نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. تير 1397 - 14:16
چندسالی است که دیار بام نفت ایران با پدیده‌ای به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و این امر نه تنها خسارات زیادی به بخش‌های مختلف این شهرستان وارد کرده، بلکه مناطق روستایی را با مشکلات بسیاری در زمینه تامین آب شرب سالم و بهداشتی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،امروزه مشکل آب شرب در برخی از روستاهای گچساران به یک معضل اساسی تبدیل شده که این امر حتی مهاجرت از روستا به شهر را نیز در پی داشته است ودر حال حاضر تامين آب شرب تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان با مشکل مواجه شده و خشکسالی ها هر روز بر تعداد روستاهای نیازمند بر آبرسانی سیار می افزاید.

آبرسانی با تانکر آب

هرچند در حال حاضر آب شرب چند روستای دیاربام نفت ایران به وسیله تانکر حمل می شود که ممکن است در آینده نزدیک بحران آب مردم را به حاشیه نشینی شهرها هم بکشاند،بنابراین این مشکل به قدری مهم است که اگر به این مسئله حیاتی توجه جدی نشود چه بسا منجر به مهاجرت تعداد زیادی از روستائیان به شهرشده و با معضلی بنام بیکاری نیز مواجه شوند.

 مشکل بی  آبی در برخی از روستاهای گچساران تنها منوط به فصل گرم بهار و تابستان نیست بلکه در طول ایام سال هم این مشکل به نوعی خود نمایی کرده است که ضروری است چاره ای برای حل این مشکل اندیشیده شود.

جیره بندی آب درروستاها

با این تفاسیر این مشکل نه تنها در روستاهای کم جمعیت گچساران بلکه دامنگیر روستاهای پرجمعیتی همچون باباکلان،دژسلیمان،آبریگون و چند روستای دیگر نیزشده است که این روستاها هر کدام با جمعیتی بالغ بر 300خانوار در آن سکونت دارند،اگرچه برخی روستاها چند ساعت جیره بندی آب آشامیدنی دارند و آبرسانی برای تعداد دیگری با تانکر انجام شده است.

 تنش آبی در 13 روستای گچساران

این درحالی است که رئیس آبفای روستایی گچساران در خصوص بحران کم آبی در روستاهای این شهرستان می گوید:در حال حاضر 13 روستای گچساران با بحران کم‌آبی روبرو هستند و به وسیله آبرسانی سیار آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

سعادت شیری، با  اشاره به کمبود آب در مناطق روستایی گچساران معتقد است که عدم استفاده صحیح از منابع آبی در این شهرستان موجب شده که روستاهای این منطقه دچار مشکلاتی شوند.

شیری با اشاره به روستاهایی که از آب منطقه شرکت نفت استفاده می‌کنند، می افزاید: روستای باباکلان جز روستاهای پروژه حرم به حرم از روستای تلخاب شیرین تا روستای باباکلان است که در این مسیر قرار گرفته‌اند.

خشک شدن 22حلقه چاه درگچساران

رئیس آبفای شهری گچساران با اشاره به وضعیت آب روستای بی‌بی حکیمه نیزتصریح می کند: افت کاهش فشار آب در این منطقه موجب شده بود که آب به روستای باباکلان نرسد ومشکل اصلی  بسیاری از روستاهای گچساران که با کمبود آب مواجه هستند، کاهش دبی آب در این مناطق است.

شیری در ادامه می افزاید:هم اکنون تعداد 22 حلقه چاه عمیق ،نیمه عمیق و 14 دهنه چشمه به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی در سالهای اخیر کم آب یا خشک شده اند.

وی با اشاره به روستاهایی که با تنش آبی مواجه هستند، اظهار می کند: روستاهای شیخ خواجه، هسته کوه، پیرسبز، آبریگون، دژسلیمان، انبارگاه، میرعزیز، چرزو، باباکلان، مجموعه روستاهای نارک از جمله روستاهای هستند که مشکل بحران کم آبی دارند.

 آبرسانی سیار به 360خانوارروستایی

شیری بیان می کند:در حال حاضر این 13 روستا با جمعیتی  360 خانوار که  یک هزار و 987 نفر جمعیت این روستاها را تشکیل می‌دهند به وسیله  آبرسانی سیار آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

 استفاده روستاییان از آب شرکت نفت

وی در ادامه با اشاره به روستاهایی که از منابع آبی شرکت نفت استفاده می‌کنند، می گوید: نبود منبع موجب شده که این روستاها که در منطقه تاسیسات نفتی واقع هستند از آب شرکت نفت برای مصارف خود استفاده کنند.

عدم همکاری 3 روستا در استفاده از آب شهری

شیری با بیان اینکه هم اکنون روستای سادات و خلف‌آباد از آب شهری تامین می‌شوند، خاطرنشان می کند: متاسفانه سه روستا در این مسیر در جهت کنتورگذاری و استفاده از آب شهری با اداره آبفای روستایی همکاری ندارند و از آب شرکت نفت استفاده می کنند.

تعویض خط انتقال آب شرب فرسوده

 رئیس آبفای گچساران تصریح کرد: تامین آب روستای باباکلان از بستر رودخانه زهره به طول 300 متر خط انتقال درحال اجرا است که با توجه به قطع شدن آب در روستای باباکلان 300 متر لوله 5 اینچ  ازطریق استان در جهت تعویض خط انتقال آب شرب فرسوده روستای باباکلان بارگذاری شده است و به این منطقه انتقال داده شد.

وی خاطرنشان کرد:عملیات جوشکاری این 300 متر به صورت روکار در منطقه آغاز شده و امیدواریم ظرف مدت چند روز آینده این کار به اتمام برسد.

رئیس آبفای روستایی گچساران درادامه نیز می افزاید:آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان از 17 حلقه چاه آبرفتی و آهکی تامین می شود که  عمق چاه های آب آشامیدنی روستایی این شهرستان حدود200 متر است.

افت 20متری چاه های آب

شیری اظهار می کند:هفت حلقه از چاه های تامین آب روستایی این شهرستان در منطقه امامزاده جعفر واقع شده که بدلیل برداشت بی رویه چاه های این منطقه 20 متر افت داشته است که92 درصد از جمعیت روستایی این شهرستان معادل 26 هزار نفر زیر پوشش آب برداشتی از این چاه ها هستند.

رئیس آبفای روستایی گچساران ادامه می دهد: آب آشامیدنی 15 روستای همجوار تاسیسات نفتی این شهرستان توسط شرکت نفت تامین می شود که این روستاها شامل آبکل، شمس عرب، سادات، خلف آباد، دژسلیمان، آبگندی، امامزاده جعفر، خربل، چهاربیشه علیا، بابا کلان، بن پیر، دره پلنگی، کاکامبارک، بی بی حکیمه و باغ انار اسلام آباد استکه در این روستاها بیش از یکهزار و 400 خانوار با جمعیتی بیش از پنج هزار نفر سکونت دارند.

شیری اظهار می کند: آب روستاهای تلخاب شیرین، کمبل، هشت پیمان، آبشرین، بی بی جان آباد، مطفرآباد، محمد آباد، اسلام آباد لیشتر با جمعی بیش از 8هزار نفر از سوی شرکت نفت تامین می شد که در سال 84 با اجرای طرح آبرسانی حرم به حرم از زیر پوشش این شرکت خارج شدند.

بحران کم آبی در16درصد از روستاهای گچساران

رئیس آبفای روستایی گچساران نیز تصریح می کند: 13 روستای این شهرستان با جمعیتی بیش از یک هزارو 987 نفر با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند که یک دستگاه تانکر آبرسانی روزانه 24 متر مکعب آب آشامیدنی در این روستاها توزیع می‌کند درحالی که 16درصد از روستاهای این شهرستان معادل 20 روستای پرجمعیت مشکل کمبود آب آشامیدنی دارند.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران درخصوص بحران کم آبی در روستاهای این شهرستان گفته است: وضعیت خشکسالی درچندسال گذشته بیشتر شده است و باتوجه به کم بارشی در زمستان سال گذشته در مجموعه نفت تصمیم گرفته شد که با مدیریت صحیح دست به دست هم داده و از این بحران جدی عبور کنیم.

تاثیر بی آبی بر کیفیت پایین نفت

هوشنگ صیدالی معتقد است که هرچه تولید نفت بیشتر باشد چاه های تولید نفت ما نمکی شده وبرای جلوگیری وکم کردن آن تزریق آب به ورودی کارخانه ها را می طلبد در غیر این صورت کیفیت نفت ما پایین خواهد آمد و ضمن خوردگی تاسیسات و خطوط لوله خسارت های بالایی را باید بپردازیم.

هرچند مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران اظهارکرده که باتوجه به اختصاص بودجه ۲ درصد نفت در استان و سهم شهرستان، هرچه تولید ما کمتر شود هزینه ها و بودجه های اختصاص یافته نیز کمتر خواهد شد.

صیدالی درادامه تصریح کرده است که اولویت اول ما در صنعت نفت مردم هستند و هرآنچه که تلاش می شود برای رفاه مردم است و در بعضی روستاها که با کمبود آب مواجه شده اند با تانکرهای آب هم که شده برایشان آب فرستادیم.

وی گفته است که مسئولین آبفای شهری و روستایی دقت نظر بیشتری داشته باشند خصوصا خطوط و انشعابات غیر مجازی که در مسیر خطوط لوله به برخی از روستاها گرفته شده را کنترل کنند.

هدر روی آب دربخش های غیرصنعتی نفت

مدیرعامل نفت و گازگچساران تاکید کرده است که کارشناسان کمیته بحران آب ما عکس ها و فیلم هایی از برخی نقاط ارائه داده اند که نشان می دهد بخش قابل توجه ای از آب در بخش های غیر صنعتی و خصوصا روستاها هدرمی رود و خروجی مخازن آب در ساعت، ۴۶۰ متر مکعب است و دیگر آب در مخازن مانیست.

صیدالی درادامه نیز تصریح کرده است که امیدواریم که با تلاش همه مسئولین شهرستان بتوانیم از این بحران جدی عبور کنیم.

 با این تفاسیر رئیس آبفای شهری گچساران از عملکرد آبفای روستایی در جهت تامین آب برخی از روستاهای این شهرستان از آب سدکوثر نیز انتقاد کرده و گفته است: متاسفانه کنتور حجمی بر روی انشعابات وصل نشده است که این امر موجب شده که 8 متر از مخازن تامین آب شهر گچساران به دلیل استفاده نادرست از آب سدکوثر کاهش یابد.

سید بهنام پادنیز گفته بود که در سال گذشته برای جلوگیری از هدر رفت آب 30 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آبی در سطح شهر گچساران انجام گرفته و براساس تعهداتی که ایجاد شده در بخش روستایی بخشی از روستاهای مشخص شده آبرسانی انجام شده است.

 پاد نیز تصریح کرده بود که متاسفانه بسیاری از واحدهای صنعتی ، تولیدی و ... در شهرستان از آب شرب استفاده می‌کنند.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت آبفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بحران کم آبی درروستا های استان نیز می گوید آب آشامیدنی روستاهای این استان از طریق 240 منبع آب تأمین می‌شود که شامل 127 حلقه چاه آبرفتی و آهکی و نیز تعداد 113 دهنه چشمه است.

آبدهی چاه ها درحال کاهش است

فیض الله پاسره درادامه بیان می کند:آبدهی این تعداد چاه آب آشامیدنی روستایی در حال کاهش است واین شرکت به منظور حل بحران کم‌آبی روستاهای سطح استان اقداماتی همچون بهسازی منابع آب، بازسازی تاسیسات، ساخت و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب و کنترل تولید و مصرف را در دست اقدام دارد.

پاسره تصریح می کند:هفت حلقه از چاه های تامین آب روستایی گچساران در منطقه امامزاده جعفر واقع شده که بدلیل برداشت بی رویه چاه های این منطقه 20 متر افت داشته است.

وی می افزاید: یک هزارو 641 روستا در این استان وجود دارد که 10 درصد آن به علت پراکندگی و جمعیت اندک از شبکه آبرسانی برخوردار نیستند،یک هزارو 476 روستا دارای تاسیسات آبرسانی سالم است از این تعداد روستاه های دارای شبکه آبرسانی بهداشتی یک هزارو هفت روستا زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی استان است.

آبرسانی به 180روستای کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت آبفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد ادامه می دهد: هم اکنون 13 تانکر سیار ، کار آبرسانی به 180 روستای این استان را انجام می دهد که با توجه به پدیده خشکسالی این تعداد در حال افزایش است درحالی که 90درصد جمعیت روستایی این استان از شبکه آبرسانی بهداشتی برخوردارند.

اجرای 114طرح آبرسانی روستایی

وی می گوید:114 طرح آبرسانی با اعتبار بیش از 600 میلیارد ریال در مناطق مختلف این استان در دست اجراست،از اعتبار اختصاص یافته به طرح های آبرسانی روستایی این استان تاکنون 48 درصد معادل 270 میلیارد ریال جذب شده است.

60هزارمشترک آب روستایی

پاسره بیان می کند: در استان کهگیلویه و بویراحمد 60 هزار مشترک آب روستایی وجود داردوکم آبی روستاهای این استان را تهدید می کند به گونه ای که خشکسالی های چند سال اخیر موجب کاهش سطح آب های زیر زمینی و خشک شدن چشمه های فراوانی دراستان شده است.

وی درادامه از روستائیان می خواهد تا برای جلوگیری از کمبود آب در تابستان، از آب شرب برای مصارف کشاورزی استفاده نکنند.

بنابراین باید توجه داشت که 50درصد از چشمه‌های آب روستایی شهرستان گچساران به دلیل کاهش بارندگی کم آب شده است وتعداد چشمه‌های تأمین آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان 13 حلقه است.

درحال حاضر92 درصد از جمعیت روستایی گچساران زیر پوشش اداره آب و فاضلاب روستایی قراردارند و نیز 58 روستا با 23 هزار نفر جمعیت زیر پوشش شبکه آب آشامیدنی هستند که آبفای روستایی گچساران در حال حاضر افزون بر 7 هزار و 500 مشترک دارد.

گفتنی است در اوایل سال گذشته۱۳۰ روستای استان به صورت سیار آبرسانی می شد،جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد بین 2سرشماری عمومی نفوس ومسکن 90تا 95از 47درصد به 44درصد جمعیت استان کاهش پیدا کرده است.

از مجموع یک هزار و 676 روستای دارای سکنه در کهگیلویه وبویراحمد 720 روستا بالای 20 و مابقی زیر 20 خانوار جمعیت دارند،میزان بارش نزولات آسمانی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته نزدیک به 50درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها