبلیموی دست‌ افشار باشد و در برخی از خانواده ها هنوز تهیه این نوع آبلیمو یا "آ‌بلیموی دست‌ گیر" به همان شیوه سنتی هنوز رایج است و قیمت آن از قیمت آبلیموی حاصل از "آبلیموگیر چرخی" که در جلوی بسیاری از مغازهای شهر وجود دارد به مراتب بیشتراست.

استقبال از آبلیموی دست افشار

آب‌ لیموی دست‌افشار واقعی به ‌لحاظ شکل و شیوه کار، متاعی بسیار ارزشمند است که امروز به صورت خیلی محدود در برخی نقاط بازار گچساران و نیز برخی مناطق روستایی می توان آنرا خریداری کرد.هرچندقیمت 12هزار تومانی یک‌ کیلو لیموی مرغوب و 30هزارتومانی تومانی یک و نیم لیتر آب ‌لیمو دست افشار، برای خیلی‌ها گران است و این گرانی مشتریان زیادی را از گردونه خریدخارج می‌کند. 

بسیاری از خانواده ها در گچساران نیز در ابتدای پاییز با تهیه بشکه و دبه های 5 لیتری و بیشتر هم ،آب ‌لیموی مورد نیاز مصرف یک‌ سال خانواده را تهیه و ذخیره می‌کنند؛در سال‌های اخیر آسیب‌های فراوانی به صنعت پرورش لیمو در گچساران وارد شده که بعضا باعث افزایش قیمت این محصول نیز شده است؛ از خشکسالی، گردو غبار،طوفان و سرمازدگی گرفته تا آفت و بیماری های درختان لیمو.

خشکسالی چالش بزرگ باغداران

برخی محققان کشاورزی نیز براین باورند که یک عدد لیموی 10 گرمی برای پرورش به 10 لیتر آب نیاز دارد.روش‌های محدودیت‌های منابع آبی تنها مربوط به بخش زراعی نبوده و باغ‌ها را نیز دچار چالش‌ کرده است، اما در سال‌های اخیر، علاوه بر خشکسالی، بیماری‌های گیاهی نیز به‌عنوان یک چالش جدید مد نظر کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی بوده است.


یکی از باغداران گچسارانی دراین خصوص می گوید:تولیدامسال دارای کیفیت و کمیت بسیار خوبی است اما متاسفانه بازار فروش چندان راضی‌کننده نیست و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم، در سال های قبل نیز برای برداشت لیموترش از کارگران افغانی با دستمزد نسبتا پایین استفاده می کردیم که با رفتن آنها امروز دیگر کارگر هم به سختی پیدا می شود که اگر هم باشد دستمزدبالا طلب می کند.

مشکلات باغداران

یکی دیگر از باغداران می افزاید: امسال هزینه های باغداری افزایش داشته است و متاسفانه در حال حاضر لیموترش از کیلویی 5 تا 6 هزار تومان (توسط دلال)به استان‌های همجوار فروخته می‌شودو با توجه به اینکه امسال کیفیت لیموها نسبت به سال های قبل بهتر بوده اما قیمت فروش از قیمت سال گذشته پایین تراست که به هیچ وجه هزینه های زیاد باغداری را جبران نمی کند.

دیگری نیز درادامه می گوید:درحقیقت هزینه ها بالا رفته است به طور مثال کودی را که سال گذشته برای 500درخت حدود 3 میلیون تومان تهیه می‌کردم امسال حدود 6میلیون تومان تهیه کردم،متاسفانه تجار برای وارد کردن این نوع کودبه کشور ارزدولتی دریافت می کنند درحالی که به قیمت آزاد با باغداران و کشاورزان معامله می شود که این خودش نوعی بی عدالتی محض است .

بی توجهی مسئولین به صادرات لیمو ترش

یکی دیگراز باغداران لیمو ترش ادامه می دهد:نبود تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در مرحله کاشت ، داشت و به ویژه برداشت، بالا بودن سود تسهیلات بانکی ، اداره زمین ها به صورت خرده مالکی، نبود کارخانجات ،بازاریابی و شبکه زنجیره ای فروش و عدم وجود تعاونی باغداران باعث کاهش شدید درآمد باغداران شده است. 

وی می افزاید:مسئولان باید برای فروش به موقع لیموترش به شهرستان هایی که دارای کارخانجات و صنایع تبدیلی هستند با باغداران همکاری کنند،لیمو ترش گچساران از باکیفیت ترین نوع در کشور است که حتی قابلیت صادرات را دارد اما متاسفانه این امر با بی توجهی مسئولین همراه بوده است.

برداشت 10هزارتن لیموترش درگچساران

علی مرادی ،رئیس جهادکشاورزی گچساران درگفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی دراین خصوص می گوید:برداشت محصول لیمو ترش از باغات این شهرستان از اواسط شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال قریب به 10 هزار تن از باغات بارور این شهرستان لیمو ترش برداشت شود.

وی می افزاید:این محصول نسبت به تولید سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است و امسال محصول  لیموترش در 800 هکتار باغات این شهرستان قابل برداشت است.

مرادی اظهارمی کند:برداشت این محصول به طور متوسط در هر هکتار 15 تن است که این محصول به بازارهای مصرفی دیگر در سطح استان و استان‌های همجوار از جمله خوزستان صادر می‌شود.

وی تصریح می کند: محصول لیموترش شهرستان گچساران از نوع شیشه‌ای یا محلی است که نسبت به دیگر ارقام لیمو از کیفیت بالایی برخوردار است.

رئیس جهاد کشاورزی گچساران خاطرنشان می کند: محصول لیموترش در مناطقی مانند آب توت، کلاغ نشین، دشت امامزاده جعفر، بید زرد و پاکوه کشت می‌شود.

300بهره بردار لیموترش درگچساران

وی درادامه می گوید:با آغاز  فصل برداشت لیمو حدود ۳۰ نفر مشغول به کار می‌شوندو همچنین تعداد 300 بهره‌بردار در زمینه تولید لیموترش در گچساران فعالیت می‌کنند.

 مرادی می افزاید:بیش از دو هزار و 200 هکتار سطح زیر کشت مرکبات بارور در این شهرستان است که بیشترین سطح زیر کشت مرکبات(800هکتار) در این شهرستان لیموترش است.

برداشت ۴۰ هزار تن لیمو ترش دراستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیزدر این خصوص گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۴۰ هزار تن لیمو ترش از باغ های کهگیلویه وبویراحمد برداشت می‌شود.

تاج الدینی افزود:سطح زیر کشت باغ‌های استان در شهرستان‌های گچساران، دهدشت و باشت حدود ۵ هزار هکتار است وکهگیلویه و بویراحمد هشتیمن تولید کننده مرکبات در کشور است.

وی تصریح کرد:در هر هکتار به طور متوسط ۱۲ تا ۱۵ تن لیمو برداشت می‌شود و این میزان نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش داشته است.

درآمد 280میلیاردی تولید لیمو ترش دراستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲ هزار بهره بردار باغ لیمو ترش در استان وجود دارد که در آمد سالانه تولید لیموترش در استان بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان است.

تاج الدینی اظهارکرد:مهمترین مشکلات باغداران استان نبود کارخانه فراوری محصولات باغی است وتاکنون هیچ کارخانه‌ فرآوری لیموترش در استان راه اندازی نشده است.

حمایت از صنایع تبدیلی

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی از سرمایه گذارانی که به راه اندازی صنایع بسته بندی و تبدیلی اقدام کنند حمایت‌ می کند.

به گفته یکی از کارشناسان طب سنتی با فرا رسیدن فصل پاییز و تغییرات جوی آب و هوا، مزاج بدن نیز از گرمی به سردی تغییر پیدا می‌کندکه  از این رو افراد برای اینکه در این فصل کمتر به سرماخوردگی و آنفلوانزا دچار شوند باید با استفاده از دمنوش‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

 تقویت سیستم ایمنی بدن با لیموترش

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود:نوشیدن روزانه سه لیوان شربت آب لیموترش تازه با عسل به علت داشتن ویتامین C فراوان، با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن مؤثر است.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها